menu dagblad
Sectie
NVF
Nieuwsoverzicht
Archiefoverzicht
Over de sectie
Algemeen
Algemene
voorwaarden (ENG)
Routebeschrijving
Bestuur
Lidmaatschap
Ledenlijst
Netwerk
Richtprijzen
Zilveren camera
Thema
C2000
Redactie:
Anne-Marie
Van Midden
Email:
Ellie Speet
|
|
Nieuwsoverzicht NVF
Terug naar nieuwsoverzicht
Winnaar
Zilveren
Camera
2003
Jerrry
Lampen
|
|
De winnende
foto |
|
Irakees meisje
wacht samen met jongere zusje op hun moeder voordat ze vertrekken
uit de zuidelijke stad Basra |
‘In een oorlogsgebied ben
je vogelvrij’
‘Ik heb vorig jaar alleen maar gereisd, het is bijna het enige dat ik doe.
In Nederland zijn wel veel onderwerpen, maar die zijn niet altijd
interessant voor Reuters. De kippenpest was dat bijvoorbeeld wel, en
schaatstoernooien.’ Jerry Lampen (42), die in 2001 ook tot Fotojournalist
van het Jaar werd uitgeroepen, heeft het allemaal gecoverd in 2003: van
Irak tot de paus, van kunstschaatsen tot de stierenrennen in Pamplona en
van voetbal tot Gaza. Af en toe heeft hij wel even genoeg van al dat
reizen. ‘Op Tweede Kerstdag vroeg Reuters of ik naar Iran wilde gaan om de
gevolgen van de aardbeving te fotograferen. Het is natuurlijk vreselijk
wat daar is gebeurd en fotografisch een dankbaar onderwerp, maar ik dacht:
‘even niet’.’
Lampen bracht twee maanden door in Irak. ‘Eerst zijn we, in het kielzog
van een Engelse colonne, via Koeweit naar het zuiden gereisd. Daar hebben
we twee weken in de woestijn gekampeerd, naast de auto onder de sterren.
Later ben ik naar Bagdad gegaan. In zo’n oorlogsgebied ben je vogelvrij,
er zijn geen wetten meer, iedereen is losgeslagen. Niemand zegt tegen wat
je wel en niet mag doen, je moet zelf uitzoeken waar je eten vandaan
haalt. Je voelt je net een padvinder, het is avontuur. Als je dan
terugkomt, is het soms best moeilijk om weer netjes in het gareel te
lopen. In Nederland moet je 50 kilometer per uur rijden en stoppen voor
het stoplicht. Daar heb je niet eens stoplichten. Je ziet daar ook zoveel
ellende. Onbewust raakt het je heel erg. Je wordt er cynisch van en je
gaat kribbig reageren op de dingen die mensen in Nederland bezighouden.
Hier heb je niet een paar keer per dag te maken met dood en geweld, maar
je neemt de agressie van die oorlogsgebieden wel mee. Door gewoon te
relaxen met vrienden en familie, te luisteren naar wat er hier gebeurd is
en te vertellen wat jij hebt meegemaakt, kom je weer terug in het normale
leven. Ook door je foto’s te laten zien en ze uit te leggen, praat je het
van je af.’
Komend jaar wil de Rotterdammer graag een keer terug naar Bagdad. Ook is
hij bij het EK Voetbal en de Olympische Spelen. De werkomstandigheden van
fotografen bij sportevenementen zijn vaak bar en boos, vindt de
fotojournalist. ‘Met de organisatie van het EK allround schaatsen in
Heerenveen hebben we dit jaar eindelijk een gesprek gehad over wat wij
nodig hebben om ons werk te doen. Bij voetbalwedstrijden hebben
schrijvende journalisten altijd een persruimte, maar wij fotografen moeten
ons tussen de reclameborden en het publiek wurmen. Elektriciteit of een
internetaansluiting kunnen we niet krijgen. Vanwege de beperkingen die je
worden opgelegd en de agressie van supporters tegen fotografen, heb ik
heel lang geen voetbal gedaan. Maar het laatste halfjaar heb ik toch weer
vrij veel voetbal gefotografeerd, en ik vond het wel weer leuk. Ik heb me
erbij neergelegd dat de omstandigheden nu eenmaal zo zijn.’
Lampen begon zijn carričre bij het fotobureau van Ton den Haan en kwam via
United Photo’s, De Jong en Van Es en dagblad Trouw in 1990 bij Reuters in
vaste dienst. Meestal moet hij voor het persbureau ŕ la minute op reis.
