VillaMedia.nl
             
             

Nederlandse Vereniging
van Journalisten

De JournalistGenootschap /FreelancersAdvies / Mediadebat / de Fotojournalist.nl / Zoek Een Freelancer / Perskaarten

 
menu dagblad



Sectie
Omroep


Nieuwsoverzicht


 Over de sectie 

Algemeen
Bestuur

 Thema's 
C2000

Cao's
OR-info
Redactiestatuut

Email:
omroep@nvj.nl
 

  Nieuws Sectie Omroep
Terug naar nieuwsoverzicht

Een journalistieke structuur
voor de publieke omroep

18/11/2003 Discussiestuk

Mail uw mening over dit discussiestuk

Het is hoog tijd voor een journalistieke structuur bij de publieke omroep. De NVJ pleit voor:
- onafhankelijkheid en inspraak,
- duidelijke eindverantwoordelijkheid per net,
- het bundelen van krachten per net en
- een indirectere rol voor de omroepen.

Dit pleidooi is niet helemaal nieuw. De NVJ constateerde in 1995 al dat de omroepen zich moesten herstructureren in het adviesrapport “Hoe is de stand, Mieke?”  Veel van de aanbevelingen van destijds zijn nog altijd actueel.
Anders dan in 1995 wordt de noodzaak tot aanpassing van het omroepbestel nu breed gevoeld, zowel in Hilversum als in Den Haag. Aan de vooravond van een brede discussie tussen omroepdirecties en programmamakers en de politieke besluitvorming in Den Haag wil de NVJ als beroepsvereniging van programmamakers graag haar bijdrage leveren.  Naast de nog immer actuele beleidsnotitie uit 1995 gebruiken wij hiervoor de resultaten van een omroepbrede enquête onder onze leden, die wij in september 2003 hielden.

De NVJ laat de discussie over aantallen netten en zenders, wel of geen voetbal en amusement graag over aan anderen, of beter gezegd, aan de te benoemen hoofdredacteuren van de zenders en netten. Wel willen we enige bouwstenen aandragen voor een nieuwe structuur voor de omroep. We benaderen dit thema vanuit het perspectief van de makers, met als groot voordeel het ontbreken van een verborgen agenda. Anders dan omroepbestuurders, die vechten voor hun voortbestaan en anders dan sommige politieke partijen, die voor de publieke omroep in de toekomst nog slechts een marginale, aanvullende rol zien weggelegd, hebben de makers als belangrijkste doel het scheppen van een werkomgeving waarin kwalitatief goede programma’s op de beste wijze tot stand komen.
De vraag lijkt eenvoudig: hoe maak je op de meest efficiënte wijze kwalitatief goede en onderscheidende programma’s, die een beeld geven van de verschillende in ons land aanwezige geledingen en waarmee je diezelfde geledingen ook bereikt?
Waarom de huidige structuur niet werkt:
De publieke omroep opereert in een journalistiek-culturele omgeving vaak als een volstrekt a-journalistieke en a-culturele organisatie. Bij veel omroepen prevaleert niet de onafhankelijkheid, maar de profileringsdrang van de vereniging en het financiële belang van hun directie. (sponsoring) Daar doorheen lopen de kijk- en luisterdoelstellingen van de zender/netcoördinatoren en RvB. Tenslotte zijn de beslislijnen tussen omroepdirecties en netcoördinatoren onduidelijk. Er wordt vaak naar elkaar gewezen als programma-ideeën sneuvelen of in een donker hoekje van de programmering terechtkomen. Dat is geen gezond klimaat voor makers die primair werken aan een creatief of journalistiek proces. Een scherp profiel en een gezond bereik zijn lovenswaardige doelstellingen, maar dienen in onze optiek een passende plaats te krijgen in het geheel. De huidige structuur voldoet hiervoor niet.

Welke veranderingen zijn nodig?

