Woensdag 31 januari

Hoofdredacteur LD naar VARA
Hoofdredacteur Ton van Brussel van het Leidsch Dagblad wordt in april programmadirecteur rtv bij de VARA, die de functies van voorzitter en programmadirecteur ontkoppelt om het management te verbreden. De algehele leiding van bedrijf en vereniging blijft bij Vera Keur. Eerder werkte Ton van Brussel onder meer bij NOS Laat, NOVA, Buitenhof en Panorama Vrijdag. Bron: Broadcast Magazine

NCRV brengt eerste interactieve tv-spel
De eerste interactieve versie van NCRV's al 30 jaar populaire weekspel "Zo Vader Zo Zoon" wordt donderdagavond uitgezonden via Mediakabels Mr Zap-abonnement. De deelnemers in de studio en de kijkers/deelnemers thuis kunnen met hun afstandsbediening zo snel mogelijk het antwoord op 4 meerkeuzevragen geven. Verwacht wordt dat in de herfst meer publieke omroepen iDTV gaan uitzenden, via het nieuwe proefkanaal Nederland-i.

RTV-gegevens: NOS misbruikte machtspositie
Het gerechtshof in Den Haag vindt het 'aannemelijk' dat de NOS misbruik maakt van zijn machtspositie als het gaat om de radio- en televisiegegevens. Het hof vernietigde gisteren een uitspraak in kort geding van de Haagse rechtbank, die vorig jaar bepaalde dat De Telegraaf moest stoppen met het verspreiden van rtv-gegevens in de bijlage TV Week. Hoe De Telegraaf aan de gegevens kwam, was niet precies duidelijk. De Telegraaf mag nu dus rechtmatig vergaarde gegevens gebruiken, tenzij bijv. in een bodemprocedure opnieuw anders wordt bepaald. De NOS weigerde steeds met de Telegraaf te onderhandelen over het ter beschikking stellen van programmagegevens tegen een marktconform tarief. Daarmee voldoet de NOS niet aan een overigens nog niet definitief besluit van de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Bron: Persbericht / ANP via 123

Regiobijeenkomsten en demo NVF
De NVJ-sectie NVF organiseert regiobijeenkomsten in Zwolle en Breda, waar leden van NVF-bestuur en NVJ-secretariaat aanwezig zijn om actuele kwesties aan te kaarten, bijv. over de economische positie van fotojournalisten, en over de flexwet en auteursrecht. Voor de bijeenkomsten is er een infodemo van het NIDF over Photoshop 5.0 en 6.0. Meer informatie en een aanmeldformulier op de NVF-pagina.

Eind nabij voor Classic FM
De volgens insiders winst makende radiozender Classic FM dreigt te verdwijnen. Classic FM werkt samen met Sky Radio. Onlangs is in de Tweede Kamer een motie aangenomen die het kabinet uitgenodigde goed te vinden dat beide zenders FM-frequenties verwerven. De mededingingsautoriteit Nma had daar geen bezwaar tegen, maar de betrokken ministers hebben de motie nu naast zich neergelegd. Volgens Classic FM betekent dat dat men moet stoppen met uitzenden. Bron: Adformatie

Pay as you view goede toekomst voorspeld
DVD's en boeken zullen verdwijnen, voorspelde informatica-goeroe Jakob Nielsen tijdens een toekomstverkenning. Als het publiek straks breedband-internet heeft dan raakt men er snel aan gewend om allerlei informatie online waar te nemen. Omdat de breedband-bandbreedte ook eindig is, zou het toch nog vele minuten duren voor een speelfilm of een grote handleiding gedownload is, en daarom zal men die in streaming video te zien krijgen. Terwijl dat gebeurt zal de teller lopen en eens in de maand worden alle micropayments voor alle aanbieders centraal afgerekend, bijvoorbeeld via het stroom- of telecombedrijf. Bron: Seybold via Ifra

RvdJ wil meer naar buiten treden 
De Raad voor de Journalistiek zoekt praktische mogelijkheden voor een permanente gedachtenwisseling over hete hangijzers in de journalistiek. Dit om meer bij te dragen aan de opinievorming. Om onvrede over incidentele uitspraken van de raad tegen te gaan wil  het bestuur journalistieke discussies langs meer fundamentele lijnen laten verlopen. Gedacht wordt aan publicatie op internet van het vooronderzoek van principiële zaken, en het geven van toelichting op de uitspraken. Bron ANP via AD

Lezersprofiel van burgemeester
Op de site van de Arnhemse Krant kunnen lezers hun eigen profiel van de nieuwe Arnhemse burgemeester samenstellen. Door technische problemen moet het webformulier geprint en opgestuurd worden. Onder de deelnemers wordt een exemplaar verloot van het boek Verliefd op Arnhem. Bron: Arnhemse Courant.

Lees ook:
Videobellen moet UPC redden
(Volkskrant)
Russiche NTV laat zich niet wurgen
(NRC)

En verder
- 24 uur nadat een bom pers en papier onbruikbaar had gemaakt, is de Daily News in Zimbabwe weer verschenen, de helft dunner dan normaal. De reddende drukkerij wil uit angst voor represailles anoniem blijven. Bron: BBC via EJC

- In het weekend is op 85-jarige leeftijd overleden Jaap Verweij, mede-oprichter van zeezender Radio Veronica. Hendrik "Bull" Verweij, blijft over als enige van de drie oprichters, broer Dirk overleed in 1972. Bron: Radiovisie

- Staatssecretaris Van der Ploeg vindt dat de NOS  zich wel om de kijkcijfers mag bekommeren; het is echt niet de bedoeling goede programma's te maken waar niemand naar kijkt. Dat zei hij dinsdagmiddag in de Kamer n.a.v. kritiek op de NOS die de AVRO berispte vanwege geplande programma's met een te lage scoringspotentie. Het Commissariaat voor de Media zal er in de herfst ook nog iets over zeggen

-  Hoofd marketing Josja Zijlstra (36) van uitgeverij Veldhuis wordt uitgever van de mannenbladen Autovisie, FHM, Man, Tennis, Centre Court en Voetbal Magazine van de Telegraaf Tijdschriften Groep (TTG). Zij volgt Roeland Mackloet op die met Everhard van den Brakel directeur van TTG is geworden. Bron: Adformatie

- De VARA-tv-serie Oppassen! volgt in het Guinness Book of Records Zeg 'ns AA op, dat met 212 aflevering de langstlopende serie was maar nu is voorbijgestreefd door Oppassen!, dat zaterdag zijn 250e uitzending beleeft. Bron: ANP via AD

- Het Italiaanse voetbal levert minder op dan verwacht aan tv-reclame en abonnementen. Staatsomroep RAI en abonnee-tv Stream willen volgend seizoen minder betalen voor de beelden van de wedstrijden,  maar daar voelt de vereniging van topclubs Lega Calcio nog niet veel voor. Bron: AD

- De Antroposofische Vereniging vindt het niet prettig dat de Boeddhistische Unie Nederland de vereniging in haar zendtijdaanvrage tot haar achterban rekent; de vereniging wenst als zelfstandige stroming niet tot een zuil gerekend te worden. De Boeddhisten zonden zondag voor het eerst uit. Bron: NOS teletekst via VanBeek

- De fusieplannen tussen de mediaconcerns Bertelsmann en EMI zijn vertraagd. Niet alleen vanwege de Europese monopolieregels maar ook omdat Bertelsmann de boventoon wil voeren. Bron: newsroom.de

- Een aantal Europese dag- en weekbladen krijgt vrijdag in Aken de European Newspaper Award voor hun voorbeeldige vormgeving. Onder de jury bevond zich De Journalist.


Dinsdag 30 januari

Politici: kijkcijfers omroepen geen NOS-zaak
De omroepspecialisten van de grote partijen in de Tweede Kamer vinden dat de NOS de omroepverenigingen niet op de vingers hoort te tikken over lage kijkcijfers; de NOS moet alleen toezien op een goede én brede programmering. Zoals gisteren bericht is, keurde de NOS vorige week AVRO-plannen voor het nieuwe seizoen af vanwege de lagere scoringskans en men dreigde met korting op het programmabudget. Bron: Adformatie

Trouw-nieuws op de handheld
Dagblad Trouw heeft sinds kort een handheld-editie, waardoor bijna 24 uur per dag vers nieuws ook op de mini-computers van onder meer Palm en Psion te ontvangen is. De website is een integraal onderdeel van de krant, meldt het persbericht nog. Voorbeeld  Meer informatie 

Lepeltak (Telegraaf) niet naar Volkskrant
De societyrubriek die de Volkskrant binnenkort begint, wordt niet gemaakt door Thomas Lepeltak van het Stan Huygens Journaal in De Telegraaf. Volgens het AD heeft Lepeltak tegen Business Nieuws Radio gezegd dat hij door hoofdredacteur Pieter Broertjes was gevraagd over te stappen. Deze ontkent echter, maar zei wel Lepeltak gecomplimenteerd te hebben voor zijn rubriek. Bron: Adformatie.

Lezerslijn over lokale wantoestanden
Vandaag tussen 12 en 14 uur bemannen journalisten van het Eindhovens Dagblad de telefoon om klachten van lezers te noteren over het lokaal bestuur: ambtelijke willekeur, gemeentelijke onachtzaamheid, vriendjespolitiek, rechtsongelijkheid. De krant schrijft: "Valkenswaard, Oirschot en Gemert-Bakel zijn voorbeelden van gemeenten waar dit soort praktijken ingesleten lijken in het lokale bestuur. In enkele gevallen is de bom gebarsten en zijn politieke affaires uitgebroken, veelal na publicaties in de krant. Maar het kan bijna niet anders of onder de oppervlakte spelen meer affaires in Zuidoost-Brabant. U kunt ons daarover bellen of e-mailen."

Internetradiostations VS tegen rechten
Amerikaanse radiostations gaan naar de rechter in een poging onder nieuwe regels uit te komen die de zenders verplichten om platenmaatschappijen extra te betalen voor het uitzenden van muziek via internet. De rechtszaak in Philadelphia is aangespannen door o.m. de National Association of Broadcasters en richt zich tegen het hoofd van de U.S. Copyright Office. Radiostations in de VS betalen geen rechten over hun uitzendingen, stations die alleen op het web uitzenden, moeten dat wel doen. 4 procent van de luisteraars in de VS gebruiken daar het internet voor. Bron:Planet Internet Multimedia

KRO's radiohistorie op dubbel-CD
Het 75-jarig KRO-jubileum heeft een dubbel-CD opgeleverd met fragmenten uit KRO's radiohistorie. Samensteller Bert Bakker koos de ruim twee uur informerende en amuserende voorbeelden van tussen 1925 en 2000. Met bijvoorbeeld de stem van pastoor Perquin ("katholieke luisteraars, het is voor u en u alleen dat ik ga spreken"), Jan de Cler, Godfried Bomans, en fragmenten uit recente programma's als De Wondertelefoon uit 'Tijd voor Twee' en 'De Ring' over de vuurwerkramp in Enschede. Het CD-document heet Geen gewone alledaagsheid en kost f 34,50. Persbericht 

Krant mag uit spionnenboek publiceren
Een Engelse rechtbank heeft de overheid vorige week verboden nog langer restricties op te leggen aan de Sunday Times, die gedeelten wilde publiceren van het boek The Big Breach van de voormalige spion Richard Tomlinson. Deze is in 1995 ontslagen door de geheime dienst M16 en wil daartegen met zijn boek protesteren. Het was speciaal in Rusland gepubliceerd om dit soort problemen met de Engelse overheid te voorkomen. De rechtbank telde mee dat het boek al gedeeltelijk op internet was verschenen, dat er in Rusland al over gepubliceerd was, en dat journalisten ook al exemplaren ontvangen hadden.Bron: SAPA/AFP via EJA

Lees ook
Radio zonder hectiek (NRC) 
Settopbox is een probleemgeval (Volkskrant) 

En verder
-
Niet alleen België heeft een een nieuwsbronnensite, merkt  Michiel Bosgra terecht op, er is ook een www.nieuwsbronnen.nl, en hij is er de samensteller van.

- De aankoop van Autototaal.nl door uitgeverij Wegener is nog niet rond. Verkoper DMCG zou niet over de domeinnaam beschikken, die zou zijn van oud-directeur M. Goudsmit. Bron: Adformatie

- In 2000 is in ons land voor 7,9 miljard gulden geadverteerd, 13% meer dan het jaar daarvoor. Bron: Radionieuws

- www.gelijkheid.nl is opgericht om een vrouw op een verkiesbare plaats te krijgen op de lijst van de ChristenUnie. Persbericht

- Joost Prinsen, televisiepersoonlijkheid van het jaar, presenteert 30 januari de slotaflevering van de quiz Met het mes op tafel, waar de inzet 20.000 gulden is. Het is een van de best bekeken NPS-programma’s en wordt in de zomer voortgezet. .

- Amazon.com heeft de prijs voor "Beste Online Muziekwinkel & Distributeur" gewonnen op het jaarlijkse MidemNet Awards festival in Cannes.

- Kirch New Media en ProSieben Digital Media beginnen in Duitsland een joint venture

Agenda
- di 6 feb 12.00 uur Aula UvA, Singel 411. Promotie mevr. U. Handel: Die Fragmentierung des Medienpublikums. Toegang vrij. Persbericht



Maandag 29 januari

D66: tv-net minder kan kwaliteit verbeteren
Na de storm van kritiek over de TV-Kapper vindt D66-kamerlid Bert Bakker dat Hilversum zich te veel laat leiden door kijkcijfers. Hij wil morgen staatssecretaris Van der Ploeg in de Tweede Kamer vragen om al na dit tv-seizoen de balans op te maken en te bezien hoe de kwaliteit kan worden verbeterd, en niet te wachten op een evaluatie over enkele jaren. Om Hilversum wakker te schudden wil het kamerlid praten over het opheffen van één van de publieke tv-netten. Bron: AD, en ANP via Trouw

NOS zoekt geen onderwerpen via internet
Drie redacteuren van de NOS hebben tien dagen lang op proef via het internet mogelijke onderwerpen voor de NOS-redacties gezocht. Van de 229 door hen aangeboden suggesties hebben er vier tot uitzending geleid en kwamen er 40 als potentieel kortje op de agenda. Een groot winstpunt bleek wel het aanbod van de sites van regionale kranten, die per post een dag te laat arriveren en daarom bij de NOS nauwelijks worden gelezen. De NOS-testredacteuren vonden op de regio-sites 127 potentiële onderwerpen. Toch zag de NOS in het resultaat van de proef geen aanleiding om een speciale redactie op te zetten voor nieuwsgaring via internet. Bron: De Journalist.

