menu dagblad
Sectie
NVF
Nieuwsoverzicht
Archiefoverzicht
Over de sectie
Algemeen
Algemene
voorwaarden (ENG)
Routebeschrijving
Bestuur
Lidmaatschap
Ledenlijst
Netwerk
Richtprijzen
Zilveren camera
Thema
C2000
Redactie:
Anne-Marie
Van Midden
Email:
Ellie Speet
|
|
Nieuwsoverzicht NVF
Terug naar overzicht ZC 2005
Terug naar nieuwsoverzicht
Winnaar
Zilveren
Camera
2003
Rien
Zilvold
|
|
De winnende
foto |
|
..... |
Juryrapport
Het was in vele opzichten een enerverend jaar vol met gebeurtenissen die
onze emoties vaak diep raakten. We leefden mee met het koningshuis in
tijden van vreugde en verdriet. We namen massaal afscheid van prinses
Juliana en prins Bernard. Maar ook van volkszanger Andre Hazes. Vakbonden
trokken ten strijde tegen het sociale beleid van de regering en brachten
vele tienduizenden boze leden op de been. Het poldermodel barst als
FNV-voorzitter Lodewijk de Waal weigert de hand de schudden van minister
van sociale zaken De Geus. De Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk die af
moet treden na onthullingen over zijn priveleven. Staatssecretaris Nijs
die opstapt en Geert Wilders die uit zijn partij stapt. De altijd lachende
Andre Kuiper, de tweede Nederlander die de ruimte in wordt geschoten. En
in de sport: het EK-voetbal met de fatale wissel van Arjen Robben, de
karaktermoord op bondscoach Dick Advocaat. Voetbal werd bijna echt nog
oorlog. De Olympische Spelen in Athene met successen bij het zwemmen,
paardrijden, wielrennen (op baan en weg), judo en badminton. Maar ook de
teleurstelling, de woede en het verdriet bij het dameshockyteam na verlies
in de finale tegen de Duitsers.
Maar Nederland schudt pas echt op haar tolerante en liberale grondvesten
als filmmaker en columnist Theo van Gogh op brute wijze wordt vermoord en
fundamentele waarden in onze samenleving worden aangevallen door
medelanders die er radicaal andere opvattingen op na houden.
In de bijna 6.500 inzendingen voor de Zilveren Camera komen al deze
gebeurtenissen ruimschoots aan bod. Naast de grote gebeurtenissen in het
buitenland, zoals het voortdurende geweld in Irak en de Palestijnse
gebieden, de situatie in Darfoer, de Amerikaanse presidentsverkiezingen en
de zeebeving in Azie. Een meeslepend nieuwsjaar, vol dramatiek en
uitdagingen voor de journalistiek.
Opvallend was dit jaar het kleine aantal zwart/wit foto’s dat was
ingezonden. Daar is niets mee mis, als het gebruik van kleur maar geen
automatisme wordt.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de jury dit jaar niet erg enthousiast
was over de gemiddelde kwaliteit van het ingezonden werk. Niet alleen viel
op veel werk technisch het nodige aan te merken, maar ook inhoudelijk
waren de inzendingen vaak onder de maat. Weinig diepgang, zelden
verrassend ook niet veranderen.
Gelukkig zijn er altijd nog fotografen die hun creativiteit en passie, hun
gedrevenheid en inventiviteit blijven gebruiken om bijzonder fotowerk te
maken. En dat wordt gelukkig ook dit jaar weer zichtbaar in de winnende
foto’s en fotoseries in de negen verschillende categorieen. Hier worden de
kracht en de mogelijkheden van fotografie opnieuw en overtuigend bewezen
met beeldschone en indringende foto’s, snel en slordig gemaakt. Het lijkt
wel of dit jaar zichtbaar wordt dat fotografen onder steeds grotere druk
moeten werken, met minder tijd en minder geld. Het belang van beeld in de
gedrukte media wordt weliswaar door vrijwel iedere hoofdredacteur met de
mond gepredikt, maar zelden omgezet in daden, in goede randvoorwaarden en
mogelijkheden. Integendeel, de omstandigheden bij het gros van de
Nederlandse kranten en tijdschriften voor persfotografen en
fotojournalisten lijkt alleen maar te verslechteren: geen tijd, geen geld
en – misschien nog wel het ergste van alles – geen oog voor kwaliteit.
Bij veel kranten en tijdschriften staan de oplages al jaren onder druk. En
met het huidige fotografiebeleid waarbij een plaatje bij het praatje al
goed genoeg is, zal dat van bijzondere of aangrijpende gebeurtenissen.
Prachtig gefotografeerd, met veel vakmanschap en gedrevenheid gemaakt.
Niet het koningshuis of de tsunami, maar de gebeurteniisen die volgden op
de moord op de Van Gogh leverden het winnende beeld voor de Zilveren
Camera 2004 op.
Na een uitvoerige discussie en afweging koos de jury voor een foto gemaakt
in het Laakkwartier in Den Haag. De foto toont het moment dat een van
terrorisme verdachte man door het arrestatie team wordt afgevoerd. De foto
is gemaakt door Rien Zilvold die samen met een collega een huis binnen het
door de politie afgezette gebied wist binnen te komen en daar door een
spleetje in de zonnewering ongezien deze foto kon maken. De jury prijst
het vakmanschap, doorzettingsvermogen en inventiviteit van de fotograaf
die onder zeer moeilijke omstandigheden dit beslissende moment wist vast
te leggen.
De foto van Rien Zilvold is een pure nieuwsfoto, helder en direct. Het
gebruik van een extreeem lange lens en de grove structuur als gevolg van
de slechte lichtomstandigheden versterken de grimmige sfeer van de
situatie. Vorm en inhoud zijn perfect in balans. Hier nu eens geen
woorden, maar daden en Zilvold brengt dat met zijn winnende foto
haarscherp in beeld.
Namens de jury,
Adriaan Monshouwer, voorzitter / januari 2005
De jury van de Zilveren Camera 2004 staat onder leiding van Adriaan
Monshouwer
(hoofd design en communicatie Wolters-Noordhoff). Arpad Gerecsey is
wedstrijdssecretaris.
De leden zijn:
Tim Dirven (fotojournalist – De Morgen, België)
Cecile v/der Harten (chef fotoredactie Trouw)
Bert Janssen (fotograaf/docent)
Daniel Koning (oud-staffotograaf De Volkskrant)
Anne Lugthart (fotoredacteur AD–Magazine)
Edie Peters (internetpublicist – Photoq)
Arjen Stada (fotograaf/fotoredacteur)
|
|
rechts
dit is kolom 1
Aanbevelingen:
-----------
-----------
-----------
-----------
Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login
NVJ'ers
Info
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
|
|