VillaMedia.nl
             
             

Nederlandse Vereniging
van Journalisten

De JournalistGenootschap /FreelancersAdvies / Mediadebat / de Fotojournalist.nl / Zoek Een Freelancer / Perskaarten

 
menu dagblad



Sectie
Vak-
tijdschrift-
journalisten

Nieuwsoverzicht


Thema:
Kennismakingsproject


 Over de sectie 

Bestuur
Cao-overzicht

Email:
vaktijdschrift@nvj.nl

  Sectie Vaktijdschriftjournalisten

Stem over voorstellen cao 2005/2006

[ Snel naar de concept-voorstellen onderin ]

Aan de leden van de sectie Vaktijdschriftjournalisten

Amsterdam, 25 oktober 2005

Waarde collega’s,

De onderhandelingen over de nieuwe CAO voor Vaktijdschriftjournalisten kunnen starten. Deze late start komt omdat wij de resultaten van het onderzoek over het nieuwe loongebouw publieks- en opinietijdschriftjournalisten hebben afgewacht. Nu de afspraken over het nieuwe loongebouw daar een feit zijn kunnen de onderhandelingen beginnen. Het nieuwe loongebouw staat wat de NVJ betreft, centraal in de onderhandelingen. Het nieuwe loongebouw kent 5 schalen en is qua salarishoogte en qua uitwerking van de systematiek veel beter.

Naast het loongebouw zijn er een aantal andere belangrijke onderwerpen die besproken moeten worden omdat wetswijzigingen die per 1 januari 2006 van kracht worden grote gevolgen voor het huidige arbeidsvoorwaardenpakket hebben.

VUT/Prepensioen/Pensioen
Vanaf januari 2002 is de Vut regeling voor publieks- en opiniejournalisten overgegaan in een prepensioenregeling.
De overgrote meerderheid van de collega’s was op dat moment ouder dan 25 jaar dus niet meer in staat een volledig prepensioen op te bouwen. Daarom is er een garantieregeling afgesproken voor alle tijdschriftjournalisten die op 31 december 2001 in dienst waren.
Deze aanvullingsregeling garandeert voor tijdschriftjournalisten die per 1 januari 2002 al in dienst waren een uitkering van 70% op 61 jarige leeftijd. Uiteraard moet je voor die uitkering in de bedrijfstak werkzaam blijven.
De premie voor deze voorziening bedraagt totaal 5.8%, 50% voor rekening van werkgever en 50% voor rekening van werknemer.
Naast deze premie wordt ook premie ingehouden voor de prepensioenregeling, deze premie verschilt per bedrijf maar is minimaal 3% oplopend tot ruim 4%

De wetswijzigingen dwingen ons tot het maken van nieuwe afspraken.
In ons geval betekent dit dat de Overgangsregeling en de Prepensioenregeling voor ‘55-minners’ fiscaal dermate onaantrekkelijk zijn gemaakt dat het onhaalbaar wordt om deze voorziening te continueren.
Bekeken wordt op welke wijze er tegemoet kan worden gekomen aan de wensen van de 55 minners en de 55 plussers die nog wel de gelegenheid krijgen om met de oude regeling de sector te verlaten.
Gelukkig is het aanvullingsfonds gezond. Dat betekent dat de huidige lasten voor de 61 jarigen en ouder zijn afgefinancierd. Echter, voor de huidige 55 plussers tot 61 jaar is nog geen volledige financiering voor handen.
Verschillende scenario’s worden nu berekend.
Bijvoorbeeld, moet de spilleeftijd staffelgewijs worden opgehoogd zodat de huidige premie tot en met 2005 voldoende is om een voorziening voor de 55 plussers te treffen, moeten de 55 plussers de premie blijven betalen en de 55 minners niet. Moeten de 55 minners nog minimaal bijdragen etc.
Verder moet er gekeken worden op welke wijze de prepensioen en de garantiegelden gelden die vrijvallen aangewend kunnen worden om toch vervroegd te kunnen uittreden. Dit kan bijvoorbeeld door een nieuwe collectieve aanvullende regeling te treffen, of de prepensioen gelden “geearmarked” in de pensioenregeling over te laten gaan of door storting in de levensloop.
De NVJ heeft in ieder geval als inzet om de = vrijgevallen premie voor vroeppensionering in te zetten waarbij de controleerbaarheid van de geldstromen mogelijk is. Dus wordt er ook op de lange termijn nog geld in het vroegpensioenpotje gestort.