Fax van journalist mede oorzaak stop Aïsha
Een fax van een in Nederland verblijvende Marokkaanse journalist is mede oorzaak geweest van het afgelasten van het muziektheaterstuk Aïsja en de vrouwen van Medina door het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam. Door de berichten die daarop in de media verschenen, voelden de Marokkaanse betrokkenen zich min of meer bedreigd en zegden zij hun medewerking op. Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) op schriftelijke vragen van het CDA over de afgelasting. Volgens de bewindsman heeft het Openbaar Ministerie geen aanwijzingen dat vanuit Nederland bedreigingen zijn geuit aan het adres van de betrokken Marokkaanse zangers en muzikanten. Meer bij de PZC  en bij de Volkskrant

Vier man tegelijk weg bij Hilverbode
Uit onvrede met het redactioneel beleid zijn vier medewerkers van het Hilvarenbeekse huis-aan-huisblad de Hilverbode per direct opgestapt. De directie van het blad trok binnen een dag nieuwe correspondenten aan. "Die ook nog eens vaker willen schrijven", zegt adj.-directeur Ben Peters van Kempen Pers, eigenaar van het blad. Meer bij het Brabants Dagblad 

Radio 5 wordt cultuurkatern van Radio 1
De Radio 5-omroepen verliezen 1 april hun uitzenddag, zo blijkt uit een concept-uitzendschema. Ook wisselt een aantal uitzendingen op Radio 5 van plaats. Volgens NOS-woordvoerder Cees Groothuis wordt Radio 5 hierdoor een "achtergrondkatern" bij Radio 1. Radio 5, dat 1 april naar 747 kHz verhuist en een nieuwe naam krijgt, zal zich toespitsen op kunst, cultuur en maatschappelijke onderwerpen,  en zal op een aantal tijden het Radio 1-Journaal parallel doorgeven. Bron: Broadcast Magazine

Bomaanslag op krantendrukkerij in Harare
In de drukkerij van dagblad Daily News in Harare (Zimbabwe), dat de overheid kritisch volgt, is gistermorgen vroeg een bom ontploft. Ruiten vlogen naar buiten, een deel van het dak verdween en de pers en veel papier raakten onbruikbaar. Er vielen geen gewonden. Kort geleden heeft minister Jonathan Moyo van Informatie nog gewaarschuwd dat het volk spoedig korte metten zou maken met wat hij noemde de gekte van de krant. Gisteren werd naarstig gezocht naar mogelijkheden om de krant van vandaag toch nog te publiceren. De onbekenden die de bom plaatsten hebben een betonnen muur gedeeltelijk verwijderd en metalen deuren gestript. Daarvoor hadden ze het veiligheidspersoneel zo ernstig bedreigd dat het was weggelopen. Vrijdag waren al drie journalisten van de Daily News gearresteerd. Vorige zomer heeft een bom een pand naast de redactiekantoren verwoest. Bron: BBC

Krantenmagnaat van 80, still going strong
Hij heeft geen nazaten en gaat dus gewoon door, Hans Dichand van de Neue Kronenzeitung, die vandaag 80 wordt. Drie van de acht miljoen Oostenrijkers lezen zijn krant elke dag. De mediamagnaat, ooit als zetter begonnen, heeft ook radiostations en aast al jaren op een tv-station. Een ander toekomstplan is het uitbrengen van een gratis dagblad, nog dit voorjaar, in Wenen. Dichand, die het niet op buitenlanders heeft en wie antisemitisme verweten wordt, is kunstverzamelaar maar zijn krantenformule bestaat uit kinderen, dieren, service en elke dag een naaktfoto. En hij ziet er nog steeds persoonlijk elke dag op toe dat de redactie zijn werk goed doet. Bron: DPA via newsroom.de

Lees ook:
AVRO boos na NOS-kritiek (NRC) 

En verder
- De Duits/Franse journalistenprijs van de Saarländischen Rundfunk is dit jaar 100.000 DMark groot, nu ook ZDF en uitgeverij Georg von Holtzbrinck meedoen. Na 31 maart zal een Duits/Franse jury zich over de inzendingen buigen. In juni vindt in Parijs de prijsuitreiking plaats. Bron: DPA via newsroom.de

- Aan uitzendrechten voor het WK voetbal 2002 heeft verkoopbureau ISL al voor 1,28 miljard Dmark contracten afgesloten. Bron: DPA via newsroom.de

- tijdschriftenindeklas.nl is een nieuwe website over het leerproject van de gezamenlijke uitgevers van publieks- en opinietijdschriften in Nederland, bestemd voor leerlingen in basis- en voortgezet onderwijs

In het weekeind publiceerde wij nog:

VNU kijkt naar Utrechtse Jaarbeurs
Uitgeverij VNU  is geïnteresseerd in overname van de beursconcepten van de Jaarbeurs in Utrecht; niet in de hardware (gebouwen, catering) maar in de software: bedenken, ontwikkelen en organiseren van vakevenementen. De overname past in het streven van de VNU om te groeien in de verkoop van marketing- en vakinformatie. De VNU en de Jaarbeurs noemen de overnameplannen geruchten waar zij niet op in gaan. Bron: FEM/De Dag.

Hatelijke BBC-quiz op meerdere HMG-zenders
Mediaconcern HMG neemt de formule over van de succesvolle dagelijkse hatelijke BBC-quiz The weakest link en zendt die uit over meerdere van zijn zenders: RTL 4 en 5, en Veronica (straks ME). Dat zegt HMG-president-directeur Dick van der Graaf in het AD. Een multi-zenderprogramma is een primeur voor ons land. The weakest link is een keiharde afvalrace. De vragen zijn van het genre Trivial Pursuit. In elke snelgespeelde ronde moeten de voor zichzelf strijden deelnemers de zwakste schakel aanwijzen, die daarna meteen de quiz verlaat. Spelers kunnen oprecht stemmen, maar ook tactisch, zodat juist de sterkste link verdwijnt, en zij zelf meer kans hebben. Anne Robinson leidt voor de BBC het spel met harde hand en schuwt daarbij geen harde uitspraken. Onlangs schokte zij een aantal deelnemers door tegen een van hen op te merken: "You're ... the most stupid person I have ever met. Are you intelligent enough to be on the show?." De betrokkene vond dat niet zo erg: "It's like being a masochist because you want her to be nasty to you to see if you cope with it". Het is nog niet bekend wie Robinsons Nederlandse equivalent wordt.

Hernieuwde kennismaking FLA en NVJ
De belangenvereniging voor freelancers FLA en de NVJ gaan binnenkort weer kennismaken. Dat is althans de strekking van een bericht in De Journalist, waarover Liesbeth Koenen van de FLA echter zegt: "We zijn nog aan het proberen een kennismakingsafspraak te maken". In het bericht dat vrijdag enige tijd op VillaMedia heeft gestaan, zijn per abuis uitspraken van Irene Konings aan Liesbeth Koenen toegeschreven. Hiervoor onze excuses.

Inspraak plannen Mediapark
Het plan van NOB, gemeente Hilversum en de provincie voor de ontwikkeling en betere bereikbaarheid van het Media Park wordt toegelicht op een inspraakavond op donderdag 15 februari (19.30 uur, Studio 25, gebouw 12, Media Park). Er is ook een boekje met het Plan verschenen. Persbericht 

Ook Telegraaf in knipselkrant-extranet
Binnenkort vormt ook Telegraafnieuws onderdeel van de elektronische knipselkrant die Jacobs Company verkoopt. Deze extranetdienst, die binnen bedrijven wordt verspreid, bevat naar keuze verder o.m. Het Financieele Dagblad, de PCM-titels, de WallStreet Journal en de Financial Times. Jacobs noemt deze dienst de Elektronische krantenjongens. Persbericht

Stijlboeken doen het goed
Van de eerste editie van het Stijlboek van de Volkskrant zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht, van de recente tweede editie al meer dan 30.000. Trouw (40.000), NRC en het Financieele Dagblad (2500) hebben eveneens een gids. Ook buitenlandse stijlboeken zijn te koop, o.m. van AP, DPA en UPI. Die van De Standaard lijkt tevens een cursus journalistiek, misschien vanwege het ontbreken van een beroepsopleiding in België. Docent journalistiek Theo Dersjant schreef er in de recente Journalist een artikel over. De Nederlandse boeken zijn in VillaMedia's webwinkeltje te verkrijgen.

En verder
- De Belgische nieuwsfreak Wim Wylin, die ook een klassieke muzieksite heeft, is een nieuwsbronnensite begonnen. 

- De rare technische problemen die VillaMedia de laatste maanden af en toe doorstond, lijken voorbij. Provider XS4all heeft de site verhuisd van de NT-servers van moeder KPN naar nieuw, eigen NT-servers, waardoor XS4all het serviceniveau, dat bij KPN nogal laag lag, weer in eigen hand heeft.

- Tilburg wil een oude school de naam Villamedia geven en daar een broedplaats voor ict-talent vestigen. Een Stichting Villamedia is in die plaats ook al in de maak.



W
eekeind 27/28 januari

VNU kijkt naar Utrechtse Jaarbeurs
Uitgeverij VNU  is geïnteresseerd in overname van de beursconcepten van de Jaarbeurs in Utrecht; niet in de hardware (gebouwen, catering) maar in de software: bedenken, ontwikkelen en organiseren van vakevenementen. De overname past in het streven van de VNU om te groeien in de verkoop van marketing- en vakinformatie. De VNU en de Jaarbeurs noemen de overnameplannen geruchten waar zij niet op in gaan. Bron: FEM/De Dag.

Hatelijke BBC-quiz op meerdere HMG-zenders
Mediaconcern HMG neemt de formule over van de succesvolle dagelijkse hatelijke BBC-quiz The weakest link en zendt die uit over meerdere van zijn zenders: RTL 4 en 5, en Veronica (straks ME). Dat zegt HMG-president-directeur Dick van der Graaf in het AD. Een multi-zenderprogramma is een primeur voor ons land. The weakest link is een keiharde afvalrace. De vragen zijn van het genre Trivial Pursuit. In elke snelgespeelde ronde moeten de voor zichzelf strijden deelnemers de zwakste schakel aanwijzen, die daarna meteen de quiz verlaat. Spelers kunnen oprecht stemmen, maar ook tactisch, zodat juist de sterkste link verdwijnt, en zij zelf meer kans hebben. Anne Robinson leidt voor de BBC het spel met harde hand en schuwt daarbij geen harde uitspraken. Onlangs schokte zij een aantal deelnemers door tegen een van hen op te merken: "You're ... the most stupid person I have ever met. Are you intelligent enough to be on the show?." De betrokkene vond dat niet zo erg: "It's like being a masochist because you want her to be nasty to you to see if you cope with it". Het is nog niet bekend wie Robinsons Nederlandse equivalent wordt.

Hernieuwde kennismaking FLA en NVJ
De belangenvereniging voor freelancers FLA en de NVJ gaan binnenkort weer kennismaken. Dat is althans de strekking van een bericht in De Journalist, waarover Liesbeth Koenen van de FLA echter zegt: "We zijn nog aan het proberen een kennismakingsafspraak te maken". In het bericht dat vrijdag enige tijd op VillaMedia heeft gestaan, zijn per abuis uitspraken van Irene Konings aan Liesbeth Koenen toegeschreven. Hiervoor onze excuses.

Inspraak plannen Mediapark
Het plan van NOB, gemeente Hilversum en de provincie voor de ontwikkeling en betere bereikbaarheid van het Media Park wordt toegelicht op een inspraakavond op donderdag 15 februari (19.30 uur, Studio 25, gebouw 12, Media Park). Er is ook een boekje met het Plan verschenen. Persbericht 

Ook Telegraaf in knipselkrant-extranet
Binnenkort vormt ook Telegraafnieuws onderdeel van de elektronische knipselkrant die Jacobs Company verkoopt. Deze extranetdienst, die binnen bedrijven wordt verspreid, bevat naar keuze verder o.m. Het Financieele Dagblad, de PCM-titels, de WallStreet Journal en de Financial Times. Jacobs noemt deze dienst de Elektronische krantenjongens. Persbericht

Stijlboeken doen het goed
Van de eerste editie van het Stijlboek van de Volkskrant zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht, van de recente tweede editie al meer dan 30.000. Trouw (40.000), NRC en het Financieele Dagblad (2500) hebben eveneens een gids. Ook buitenlandse stijlboeken zijn te koop, o.m. van AP, DPA en UPI. Die van De Standaard lijkt tevens een cursus journalistiek, misschien vanwege het ontbreken van een beroepsopleiding in België. Docent journalistiek Theo Dersjant schreef er in de recente Journalist een artikel over. De Nederlandse boeken zijn in VillaMedia's webwinkeltje te verkrijgen.

En verder
- De Belgische nieuwsfreak Wim Wylin, die ook een klassieke muzieksite heeft, is een nieuwsbronnensite begonnen. 

- De rare technische problemen die VillaMedia de laatste maanden af en toe doorstond, lijken voorbij. Provider XS4all heeft de site verhuisd van de NT-servers van moeder KPN naar nieuw, eigen NT-servers, waardoor XS4all het serviceniveau, dat bij KPN nogal laag lag, weer in eigen hand heeft.

- Tilburg wil een oude school de naam Villamedia geven en daar een broedplaats voor ict-talent vestigen. Een Stichting Villamedia is in die plaats ook al in de maak.


