Nieuwe pagina 1
Een site van de
sectie
Freelance
van de
Nederlandse vereniging
van
Journalisten
*
E-mail Sectie:
Ellie Speet
E-mail Redactie:
Lotte
van Doorn
|
|
Archief en Dossiers
Terug naar overzicht Archief en
Dossiers
Fabeltjes over nieuwe media
(met dank aan ASJA Contracts
Watch)
Databases als Lexis-Nexis zijn slechts een andere manier om ons
tijdschrift te verspreiden. Het is alleen een vergroting van de oplage.
Voor publicatie op database hoeft dus niet betaald te worden.
Een database publiceert niet het hele tijdschrift maar losse
artikelen. Voor de raadpleging van artikelen wordt betaald. Het gaat wel
degelijk om een andere uitgave.
Een database moet beschouwd worden als een archief, waarin het hele
tijdschrift opgeslagen staat.
In een database komt meestal alleen de tekst voor, zonder
illustraties. Ook ontbreken vaak bepaalde rubrieken én artikelen van
auteurs die zich tegen dit hergebruik verzet hebben.
Met nieuwe media - databases, cd-rom etc - wordt (nog) geen geld
verdiend.
Zeker voor databases maakt de uitgever geen aanloopkosten. De uitgever
sluit een overeenkomst (met bijvoorbeeld Lexis-Nexis) en wacht op de
royalties die binnen moeten stromen. Of er nu miljoenen binnenkomen (zoals
bij de New York Times) of een paar centen, elke cent is winst. On-line
edities of pagina's op het World Wide Web vergen wel investeringen maar
geen enkele uitgever verwacht vanaf de eerste dag winst van een nieuw
medium. Electronische uitgevers betalen iedere medewerker, vanaf de
computer programmeur tot en met de electriciteitsmaatschappij. Waarom zou
de inhoud dan gratis moeten zijn?
Internet is gratis. Als er geld binnenkomt, dan zullen we eens over een
vergoeding praten.
Het doorberekenen van een prijs aan de lezer van internet is slechts
één manier om winst te maken. Via publicatie op internet verdienen
uitgevers aan het verkopen van advertenties, produkten, diensten en
mailing lists. De papierkosten verminderen én het is reclame voor de
krant, tijdschrift of omroep. Ter vergelijking: zeer succesvolle uitgaven
(Intermediair) zijn vaak gratis beschikbaar via controlled circulation en
huis-aan-huisbladen kosten ook niets. Moeten de artikelen daarvoor dus ook
gratis aangeleverd worden?
We weten niet welke artikelen geraadpleegd worden, dus kunnen we ook
niet per auteur betalen.
Juist bij electronische uitgaven worden de zo geheten hits automatisch
geregistreerd.
Het is te duur om voor kleine royalty-bedragen een administratie bij te
houden.
Zelfde antwoord: juist bij electronische media is registratie
eenvoudig. Voor bijvoorbeeld kopieën is ook administratie voor soms
geringe bedragen noodzakelijk. Bovendien is het een wel erg makkelijke
houding om te zeggen dat de administratie moeilijk is dus de uitgever maar
al het geld moet houden.
Het gebruik van je materiaal op internet, cd-rom enz. is goed voor je
naamsbekendheid. Je kunt er juist aan verdienen.
Maar dan moet de uitgever wel betalen. Anders zou je nooit iets voor
het publiceren van een artikel moeten rekenen. Bovendien blijft de
uitgever verdienen, waarom de journalist dan niet?
We kunnen niet slechts één artikel verwijderen en als je weigert mee te
werken, kan het hele project niet doorgaan.
Uitgevers stellen vaak hun eigen internet-pagina's samen en kiezen dus
wat daarop komt te staan. Uit een database kunnen al heel eenvoudig
artikelen verwijderd worden. In Duitsland heeft een internet-provider
inmiddels alle porno verwijderd.
Als we je artikel niet kunnen gebruiken, belemmer je de 'free flow of
information' en de ontwikkeling van de nieuwe media.
Van deze 'free flow of information' en de nieuwe media hoeven niet
slechts de uitgevers te profiteren. Zeker de mensen die de 'information'
aanleveren en redigeren hebben recht op een redelijke vergoeding.
Journalistiek werk is geen donatie ten behoeve van de ontwikkeling van
nieuwe media of de informatievoorziening in het algemeen.
De ontwikkelingen zijn nog zo nieuw, dat we pas over een paar jaar
willen onderhandelen.
En in die paar jaar zal de praktijk ontstaan dat auteursrechten vrij
gebruikt kunnen worden. De kans dat voor hergebruik betaald gaat worden,
neemt daardoor eerder af dan toe. Reeds nu proberen uitgevers alle rechten
voor publicatie op electronische media naar zich toe te trekken.
Alle andere auteurs gaan akkoord.
De oudste smoes in uitgeversland en zelden waar.
Als je niet akkoord gaat met de overdracht van je auteursrecht, dan
nemen we wel een ander. Voor jou tien anderen.
Dat laatste is de meest door opdrachtgevers/afnemers uitgesproken zin.
Maar slechts heel zelden in de praktijk getest. Een opdrachtgever zal niet
vaak echt tien anderen per onmiddellijk beschikbaar hebben. Vergeet niet
dat het zoeken en inwerken van een andere freelancer tijd kost. Bovendien
zijn freelancers gespecialiseerde vakmensen en die liggen ook niet voor
het oprapen. Het is dus zeer de vraag of dit dreigement uitgevoerd zal
worden. Dat neemt niet weg dat freelancers regelmatig door opdrachtgevers
voor dit dilemma geplaatst worden.
|
Nieuwe pagina 1
|