menu dagblad
Sectie
NVF
Nieuwsoverzicht
Archiefoverzicht
Over de sectie
Algemeen
Algemene
voorwaarden (ENG)
Routebeschrijving
Bestuur
Lidmaatschap
Ledenlijst
Netwerk
Richtprijzen
Zilveren camera
Thema
C2000
Redactie:
Anne-Marie
Van Midden
Email:
Ellie Speet
|
|
Nieuwsovericht NVF
Terug naar nieuwsoverzicht
Veel veranderingen bij NVF op
komst
(30 maart 2005)
In het bestuur van de NVF, de fotografensectie van de NVJ, gaat er eind
april veel veranderen. Voorzitter Hans Kouwenhoven en secretaris Werry
Crone, die zich vanaf de fusie met de NVJ in 1997 voor de sectie hebben
ingezet, treden af. Evenals Jeroen van der Meijde en Ed Oudenaarden; zij
waren respectievelijk sinds 2001 en 2002 bestuurslid van de sectie NVF.
Ook Jaap Herschel stopt ermee. Hij beheert onder meer de NVF-portefeuille
binnen het NVJ-bestuur. Herschel trad na de fusie van NVF/NVJ aan als
bestuurslid en was de laatste jaren eerste vice-voorzitter.
Cees van Alten (Haulerwijk) is nu voorzitter en op de jaarvergadering van
23 april 2005 zullen er 5 kandidaat-bestuursleden worden voorgedragen:
Eric Brinkhorst
(Hengelo), Sake Elzinga
(Assen), Michael Kooren
(Utrecht), Joep Lennarts
(’s Hertogenbosch) en Gerard Til
(Utrecht).
Eric
Brinkhorst:
“Elke dag streef ik naar mijn mooiste foto”
Fotografie is de passie van Eric
Brinkhorst (38) uit Hengelo. Was vanaf zijn twaalfde al in de donkere
kamer bezig. Voor Eric is pas sprake van een goede nieuwsfoto als het
moment, het licht en de compositie kloppen. Hij geeft geen ‘voor de
handliggend antwoord’ op de vraag wat hij de mooiste foto vindt en ‘namen
noemen’ doet hij ook niet. “Dat is te makkelijk”, vindt hij. En als het om
zijn eigen werk gaat zegt Eric: “ik probeer toch een foto te maken die
iets langer dan normaal de aandacht van de lezer trekt.”
Eric Brinkhorst vindt de NVF/NVJ onmisbaar voor de beroepsgroep. En niet
alleen voor het vakbondsgetinte werk, waarvan “je hoopt dat je die service
nooit nodig hebt. Ik vind dat je in je werk open moet staan voor
verbeteringen en veranderingen en als fotojournalist moet je elke keer
opnieuw je stinkende best doen om mooie foto’s te kunnen blijven maken.”
Eric Brinkhorst pakt graag de kans om eens ”aan de andere kant van tafel”
te zitten. “Sommige dingen komen gewoon op je pad en dan kun je twee
dingen doen: positief of negatief reageren. Ik besloot tot het eerste. Ik
heb vertrouwen in de club en hoop als bestuurslid mijn bijdrage te kunnen
leveren.”
Sake Elzinga:
“Ik zou wel eens willen weten....”
Bij Sake Elzinga ( uit Assen zat de
interesse voor beeld en foto er al vroeg in. Vanaf zijn achtste was hij al
druk met fotografie. Als twaalfjarige maakte hij in de donkere kamer zijn
huiswerk. “Toen de eerste treinkaping plaatsvond, ik zal zestien zijn
geweest, hielp ik een bevriende fotograaf. De hele wereldpers kwam naar
Assen, ik keek mijn ogen uit... die fotografen hadden lenzen van 1, 2
meter.”
“Ik weet het niet zo een, twee, drie. Mijn beste foto verandert steeds.
Vorige week nog, gaf ik een lezing over fotografie en toen kwam er een
foto voorbij waarvan ik dacht ‘he dat is toch mooier dan ik me herinner’.