Vrijdag 26
januari

Redactie NRC Handelsblad breidt fors uit
NRC Handelsblad gaat fors uitbreiden. De redactie economie wordt versterkt met twaalf man, van wie zes worden ingezet voor een speciaal e-mail project, waarover de hoofdredactie niet wil uitweiden. Vorig jaar had de krant het plan om een financieel-economisch ochtendblad uit te geven, als rechtstreekse concurrent van het Financieele Dagblad. Die onderneming ondervond echter tegenwerking binnen PCM, in het bijzonder van de Volkskrant. De NRC streeft nu naar versterking en uitbreiding van de eigen economische rubrieken. De nieuwe formule, die in maart of april start, behelst een dagelijks verschijnend apart economiekatern met specialistische artikelen. Over een verwante nieuwe internetservice wil niemand bij de krant iets loslaten. De uitbreiding is opmerkelijk omdat  de PCM dagbladen onlangs nog tot bezuinigingen werden gemaand.
Bron: De Journalist

NOS vraagt meer kwaliteit van AVRO
De NOS, verantwoordelijk voor de programmering op de publieke omroepnetten,  heeft de AVRO programma's voor het nieuwe seizoen naar de prullenmand verwezen omdat het aanbod voor Nederland 1 kwalitatief beneden alle peil wordt geacht.  Hans van Beers, lid van de Raad van Bestuur van de NOS, bevestigt tegenover het Algemeen Dagblad dat hij en de netcoördinator van Nederland 1, Ton F. van Dijk, een voor Hilversumse begrippen pittig gesprek hebben gevoerd met de AVRO-directeuren Frans Maréchal en Ad 's-Gravesande. Programmadirecteur ‘s-Gravesande zegt in het AD dat hij zelf ook niet helemaal tevreden is over het aanbod van zijn omroep, maar dat het om een eerste versie gaat. "Verschillende formules moeten nog nader worden uitgewerkt." 

Breekijzer naar Amerika
Het tv-programma Breekijzer krijgt binnenkort een Amerikaanse variant. Producent en presentator Pieter Storms tekende in Las Vegas een contract met Fisher Broadcasting, eigenaar van dertien tv-zenders in het noordwesten van Amerika. Onder de titel Crowbar zullen de eerste zes afleveringen in juni en juli worden uitgezonden op twee stations in Seattle en Portland. Voor de Amerikaanse versie wordt een nieuwe productiemaatschappij opgericht: Crowbar USA. Daarin nemen The Storms Factory (de Nederlandse producent van Breekijzer), Fisher Entertainment en The Gurin Company deel.  In Nederland werd de eerste Breekwijzer door RTL 5 uitgezonden op 2 januari 1995. Het programma werd door Storms bedacht en ontwikkeld in samenwerking met Marc Jansen, die nu als internationaal tv-consultant werkt en is gevraagd om als uitvoerend producent te fungeren bij de opnamen van Crowbar in Amerika. Bron: Broadcast Magazine

Hoofdredacteuren Express vertrekken
Rosie Boycott en Chris Blackhurst, hoofdredacteur en adjunct-hoofdredacteur van de Engelse Daily Express hebben die krant verlaten. De Express kwam negatief in het nieuws nadat deze was overgenomen door Richard Desmond, die zijn kapitaal vergaarde met het uitgeven van pornobladen. Boycott was drie jaar hoofdredacteur van de Express en leidde daarvoor - als eerste vrouwelijke hoofdredacteur van een Britse kwaliteitskrant - de Independant on Sunday. In 1993 en 1994 werd ze uitgeroepen tot hoofdredacteur van het jaar omdat het blad Esquire onder haar leiding een oplageverdubbeling bereikte. Meer bij de BBC 

Wegener koopt Autototaal.nl
Wegener neemt nternetsite AutoTotaal.nl over met als doel deze samen te voegen met de eigen autosite AutoTrack.nl, waarmee het bedrijf in april vorig jaar begon.  Wegener aasde sinds begin 2000 op AutoTotaal.nl, eigendom van de digitale uitgever DMCG en begon AutoTrack.nl toen overnamepogingen mislukten. Partijen raakten toch weer aan de praat met als resultaat de nu bekend gemaakte overeenkomst.  AutoTotaal.nl is groter dan AutoTrack.nl. De site biedt van meer dan 650 autobedrijven ongeveer 22.000 occasions te koop aan. Per maand wordt er 2 miljoen keer op de site gekeken. AutoTrack.nl heeft circa 370 dealers, ruim 14.000 occasions en 1,2 miljoen sitebezoekers per maand. Volgens Wegener is AutoTotaal.nl winstgevend en speelt AutoTrack.nl sinds kort quitte. De sites halen hun inkomsten uit de abonnementen van autobedrijven en uit reclame. Bron: De Telegraaf

Erasmus start economiecursus voor journalisten
De Erasmus Universiteit Rotterdam begint een postdoctorale cursus economische journalistiek. De cursus gaat twee weken duren en is bedoeld voor journalisten die meer theoretische kennis van de economie willen opdoen. Het initiatief gaat uit van de Postdoctorale Opleiding Journalistiek in samenwerking met de economische faculteit. De eerste groep start waarschijnlijk in juni. Er is plaats voor ongeveer 25 studenten. Bron: De Journalist

Regio-omroepen digitaliseren archief
RTV Oost heeft f 250.000 uitgetrokken voor een digitaal archief van tv-beelden en radioreportages, dat via internet ontsloten wordt. Kijkers en
luisteraars kunnen tegen extra betaling een abonnement op de archiefdienst nemen, of per reportage kunnen afrekenen.
De Limburgse omroep L1 Radio-TV is al drie jaar geleden begonnen het audio-archief (4000 uur) te digitaliseren en is daarmee nu halverwege. Via het redactiesysteem Burli, dat over het internet te benaderen is, kunnen verslaggevers tekst en geluid (en later ook video) naar Maastricht sturen. Bron: Audio&VideoReport

Joyce van Belkom enige winnares
Tussen veertig Zilveren Cameraprijswinnaars is Joyce van Belkom de enige vrouw. In totaal waren er dit jaar 212 inzenders voor De Zilveren Camera: 28 vrouwen en 190 mannen. Joyce van Belkom won twee jaar geleden de Canon-prijs voor jong talent en nu de eerste prijs in de categorie buitenland-documentaire voor een fotoreportage over Kosovaarse vluchtelingen in Macedonië. AnneMarie van Midden, coördinator van De Zilveren Camera, denkt dat de ondervertegenwoordiging van vrouwen te maken heeft met de zwaarte van het beroep. 'Het is fysiek zwaar door het gesjouw met apparatuur, de werktijden zijn onregelmatig en je moet op alle tijden van de dag en nacht uitrukken. Het verschil met de schrijvende pers is dat je niets telefonisch kunt afdoen'. Bron: De Journalist

En verder
- In de zoekkolom van VillaMedia is nu ook opgenomen het zoeken op internet per provincie, zoals aangeboden door Wegeners Track.

Agenda
27 jan -  Nieuwjaarsbijeenkomst van de NVJ-afdeling Zeeland met als thema 'mediaconcentratie in Zeeland'. Aan het debat wordt deelgenomen door Cees Hamelink, hoogleraar internationale communicatie aan de UvA, Hans Verploeg, NVJ-secretaris en Inge Brakman, lid van het Commissariaat voor de Media. Aanvang: 20.00 uur. Plaats: Electro, Markt 79, Middelburg.

30 jan - Bekendmaking en uitreiking van de Inktspotprijs aan een politieke spotprenttekenaar. De prijs wordt uitgereikt door Martin Simek. De
bijbehorende tentoonstelling Politiek in Prent is een jaaroverzicht van de beste in de Nederlandse pers verschenen politieke tekeningen. Deelnemers zijn o.a. Joep Bertrams, Jos Collignon, Arend van Dam, Tom Janssen, Frits Müller, Len Munnik, Stefan Verwey en vele anderen. Plaats: Tweede Kamer-gebouw, Den Haag. Aanvang: 17.00 uur. Inlichtingen: 030-2380565.

30-31 jan - De conferentie Broadcasting & Media Law & Regulation besteedt twee dagen aan de digitale en internet toekomst van omroepen en andere media. Thema's als copyright, content regulation en media ownership zullen daarbij aan bod komen. Aansluitend vindt op 1 februari een workshop plaats: 'Negotiating digital broadcasting contracts'. Plaats conferentie: Brussel. Inschrijving en inlichtingen: 0044-207-839 8391.

31 jan - Seminar van De Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) - in samenwerking met het Internationaal Film Festival Rotterdam - over de vraag: 'Weten we voldoende van andere culturen om hun films op een goede manier te recenseren?' Het seminar met de naam 'Culture Shocks' zal vooral gaan over het verschil tussen de Aziatische- en westerse film. Inlichtingen: 020-6230121.

4 feb - Nieuwjaarbijeenkomst NVJ-afdeling Noord-Holland. Met een inleiding van de burgemeester van Texel over 'de relatie pers-lokaal bestuur'. De film 'De Eilandverslaggever' van Gerard d'Olivat wordt vertoond. Verder een debat over de journalistiek en de nieuwjaarsrede van NVJ-voorzitter Ron Abram. Op deze bijeenkomst wordt ook de persprijs van de afdeling Noord-Holland uitgereikt. Aanvang: 14.00 uur. Plaats: De Lindeboom, Texel. Inlichtingen: 0229-283977.

7 feb - Onder de titel 'De journalist als doelwit - de meningsuiting in het geding' houdt de NVJ-sectie landelijke omroep een openbaar debat in De Balie in Amsterdam. Aan de discussie nemen onder andere deel: Robert Leenheers, hoofdredacteur SBS6 Nieuws/Hart van Nederland; mr. J.M. Vrakking, oud hoofdofficier van Justitie; Marcel Haenen, verslaggever NRC Handelsblad; Jaap van Deurzen, verslaggever RTL Nieuws; Ron Abram, voorzitter NVJ; en Joost Zwagerman, schrijver/columnist. Aanvang: 20.00 uur. Plaats: De Balie, Kleine Gartmanplantsoen 10, Amsterdam. Inlichtingen: 035-6774030.



Donderdag 25
januari

Impasse cao publieks/opiniejournalisten
De onderhandelingen over een nieuwe cao voor publieks- en opinietijdschrift journalisten zijn in een impasse geraakt. Uitgangspunt van werknemerszijde was een eenjarige cao met een loonsverhoging van 4,25%, het aanbod van de werkgevers zou uitkomen op maximaal 2,4%. De mening van de leden wordt nu gepeild, ook over eventueel te nemen acties. Zie verder de pagina's van de publieks- en opiniejournalisten

Vrije Geluiden verstommen
De VPRO stopt per 16 februari met de uitgave van Vrije Geluiden (10.000 betalende abonnees). Het algemeen bestuur van de omroep ziet geen brood in een "doorstart" voor het in klassieke muziek gespecialiseerde blad. De berekende aanloopverliezen zijn in het eerste bestaansjaar van de uitgave met een aanzienlijk bedrag overschreden. Om het tij te keren zijn besprekingen gevoerd met onder andere de raad van bestuur van de NOS en de andere publieke omroepen. Door de grote onzekerheid over de advertentie-inkomsten zou de VPRO in komende jaren - in welke uitgeefconstructie dan ook - weer alle risico's moeten dragen. Daartoe is de VPRO niet in staat. Met de redactie is overleg over de beëindiging van de werkzaamheden gaande .Bron: VPRO via omroep.nl

TROS scoort niet met kapper
John de Mol Produkties krijgt van de TROS een week de tijd om ervoor te zorgen dat veel meer kijkers afstemmen op de TV Kapper, zo meldt De Telegraaf. Het programma wordt nu gemiddeld door zo'n 350.000 mensen bekeken, maar dat aantal moet op korte termijn bijna verdubbelen. Als aanpassingen (waaronder inschakeling van Big Brother-makers) niet het gewenste resultaat hebben, dan wordt volgende week woensdag de toekomst van het programma nader besproken.  Mogelijk verhuist het naar een eerder tijdstip, rond de klok van 17.00 uur (nu nog 19.00 uur). Bron: De Telegraaf

Weinig privacy op internet
De persoonlijke levenssfeer wordt op internet nauwelijks beschermd. Uit een onderzoek van de Consumentenbond en de wereldkoepel van consumentenorganisaties blijkt dat tweederde van de internetsites zonder toestemming persoonlijke gegevens verzamelt en gebruikt. Voor het onderzoek zijn meer dan 750 websites bezocht. Op 60% van de sites is geen privacyverklaring te vinden. Bij 15% merkt de internetgebruiker zelfs niet eens dat zijn gegevens worden opgeslagen. Ook voor het doorspelen van de gegevens wordt volgens de Consumentenbond meestal geen toestemming gevraagd.  Tegelijk met het bekendmaken van de resultaten heeft de Consumentenbond privacy-gedragsregels gepubliceerd waaraan alle internetbedrijven volgens de bond zouden moeten voldoen. Bron: het Financieele Dagblad

Uitgever ReclameWeek breidt uit 
Het Dozijn Uitgeefprojekten, uitgever van onder meer Reclameweek, heeft met Audax en Art View overeenstemming bereikt over de overname van het zes maal per jaar verschijnende Identity Matters. De uitgeverij start deze maand bovendien met het maandblad RW FreeWare, dat gericht is op de nieuwe media. Nicolette Hogerzeil,  hoofdredacteur van Reclameweek, wordt ook hoofdredacteur van IM. Bron: Adformatie

Virtuele perskamer Europese Commissie
De Europese Commissie heeft een virtuele perskamer ingericht om tegemoet te komen aan de stijgende behoefte van de media naar gebruiksvriendelijke toegang tot Commissienieuws. De site wordt voortdurend geactualiseerd en bevat laatste nieuws, persberichten, streaming video's van evenementen, een audio-visuele bibliotheek, fotomateriaal en verdere voor de pers nuttige achtergrondinformatie. Bron EJC. 

2400 banen weg bij AOL/Time Warner
Het Amerikaanse multimediaconglomeraat AOL Time Warner gaat 2400 banen schrappen. Dat heeft een woordvoerder van het concern woensdagavond bevestigd. Bij internetaanbieder America Online verdwijnen 700 banen. Bij mediagroep Time krijgen 400 werknemers ontslag, bij muziekproducent Warner Music worden naar verwachting 600 banen geschrapt. Bij nieuwszender CNN staan, zoals eerder bekend werd,  400 banen op de tocht. Op de hoofdkantoren van de verschillende divisies verdwijnen nog eens 300 banen. Bron: De Telegraaf

Redactie moet kritiek bezuren
De scherpe kritiek van de Zimbabwaanse Daily News op president Mugabe en zijn Oorlogsveteranen Vereniging heeft voor de staf van het dagblad woensdag enkele benauwde uren opgeleverd. Vierhonderd militante 'oorlogsveteranen' demonstreerden voor het uitgeverspand in Harare en schreeuwden leuzen als 'de Daily News is vuilnis' . Een van de redacteuren werd door 15 demonstranten aangevallen en ontkwam maar net aan ontvoering.  De krant wekte na de moord op president van Kabila van Congo nog eens extra woede op door te rapporteren dat de meeste Zimbabwanen het bericht van diens dood juichend hebben ontvangen. Geoffrey Nyarota, hoofdredacteur van de Daily News, verklaarde na de demonstratie dat zijn krant zich niet door dergelijk gedrag laat intimideren. Bron: EJC

Al Gore geeft les in journalistiek
 Na zijn nederlaag in de presidentsverkiezingen heeft voormalig vice-president Al Gore de draad van zijn bestaan opgepakt door een gastdocentschap aan de faculteit Journalistiek van Columbia University in New York aan te nemen. Hij is betrokken bij een cursus over de berichtgeving van nationale aangelegenheden in het informatietijdperk. Gore zal vanaf februari eenmaal per week college geven. Vóór zijn politieke carrière werkte Gore onder meer als verslaggever in zijn thuisstaat Tennessee en als persofficier tijdens de Vietnam-oorlog. Bron: Newsroom.de

En verder 
- De site van de overheid is geheel vernieuwd. De site waterland.net heeft de WebWijzerWard gewonnen, ingesteld door minister Van Boxtel van Grotestedenbeleid. 
- Excite@Home in de VS ontslaat 250 werknemers om het hoofd boven water te houden, vooral redactieleden. @Home Nederland is een zelfstandig bedrijf dat gewoon verder gaat. 