1. Onafhankelijkheid en inspraak:
Journalistieke en creatieve onafhankelijkheid, gegarandeerd in een behoorlijk statuut;

Het maken van programma’s is een journalistiek / creatief proces, waarbij het van levensbelang is dat omroepdirecties, besturen en commerciële krachten op afstand blijven. Het afwegingsproces wat wel of niet uitzendwaardig is, moet gebeuren op grond van journalistieke en creatieve wetten, waarbij de mening van programmamakers cruciaal is en benut moet worden.
Een ander belangrijk onderdeel in deze statuten is de zeggenschap van de makers binnen de redactie. Zij moeten kunnen meepraten over het programmabudget, bijdragen van derden, de koers van het net /programma’s en de keuze van de verantwoordelijk hoofd/eindredacteur.
Deze statuten dienen te worden geformuleerd op net- ,én programmaniveau.

Dit beslissingsproces dient te worden vastgelegd in een goed redactiestatuut, waarin op voorhand wordt vastgelegd hoe wordt omgegaan met de belangen van derden en hoe onafhankelijkheid t.o.v. deze derden kan worden gegarandeerd.

2. Duidelijke eindverantwoordelijkheid per net:
Eén journalistieke eindverantwoordelijke (hoofdredacteur) wordt benoemd per net of zender, die in direct contact staat met nieuws/actua-redactie en de bij die zender passende profiel-redacties.

De hoofdredacteur wordt benoemd door een netbestuur, waarbij de redacties via een centrale redactieraad inspraak hebben. De zeggenschap van de hoofdredacteur, het profiel van het net/ de zender, en de medezeggenschap wordt beschreven in een netstatuut. De hoofdredacteur is slechts indirect verantwoording verschuldigd aan omroepen, deelnemend in een programmaraad, die wordt ingesteld per net.

3 Bundelen van krachten per net:
Het bundelen van bestaande capaciteiten en talent, zodat de ambitie om onderscheidende programma’s te (blijven) maken, kan worden gerealiseerd.

Dat betekent dat bij niet-identiteitsgevoelige programma-onderdelen (actualiteiten binnen net of zender) samengewerkt wordt in redacties en dat er voldoende ruimte komt cq. blijft voor identiteitsgevoelige programma’s, specialismen en experimenten.
- Eén redactie per net/zender verzorgt nieuws/actua, één centrale inkoop van externe producties per net. Eén infrastructuur per net.
- Uitwerken identiteitsgevoelige programma’s / specialismen door omroepen
- Meer samenwerking met de regionale omroepen (ook publieke omroep!)

4. Omroepen krijgen een andere rol:
Omroepen worden in deze structuur productiehuizen voor specifieke identiteitgevoelige programma’s en/of kunnen zich toeleggen op specialismen. Hun bemoeienis met de uiteindelijke programmering wordt een indirecte, doordat zij toetreden tot een programmaraad, die het profiel van de zender bepaalt.

Alhoewel de basis voor onze aanbevelingen komt uit een omroepbrede enquête en gesprekken met onze leden, zien wij dit stuk graag nog als een discussienota. Het is geen definitieve standpuntbepaling van de NVJ. Op- en aanmerkingen zijn dan ook van harte welkom op omroep@nvj.nl .

Namens de sectie landelijke omroep NVJ en de cie. Toekomst van de publieke omroep NVJ,

Thomas Bruning,
secretaris omroepzaken Nederlandse Vereniging van Journalisten

 
  rechts dit is kolom 1

NVJ-links

Wat de NVJ doet
Lidmaatschap
Cao's
Justitie/Politie
Perskaarten
Redactiestatuten
Stemlokaal

Secties

 Algemeen
Dagblad
Omroep
Publiekstijdschrift
Opinietijdschrift
Vaktijdschrift
 Freelance
 Persbureaus
 NVF (foto)
Plus
Vers in de Pers
Internet

Lokale media
 Sport 
 

Afdelingen

Rotterdam RJV
Midden-Nederland

Diensten

Advocaten&Juristen
Wet Openbaarheid van Bestuur





 

Onderzoek

De
Digitale
Journalist

 
Aanbevelingen:


 -----------

 -----------

-----------

-----------

Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login NVJ'ers  Info

-----------


-----------
-----------
-----------
-----------

-----------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

villamedia.nl

Home | Links | Prikbord | Vacatures | Forum | Over ons | NVJ | Disclaimer
Reageren:
redactie@villamedia.nl Telefoon NVJ: 020 -67 66 77 1