WAO/IVA/WGA
Sinds 1 januari 2005 zijn er wijzigingen in de arbeidsongeschiktheidswetgeving vastgesteld.
Vroeger belandde men na 1 jaar ziektewet in de WAO. Gedurende het 1e en het 2e jaar WAO werd het salaris geheel aangevuld tot 100% van het laatst verdiende loon.
Na het 2e WAO-jaar werd ontslag mogelijk. Het zogenaamde WAO-gat, wat kon ontstaan door andere criteria voor het vaststellen van de hoogte van de uitkering werd gerepareerd door een collectief afgesloten verzekering, de WAO-hiaatsverzekering
Het kabinet heeft bedacht dat het 1e ziektejaar gevolgd wordt door het 2e ziektejaar en dat de uitkering over het totaal van die 2 jaar 170% mag bedragen. Werkgevers en werknemers moeten onderling maar regelen hoe die verdeling over het 1e en het 2e jaar tot stand komt.
De NVJ stelt voor om het eerste ziekte jaar 100% uit te keren. Als stimulans voor het reďntegreren wordt afgesproken dat werknemers die in het tweede ziekte jaar voldoende meewerken aan hun reďntegratie boven de 70% nog een aanvulling van 30% ontvangen. Ook zal er volledige doorbetaling plaatsvinden bij volledig arbeidsongeschikte werknemers. Bij de opbouw van het pensioen wordt in het tweede ziektejaar uitgegaan van 100%.
Het WAO-hiaat vervalt door de nieuwe wetgeving. Er is ook geen premie meer geheven over 2005. Bekeken moet worden op welke wijze deze gelden ingezet kunnen worden. De nieuwe regeling voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten kan dramatisch uitpakken als er geen werkzaamheden worden verricht die genoeg opbrengen. Men kan dan terugvallen op 70% van het minimumloon op basis van het arbeidsongeschiktheidspercentage. Bekeken zal worden of er een nieuwe verzekering moet worden afgesloten of dat de gelden uit het fonds op een andere wijze in het belang van de werknemers ingezet kan worden.

Ziektekosten
Per 1 januari gaat ook het nieuwe zorgstelsel in. Het onderscheid tussen ziekenfonds- en particulier verzekerden wordt opgeheven. Iedereen heeft recht op het basispakket, werknemers ontvangen van werkgever een vergoeding van 6,5% van het bijdrage inkomen. Als aanvulling op het basispakket is het verzekeren van aanvullende pakketten mogelijk. De inzet van de NVJ is dat de huidige pakketten en de bijdrage van de werkgever gecontinueerd zullen worden. In de huidige CAO’s is opgenomen dat de werkgever 50% van de particuliere ziektekosten vergoedt met als maximum de bijdrage voor de ziekenfondsverzekering.

Levensloop
De levensloopregeling wordt op 1 januari 2006 ingevoerd. Iedere werknemer heeft recht op deelname. De werkgever is verplicht om mee te werken aan de regeling.
Jaarlijks mag er een spaarbedrag van maximaal 12 procent van het brutojaarsalaris op zij gezet worden. In totaal maximaal 210 procent, dus 3 jaar verlof tegen een uitkering van 70%
De werknemer moet per jaar kiezen of er gebruik wordt gemaakt van de spaarloonregeling of levensloopregeling.

Tot zover de toelichting op de verschillende onderwerpen die tijdens de onderhandelingen aan bod zullen komen

Hieronder staat het concept voorstellenpakket. Via het stemlokaal kunt u voor maandag 31 oktober uw mening geven of stuur een mail naar vaktijdschrift@nvj.nl

Met vriendelijke groet,

Yvonne Dankfort

Conceptvoorstellen CAO 2005/2006

1. Looptijd
Een contractperiode van 2 jaar, vanaf 1 januari 2005 t/m 31 december 2006.

2. Structureel loon
Een structurele loonsverhoging van 1,5% per 1 januari 2005. En 1,5% per 1 januari 2006.

3. Loongebouw
De Haygroup heeft t.b.v. de CAO voor Publieks- en Opinietijdschriftjournalisten een nieuw loongebouw ontwikkeld. De NVJ stelt voor dit loongebouw integraal in de CAO voor vaktijdschriftjournalisten op te nemen. Het nieuwe loongebouw zou per 1 januari 2006 moeten ingaan.

