menu dagblad
Sectie Pers-
bureaus
Nieuwsoverzicht
Over de sectie
Cao-overzicht
Thema
C2000
Email:
anp@nvj.nl
|
|
Sectie
Persbureaus
CONCEPT- Voorstellenpakket CAO 2006
ANP
(11 november 2005)
1. Looptijd
Een contractperiode van 1 jaar,
vanaf 1 januari 2006 t/m 31 december 2006
2. Structureel loon Winstdelingsregeling
- Een structurele loonsverhoging per 1/1/2006 van 2%
- Een winstdelingsregeling, die kan variëren tussen de 0 en 2% als
aanvulling op de vaste eindejaarsuitkering die via een matrix-systeem
afhangt van de bedrijfsresultaten
3. Pensioen, prepensioen en levensloop
De NVJ stelt voor om de door PNO voorgestelde nieuwe pensioenregeling en
overgangsregeling op te nemen in de ANP-CAO. Dit zorgt ervoor dat de
bestaande TOP-regeling wordt omgezet in een vroegpensioenregeling, waarbij
het mogelijk blijft om vervroegd uit te treden. De uittreedleeftijd zal
daarbij opschuiven van nu 60 jaar naar +/- 62,5 jaar.
Specifieke aandacht vraagt het compenseren van een pensioengat als gevolg
van het vervallen van de opbouw van 5 pensioen(opbouw)jaren in de nieuwe
fiscale regelgeving.
Voor de medewerkers geboren voor 1950 wordt voorgesteld een
overgangsregeling toe te passen die uittreden op 60 jaar financieel
mogelijk maakt, indien zij daadwerkelijk op die leeftijd terugtreden.
In de nieuwe CAO zal een volwaardige levensloopregeling worden
opgenomen.
Dit betekent dat in de ANP-CAO een artikel moet worden opgenomen waarin de
regels voor een levensloopregeling worden omschreven. Voorgesteld wordt
dat de werkgever als basis het equivalent van 6 werkdagen zal storten in
de levensloopregeling. Daarnaast kunnen de bestaande ouderendagen worden
opgenomen in de levensloopregeling (opbouw van 5 levensloopdagen per jaar)
Uiteraard dient hierbij een overgangsregeling te gelden die zorgt voor
voldoende opbouw voor alle leeftijden en behoud van rechten voor de
ouderen die nu aanspraak kunnen maken op ouderendagen.
4. Arbeidsongeschiktheid en WAO/ WGA hiaat
- Voor de werknemers die na twee ziektejaren minder dan 35 procent
arbeidsongeschikt zijn, is de werkgever verplicht zich tot het uiterste in
te spannen de werknemer in dienst te houden. Deze werknemer ontvangt
gedurende een jaar een aanvulling tot minimaal 70 procent van het salaris
dat hij bij arbeidsgeschiktheid zou hebben verdiend.
- Voor de werknemer die na twee ziektejaren tussen de 35 procent en 80
procent arbeidsongeschikt is, garandeert de werkgever gedurende een jaar
werk tot minimaal 50 procent van de resterende verdiencapaciteit.
Gedurende het eerste WGA-jaar (regeling werkhervatting gedeeltelijk
arbeidsongeschikten) geldt over het arbeidsongeschiktheidsdeel aanvulling
tot 70 procent ongemaximeerd.
- Voor de werknemer die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is en
derhalve niet meer dan 20 procent van zijn laatstverdiende loon kan
verdienen, is er recht op een uitkering krachtens de regeling IVA.
Gedurende het eerste IVA-jaar geldt een aanvulling tot 80 procent van het
laatstverdiende loon. (De IVA (regeling inkomensvoorziening volledig
arbeidsongeschikten) kent een wettelijke uitkering van minstens 70 procent
en zo mogelijk - in 2007 te bepalen door de overheid en geldend met
terugwerkende kracht tot 1 januari 2006 - 75 procent van het
laatstverdiende loon, tot 65 jaar.)
- Er zal een verzekeringsoptie worden aangeboden ter ondervanging van een
scherpe inkomensachteruitgang na het derde jaar door een zogeheten WGA-gat.
Hiervoor kan de vrijvallende WAO-hiaat-premie gebruikt worden. Het
resterende deel van de vrijvallende premie (totaal 0,45%) kan gebruikt
worden voor een eenmalige uitkering van 0,45% per januari 2006 (over
jaarsalaris 2005) en voor 2006 voor een structurele verbetering van de
lonen vanaf 2006.
5. Ziektekosten
- De NVJ stelt voor om de werkgeversbijdrage in de ziektekosten
tenminste op het niveau 2005 te houden, de tegemoetkoming van
werkgeverszijde zal tenminste 50% van de werkelijke kosten moeten
bedragen. Omdat er nog geen duidelijk beeld is van de totale kosten van de
nieuwe regeling zullen afspraken pas in latere instantie (december)
gemaakt kunnen worden.
6. Contractenbeleid
Op sommige redacties/afdelingen van het ANP blijkt stelselmatig te
worden afgeweken van de bestaande afspraken over contractenbeleid (bij
goed functioneren na een jaar een vast contract) O.a. bij de
multimedia-redactie worden meer dan 20 van de 38 functies door
freelancers/ payroll-constructies bezet.
Deze medewerkers hebben een aanmerkelijk slechtere rechtspositie en zorgen
voor tweespalt op de redacties.
In de CAO willen wij dan ook graag het inhuren van medewerkers via
uitzend/payroll-contructies beperken tot die situaties, waarvoor de CAO ze
bedoelt heeft (ziektevervanging e.d. )
Een dergelijke limiet geldt uiteraard niet voor “echte freelancers” die
niet in hoofdzaak van ANP voor hun inkomen afhankelijk zijn en derhalve
incidenteel en/of een beperkt aantal uren per maand ingezet worden.
7. Leeftijdsbewust personeelsbeleid
In de toekomst zullen werknemers langer door moeten werken. Op welke
wijze kunnen zij op een goede manier de eindstreep behalen. Het gaat
daarbij niet alleen om voorzieningen voor senioren maar om voorzieningen
die gedurende het totale arbeidsproces geboden moeten worden. Onderdelen
van het leeftijdsbewustpersoneelsbeleid zijn de levensloop,
(pre)pensioenregeling, ouderenbeleid en educatie. Wat de educatie betreft
stelt de NVJ voor de CAO-afspraken op dit punt uit te breiden. Per
journalist dient een individueel opleidingsplan overeen worden gekomen.
Dit opleidingsplan wordt tijdens de jaarlijkse functioneringsgesprekken
getoetst en zonodig aangepast. De werkgever faciliteert, voor de goede
uitwerking van het opleidingsplan zijn de werkgever en de journalist
verantwoordelijk.
|
|
rechts
dit is kolom 1
Aanbevelingen:
-----------
-----------
-----------
-----------
Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login
NVJ'ers
Info
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
|
|