Maandag 22 januari

HC-hoofdredacteur is aan het wennen
‘Er zit een element van hypocrisie in deze samenleving dat ik niet begrijp’, zegt Peter ter Horst, sinds kort hoofdredacteur van de Haagsche Courant. Na een lang verblijf in het buitenland kijkt hij met andere ogen naar zijn geboortestad en het ‘nieuwe’ Nederland. "In het begin vond men dat ik rare vragen stelde. Mensen nemen nu eenmaal dingen voor normaal aan, omdat ze er aan gewend zijn. Als ik dan ineens roep dat misbruik van de WAO het grootste schandaal is sinds de Tweede Wereldoorlog, kijkt iedereen me gek aan. Zulk gedrag moet natuurlijk niet te lang duren, anders krijg je een soort hofnarrol". Een aantal Wegener-sites bracht een groot profiel

PCM-discussie rommelt voort
De openbare PCM-discussie over de toekomst van de dagbladen duurt voort. Het begon vorige week toen directeur Peter van Dijk van de internettak van PCM op Radio 1 verklaarde dat de toekomst van Het Parool en Trouw als dagblad ongewis is vanwege de kleine oplage en hoge distributiekosten (Vaknieuws, donderdag). Dat viel slecht bij die titels (Vaknieuws, vrijdag). Op de Trouw-site (misschien staat het bericht er nog) zegt PCM-directeur Jan Greven nu dat alle speculaties over het voortbestaan van de PCM-kranten onjuist zijn; "Die brengen gevoelens van onzekerheid met zich mee, terwijl het opheffen van titels gewoon niet aan de orde is. Dit is niet goed voor de positie van het bedrijf." Peter van Dijk, ook daar: "Trouw is een heel sterke titel, die verdwijnt niet. Alleen kun je je afvragen hoe die titel er op de lange termijn uitziet als de kosten, bijvoorbeeld voor de bezorging, blijven stijgen. Misschien moet je wel naar andere distributietechnieken toe, moet je kranten op meer locaties dan nu gaan drukken. Ik kan natuurlijk ook niet in de toekomst kijken. Voor hetzelfde geld heb je een economische crisis en zijn er weer voldoende bezorgers.''
Op de freelancers-site www.fla.nl schrijft PCM-watcher Rik Smits (eerste item onder het kopje Actueel): "Er is alle reden om aan te nemen dat de opmerkingen over titelverschraling van Knapen en de doodsaanzegging van Van Dijk aan het adres van Trouw en Parool ...geen toeval zijn. In tegendeel, de concerntop ... heeft zich van meet af aan ...ten doel gesteld ... het Parool ... te reduceren tot een marginaal blaadje en bij onvoldoende rendement op te heffen. Het is logisch dat ook Trouw ... een dergelijke toekomst wordt toegedacht." Dat de redacties van de bedreigde kranten de opmerkingen over hun titels bagatelliseren, begrijpt hij wel: "Het valt niet mee te moeten merken dat de eigen concerndirectie zelfs met het kernkader communiceert via de krant en de radio."

Duitse kranten gaan post bezorgen
Ook Duitse kranten kampen met bezorgproblemen, en zij proberen er iets aan te doen. In maart gaan bezorgers van de Westdeutsche Allgemeine Zeitung en de Frankfurter Allgemeine Zeitung brieven bestellen. De WAZ richt daartoe een aparte postdivisie op die in de deelstaat Noordrijn-Westfalen zal beginnen. Bron: WallStreet Journal via Adformatie

Strijd om lezers Duitse zakenkranten
Duitse zakenkranten voeren een groot gevecht om de lezers. Handelsblatt heeft een Duitse econoom die figureerde in een advertentie voor de Financial Times Duitsland (FTD), in een brief duidelijk gemaakt waarom hij de FTD niet moet steunen. Handelsblatt is een partnership aangegaan met The Wall Street Journal, heeft zijn deadlines verlaat en gebruikt nu kleur op de voorpagina, maar is nog steeds de grootste. Na een jaar heeft de FTD een oplage van 61.000, waarvan 43% wordt weggegeven in hotels en vliegtuigen, Handelsblatt drukt elke dag gemiddeld 161.000 exemplaren, waarvan 10% wordt weggegeven. Bron: Sunday Times via Ifra

Leerproject allochtone tv-makers
Tien allochtone tv-medewerkers treden zes maanden in dienst van de NPS waar zij in het project Roots en Routes vanaf 1 februari ervaring opdoen in het maken van tv-programma's, zoals korte documentaires en een registratie van een concert aan de vooravond van het multiculturele Dunya Festival eind mei in Rotterdam. In het project werken samen NPS, de Media Academie, Stoa, Dunya en Rotterdam 2001. Het Ministerie van OC en W stelde 500.000 gulden beschikbaar. Meer informatie

Nieuwe perssite EU
De Europese Commissie heeft vrijdag een nieuwe perssite opengesteld die 7x24 uur toegang geeft tot nieuws van de Commissie, waaronder rechtstreekse uitzendingen van gebeurtenissen en briefings, een audiovisueel archief, achtergronden, contactpersonen voor de pers, enz. Het is nu ook mogelijk per onderwerp een mailabonnement op persberichten te nemen. 

CDROM etnische minderheden en media
De sectie Communicatiewetenschap van de KU Nijmegen heeft de cdrom Etnische minderheden en de media gemaakt met steun van de NVJ-werkgroep Migranten en Media en het Bedrijfsfonds voor de Pers. De schijf bundelt in het Engels en het Nederlands informatie over wat tot nu toe op het gebied van onderzoek naar de relatie media en minderheden is verricht. Hij is verkrijgbaar bij het Bedrijfsfonds (070-3617111)  en kost f 29,95 plus verzendkosten. Persbericht

Broadcast Magazine in Engelse handen
Broadcast Press, uitgever van Broadcast Magazine, is onderdeel geworden van de Britse Informa Group, maar blijft als zelfstandige uitgeverij werken aan de uitbouw van titels (print en online) en een meer internationale uitstraling. Oprichter Rob Bakker wordt creative director. De Hilversumse uitgever verhuist richting Mediapark. Informa geeft onder meer Cable & Satellite, Television Business International en Broadband Magazine uit. Bron: Adformatie

De media hebben het weer gedaan
Het imagoprobleem van de NS is de schuld van de media. Dat concludeert president-directeur Hans Huisinga onder meer door de manier waarop RTL 4 en Algemeen Dagblad elk een ander uitgelekt rapport hebben gepubliceerd ("uit de context getrokken en niet juist uitgelegd"). Bron: Parool via MediaNed

Tijdschrift Avenue komt terug
Uitgeverij VNU gaat het jaren geleden gestopte tijdschrift Avenue opnieuw op de markt brengen. In de herfst verschijnt het eerste nummer. Hoofdredacteur wordt Renie van Wijk, die nu de leiding heeft van de Nederlandse Marie Claire. Meer bij de NRC 

En verder
- Een Franse sportjournalist heeft bij de politie in Parijs een klacht ingediend tegen voetballer Nicolas Anelka van Paris St. Germain, die hem een klap in het gezicht gaf. De voorzitter van de club heeft de trainer om opheldering gevraagd. Rond Anelka ontstonden bij zijn vorige club, Real Madrid, regelmatig incidenten. Bron: Reuters via NRC

- De VPRO en de Volkskrant brengen gezamenlijk op de website http://filmtijger.nl verslagen van het International Film Festival Rotterdam, dat 24 januari begint.

- Een hackende tiener uit Montreal heeft toegegeven een aantal websites, waaronder die van CNN, het leven zuur te hebben gemaakt. Hem zijn in totaal 55 misdragingen ten laste gelegd. Bron: ABC/AP via EJC.

- De nieuwe Nederlandse website Speedexperience is een etalage met verwijzingen naar websites met een inhoud die erg geschikt is om met een breedbandige (snelle) verbinding te bekijken.

- Omdat hij met journalistieke bijdragen en geschiedschrijving over Den Helder alom waardering in de Helderse samenleving geniet, is Marinus Vermooten Jutter van het Jaar 2000 geworden. Vermooten heeft een lokale radiorubriek, een column in het Helders weekblad en publiceerde een aantal boeken.

- Mw. dr. José van Dijck is benoemd tot hoogleraar Televisie, media en cultuur aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Het gaat om een nieuwe leerstoel. Eerder was ze o.m. universitair docent journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en werkte ze op het Department of Communication and Journalism van Concordia University in Montreal.

- Op www.locatienet.nl en op www.weeronline.nl is informatie te vinden over schaatstochten op natuurijs en over ijsbanen.

- Het Bedrijfsfonds voor de Pers geeft Casas Media B.V., uitgever van de Weekkrant Suriname en de Landelijke Allochtonenkrant, een overbruggingskrediet van f 250.000 voor een lopend reorganisatieproject. Persbericht

- Europarlementariër Max van den Berg vreest dat de bestaande Europese wetgeving niet kan voorkomen dat grote sportevenementen in de komende jaren achter een abonnementsdecoder verdwijnen. Hij heeft de Europese Commissie om uitsluitsel gevraagd. Persbericht 

- Treinkrant Metro, Sky Radio, Ilse en reissite ATP doen mee aan een reclamesite van webwinkel HotOrange, die www.wineenvliegtuig.nl heet maar waar, zoals dat gaat in reclamespeak, dus juist GEEN vliegtuig gewonnen kan worden, maar een opgetuigde vliegreis.

- De ruim 1400 dochters van startpagina.nl zijn uitgebreid met http://journalistiek.pagina.nl

Agenda
- 27 jan.,  20.00 uur. Electro, Markt 79, Middelburg. Nieuwjaarsbijeenkomst NVJ-afdeling Zeeland met als thema Mediaconcentratie in Zeeland. Aanleiding is de overname van Omroep Zeeland door Wegener, ook eigenaar van de regionale dagbladen PZC en BN/DeStem. Deelnemers zijn o.a. Cees Hamelink, hoogleraar internationale communicatie aan de UvA, Hans Verploeg, NVJ-secretaris en Inge Brakman, lid van het Commissariaat voor de Media.

Vrijdag 19j
anuari

Geld voor herstel communicatie in El Salvador
Vier zwaar beschadigde radiostations in El Salvador krijgen van SCO, de Stichting Communicatie Ontwikkeling, bijna zestig duizend gulden om de voor het ramp gebied vitale communicatie weer op te pakken. De  SCO hoopt dat andere internationale mediahulporganisaties het voorbeeld zullen volgen. SCO is een samenwerkingverband voor hulp aan onafhankelijke media in het zuiden. De Nederlandse Dagblad Pers, het Genootschap van Hoofdredacteuren en de Nederlandse Vereniging van Journalisten nemen erin deel. SCO wordt financieel gesteund door Minister Herfkens en de Postcodeloterij

Boodschap Van Dijk valt slecht
Bij Het Parool en Trouw is de boodschap van Peter van Dijk (PCM Interactieve Media), die gisteren in een interview met Radio 1 over de toekomst van de PCM-kranten filosofeerde, slecht gevallen. F. Campagne, adjunct-hoofdredacteur van Het Parool, zeg in de Volkskrant dat hij de opmerkingen nauwelijks serieus neemt: 'Van Dijk mag roepen wat hij wil.' Hij noemde Van Dijks ideeën over internet 'een filosofietje'. F. van Exter van Trouw heeft Van Dijk er al op aangesproken: 'Van Dijk heeft mij gezegd dat hij zulke dingen niet had moeten zeggen. Daar heeft hij gelijk in.' Meer in de Volkskrant

Cobouw wint NUV internet-prijs 2001
De Internetsite van Cobouw - www.cobouw.nl - het dagblad voor de bouwwereld van Uitgeverij ten Hagen & Stam, heeft de Internet-prijs 2001 van de Groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap van het Nederlands Uitgevers Verbond gewonnen. Aan de prijs  is een geldbedrag van 10.000 gulden verbonden. Cobouw werd door de jury gekozen uit vijf genomineerde sites; naast de winnaar waren dat  Computable (VNU Business Publications), Jurisprudentie On Line (Kluwer Juridische Uitgevers), Management Support (Samsom) en WebWereld (IDG Communications Nederland). Cobouw verwierf de prijs vanwege de functionaliteit van de website, de toegevoegde waarde ten opzichte van het gedrukte product en het optimaal gebruik van de technische mogelijkheden van het web. Bron: NUV

Van Jole keert terug naar papieren krant
'Sinds 1 januari krijg ik 's ochtends weer vieze vingers. Van de drukinkt.', zo begint internetjournalist Francisco van Jole zijn column in de Volkskrant, waarin hij weergeeft hoe hij na enkele jaren uitsluitend internet nieuws te hebben geconsumeerd weer op het bedrukt papier is overgestapt.  Lezen vanaf een beeldscherm is weliswaar net zo goed te doen als schrijven op een beeldscherm, maar het vereist wel meer concentratie dan papier, merkte Van Jole. Hij miste vooral 'de cohesie, de onzichtbare hand van de redactie die bepaalt wat waar staat en die letterlijk het gezicht van de krant vormt'. Lees de hele column

