De Journalist / Genootschap /FreelancersAdvies / Mediadebat / de Fotojournalist.nl / Zoek Een Freelancer / Perskaarten |
|||||||
|
Sectie
Vaktijdschriftjournalisten Aan de NVJ-leden, sectie Vaktijdschriften Betreft: taakuitbreiding online (hoofd)redactie Amsterdam, 16 juni 2006 Beste mensen, Vanuit RBI zijn bij de NVJ enkele vragen binnengekomen over een uitbreiding van het functieprofiel van de (hoofd)redactie. RBI lanceert in snel tempo tientallen portals, vanuit en op basis van goed lopende tijdschriften. Dat is een prima ontwikkeling. De betaalde oplage van de vaktijdschriften loopt over vrijwel de gehele linie langzaam, maar gestaag achteruit. De toekomst van de vakuitgeverijen en vakjournalisten ligt op internet. Daar worden nu diverse kansrijke business-modellen voor ontwikkeld. Het is echter vaak onduidelijk wie, naast het maken van het tijdschrift, de websites moeten gaan onderhouden. In de praktijk komt het er op neer dat dit een extra klus en verantwoordelijkheid is voor de hoofdredacteuren en hun redacties. Het extra werk houdt in: mee-ontwikkelen website, eenmalig content zoeken en permanent actualiseren en uitbreiden, maken van een of meerdere E-Nieuwsbrieven per week, e-archief bijhouden, dagelijks nieuwsberichten schrijven etc. Ook de praktische, toekomstige ontwikkeling met steeds meer applicaties ligt op het bordje van de (hoofd)redacteuren. Doel: het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers en vooral pageviews. Veel redacties werken er graag aan mee, ze zien dat de toekomstige werkgelegenheid vooral in online-produkties te vinden zal zijn. Dat deze extra inspanning, naast het normale werk, een hogere werkdruk betekent, is evident. Iedereen moet zijn of haar prioriteiten herschikken, maar de hogere werkdruk blijft. Er is echter nog een ontwikkeling. Het blijkt dat hoofdredacteuren (en hun redacties) in hun functioneringsgesprekken, waarin doelen worden afgesproken, een target krijgen opgelegd: de websites moeten 50.000, 100.000, 200.000 pageviews per maand genereren. Per 1 januari 2007. Dat is nieuw. Hoofdredacteuren en hun redacties zijn nooit afgerekend op hun betaalde oplage en omzet. De uitgevers gingen er terecht van uit dat iedereen daarvoor zijn best deed. Naast de extra werkdruk, komt nu dus ook de verantwoordelijkheid voor het succes (pageviews en sales-omzet) van de websites bij de hoofdredacteuren te liggen. Terwijl uiteraard ook uitgever, marketing, de techniek en een goede ondersteuning daar een belangrijke rol in spelen. Dat betekent dat het bestaande functieprofiel van de hoofdredacteur belangrijk is gewijzigd. Voor wijzigingen van functieprofielen is in eerste instantie overleg nodig met de hoofdredactie. De indruk is dat deze wijziging zonder overleg is doorgevoerd We willen jullie vragen over deze kwestie mee te denken. Is geschetste situatie een realistisch beeld, hebben jullie dezelfde ervaring met het opleggen van pageview-targets? Als dat zo zou zijn, hoe vind je dat de NVJ hierin moet optreden? Ook reacties van jullie collega’s, ook al zijn ze geen NVJ-lid, zijn van harte welkom, dus als je hen deze oproep wilt doorsturen is dat prima. Uiteraard zullen we jullie zo spoedig mogelijk een geanonimiseerde samenvatting toesturen, voor een verdere afweging. Hopelijk willen jullie binnen twee weken reageren. Dit kan door een mail te sturen naar vaktijdschrift@nvj.nl. Op basis van deze reacties zal de NVJ (sectie Vaktijdschriften) daarna een standpunt bepalen en jullie daarvan op de hoogte stellen. Met vriendelijke groet, Yvonne Dankfort, secretaris NVJ Vaktijdschriften Bas Linders, voorzitter sectie Vaktijdschriftjournalisten
|
|
Home |
Links |
Prikbord |
Vacatures |
Forum |
Over ons |
NVJ |
Disclaimer
Reageren:
redactie@villamedia.nl
Telefoon NVJ: 020 -67 66 77 1