‘Van de oorlog in Irak wisten we van tevoren dat die eraan kwam. Ik heb
een paar maanden voordat het begon een cursus gevolgd waarin je leert wat
je moet verwachten in een conflictgebied en hoe je het beste uit de
problemen kan blijven. Je leert ook hoe je jezelf een injectie moet geven
na een gifgasaanval. Ik had alles bij me: injectienaalden, een gasmasker,
een pak tegen gifgas, morfine. Een chirurg zou jaloers zijn geweest.’
Juryrapport
Van de ruim 6.600 ingezonden foto’s werden er niet minder dan een kleine
94% digitaal ingezonden. Slechts 400 afdrukken en 11 dia’s kreeg de jury
dit jaar te zien. Opvallend veel kleurenfoto’s dit jaar en nog maar weinig
zwart/wit materiaal.
Vergelijken is gevaarlijk, maar toch had de jury de indruk dat het
kwalitatieve niveau in de breedte dit jaar lager was dan in voorgaande
jaren. Weinig verrassingen, zowel wat betreft onderwerpkeuze als
uitwerking, veel slecht samengestelde series en slordig afgewerkte foto’s.
Fotografen die inzenden voor de ZC moeten kritischer worden: strenger
selecteren, series strakker editen en het ingezonden materiaal optimaal
afwerken.
Fotografen lijken steeds minder vaak de kans (lees: opdracht) te krijgen
zich langere tijd in een onderwerp vast te bijten. En als ze daartoe zelf
het initiatief nemen dan zijn er nauwelijks nog mogelijkheden om dat werk
te publiceren. Alles moet snel en goedkoop. Het lijdt tot vervlakking en
middelmatigheid.
De kwaliteit van de Nederlandse persfotografie is en blijft de
gezamenlijke verantwoordelijkheid van fotografen en hun opdrachtgevers.
Als kranten en tijdschriften hun beleid niet aanpassen en fotografen de
kans (ruimte, tijd en geld) geven om de krachtige, communicatieve
mogelijkheden van het medium fotografie volledig te benutten, dan ziet de
toekomst er somber uit.
Het was een lange hete zomer, droogte leidde tot dijkdoorbraken, er waren
verkiezingen gevolgd door een mislukte formatie, de agrarische sector werd
getroffen door de vogelpest en het koninklijk huis door schandalen. Het
zijn de onderwerpen die de nationale journalistieke agenda in 2003
bepaalden.
Van de verkiezingen en de formatie was opvallend weinig materiaal
ingezonden. En dat geldt ook voor de vogelpest. Wel zag de jury
onverklaarbaar veel begrafenissen.
Hoogtepunten in de sport waren het optreden van tennisser Martin Verkerk,
de (net) geslaagde kwalificatie van het Nederlands voetbalelftal en het
werelduurrecord van Leontien van Moorsel.
Al tamelijk snel werd duidelijk dat de winnaar dit jaar in de twee
buitenland categorieën gezocht moest worden. Kwalitatief en kwantitatief
zeer sterk bezet. Prachtig materiaal dat de kracht en impact van het
medium fotografie onderstreept en aantoont dat er in Nederland groot
talent rondloopt.
De winnende foto van de Zilveren Camera 2003 komt uit een serie die Jerry
Lampen eind maart in Irak maakte. Lampen is sinds 1990 in dienst van het
internationale agentschap Reuters en reist de hele wereld af.
Zijn winnende foto maakte Lampen in de buurt van Basra. Irakezen
ontvluchtten het bezette zuidelijke deel van de stad. Op de voorgrond een
jonge vrouw met haar kind. Op de achtergrond vuur en zwarte rook. De sfeer
is dreigend. Een beeld dat uitdrukking geeft aan de onzekerheid en chaos
van dat moment. Geen foto die de oorlog in Irak probeert samen te vatten
(als dat al mogelijk zou zijn), maar een beeld dat voor de kijker de
oorlog voelbaar maakt, fysiek maakt. Een beeld vol dynamiek en een enorme
zuigkracht. Een foto die de aandacht trekt en gevangen houdt.
De jury was dan ook unaniem in haar oordeel en kende met veel plezier en
waardering de Zilveren Camera 2003 aan Jerry Lampen toe.
Namens de jury,
Adriaan Monshouwer, voorzitter – 11 januari 2004
|
|
rechts
dit is kolom 1
Aanbevelingen:
-----------
-----------
-----------
-----------
Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login
NVJ'ers
Info
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
-----------
|
|