Dolf Jansen krijgt late zaterdagavond bij VARA
Cabaretier Dolf Jansen is met ingang van zaterdag 27 januari bij de VARA op Nederland 3 te zien met z'n eigen late night show 'Later wordt het leuk'. In iedere aflevering gaat hij op zoek naar het antwoord op een vraag, waarbij een beroep wordt gedaan op zijn improvisatievermogen.Voor de antwoorden die Dolf Jansen zoekt, worden bouwstenen aangedragen door de gasten die hij ontvangt en door het publiek, dat steeds kan interrumperen met vragen en meningen. Bij zijn tocht op weg naar de conclusie wordt Dolf jansen telkens terzijde gestaan door een stand-up comedian en door een huisband. Het programma  wordt live uitgezonden vanuit het Media-café in Amsterdam. Bron: VARA

Inauguratie Bush bij NOS en CNN
NOS-Actueel zendt de inauguratie van president Bush zaterdag rechtstreeks uit op Nederland 2 van 17.30-18.55 uur. Ook op Radio 1 zal de inauguratie rechtstreeks worden uitgezonden door het Radio 1 Journaal (17.00-19.00 uur). Om precies 18.00 uur zal de eed afleggen. Na de eedaflegging houdt hij zijn eerste toespraak als president. In Hilversum presenteert Maartje van Weegen de tv-uitzending. Zij praat in de studio met gast en Amerikadeskundige Ruth Oldenziel. Charles Groenhuijsen geeft vanuit Washington rechtstreeks commentaar. Veel aandacht voor allerlei aspecten van de inauguratie is er op de CNN-site 

Broadcast Press naar Britse uitgever
Broadcast Press Hilversum bv, uitgever van onder meer het omroepvakblad Broadcast Magazine,  is overgenomen door  de Britse Informa Group.  Daarnaast is BPH organisator van het Nationale Omroepcongres, de maandelijkse Broadcast Business Club en de Nederlandse Academy Awards (Gouden Beelden). Informa is een aan de Londense beurs genoteerde uitgever van businessinformatie, waarvan Media en Telecom de grootste poot vormen. Het bedrijf heeft vijftig kantoren in achttien landen en bedient markten in 180 landen. Er werken 2600 mensen. Broadcast Press zal een zelfstandige uitgeverij in Hilversum blijven, waarbij wordt gewerkt aan uitbouw van titels. Zo zal Broadcast Magazine vanaf februari om de veertien dagen verschijnen. Informa organiseert de grootste telecomcongressen ter wereld. Bron: Broadcast Magazine 

EU tevreden over richtlijnen televisie
De Europese Commissie heeft haar derde verslag over de toepassing van de richtlijn 'Televisie zonder grenzen' naar buiten gebracht. Het verslag beschrijft en analyseert de belangrijkste gebeurtenissen op televisiegebied in 1997-2000 en laat zien dat de EU-richtlijn goed aansloot bij de ontwikkeling van het Europese audiovisuele landschap. Een eventuele herziening is gepland voor het einde van 2002. Het nieuwe verslag bevat dan ook geen voorstellen voor wijzigingen, maar geeft wel een aanzet voor het proces van de eventuele herziening. Lees meer in het volledige document  

Overleg over voetbal op tv
SBS Broadcasting BV, de KNVB en de CV Toto Divisie hebben overlegd over de uitzendingen van de Toto Divisie voor de rest van dit seizoen naar aanleiding van het voornemen van SBS om te stoppen met de uitzendingen op de zaterdagavond. De drie organisaties hopen binnen  twee weken een oplossing te vinden. Voor de komende tijd is besloten dat SBS 6 op zaterdag 27 januari aandacht zal schenken aan de wedstrijden uit de Toto Divisie in het sportprogramma rond de Amstel Cup. In de week daarop, 3 februari, zal een samenvatting van de gespeelde wedstrijden uit de Toto Divisie te zien zijn in ‘Hart van Nederland’. Bron: Radiowereld

Schiphol-site tijdens brand onbereikbaar
De site van Schiphol was donderdag na de brand op de luchthaven onbereikbaar omdat zoveel mensen de site probeerden te bezoeken dat de servers overbelast raakten. Bezoekers kregen de melding: "The server is too busy to respond to your request. Please try again later."
Donderdagochtend ontstond er brand op Schiphol na twee explosies. De brand zorgde voor veel rookontwikkeling, die ontruiming en stilleggen van vlieg- en treinverkeer noodzakelijks maakte. Bron: Webwereld

Ontslag om tv-documentaire Baskenland
De directeur van regionale omroep Telemadrid is ontslagen een dag nadat de zender een documentaire over Baskisch separatisme had uitgezonden, waarin ook een woordvoerder van de afscheidingsgezinde coalitie in Baskenland geïnterviewd werd. Het provinciebestuur van de provincie Madrid was ontstemd over de documentaire omdat genoemde coalitie beschouwd wordt als de politieke afdeling van de ETA. Telemadrid is geheel eigendom van het provinciebestuur en is ook buiten Madrid op de kabel te ontvangen. De medewerkers van de omroep zijn verbaasd en kwaad en noemen de actie van het regionaal bestuur een serieuze inmenging in zaken die de persvrijheid aangaan. De ontslagen directeur Rodriguez zei dat het gewraakte programma een compleet beeld van de Baskische kwestie wilde geven. Bron: EJC

Cream wordt intrigerende combinatie
Cream, een nieuw Engelstalig lifestyle tijdschrift, dat in maart op de markt komt,  wil elementen van Vanity Fair, Wallpaper en The New Statesman combineren. Het blad richt zich zowel op reizen, muziek, mode en koken als op serieuze politieke en financiële verslaggeving. De eerste uitgave bevat onder meer een interview met Paul McCarthy en zijn mode-ontwerpende dochter Stella en een profiel van Anthony Loyd, oorlogscorrespondent van de Times. Andrew Harvey, die het Times Saturday Magazine lanceerde,  is hoofredacteur. Het blad verschijnt eerst tweemaandelijks en na vijf maanden maandelijks in een startoplage van 100.000. Doel is een lezersbestand van 300.000 te bereiken. Meer info bij Press Gazette

Kleurrijk radiostation van start
Radiostation Colorful Radio is in de lucht gegaan met een multicultureel programma voor de doelgroep 13 tot 35 jarigen. Volgens directeur Bras blijkt uit onderzoek dat de meerderheid van de jongeren ook geïnteresseerd is in muziek uit andere culturen. Het radiostation zendt muziek uit die afkomstig is uit Marokko, Turkije, het Caribisch gebied, de Middellandse Zee-landen, Afrika en Noord/Latijns-Amerika in stijlen als R&B, raï, Turkpop, hiphop, merengue, salsa en reggae. Presentatoren zijn onder anderen Pierre Papa (oud-NOS DJ) en Ronald van der Meijden. Laatstgenoemde is ook programmadirecteur. De gepresenteerde programma's zijn van 12:00 tot 22:00 uur te beluisteren; binnen enkele weken start late avondprogrammering en binnen enkele maanden ochtenduitzendingen.

Hoorzitting over Echelon in Tweede Kamer
Op maandag 22 januari zal de vaste commissie van Justitie een hoorzitting met deskundigen houden over het afluisternetwerk Echelon. Kamervragen hierover aan de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken zijn toe nu toe gestuit op een weigering van beiden om het bestaan van Echelon te erkennen, te bevestigen of om nader onderzoek in te stellen. In  Belgie, Italie en Denemarken is door de parlementen reeds onderzoek gedaan naar Echelon en hHet Europees parlement heeft een commissie aangesteld die sinds vorig jaar Echelon onderzoekt. De vaste commissie hoort onder anderen Ducan Campbell (Brits onderzoeksjournalist), Jean Marc Dinant (universiteit van Namen), Jelle van Buuren (buro Jansen & Janssen), Cees Wiebes (universiteit van Amsterdam) en Maurice Wessling (Bits of Freedom). Vorig jaar riepen buro Jansen & Janssen en Bits of Freedom het Nederlands parlement op een onderzoek in te stellen naar Echelon: Bron: Bits of Freedom 

Agenda
- Op 2 februari 2001 starten Stichting Almedia en het dagblad Trouw het 2e Nationale eDebat, het digitale debattoernooi waaraan vorig jaar  zo'n 100 debaters deelnamen. Het gaat om de titel 'beste internetdebater 2000'. Inschrijving is mogelijk tot 1 februari 2001:
via een e-mail naar: organisatie@edebat.nl of op de site www.edebat.nl
- Dinsdag 23 januari in het stadhuis, Amstel 1, Amsterdam discussieert vanaf 19.00 uur een forum over de beeldvorming van allochtone jongeren in de media. John Jansen van Galen zit voor;  Tanja Jadnanansing (NOS) houdt de inleiding. In het forum Fatima Elatik (PvdA gemeenteraad Amsterdam),  John Leerdam (theater COSMIC),  Adil Methed (Oppertuna, GroenLinks Westerpark),  Syp Wynia (Elsevier) en Yasha Lange (NRC-Handelsblad).
- 13/14 maart, Monaco, Internet Content Europe. Ideeën, concurrenten, partnerships. Sprekers o.a. Lauff (CEO, Bertelsmann Broadband), Hollar (CEO, Pearson Broadband), Mohn (CEO, Lycos Europe), Rudowski (Excite@Home) en medewerkers van NetDoktor, Shopsmart, Reuters, Alta Vista. Meer info
- 16/17 mei, TropenInstituut, Amsterdam. Annual TV Meets the Web Seminar. Content, diensten, integratie van breedband en draadloze diensten. Meer info
- juni, Amsterdam, TV Meets the Web Interactive Sports Seminar. Eendagsseminar over Europese interactieve sport-initiatieven. Disucssies en demonstraties. Meer info:
- op 27 februari om 17.00 uur is er voor mediavrouwen in Utrecht een discussie over jeugdprogramma¹s. Meer info
- Hulsbergen TV Productions start eveneens voor mediavrouwen een nieuwe training interviewen en presenteren van 3 maart t/m 7 april op 6 zaterdagmiddagen. Meer info

Donderdag 18 januari

Moord op Palestijnse tv-chef opgeëist
Een tot nu toe onbekende groep, die zich de 'El Aksa Brigade' noemt heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de moord op de chef van de Palestijnse omroep Hisham Mikki. In een verklaring die aan de Reuter-redactie in Jeruzalem werd gezonden, stelt de groep dat zijn 'anti-corruptie-eenheid' Mikki heeft doodgeschoten omdat Yasser Arafat hem niet strafte voor zijn corruptie-praktijken. De 'El Aksa Brigade' treedt hiermee voor het eerst naar buiten; wie er achter de groep zit, is onbekend. De 54-jarige Hisham Mikki, werd woensdag in Gaza door drie gemaskerde mannen neergeschoten. Hij werd beschouwd als corrupt, omdat hij zich sinds zijn terugkeer in Gaza in 1994 verrijkte en daardoor veel vijanden onder de Palestijnen maakte. Hij werd ook gezocht door Israël, dat hem verdenkt van opruiïng en het deelnemen aan terreuraanslagen. Het Israëlische leger zei niets te maken te hebben met de moord. Bron: Telegraaf/Jeruzalem Post

'PCM-dagbladsites moeten zich specialiseren' 
De afzonderlijke nieuwssites van de vijf PCM-dagbladen (Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, Parool, Trouw en Volkskrant) worden samengevoegd tot één centrale PCM-nieuwssite. De afzonderlijke dagbladsites blijven bestaan als special interest sites, die een binding hebben met een van de kranten: bijv. sport en AD, opinievorming en NRC Handelsblad. Dat stelt  Peter van Dijk (PCM Interactieve Media). Hij meldde op radio 1 dat de centrale nieuwssite rendabel kan zijn wanneer deze 20 miljoen pageviews per jaar haalt (de gezamenlijke PCM-dagbladsites komen daar nu net aan). De toekomst van Het Parool en Trouw als dagbladen is volgens Van Dijk ongewis. Kleine oplagen en hoge distributiekosten verhinderen een gezonde exploitatie. 'Mogelijk blijven de titels bestaan als weekblad, special interest blad of internettitel.'  Bron: Radio 1

Barend en Van Dorp Omroepmannen 2000
Frits Barend en Henk van Dorp zijn door het omroepvakblad Broadcast Magazine uitgeroepen tot Omroepmannen van het jaar 2000 omdat ze de eerste, geslaagde en live talkshow op de late avond brengen. Andere genomineerden waren onder anderen Aart Staartjes, Marcel van Nieuwenhoven (postuum), Jaap Jongbloed, Erik de Zwart en Clairy Polak. Frits Barend laat vanuit zijn vakantieadres weten heel blij met de benoeming te zijn. De inval van Hell's Angels in hun programma en de kritiek die daarna volgde heeft in 2000 de meeste indruk op hem gemaakt. 'Alsof we voor het eerste dreigement gezwicht zijn, we kunnen een boek volschrijven over alle dreigementen die we in ons leven hebben gehad', stelt hij in het Algemeen Dagblad. Het praatprogramma Barend & Van Dorp komt begin maart terug bij RTL 4. Waar het programma na afloop van hun contract met die omroep wordt uitgezonden is nog niet bekend: de keuze gaat tussen NOS, TROS en RTL 4. Bron: Algemeen Dagblad 

Krantenoorlogje heerst in Toronto
De strijd om het bestaan tussen de dagbladen die in Toronto worden uitgegeven (vier betaalde en drie gratis) wordt steeds heviger, zo meldt de Montreal Gazette. Serieuze kranten vertonen daar ineens interesse in interviews met pornosterren en forensen worden op de stations zo ongeveer overvallen door krantenverkopers. De serieuze dagbladen Toronto Globe en Toronto Post geven duizenden kranten gratis weg of verkopen ze met hoge kortingen. De directies van beide kranten hebben nieuwe hoofdredacteuren uit Londen laten komen omdat die meer thuis zijn in de verslaggeving over seks en misdaad. De concurrentieslag bezorgt de dagbladen tot nu toe voornamelijk een gat in hun begroting. De stadsreiniging klaagt bovendien over de grote hoeveelheid krantenpapier die in de metrostations rondslingert en brandgevaar veroorzaakt. 

