De Journalist / Genootschap /FreelancersAdvies / Mediadebat / de Fotojournalist.nl / Zoek Een Freelancer / Perskaarten |
|||||||
|
Sectie Lokale Media Nieuwsblad Transport in gevaar 18/12/2003 Reed Business wil de frequentie van het Nieuwsblad Transport halveren: van twee keer per week, naar wekelijks. Dat bezuinigingsplan heeft niet alleen gevolgen voor de personeelsbezetting, maar zal ook de lezers niet blij maken. Yvonne Dankfort, NVJ secretaris Vakbladen: “Abonnementen zullen worden opgezegd, en dan zullen ook adverteerders opzeggen. Kortom het voortbestaan van het blad komt in gevaar.” De redactie van Nieuwsblad Transport had het dit jaar al zwaar te verduren. Er moest 40 procent bezuinigd worden op variabele kosten. Daaraan is voldaan. Sterker nog, in dit economisch krappe jaar wist het blad nog een rendement van boven de 20 procent (1 miljoen euro) te behalen. De grote vraag over de extra bezuiniging van nu is dus waarom? “Wij weten het antwoord ook niet. We vermoeden dat Reed Business een zo hoog mogelijk rendement wil halen. Maar we zijn al tot op het bot uitgekleed”, zegt de woordvoerder van de redactieraad, John Versleijen. “Uiteindelijk zal deze inkrimping het blad meer kwaad dan goed doen. Onze marktpositie wordt hiermee ondergraven.” Andere oplossingen De redactie van Nieuwsblad Transport heeft eind november een alternatief toekomstplan ingediend. De uitgever geeft echter aan dit niet mee te nemen in zijn overwegingen. De redactie is samen met de NVJ druk bezig de uitgever op andere gedachten te brengen. De NVJ bekijkt nu in hoeverre Reed Business kan worden tegengehouden, zij breken immers het redactiestatuut. Mochten de pogingen van de NVJ en de redactie om het tij te keren op niets uitlopen, zullen zij zich niet zomaar neerleggen bij het besluit. Versleijen: “We hopen dat er andere oplossingen worden gevonden, maar als laatste redmiddel sluiten we staken zeker niet uit!”
|
|
Home |
Links |
Prikbord |
Vacatures |
Forum |
Over ons |
NVJ |
Disclaimer
Reageren:
redactie@villamedia.nl
Telefoon NVJ: 020 -67 66 77 1