Ik was een grote fan van Ed van der Elsken. Hij leek maar wat aan te
rommelen, maar maakte mooi zwart/wit werk. Later ging ik voor het
‘schonere’ werk van Cartier Bresson. Die pure schoonheid en soms ook die
humor in zijn foto’s spreken mij nog steeds aan. Maar ook Erwin Olaf, die
begon in de fotojournalistiek, maakt fascinerend mooi werk.”
“In het nieuwe bestuur hoop ik op een stijl van aanpakken. Niet zeuren
maar problemen benoemen en oplossen. Ik ben van het ‘type doorpakken’
zoals dat heet. En wat dat betreft heb ik wel vertrouwen in de andere
collega’s die zijn voorgedragen. In de fotojournalistiek heerst het
korte-termijn-denken. Investeren in kwaliteit is nauwelijks mogelijk. De
tijd nemen voor een foto is een moeilijke opgave, de prijzen staan op de
tocht en dus zal een freelancer meer omzet moeten draaien om rond te komen.
In het algemeen staat nu bij opdrachtgevers het fotografiebudget onder
druk, dus optimale kwaliteit wordt steeds moeilijker. Fotojournalistiek is
een mooi, maar hard vak. Ik zou wel eens een inventarisatie willen zien
van fotojournalisten die al 10 – 15 jaar in het vak zitten en die nog
steeds aan de top meedraaien, dat zou weleens heel verrassend kunnen zijn.”
Michael Kooren:
“Niet alleen maar kritisch vanaf de zijlijn”
Michael Kooren (51) studeerde Engels
maar bleef tijdens die studie de fotografie trouw. “Het was eigenlijk meer
dan een hobby en tijdens een uitwisselingsprogramma naar de Verenigde
Staten ontmoette ik een fotograaf van een locale krant. Mede op zijn
voorspraak heb ik daar twee jaar kunnen fotograferen. Ik ben dus in de
fotografie terecht gekomen door hobby en vriendschap. Fotograferen vond ik
veel leuker dan studeren, dus terug in Nederland kon ik in vaste dienst
bij het Utrechts Nieuwsblad. Daar heb ik 12,5 jaar gewekrt. Daarna ben ik
gaan freelancen voor het AD en het NRC en de laatste 5/6 jaar werk ik voor
Reuters. Ook doe ik wat commercieel werk voor vakbladen en pr/reclame.
Michael Kooren beheerst alle disciplines van de fotografie, van portret
tot reportage en natuur, van nieuwsfoto tot kunst en stills. “Ik hou van
afwisseling en daarom vind ik het zo’n prachtig beroep. Ik heb nog een
mooie foto van Marco van Basten toen hij een jaar of zestien was, en
spannende reisreportages of die reportage die ik maakte voor het UN over
ontgroening. Dat dagelijkse journalistieke werk geeft me volop inspiratie.”
Het lijkt Michael Kooren wel om eens aan de andere kant van de tafel te
zitten, want alleen maar kritisch zijn vanaf de zijlijn vind hij te
eenvoudig. En ervaring heeft Michael; hij was al eerder NVJ-bestuurder
voor de sectie fotojournalistiek “Als je denkt dat er iets moet veranderen,
dan moet je er ook iets aan willen doen. Ik heb vertrouwen in de groep
mensen die ook in het bestuur komen. Het lijkt me leuk om met hen aan de
slag te gaan.”
Joep Lennarts:
“Genoeg werk aan de winkel”
Joep Lennarts (47) uit Den Bosch is
van de generatie die de wereld wilde verbeteren. De generatie ook die iets
van de wereld wilde vertellen. “Ik heb geschiedenis gedaan en kon direct
aan de slag als schrijvend journalist. Na een tijdje ben ik ook gaan
fotograferen en ontdekte dat de directheid van de fotojournalistiek me
meer ligt. Ik wil dingen met mijn handen en met mijn hoofd doen. Een
journalist kan achteraf nog zijn nieuwsbericht of achtergrondverhaal
verfijnen of extra alinea’s toevoegen. Een fotojournalist daarentegen moet
niet alleen weten wat de essentie van een nieuwsfeit of een
nieuwsgebeurtenis is, maar ook aanvoelen in welke context het nieuws zich
het beste in een beeld laat vastleggen. Dat moet je dan op dat ene moment
samen laten komen en dat is elke keer weer spannend.”