Mediawet in Tsjechische Senaat afgeblazen
De nieuwe Tsjechische mediawet, die onder meer de ontpolitisering van de Televisieraad beoogt, is zoals verwacht door de Senaat verworpen. Het 28 dagen durende conflict tussen tv-journalisten en de leiding van de publieke omroep kan hierdoor weer niet tot een oplossing komen. Kort voor de Senaatszitting benoemden de stakende redacteuren de voormalige financieel directeur van de omroep, Ladislav Paluska, tot hun chef. De nieuwe Mediawet moet nu opnieuw in het Huis van Afgevaardigden van het parlement worden behandeld. De senatoren hadden vooral bezwaar tegen hun uitsluiting van verkiezingsbevoegdheid ten aanzien van de Televisieraad. De 15 leden van die raad zouden allemaal door het Huis van Afgevaardigden worden gekozen. Bron: Newsroom.de  

Philips bouwt eerste DVB-T platform
Philips Digital Networks bouwt in opdracht van Nozema mee aan een platform voor digitale aardse televisie, het zogenaamde DVB-T. Dit Nederlandse systeem is volgens Philips uniek in de wereld omdat het gebaseerd is op DVB-T portable B-standaard. De tv- en audio-ontvangst wordt gewaarborgd door een kleine antenne in huis. De belangrijkste voordelen volgens Nozema zijn kwaliteitsverbetering van beeld (voorbereid op 16:9 breedbeeld) en geluid (cd-kwaliteit), een platform voor nieuwe diensten, en portable ontvangst. Nozema draait al een jaar proef met DVB-T testuitzendingen op Philips apparatuur (MPEG-2 compressie en multiplexing, routers en systeem control). Het platform moet in juli dit jaar operationeel zijn. De aanvangskosten worden door Philips geschat op enkele miljoenen euro’s. Bron: Broadcast Magazine/Radiowereld

Nijmeegse damesvoetbalteam in docudrama
Het damesvoetbalteam van Sport Club Excelsior (SCE) in Nijmegen speelt vanaf maandag 29 januari de hoofdrol in een vijf maanden durende serie van TV Gelderland. De regionale zender, die shirtsponsor van de ploeg wordt, doet viermaal per week in het programma FC Opzij verslag van de verrichtingen van de zestien speelsters en hun begeleiders, zowel op het veld als daar buiten. TV Gelderland is de eerste regionale omroep die met een langlopend docudrama komt. De omroep wil met het programma inzicht geven in de wijze waarop veel inwoners van Gelderland zich inzetten voor hun sport. De uitzendingen van FC Opzij zijn van maandag tot en met donderdag te volgen om  18.20 uur. Bron: Nieuwsbank

En verder
- De Tuinbouwgids 2001, met adressen van ruim honderd organisaties en tien grote tuinbouwevenementen, is verschenen. Journalisten van radio, televisie en printmedia krijgen een exemplaar gratis toegestuurd. In de 64 pagina's tellende gids staan ook de belangrijkste economische kengetallen van de Nederlandse tuinbouw.  De gids is zowel gedrukt als digitaal beschikbaar. Op de site van het Productschap Tuinbouw  (www.tuinbouw.nl) kan een navigeerbare pdf-versie worden bekeken en eventueel gedownload onder de button "adressen".

- Uitgever VNU heeft de uitgeefactiviteiten van Gruppo Pubblicit Italia overgenomen. Het bedrijf, in Italië marktleider met uitgaven voor de reclame-, marketing- en mediabranche, draaide vorig jaar een omzet van circa 3,2 miljoen euro (ruim 7 miljoen gulden). 

Sinds gisteren kunnen belangstellenden ook over de uitvoerders van het Nederlandse asielbeleid informatie krijgen op www.immigratiedienst.nl.

- SportActueel.com, dat drie maanden geleden is gestart met een sportnieuwsoverzicht, begint nu ook met sportweblogs. Een weblog is een lijst met persoonlijke favoriete links

- Onlangs is de internetsite ZoetermeerNieuws gestart, waar is het nieuws over Zoetermeer uit de belangrijkste bronnen op een rij gezet. Ook is er een agenda waarin Zoetermeerse activiteiten zijn opgenomen. De links die worden opgenomen zijn afkomstig van de internetsites van Zoetermeerse media, (gemeentelijke) instellingen, verenigingen, maatschappelijke organisaties, belangengroepen en bedrijven..

Agenda
-
ma 22 jan 12.00-13.30 u, Holiday Inn Royal Parc, Soetduinen. Perslunch bij de introductie van de Stichting Satellietplatform. Persbericht 

- ma 22 jan 12.45-15.00 Room 9, Palais de l'Europe: Publieke hoorzitting van de EU over persvrijheid in Rusland. Persbericht

- di 23 januari in het stadhuis, Amstel 1, Amsterdam discussieert vanaf 19.00 uur een forum over de beeldvorming van allochtone jongeren in de media. John Jansen van Galen zit voor;  Tanja Jadnanansing (NOS) houdt de inleiding. In het forum Fatima Elatik (PvdA gemeenteraad Amsterdam),  John Leerdam (theater COSMIC),  Adil Methed (Oppertuna, GroenLinks Westerpark),  Syp Wynia (Elsevier) en Yasha Lange (NRC-Handelsblad).

- 13/14 maart, Monaco, Internet Content Europe. Ideeën, concurrenten, partnerships. Sprekers o.a. Lauff (CEO, Bertelsmann Broadband), Hollar (CEO, Pearson Broadband), Mohn (CEO, Lycos Europe), Rudowski (Excite@Home) en medewerkers van NetDoktor, Shopsmart, Reuters, Alta Vista. Meer info

- 16/17 mei, TropenInstituut, Amsterdam. Annual TV Meets the Web Seminar. Content, diensten, integratie van breedband en draadloze diensten. Meer info

- juni, Amsterdam, TV Meets the Web Interactive Sports Seminar. Eendagsseminar over Europese interactieve sport-initiatieven. Disucssies en demonstraties. Meer info:


Dinsdag 16
januari

 Commissariaat tikt Utrecht op de vingers
Het Commissariaat voor de Media verplicht de gemeente Utrecht om binnen drie maanden een programmaraad in te stellen. Ook moet kabelexploitant Casema het programma van Love Radio blijven doorgeven, minstens tot die programmaraad geadviseerd heeft over de samenstelling van het radiopakket. Na zeven jaar nam Casema Love Radio uit het radiopakket, na overleg met de gemeente. De Mediawet verplicht Casema echter zich te laten adviseren door een onafhankelijke programmaraad, maar die is nooit geïnstalleerd door Utrecht, dat als enige grote gemeente het nut van zo'n raad niet inzag.

 Willem Oltmansprijs postuum naar Klinkenberg
Het bestuur van de Stichting Willem Oltmans kent postuum de eerste tweejaarlijkse Willem Oltmansprijs voor onafhankelijke journalistiek toe aan Wim Klinkenberg. De prijs wordt 10 juni uitgereikt aan de weduwe van de journalist. De prijs komt Klinkenberg toe omdat hij met open vizier pal stond voor zijn opvattingen middels een integere attitude. Als collega en vice-voorzitter van de NVJ heeft hij langdurig gestreden voor waarheidsvinding in het conflict tussen de Nederlandse staat en Willem Oltmans. De Stichting heeft nog een doelstelling: uitgave van de memoires van Willem Oltmans.

 Online bijhouden van kilometers populair
Online bedrijven die de administratie van privé-ritjes met de zakelijke auto bijhouden, zijn een succes. Lease-autorijders moeten in het nieuwe belastingstelsel alle privé-kilometers aan de fiscus doorgeven. Hoe meer kilometers, hoe meer bijtelling. Website die online bijhouden van de privé-kilometers bieden (bijv.  www.k7000.nl, en www.easykilometer.nl) hebben al duizenden aanmeldingen gekregen. Als de leaserijder in de buurt van de 4000 of 7000 privé-kilometers komt, krijgt hij of zij automatisch een waarschuwing. Beneden de 4000 kilometer bedraagt de bijtelling op het belastingformulier 15 procent, tot 7000 kilometer is dat 20 procent en daarboven 25 procent. Brn: Nu.nl

 Laag kijk-/luistercijfer lokale media
Radio 1 (KRO) besteedt dinsdag de hele dag aandacht aan het promotie-onderzoek van Henk Westerik naar het bereik van lokale media. Slechts 20% van de kijkers en luisteraars bezoekt regelmatig de lokale zenders. Hoe meer belang men heeft bij de eigen omgeving, des temeer interesse in de lokale omroep. Mensen van middelbare leeftijd met kinderen en lager opgeleiden die vaker lang in dezelfde plaats wonen blijken informatie over de eigen omgeving het meest te waarderen. Lokale kranten worden vooral gelezen door ouderen. De jongeren luisteren wel naar regionale radiostations omdat dit vaak muziekzenders zijn met enkele uren regio-info. Tussen 16.00 uur en 17.00 uur is er een debat op radio 1 over de strijd om jongeren via de media te bereiken.

 Rechtstreekse onderhandelingen Tsjechische tv
De leiding en de protesterende journalisten van de Tsjechische tv hebben maandag voor het eerst rechtstreeks onderhandeld over de situatie waarin de journalisten sinds 20 december staken uit protest tegen de politieke benoeming van Jiri Hodac als directeur. De journalisten willen dat de door Hodac ontslagen managers in hun functie worden hersteld en dat Hodac-getrouwen ontslag krijgen. De Kamer van Afgevaardigden van het parlement heeft inmiddels de Televisieraad die Hodac aanstelde opgeheven en heeft wetgeving aangenomen die politieke benoemingen tegen gaat. Verwacht wordt echter dat de Senaat deze wetgeving woensdag zal verwerpen. Als de Senaat de wet torpedeert, kan de crisis nog lang duren. Meer bij NRC Handelsblad 

 Journalistieke verantwoording vereist?
Moeten media verantwoording afleggen over de vorm en inhoud van hun (politieke) berichtgeving? Onder deze titel is op de NRC Handelsblad site een discussie gaande. Tot dinsdag was 87,5% van de deelnemers van mening dat verantwoording afleggen noodzakelijk is. B. Gerards: 'Het staat iedere journalist vrij vorm en inhoud te geven aan zijn berichtgeving. De overpeinzing dat "de leugen regeert" is niet alleen gratuit maar mist evenzeer feitelijke grondslag.' Beyers: 'Weg met al de oppervlakkige, op de man gespeelde, sensatie. Ik wil ècht nieuws. Geen huilverhalen. Geen welles-nietes. Geen simplistische schuldverwijzingen.' Geef uw mening 

 Canadese media willen strengere 'anti-biker' wet
Canadese journalisten die slachtoffer zijn geworden van zogenaamde 'bikers' bepleiten in hun media aanpassingen van het strafrecht die het de politie gemakkelijker maken om criminele bendes aan te pakken. Michel Auger van Le Journal de Montreal, die in september schotwonden opliep nadat zijn krant uitgebreid over de 'bikers' had bericht, zei voor de Canadese Journalistenvereniging dat criminelen in Canada veel vrijheid genieten en dat het tijd is om het strafrecht aan te scherpen. Julian Fantino, hoofdcommissaris van de politie in Toronto,  beaamt dat negentiende-eeuwse wetten worden toegepast op 21ste-eeuwse problemen en roept de regering op om zwaardere straffen aan  georganiseerde misdadigers op te leggen. Hij bepleit zelfs strafbaarstelling van het toetreden tot een groep 'bikers'. Bron: EJC

 Meeste Nederlandse sites liggen stil 
Op het grootste deel van de Nederlandse websites gebeurt niets. Dat blijkt uit een onderzoek dat vorige week werd uitgevoerd door Communicatie.net, een Eindhovens bureau voor online marketingcommunicatie. Communicatie.net volgde 7 dagen lang de verrichtingen van bijna duizend sites.  De tegenvallende bezoekersaantallen hebben volgens Robert Hack van Communicatie.net verschillende oorzaken: "Met een pull medium als het internet is het voorlopig niet mogelijk om iemand een boodschap ‘door de strot te duwen’. Veel managers beseffen niet dat een website echt iets te bieden moet hebben." Ook tijd en geld zijn volgens Hack een probleem. Bron: Adformatie

 Cebuco onderzoekt co-adverteren 
Het Cebuco ontvangt van het Bedrijfsfonds voor de Pers maximaal 80.000 gulden subsidie voor onderzoek naar co-adverteren, dat is het gezamenlijk adverteren van detaillisten in regionale dag- en weekbladen. Het Cebuco heeft deze activiteit begin jaren tachtig opgezet als instrument om de lokale detailhandelsmarkt te bewerken en de detaillist voor de dagbladsector te behouden. De laatste vier jaar is er sprake van een neerwaartse trend bij het co-adverteren. Het onderzoek moet daar meer inzicht in bieden.  Bron: Adformatie

 Steeds minder voetbal op tv
Het stoppen door SBS 6 met het uitzenden van samenvattingen van voetbalwedstrijden op zaterdagavond is een extra tegenvaller voor de eerste divisieclubs die toch al in financiële nood zitten. De achttien clubs zijn een kwart van hun omzet kwijt geraakt, onder meer doordat Fox, ondanks het bezit van de rechten,  dit seizoen geen enkele wedstrijd uitzond en het contract voor uitzending heeft afgekocht. De vraag is wat de hoofdsponsors en adverteerders gaan doen nu de uitzendtijd zo beperkt wordt. SBS 6 heeft de maatregel genomen omdat de kijkcijfers erg waren gedaald. Bron: de Volkskrant

 En verder
- Tijdschriften en kranten worden dunner door concurrentie op internet. Ook catalogi en consumentengidsen nemen in volume af, maar het aantal uitgaven zal behoorlijk toenemen. Dat staat in Printing in the Age of the Web & Beyond, van de Amerikaanse stichting The Electronic Document Systems Foundation. Bron Incentive-online.nl

- De International Herald Tribune gaat met een zevende nationale krant samenwerken. De Asahi Shimbun (Japan) geeft zijn eigen Engelstalige katern op en levert het (in afgeslankte vorm) aan de Tribune, die het insteekt in de kranten die in Japan verspreid worden. De Tribune heeft een internationaal bereik van 635.000 lezers, de Shimbun heeft een oplage van 8,3 miljoen 's ochtends en 4,2 miljoen 's avonds. Bron: De Journalist

- Sitebezoekteller Nedstat wordt een actieve deelnemer aan de ABCE-discussie over het verzamelen, analyseren en rapporteren van meetgegevens. ABCE staat voor ABC Electronic, dat de bezoekgegevens verifieert van meer dan 180 Britse en Ierse websites om de in- en verkoop van advertentieruimte te vergemakkelijken.

