Nieuwe pagina 1
Een site van de
sectie
Freelance
van de
Nederlandse vereniging
van
Journalisten
*
E-mail Sectie:
Ellie Speet
E-mail Redactie:
Lotte
van Doorn
|
|
Archief en Dossiers
Terug naar overzicht Archief en
Dossiers
'Goed werk levert werk op'
Het nut van netwerken
Ze kunnen schrijven, maar laten dat potentiële opdrachtgevers nauwelijks
weten. Veel freelancers zijn beklagenswaardig als het gaat om commercieel
netwerken. Terwijl journalistiek netwerken meestal geen probleem is. De
sectie freelance en de NVJ-afdeling Midden-Nederland organiseerden op 13
september een bijeenkomst over kennisnetwerken en netwerken voor werk.
Freelancer Roos Schlikker heeft een hekel aan netwerken. Zoals veel
freelance journalisten. Laat die opdrachtgevers maar naar hen toe komen.
Een freelancer heeft gewoonweg geen zin om zich zelf te moeten verkopen.
Toch heeft Schlikker in de afgelopen jaren het nut van het netwerken
ontdekt. Bij haar gaat dat zo. Ze maakt vrienden in het café en genereert
werk. Simpel en doeltreffend. ‘Heb 't naar je zin en don't push too hard’,
is haar raad. Ondanks het hoge gezelligheidsgehalte beschouwt Schlikker
netwerken nimmer als vriendendienst. ‘Zorg altijd voor goede stukken. Goed
werk levert werk op.’
Acquisitie
Een freelance-journalist heeft nooit geleerd om commercieel te denken.
Maar als ondernemer is dat wel nodig. ‘Laat dus ook zien wat er bij een
opdracht komt kijken en waarom je een bepaald tarief moet vragen’, vindt
Michael Boud, een van de oprichters van het wervings- en selectiebureau
Redactie & Co. De freelancers die Boud kent, zijn deskundig en gedreven.
Maar ze kunnen ook onzeker zijn, a-commercieel en zich te weinig focussen
op enkele specialismen. ‘Sommige journalisten reageren werkelijk op álle
vacatures in ons bestand. Op den duur neem je zo’n persoon niet meer
serieus.’
Het probleem is vaak dat een freelancer zich te veel richt op bestaande
opdrachtgevers en te laat op zoek gaat naar extra werk. ‘Ze kunnen
schrijven, maar presenteren zich nauwelijks.’ Michael Boud adviseert
freelancers om 30 procent van de tijd vrij te maken om nieuwe
opdrachtgevers te benaderen. ‘Schenk aandacht aan acquisitie. Overleg een
goede tariefstructuur die rekening houdt met bepaalde doelgroepen. En leg
uit hoeveel uur je aan een opdracht besteedt.’
Origineel
VN-redacteur Youri Albrecht houdt consciëntieus zijn kennisnetwerk
bij. Als je als journalist netwerken een vies woord vindt dan moet je maar
een ander beroep kiezen, vindt hij. Albrecht keert zich af tegen het
“groepsdenken” onder collega’s. Beïnvloed worden door andere journalisten
brengt inhoudelijk weinig op. ‘Breng iets nieuws. Wil je iets goeds te
melden hebben, dan zoek je naar een origineel verhaal. Dat hoor je van
mensen die het zelf beleefd hebben.’ Die bronnen hoeven zich niet persé in
de top te bevinden, vindt Albrecht. Iedereen bezit informatie of kennis.
Ook studenten op een universiteit.
Man soll sich bewegen. Als journalist moet je meer mensen kennen dan een
ander. Vrienden hebben weer vrienden uit andere netwerken – ‘Wie zijn
degenen die mij verder kunnen leiden?’.
Albrecht bezoekt openingen, recepties, verjaardagen. Kijkt wie de
organisatoren zijn, de sponsors en de aanwezige netwerken. Zoekt uit wie
de relevante keyplayers zijn. Hij meldt zich aan bij e-maillijsten en
houdt voor zichzelf een database bij. ‘Bewaar vooral 06-nummers, want soms
is er geen tijd om eerst een voorlichter te bellen.’
Beleefd
De VN-redacteur neemt zelfs spelregels in acht die bijna
on-journalistiek klinken. Blijf netjes, handel beleefd en wees dankbaar.
‘Informatie is waardevol, is een gift. Citeer juist. Je kunt iemand één
keer belazeren, maar daarna gaat de deur op slot. Wees dankbaar, sommige
informanten steken de nek voor jou uit of nemen een risico. Bescherm je
netwerk en geef niet je bronnen zomaar prijs.’
|
Nieuwe pagina 1
|