VillaMedia.nl
             
             

Nederlandse Vereniging
van Journalisten

De JournalistGenootschap /FreelancersAdvies / Mediadebat / de Fotojournalist.nl / Zoek Een Freelancer / Perskaarten

 
menu dagblad



Sectie
Lokale Media


Nieuwsoverzicht

Nieuwsarchief
Cao-overzicht

 Thema              

C2000
Werknemersflyer
WIA (pdf)

Jonge instroom


 Over de sectie 

Algemeen
Bestuur
Werkgroepen

 Coördinatie-     
 punt cao HaH  

Verslag 2004
Voorstellen 2004
Cao-overzicht


 E-mail                
lokalemedia@nvj.nl
 

  Archief Sectie Lokale Media

NNP - een organisatie van
actieve lokale nieuwsmedia 

Uitgesproken door Jan Maarten Pekelharing directeur NNP
op de Themadag Grensoverschrijdend uitgeven op 13 april 2002 in Kerkrade


In een Europa waar landsgrenzen vervagen, neemt de betrokkenheid bij eigen buurt, de eigen stad toe. Provinciale dagbladen smelten samen en groeien weg bij het lokale nieuws. Er is en blijft dus zeker behoefte aan kranten die het nieuws uit de buurt brengen. Dat vereist, zoals een collega vorige week in de Journalist terecht constateerde, actieve journalistiek. Geen bureauklerken. Het echte nieuws speelt zich natuurlijk niet op de redactie af. Dat er blijkbaar journalisten zijn die vinden dat ze van hun directie binnen moeten blijven, zegt overigens meer over die journalisten dan over hun directie. 
En, ik kan u gerust stellen: er zijn nog vele tientallen lokale kranten die gemaakt worden door de journalist op straat. Juist bij de lokale kranten waar wij als NNP contact mee hebben, merk je dat- zoals het hoort - de redactie veelvuldig op stap is. 
Dat was al het geval in 1945, toen op initiatief van uitgever Banda in Kollum de vereniging de Nederlandsche Nieuwsblad Pers werd opgericht. Aanvankelijk waren alleen betaalde kranten die niet dagelijks verschenen bij NNP aangesloten. Allengs werden ook gratis nieuwsbladen toegelaten. 
Criterium voor toelating is, aldus de statuten, dat de gratis nieuwsbladen primair een informatie- en communicatiefunctie hebben binnen een gemeente of agglomeratie van gemeenten, althans binnen een geografisch gebied dat voor de samenleving in meer of mindere mate een economisch, maatschappelijk en cultureel geheel vormt. 
Een toelatingscommissie beoordeelt de kranten van potentiële leden en gaat bij gratis nieuwsbladen onder meer na of ten minste 20 procent van de totale omvang van de uitgaven bestaat uit redactionele pagina's die, zoals dat fraai staat geformuleerd, worden gekenmerkt door een algemene geschakeerde informatie en berichtgeving die als relevant kan worden geacht voor alle huishoudens binnen het verspreidingsgebied.
Kranten, kortom, waar de stad, het dorp, de streek iets aan heeft.
Van de ruim 110 kranten, waarmee meer dan 50 uitgevers op dit moment bij de NNP zijn aangesloten verschijnt ongeveer 40 procent op abonnementsbasis, in de meeste gevallen eens in de week. Het merendeel van de aangesloten uitgeverijen behoort niet tot de grote dagbladconcerns. Het gaat om kranten als, om in Limburg te blijven, bijvoorbeeld het abonnementsblad Peel en Maas in Venray of aan de andere kant van Nederland: de twee keer in de week verschijnende Texelse Courant. 
De NNP wil de positie van de lokale media (momenteel alleen kranten, een sectie Internet is in oprichting) versterken en de belangen van de uitgevers behartigen. 
Met het doel de kwaliteit van de kranten te bevorderen zijn enkele prijzen ingesteld: 
- Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek, 
- NNP-Prijs voor de Nieuwsbladfotografie, 
- A.M. Bandaprijs (voor een creatieve commerciële aanpak), 
- NNP-Gemeenteprijs voor overheidscommunicatie 
- en in dit najaar vermoedelijk de eerste NNP-Prijs voor de beste nieuwssite. 
Verder verzorgt de NNP voor medewerkers van de aangesloten kranten opfriscursussen, trainingen, informatieve themadagen. 
Wat de NNP betreft zouden ook goede gratis nieuwsbladen tot de werkingssfeer van het Bedrijfsfonds voor de Pers moeten behoren. Het gaat uiteindelijk primair om de communicatieve podiumfunctie die ze vervullen. Dat vereist een goede journalistiek. De redactie heeft een eigen verantwoordelijkheid en behoort zeker niet, zoals ik ooit ergens hoorde, in eerste instantie gefocust zijn op de adverteerdersmarkt. De krant moet betrouwbaar blijven, wil zij, om Robert Peereboom te citeren, er zijn om de mensen te helpen. Dat doe je niet door de grenzen van goede journalistiek onverantwoord commercieel op te rekken.
Het bestuur van de NNP is voorstander van een zo sterk mogelijke organisatie die de belangen van de lokale nieuwsmedia, bepleit. Landelijk en internationaal. Jammer dat het eerste wereldcongres van lokale kranten in Zuid-Afrika na 11 september moest worden afgeblazen. De NNP pleit voor een zo sterk mogelijk presenteren, en waar nodig verdedigen, van de belangen van de lokale media. Ze is dan ook voorstander van één CAO voor journalisten bij lokale nieuwsbladen. Sommige grenzen kun je inderdaad beter slechten.

 


 

  rechts dit is kolom 1

NVJ-links

Wat de NVJ doet
Lidmaatschap
Cao's
Justitie/Politie
Perskaarten
Redactiestatuten
Stemlokaal

Secties

 Algemeen
Dagblad
Omroep
Publiekstijdschrift
Opinietijdschrift
Vaktijdschrift
 Freelance
 Persbureaus
 NVF (foto)
Plus
Vers in de Pers
Internet

Lokale media
 Sport 
 

Afdelingen

Rotterdam RJV
Midden-Nederland

Diensten

Advocaten&Juristen
Wet Openbaarheid van Bestuur





 

Onderzoek

De
Digitale
Journalist

 
Aanbevelingen:


 -----------

 -----------

-----------

-----------

Deskundigen, contact-
personen, organisaties
Login NVJ'ers  Info

-----------


-----------
-----------
-----------
-----------

-----------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

villamedia.nl

Home | Links | Prikbord | Vacatures | Forum | Over ons | NVJ | Disclaimer
Reageren:
redactie@villamedia.nl Telefoon NVJ: 020 -67 66 77 1