- Op BBC2 wordt dinsdag om 22.50 uur de documentaire 'Blood on the carpet' uitgezonden die ditmaal gaat over de harde strijd tussen concurrerende radiostations en de strijd die binnen één en dezelfde omroep tussen programmamakers en chefs. BBC Radio One is de achtergrond van de waar gebeurde verhalen. Bron: Radiovisie

- Vanaf dinsdag is de ijsagenda online operationeel: gemeld worden schaatswedstrijden in Friesland op natuurijs (in het Fries)  

 Agenda
- Woe 7 februari, 8.30 - 15.00 uur, Land van Ooit, Drunen. Conferentie over contentmanagement van websites.
Meer informatie:



Maandag 15 januari

 Rapportage inspecties vuurwerkramp openbaar
Vanaf 08.30 uur vandaag zijn de rapportages van rijksinspecties over de vuurwerkramp in Enschede te downloaden van de site van het ministerie van BZK. Ze worden vandaag ook naar de Tweede Kamer gestuurd. Een kabinetsstandpunt volgt na publicatie van het rapport van de commissie-Oosting. Ook de verschillende inspecties hebben geen nadere toelichting op hun rapportages te geven. Daarom is ook niet voorzien in een persbriefing of interviewmogelijkheden.

 COR VNU adviseert vandaag over krediet
De aankoop door de VNU van ACNielsen is nog lang niet rond. De Centrale Ondernemingsraad van VNU kan vandaag nog een negatief advies geven over het overbruggingskrediet ( looptijd een jaar) voor drie miljard dollar dat Merrill Lynch aan de VNU wil geven. Pas daarna kan de overname van ACNielsen aan de orde komen, en een andere partij kan nog altijd meer bieden. Daarna gaat de verkoop van de tijdschriftensector spelen. Vijf internationale kandidaten worden genoemd: Bertelsmann, Bauer, Hachette. Emap en TimeWarner. Bron: De Journalist

 Miljoeneninjectie voor YourNews
Het Belgische GIMV, ABN/AMRO en Insight Capital Partners (o.a. Roel Pieper) investeren 9 miljoen euro in syndicator YourNews. CEO Jan van Ottele: "Na een jaar van snelle groei, onder meer in aantallen werknemers en omzet, is het nu tijd voor het realiseren van onze internationale plannen." Het persbureau heeft 135 werknemers en kantoren in Rotterdam, Amsterdam, Londen en Frankfurt en is actief in Duitsland, Engeland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk, België. Persbericht 

 Volkskrant stelt economiekatern uit
Het economiekatern van zes of meer pagina's waarmee de Volkskrant in januari had willen beginnen is een aantal maanden uitgesteld omdat de nieuw PCM-drukpersen nog steeds problemen opleveren. Bron: De Journalist

 Cebuco krijgt f 410.000 voor onderzoek
Het Bedrijfsfonds voor de Pers geeft het marketingbureau van de Nederlandse dagbladen, Cebuco, f 80.000 voor onderzoek naar de verbetering van co-adverteren. Dat is het gezamenlijk adverteren van detaillisten in regionale dag- en/of weekbladen. Persbericht 
Het Bedrijfsfonds stelt het Cebuco ook f 330.000 ter beschikking om de haalbaarheid van een nieuw tariefmodel voor dagbladen in de praktijk te toetsen. Het gaat hier om tariefdifferentiatie per katern. Persbericht 

 Lees ook
- Nieuwssites: sneuvelen of wachten (NRC) 
- De ratrace op het Binnenhof (NRC) 
- Hofland eredoctor (NRC) 

 En verder
In Vrij Nederland van deze week staat een artikel ("Staatsgeheim") over de kernwapens op Volkel en de documenten die het bewijs voor hun aanwezigheid vormen. Die documenten zijn al lange tijd voor iedereen te zien op de site van Onkruit, die daarover meldt: "Dat staat er in VN niet bij natuurlijk..."

  NVJ-lid Hupkes is benoemd tot lid van de OR van FNV Bondgenoten, dat zelf niet genoeg kandidaten leverde (2 van de 900). Hupkes is redacteur van FNV magazine en wil dat zijn organisatie meer openheid naar het eigen personeel gaat betrachten: "Zoals zo vaak bij vakbonden zijn er naar buiten toe veel mooie woorden die intern ver te zoeken zijn". Bron: De Journalist

  Het Uitgeversverbond NUV heeft op verzoek van het ministerie van Justitie zijn wensen kenbaar gemaakt voor een herziening van de Auteurswet met het oog op de komende Europese Richtlijn. Het NUV wil de persexceptie wijzigen. In ieder geval dient te worden uitgesloten dat deze beperking van het auteursrecht ook van toepassing is op digitale ‘knipselkranten’. Mede gezien de grote verscheidenheid in bibliotheken enz., en de grote verschillen in invloed op de normale exploitatie, is het zeer onverstandig om algemeen geldende excepties ten behoeve van bibliotheken te introduceren. Meer info

  Uitgeverij SDU neemt een belang van 49% in de VNG-Uitgeverij. Dit om de positie op de gemeentelijke markt te versterken.

  Webwereld, Computer!Totaal en Gamez (allen IDG) gaan content leveren aan breedband- internetprovider @Home Benelux. Bron: Adformatie

  Bij de SDU is verschenen het Jaarboek Parlementaire geschiedenis 2000. Daarin komen historici, journalisten en (oud-) politici aan het woord. Het bevat artikelen, interviews, bronnenpublicaties, besprekingen van recent verschenen boeken, en een kroniek van de belangrijkste parlementaire gebeurtenissen van het afgelopen jaar.

 Agenda
  tot 28 febr Ned. Foto Instituut NFI, Rotterdam, Fototentoonstelling 'Now That You Are Mine' van de Deense fotograaf Trine
Søndergaard. Zij volgde jarenlang prostituées in Kopenhagen en heeft voor dit fotoproject de Albert Renger Patzsch-prijs 2000 ontvangen. Søndergaard was in de herfst als student betrokken bij de World Press Photo Joop Swart Masterclass in het NFI. Persbericht


Vrijdag 12 januari


 Uitgever HP/De Tijd in actie tegen oplage-insituut
Audax, uitgever van HP/De Tijd,  overweegt juridische stappen tegen Het Oplage Instituut (HOI). De uitgever eist dat HOI correcte cijfers over de oplagedaling van HP/De Tijd publiceert. HOI maakte dinsdag de 3e kwartaalcijfers van 2000 van de tijdschriften en dagbladen bekend en meldde daarbij dat HP/De Tijd ten opzichte van het derde kwartaal van 1999 een oplagedaling 31.9 procent heeft geboekt. Volgens Audax moet dat 5 procent zijn. HOI gaf de fout toe, maar spreekt nu van een daling van 10 procent. De fout is volgens HOI ontstaan in de nieuwe  berekening van de oplagen van tijdschriften. Er is een vertaalslag gemaakt van de historische incidentele bulkverspreiding van de totale oplagen naar gemiddelde oplagen. Daarbij is geen rekening gehouden met de meetperiode. Volgens de omstreden meetmethode liep De Groene Amsterdammer 19,3 procent terug en Vrij Nederland  9,6 procent. Bron: Adformatie/ Reclameweek. 

 IFJ overleeft bestuurscrisis 
De internationale journalistenfederatie IFJ heeft een bestuurscrisis overleefd. Een bestuursmeerderheid wilde steun uitspreken aan de Palestijnse journalistenorganisatie. IFJ-lid en NVJ-secretaris Hans Verploeg ziet dat in dit stadium echter als een politieke keuze, te meer omdat de Palestijnse journalistenvereniging niet alleen bijzonder ondemocratisch wordt geleid maar vooral als propaganda-apparaat functioneert. Verploeg schortte zijn lidmaatschap op, er werd urenlang druk overlegd en uiteindelijk  besloot het bestuur het steunvoorstel te schrappen. Meer op de pagina's van de NVJ

 Fotopers ontzien bij aanscherping regels
In openbare ruimtes en op straat mogen straks alleen nog maar camera's worden geplaatst, als duidelijk wordt aangegeven dat er opnames worden gemaakt. Dit stelt minister Korthals van Justitie voor aan het kabinet. Met de strengere richtlijn wil Korthals de bescherming van de persoonlijke levenssfeer garanderen. Overtredingen worden bestraft met twee maanden cel of tienduizend gulden boete. Op de regelgeving worden enkele uitzonderingen gemaakt: fotojournalisten mogen een verborgen camera gebruiken als ze daar een goede reden voor hebben. Ook camera's voor verkeerstoezicht mogen verdekt worden opgesteld. Bron: Wereldomroep

 Justitie-onderzoek  Hell's Angels vervolgd
Het Openbaar Ministerie in Amsterdam zet het onderzoek naar de actie van enkele Hell's Angels tegen het tv-programma Barend & Van Dorp door. De Hell's Angels stormden vorige maand de studioruimte van RTL in Hilversum binnen waarbij Frits Barend en Henk van Dorp enkele klappen kregen. De Angels eisten en kregen rectificatie van uitspraken met betrekking tot het criminele karakter van de motorclub. Hoewel de presentatoren geen aangifte hebben gedaan, stelde het parket in Amsterdam een oriënterend onderzoek in, dat nu voldoende aanknopingspunten biedt om door te gaan. Een besluit over al dan niet strafrechtelijk vervolgen van de betrokken Hell's Angels wordt over enkele maanden verwacht. Bron: ANP via Trouw

 Zondagse discussies op satelliet
De internationale satellietzender BVN-TV (Beste van Vlaanderen en Nederland-TV) zal vanaf deze week de discussieprogramma's van de VRT en Nederland 3 (Buitenhof) op zondagochtend voortaan overnemen ten behoeve van internationale verspreiding. Beide programma's worden op BVN-TV op zondagmiddag vertoond, waardoor ze bijvoorbeeld 's ochtends in de Verenigde Staten te zien zijn. BVN-TV is daar via DISH Network beschikbaar. In Europa is BVN-TV gratis via de satelliet te ontvangen. Bron: Dutch media

 De Telegraaf verwacht 25% lagere winst in 2000
Uitgever De Telegraaf verwacht dat de winst over vorig jaar een kwart lager uitvalt dan in 1999. De teruggang is hoofdzakelijk het gevolg van de aanloopverliezen door versnelling van de internetactiviteiten. De aankondiging tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst kwam niet onverwachts; bij de presentatie van de halfjaarcijfers afgelopen augustus kondigde de uitgever aan dat het resultaat over geheel 2000 meer dan 20% zou achterblijven op het nettoresultaat van het jaar ervoor. De Telegraaf zal zich in 2001 concentreren op kostenbeheersing, die mede noodzakelijk is in verband met de scherpe stijging van de papierprijzen en de gestegen arbeidskosten. Het bedrijf verwacht dat het financieel resultaat voor 2001 vergelijkbaar zal zijn met dat van 2000. Bron: fd.nl 

 Fusie leidt tot banenverlies en centrale redactie
De Federal Communications Commission (FCC), de Amerikaanse OPTA, heeft internetaanbieder America Online toestemming gegeven voor de aankoop van Time Warner, het mediaconcern dat onder meer CNN exploiteert. Hiermee is het grootste mediabedrijf ter wereld ontstaan. CNN schrapt 25% van de 4000 banen; de internetafdeling (750 man) krijgt het zwaar te verduren. De vele websites van CNN kampen met dalende advertentie-inkomsten, en webbezoek en het aantal tv-kijkers lopen terug door de komst van concurrerende tv-stations en websites, zoals die van Fox News en MSNBC. Bij het in elkaar schuiven van de twee concerns vervallen duizenden banen. De bijdrage die AOL van CNN verwacht in het verminderen van de loonkosten gaat ten koste van de journalistieke veelkleurigheid die CNN tot nog toe kenmerkte. Alle CNN-onderdelen moeten hun nieuws betrekken van één centrale nieuwsdienst die het concern gaat oprichten. Bron: Het Parool

 Groenteman em Haenen zoeken omroep
VPRO-presentatrice Hanneke Groenteman en cabaretier/presentator Paul Haenen willen vanaf het nieuwe tv-seizoen een dagelijkse talkshow op tv maken, als het kan bij de publieke omroep. Groenteman ziet de mogelijkheid daarvoor echter somber in omdat Paul Haenen bij de VPRO niet meer welkom is na zijn werk voor de commerciële omroep Net 5. De opstelling van de Nederland 3-omroepen in het 'late night slot' zou ook de uitzending van een dagelijks praatprogramma bemoeilijken. Bron: Dutch Media

 'Internet alleen goed voor sterk merk'
Nog geen jaar geleden was alleen het noemen van de term internet voldoende om een paar miljoen los te praten van zogeheten durfkapitalisten. Tot maart vorig jaar was het vertrouwen in de toekomst van internetbedrijven grenzeloos. Het keerpunt kwam met het instorten van de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. Na de krach gingen in Nederland rond de twintig webbedrijven failliet of ze werden gedwongen hun activiteiten op internet op een laag pitje te zetten; veel werknemers moesten op zoek naar een andere baan. Alleen bedrijven met een sterke merknaam zouden nog aan internet moeten beginnen; onbekende starters kunnen het vergeten, aldus deskundigen in  de Volkskrant

 NOS poolleverancier stille tocht
NOS-Actueel zendt vrijdag de 'Bijeenkomst van verbondenheid' in Volendam rechtstreeks uit op Nederland 2. De stille tocht wordt uitgezonden van 18.59-19.45 uur en de herdenking in het stadion van FC Volendam vanaf 20.25. De beelden die NOS Actueel maakt, zullen  ook te zien zijn bij RTL 5 en SBS 6. De NOS is door de organisatoren gevraagd de televisieregistratie van de stille tocht en de herdenkingsbijeenkomst te verzorgen en als poolleverancier op te treden. Regisseur Rudolf Spoor en zijn collega's  hebben in Volendam  15 camera’s tot hun beschikking, waarvan er twee op een hoogwerker zijn gemonteerd. De NOS zal, evenals RTL 5 en SBS 6, rond het rechtstreekse verslag een spotje voor geldinzameling uitzenden ten behoeve van de Stichting Slachtoffers Nieuwjaarsbrand Volendam. Bron: Medianed

