menu dagblad
Sectie
Omroep
Nieuwsoverzicht
Over de sectie
Algemeen
Bestuur
Thema's
C2000
Cao's
OR-info
Redactiestatuut
Email:
omroep@nvj.nl
|
|
Sectie Omroep
Terug
naar overzicht
Red de publieke omroep
Doe mee met de actie
Voor het kabinet is het duidelijk: er
moet stevig het mes worden gezet in de publieke omroep in Nederland. De
nieuwsvoorziening wordt het exclusieve domein van de NOS, de omroepen
moeten zich profileren met actualiteiten, voor amusement is geen plaats en
wie kunst, cultuur en educatie maakt bepaalt de Raad van Bestuur. Voor de
NPS is in de toekomst helemaal geen plek.
Maar wat komt er terecht van een publieke omroep waar de diverse
omroepverenigingen meer dan ooit moeten concurreren met elkaar? De
ledenaantallen worden bepalend voor de hoeveelheid zendtijd. Tenminste wat
betreft de opinievormende programma's. Voor de kunst, cultuur en educatie
zullen zij de strijd aan moeten gaan met externe partijen.
Het zal het einde betekenen van alle samenwerkingsverbanden die in
Hilversum zijn aangegaan; niet alleen op televisie maar ook op radio,
internet, teletekst en de digitale kanalen. Om het feest compleet te maken
wil het kabinet de gelden die naar de publieke omroep vloeien bevriezen.
Daarnaast is zij niet van plan de teruglopende reclame-inkomsten te
compenseren.
Volgens de vakorganisaties NVJ, FNV KIEM, CNV Media en De Unie zal het
stopzetten of minimaliseren van de samenwerkingen betekenen dat
programmakosten zullen stijgen terwijl de budgetten zullen dalen. Dat zal
grote gevolgen hebben voor de inhoudelijke en journalistieke kwaliteit.
Het zal ook betekenen dat de helft van de omroepmedewerkers moet vrezen
voor zijn of haar baan.
Een geciviliseerd land als Nederland verdient een onafhankelijke en
krachtige publieke omroep. Dat kan niet als de politieke invloed op die
omroep levensgroot is. Het kabinet denkt dat het een briljant compromis
heeft gesloten. De macht ligt immers grotendeels bij de Raad van Bestuur,
maar de omroepverenigingen krijgen de ruimte om zich te profileren. Onze
stelling is: de publieke omroep is niet te redden met een compromis. Geen
verdere versnippering van zeggenschap. Maak een keuze.
Nu is het vaker het geval dat mensen zich pas realiseren hoe mooi iets is
wat ze hebben als ze het kwijt raken. Natuurlijk kan Talpa niet op
dezelfde wijze de voetbalcompetitie op de buis brengen. Een commerciële
omroep wil de kijker zo lang mogelijk aan het lijntje houden en langs zo
veel mogelijk reclameblokken leiden. Daar wordt de zender mee gefinancierd
en daar worden de rechten en programmakosten mee betaald. Toch is na een
paar weken de grootste criticaster van Studio Sport omgeslagen tot de
grootste fan. En dat gaat met meer programma's gebeuren. Sommige
programma's zullen, eventueel in aangepaste vorm, onderdak vinden bij de
commerciële omroepen. Maar veel zal ook verdwijnen. Simpelweg omdat het
niet te betalen is.
Naar aanleiding van de kritiek van de omroepen die de vaste kamercommissie OC&W
tijdens het rondetafelgesprek 5 september over zich heen kreeg, is de
vergadering over het plan van Van der Laan uitgesteld. De kamercommissie
is nu van plan in oktober verder te praten. Wij houden u op de hoogte van
de ontwikkelingen en (eventuele) acties.
Reageren? Opmerkingen?
Mee actievoeren? Mail naar
omroep@nvj.nl
|
|
rechts
dit is kolom 1
Aanbevelingen:
-----------
-----------
-----------
-----------
Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login
NVJ'ers
Info
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
|
|