Hyperlokaal nieuws met ‘Woonplaats’
Woonplaats App is een nieuw project van de NDC Mediagroep, dat inhoud van de redacties van het bedrijf toespitst op de eigen directe woonomgeving. De ontwikkeling van de software voor slimme telefoons wordt met een subsidie (tot maximaal 100.000 euro) door het het Stimuleringsfonds voor de Pers gesteund. Het project is gestart op 15 december 2012 en heeft een looptijd van een jaar. Bedenker Marten Blankesteijn legt op persinnovatie.nl uit wat het idee zo bijzonder maakt. De inhoud van NDC wordt - voorlopig nog voor zestig woonplaatsen in het Noorden - hyperlokaal afgestemd op de gebruiker. "Wat je interessant nieuws vindt hangt ook sterk af van waar je woont: een lullig nieuwtje uit mijn straat vind ik toch heel belangrijk, want het is mijn straat. Voor iemand die 2 kilometer verderop woont is het juist weer irrelevant", aldus Blankesteijn. De software is ook voor lokale adverteerders interessant, stelt hij: "De bakker adverteert het liefst bij mensen in zijn eigen buurt."