4. Ziekte en Arbeidsongeschiktheid
De NVJ stelt voor om gedurende het eerste jaar van de ziekte 100% van het salaris door te betalen. Het tweede ziektejaar wordt afgesproken dat als stimulans voor het reďntegratieproces werknemers die daaraan voldoende meewerken boven de 70% een aanvulling van 30% ontvangen. Ook zal er een volledige doorbetaling plaatsvinden bij volledig arbeidsongeschikte werknemers. Bij de opbouw van het pensioen wordt in het tweede jaar uitgegaan van 100%.

5. Levensloop
In de nieuwe CAO zal een volwaardige levensloopregeling worden opgenomen.
Dit betekent dat de artikelen over arbeidsvoorwaarden a la carte en verlof a la carte omgezet moeten worden in een levensloopregeling. Daarnaast zal de werkgever als basis het equivalent van 3 werkdagen storten in de levensloopregeling.

6. De bestaande prepensioenregeling/VUT/overgangsregeling zal aangepast moeten worden aan de vanaf 1-1-2006 van kracht zijnde nieuwe fiscale regelgeving. Inzet voor de NVJ hierbij is dat de aan te passen regeling een sectorbreed collectief karakter houdt en bedoeld blijft om pensionering voor 65 jaar mogelijk te maken.
Daarvoor zullen tenminste de bestaande door werkgever en werknemer beschikbaar gestelde middelen gebruikt worden. Uitgangspunt is hierbij om de belangen van de verschillende leeftijdsgroepen evenwichtig in de nieuwe regeling uit te werken.

7. Leeftijdsbewust personeelsbeleid
In de toekomst zullen werknemers langer door moeten werken. Op welke wijze kunnen zij op een goede manier de eindstreep behalen. Het gaat daarbij niet alleen om voorzieningen voor senioren maar om voorzieningen die gedurende het totale arbeidsproces geboden moeten worden. Onderdelen van het leeftijdsbewustpersoneelsbeleid zijn de levensloop, (pre)pensioenregeling, ouderenbeleid en educatie. Wat de educatie betreft stelt de NVJ voor om per journalist een individueel opleidingsplan overeen te komen. Dit opleidingsplan wordt tijdens de jaarlijkse functioneringsgesprekken getoetst en zonodig aangepast. De werkgever faciliteert, voor de goede uitwerking van het opleidingsplan zijn de werkgever en de journalist verantwoordelijk.

8. Voortzetting van het Kennismakingsproject waarbij net afgestudeerde journalisten gedurende een periode van 9 maanden de mogelijkheid krijgen boven de sterkte ervaring in deze sector op te doen.

9. Ziektekostenverzekering
De invoering van het nieuwe zorgstelsel leidt tot grote veranderingen. De NVJ stelt voor de basispakketten zodanig aan te vullen dat de huidige voorzieningen die in de collectieve ziektekostenverzekering staan opgenomen, gehandhaafd blijven. Dit betekent dat het huidige bijdrage niveau van de werkgever niet omlaag mag gaan.

 
  rechts dit is kolom 1

NVJ-links

Wat de NVJ doet
Lidmaatschap
Cao's
Justitie/Politie
Perskaarten
Redactiestatuten
Stemlokaal

Secties

 Algemeen
Dagblad
Omroep
Publiekstijdschrift
Opinietijdschrift
Vaktijdschrift
 Freelance
 Persbureaus
 NVF (foto)
Plus
Vers in de Pers
Internet

Lokale media
 Sport 
 

Afdelingen

Rotterdam RJV
Midden-Nederland

Diensten

Advocaten&Juristen
Wet Openbaarheid van Bestuur





 

Onderzoek

De
Digitale
Journalist

 
Aanbevelingen:


 -----------

 -----------

-----------

-----------

Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login NVJ'ers  Info

-----------


-----------
-----------
-----------
-----------

-----------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

villamedia.nl

Home | Links | Prikbord | Vacatures | Forum | Over ons | NVJ | Disclaimer
Reageren:
redactie@villamedia.nl Telefoon NVJ: 020 -67 66 77 1