Lennarts herinnert zich nog die keer dat U-2 optrad in de Kuip, hij stond
op een fantastische plek en fotografeert. Bleek zijn filmpje niet goed
ingehaakt en stond “ik in feite met een lege camera te werken. Een ultieme
gemiste kans voor het maken van een ultieme foto. Ik zie nog steeds die
ene – niet gemaakte - opname, wat een prachtige compositie. Dat beeld
spookt nog regelmatig door mijn hoofd.”
Er is genoeg werk aan de winkel, meent Joep Lennarts. Zo heeft de
inkomenspositie van de fotojournalist zijn meer dan gemiddelde
belangstelling. “Al vijftien jaar wordt er geroepen dat beeld zo
belangrijk is en dat we leven in een beeldcultuur. Maar de emancipatie van
de fotojournalistiek is halverwege blijven steken, want er zijn voor
fotojournalisten geen carrièremogelijkheden binnen de krant. En ik
constateer dat freelance fotojournalisten op het ogenblik financieel tegen
elkaar uitgespeeld worden, dat de waardering voor van het vak van
fotojournalist tanende is, dat de inkomenspositie onder druk staat en dat
het auteursrecht verkwanseld wordt. Kortom genoeg te doen.
Gelukkig gaan fotograferen hier – in vergelijking met andere landen – nog
behoorlijk collegiaal met elkaar om. Dat wil ik graag zo houden.”
Gerard Til:
“Weg van het extreme”
Havist, 17 jaar en hij verslond
fotobladen als Life Magazine en Avenu. “Avenu was een doorbraak in de
Nederlandse fotografie.” Ed van der Elsken was een van de grote
voorbeelden voor Gerard Til (51) uit Utrecht. “Ik fotografeerde in die
tijd alles wat los en vast zat, inclusief mijn klasgenoten en zwierf veel
op straat.”
Hoewel een blauwe maandag op de pedagogisch academie, wist hij zeker dat
hij zou gaan fotograferen. De coverfoto van het boek Eye love you van Ed
van der Elsken uit 1977, staat in zijn geheugen gegrift. “De foto is met
liefde gemaakt, je voelt het subtiele samenspel tussen de fotograaf en de
mensen – man vrouw en kind – die hij fotografeert. De vertrouwensband die
er lijkt te zijn tussen de fotograaf en het jonge stel vind ik prachtig.”
“Politiek en maatschappij hebben zijn grote belangstelling. Hij bespeurt
een tendens waar het individu er steeds minder toe doet. “De grote lijnen
zijn veel belangrijker, fusies en overnames zetten de toon. De freelancer
staat behoorlijk onder druk en dan merk je dat de sectie NVF, zoals die
ingebed is in de NVJ, een stevige club is met een prima
belangenbehartiging. Dus de zgn. MKB-zaken zitten volgens mij wel goed.
Door de maatschappelijke en politieke druk op de journalistiek en de
fotojournalistiek is het juist meer dan nodig om ook het belang van
persvrijheid, onafhankelijkheid en beroepsverantwoordelijkheid zoals hoor
en wederhoor, check en dubbelcheck steeds opnieuw voor het voetlicht te
brengen. Mensen die aan de knoppen draaien, moeten zich realiseren dat zij
juist nu onafhankelijke geesten nodig hebben. Fotojournalisten die zich
niet laten leiden door de waan van de dag, die niet van de ene hotspot
naar de andere reppen, maar die heel vakmatig, analyserend en heel
doelgericht hun werk doen. Op een journalistiek verantwoorde manier, weg
van het extreme, zoals dat dagelijks op de journaals is te zien.”
|
|
rechts
dit is kolom 1
Aanbevelingen:
-----------
-----------
-----------
-----------
Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login
NVJ'ers
Info
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
|
|