 Tsjechische tv-journalisten gaan door
Ongeveer 50.000 mensen zijn donderdag in Praag de straat opgegaan om de tv-journalisten te steunen in hun actie tegen de leiding van CZ, de publieke omroep. De journalisten gaan na het aftreden van de omstreden directeur Hodac door met hun protest om het vertrek van door Hodac's aangesteld kader en de omroepraad die hem benoemde te bewerkstelligen. Zij willen tevens dat het parlement wetgeving aanneemt die politieke benoemingen binnen de omroep onmogelijk maakt. De IFJ heeft het vertrek van Hodac verwelkomd als een overwinning van de journalisten, die door de Journalistenfederatie zijn ondersteund. Volgens algemeen secretaris White is de afloop een hart onder de riem van Hongaarse omroepcollega's, die eveneens met hun regering overhoop liggen over de manier waarop de publieke omroep wordt geleid. Bron: CNN/IFJ

 Agenda
13 januari - De sectie freelance van de NVJ houdt algemene ledenvergadering  van 12.00 uur tot ca. 17.00 uur. De vergadering wordt gehouden in de Amstelkerk, Amstelveld 10, ingang Reguliersgrachtzijde, te Amsterdam. In het middagdeel wordt de documentaire 'De onzichtbare werkelijkheid' van Pieter Fleury vertoond, een kijkje achter de schermen van het NOS Journaal. Verder is er voorlichting over de ontwikkelingen rond OVAV en belastingen. Sprekers zijn een vertegenwoordiger van de Belastingdienst en de heer F. Van den Broek van ORBIS.Meer info bij de sectie freelance

- 13/14 maart, Monaco, Internet Content Europe. Ideeën, concurrenten, partnerships. Sprekers o.a. Lauff (CEO, Bertelsmann Broadband), Hollar (CEO, Pearson Broadband), Mohn (CEO, Lycos Europe), Rudowski (Excite@Home) en medewerkers van NetDoktor, Shopsmart, Reuters, Alta Vista. Meer info

- 16/17 mei, TropenInstituut, Amsterdam. Annual TV Meets the Web Seminar. Content, diensten, integratie van breedband en draadloze diensten. Meer info

- juni, Amsterdam, TV Meets the Web Interactive Sports Seminar. Eendagsseminar over Europese interactieve sport-initiatieven. Disucssies en demonstraties. Meer info:


Donderdag 11 januari


 Verploeg antwoordt Zwagerman
Een oorsuizend zwijgen van de kant van de NVJ in de kwestie Barend en Van Dorp/Hell's Angels, meende Joost Zwagerman te vernemen, blijkens zijn column in het Volkskrant-katern Stroom van vorige week. De auteur was op bezoek in het tv-programma waar Van Dorp vlak voor de uitzending tegen de grond geslagen werd door twee van de tien Engelen, zoals Zwagerman ze omschrijft. De columnist: "Na zo'n incident verwacht je ...solidariteit van de beroepsgroep, of op zijn minst begrip voor de benarde situatie waarin ... ook .... cameramensen, redacteuren en andere aanwezigen .... verzeild waren geraakt. Maar nee. Ook de NVJ ... hulde zich nu in een oorsuizend stilzwijgen." Hans Verploeg, algemeen secretaris van de NVJ, stuurde hem een open briefje waarin hij uiteenzet wat de NVJ heeft opgemerkt over de kwestie. En hij nodigt hem uit voor een debat van NVJ-omroepleden over het incident.

 Zweden wil verbod tv-reclame voor kinderen
De Zweedse regering gaat zich tijdens zijn voorzitterschap van de EU sterk maken voor een algeheel verbod van op kinderen onder 12 jaar gerichte televisiereclame. In Zweden geldt al tien jaar een dergelijk verbod. Volgende maand is hierover overleg in Stockholm met vertegenwoordigers van de EU-regeringen en van het bedrijfsleven. Zweden zal een voorstel voor de EU ministerraad voorbereiden ten behoeve van de herziening van Europese wetgeving over televisiereclame volgend jaar. De Europese Commissie is vooralsnog tegen een verbod, maar laat een onderzoek uitvoeren naar de effecten van tv-reclame op kinderen.


 Tsjechische tv-directeur treedt af
De omstreden directeur van de Tsjechische publieke omroep, Jiri Hodac,  is donderdag om gezondheidsredenen afgetreden. Of hiermee een einde aan de protestactie van de omroepjournalisten komt, is onduidelijk, omdat de stafleden die Hodac had aangesteld aanblijven. De omroepraad is niet van zins die te ontslaan; het parlement kan ze niet wegsturen. De televisie zendt wel nieuwsbulletins uit die gemaakt zijn door de journalisten die  sinds 20 december protesteerden tegen Jiri Hodac, van wie een politiek gekleurde opstelling werd verwacht. Het hoofd van de nieuwsafdeling, Jana Bobosikova, is een van de managers die de journalisten het liefst ook zien vertrekken. NRC-correspondent Peter Michielsen werpt een ander licht op de controverse: het is een ordinair arbeidsconflict, dat politiek is gemanipuleerd. Volgens redacteuren  van het Central Europe Review blonk de Tsjechische tv ook voor de komst van de verguisde Hodac niet bepaald uit door kwaliteit en objectiviteit. Meer hierover op de NRC-site 

 Erasmusprijs voor hoofdredacteur
De Poolse historicus en hoofdredacteur van de grootste krant van dat land Adam Michnik heeft samen met de Italiaanse schrijver Claudio Magris de Erasmusprijs gewonnen. Het thema is dit jaar 'culturele breuklijnen'. Beide winnaars hebben veel gepubliceerd over de culturele en politieke verscheidenheid in Midden-Europa. De prijs, die bestaat uit een bedrag van driehonderdduizend gulden, wordt in november in Amsterdam uitgereikt. Meer over de winnaars bij de Volkskrant

 Akkoord CAO Huis-aan-Huisbladjournalisten.
Zowel de leden van de NVJ als de leden van de VSHU hebben het principe-akkoord CAO Huis-aan-Huisbladjournalisten bekrachtigd. Dit houdt in dat er nu een akkoord bereikt is. De volgende punten zijn overeengekomen: - de looptijd van de CAO is bepaald op 2 jaar, te weten van 1 januari 2000 tot en met 31 december 2001. - de loonsverhoging betreft: 3,75% per 1 januari 2000 en 4%  per 1 juli 2001 - een verbetering in de kinderopvangregeling, de inconveniëntenregeling, vakbondswerk en verlof ouderen. Het nieuwe CAO-boekje is in de maak.

 CNN schrapt duizenden banen
Nadat eerder deze week the New York Times al een groot aantal ontslagen bij zijn internet-poot aankondigde, komt CNN met de mededeling dat bij de nieuwszender 500 tot 1000 banen verdwijnen. Vooral bij de afdeling internet zal diep worden gesneden. CNN kampt met tegenvallende kijkcijfers. 

 Aantjes in 'Het Zwarte Schaap'
Willem Aantjes is de eerste hoofdgast in een nieuwe serie afleveringen van 'Het Zwarte Schaap', die vanaf vrijdag 19 januari te zien is bij de VARA op Nederland 3 en gepresenteerd wordt door Inge Diepman. De voormalige voorzitter van de CDA Tweede Kamerfractie legde abrupt alle politieke functies neer nadat in 1978 werd onthuld dat hij zich tijdens de Tweede Wereldoorlog had aangemeld bij de Germaanse SS. Na ruim 22 jaar blikken diverse hoofdrolspelers gezamenlijk terug op zijn val. Aan de discussie nemen onder anderen deel: oud-premier Dries van Agt, oud-RIOD-medewerker A. van der Leeuw,  professor Jan Bank, Piet van Tellingen (destijds CDA-voorlichter) en Kees Lunshof (politiek columnist van de Telegraaf). Uitzending vrijdag 19 januari 2001 om 21.10

 Gongadze geïdentificeerd
Het onthoofde lichaam dat in november bij de Oekraïense hoofdstad Kiev is gevonden, is bijna voor honderd procent zeker van de journalist Gongadze, die al maanden wordt vermist. Dat heeft de procureur-generaal aan het parlement meegedeeld. Gongadze was de oprichter van een internetkrant die kritisch berichtte over de regering en president Koetsjma. De laatste is in verband met deze zaak in de problemen gekomen omdat een leider van de oppositie in het parlement hem ervan beschuldigt betrokken te zijn bij de moord op de journalist. Bron: de Volkskrant

 Agenda
12 januari -  Haagse Hogeschool Vrienden van de in september op Rotterdam CS vermoorde student Ismaël Sidi Abdelghani en overige gedupeerden van onterecht negatieve berichtgeving omtrent allochtonen, gaan hierover in debat met verschillende media. Meer info: Hilke Stibbe 070 - 4458848

13 januari - De sectie freelance van de NVJ houdt algemene ledenvergadering  van 12.00 uur tot ca. 17.00 uur. De vergadering wordt gehouden in de Amstelkerk, Amstelveld 10, ingang Reguliersgrachtzijde, te Amsterdam. In het middagdeel wordt de documentaire 'De onzichtbare werkelijkheid' van Pieter Fleury vertoond, een kijkje achter de schermen van het NOS Journaal. Verder is er voorlichting over de ontwikkelingen rond OVAV en belastingen. Sprekers zijn een vertegenwoordiger van de Belastingdienst en de heer F. Van den Broek van ORBIS.Meer info bij de sectie freelance


Woensdag 10 januari

 Journalisten en verarmd uranium
De NVJ wil laten uitzoeken, al of niet in samenwerking met de IFJ en andere journalistenorganisaties of het eventuele risico van verarmd uranium voor soldaten en burgerbevolking, ook journalisten aangaat die aanwezig waren op de slagvelden in de Balkan. De NVJ heeft daartoe nog geen concrete aanwijzingen maar wordt geconfronteerd met collega's uit het buitenland (Griekenland en Portugal) die met klem op het eventuele risico wijzen. Bekend is dat sommige journalisten die in de brandhaarden aanwezig waren militairen van dichtbij volgden en soms gebruik maakten van militaire transportmiddelen. 

 NVJ vraagt 4,5% voor ANP-redacteuren
De NVJ is de cao-onderhandelingen met het ANP ingegaan met een looneis van 4,5%. Tevens worden een goede vervangingsregeling bij ziekte (ter voorkoming van bovenmatige werkdruk voor collega's) en een opzegtermijn van 3 (nu 2) maanden voorgesteld. Opmerkelijk is de 0,1 procent loonruimte die de NVJ voorstelt ten behoeve van internationaal solidariteitswerk (bijvoorbeeld via de Stichting Communicatie Ontwikkelingssamenwerking). De volledige onderhandelingsvoorstellen en een formulier voor de peiling van meningen zijn te vinden bij NVJ Algemeen

 Montfoort eist vertrek middengolfzender
De gemeente Montfoort eist 40.000 gulden per week van zenderexploitant Nozema als deze de middengolfzender die in die gemeente is gevestigd niet voor 22 januari opheft.  De milieuvergunning van de voor Business Nieuws Radio (BNR) belangrijke landelijke middengolfzender liep eind vorig jaar af. Volgens Nozema-woordvoerder Rob Roskam is oud-staatssecretaris Dick Tommel nog bezig met het zoeken van een oplossing. Nozema hoopt dat die voor 22 januari gevonden zal zijn. Bron: Broadcast magazine

 Acrostichon leidt tot ontslag
Nog voor zijn eerste werkdag als commentator voor The Times, is de Britse journalist Stephen Pollard door die krant ontslagen. Pollard kwam in het nieuws met zijn afscheidscolumn in de Daily Express, waarin hij een acrostichon verwerkte dat beledigend is voor de verguisde nieuwe eigenaar van die krant, pornokoning Richard Desmond. The Times, eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch, vindt de actie weinig professioneel en stelt geen prijs op een commentator die zijn werkgever op die manier bejegent. Bij de Daily Express wordt inmiddels druk gespeculeerd over de nieuwe hoofdredacteur, die Rosy Boycott moet opvolgen. Zij kan ook niet met Richard Desmond door één deur en onderhandelt over een goede vertrekregeling. 

 MTV op zwart uit protest tegen racisme.
De internationale muziekzender MTV neemt in de Verenigde Staten publiekelijk het voortouw in de strijd tegen racisme en discriminatie. Om de aandacht de vestigen op de gevolgen van discriminatie gaat het televisiestation woensdag 10 januari om 22.00 uur tot donderdag 11 januari 15.30 uur 'op zwart'. Programma-voorzitter Brian Graden kondigde deze actie maandag aan in New York. Bron: Telegraaf

 KRO ontslaat dj op staande voet
Radiopresentator Giel Beelen is door de KRO op staande voet ontslagen omdat hij in het KRO-blad Studio Hitlers boek Mein Kampf het indrukwekkendste boek dat hij kent, noemt. Beelen presenteert op Radio 3FM van 14.00 uur tot 16.000 uur een muziekprogramma. De KRO had al eerder problemen met de dj. Vorig jaar raakte hij  in de knoei toen hij zich tijdens zijn toenmalige nachtprogramma 'Beelen voor je bek', live liet bevredigen door een prostituée. Zendercoördinator Paul van der Lught gaf hem toen nog het voordeel van de twijfel vanwege zijn 'onbezonnen leeftijd'.  Bron: Radiovisie

 CNN onderhandelt met Goesinski
De Amerikaanse mediamagnaat Ted Turner (onder mee eigenaar van CNN) probeert aandelen van het Russische televisiestation NTW, onderdeel van Media Most, aan te kopen. Verwacht wordt dat ongeveer 25% van de aandelen aan Westerse geïnteresseerden zal worden verkocht. NTW is onderdeel van het in financiële problemen geraakte bedrijf van Goesinski, dat media exploiteert die kritisch ten opzichte van de regering staan. Hij staat nog steeds in Spanje onder huisarrest in afwachting van het besluit over zijn uitleveringsverzoek. Bron: newsroom.de

 Tsjechische impasse
Volkskrant-correspondent Michel Maas geeft de stand van zaken rond het conflict bij de Tsjechische tv. Tot treurnis van het parlement en de protesterende journalisten blijft de verguisde directeur Jiri Hodac gewoon zitten. Het Tsjechische parlement komt vrijdag weer bijeen om een poging te doen de impasse te doorbreken. 

 BBC mag weer in China
De BBC heeft een vergunning gekregen om in China uit te zenden, 7 jaar nadat Rupert Murdoch die omroep van zijn in China te ontvangen satelliet-tv verwijderde als tegemoetkoming aan de Chinese autoriteiten. De vergunning houdt in dat de nieuwszender BBC World TV in hotels en wijken waar buitenlanders wonen is te ontvangen. De vijandige gezindheid van de Chinese regering ten opzichte van de BBC is nog het gevolg van de verslaggeving van die omroep over de gebeurtenissen op het Tiananmen Plein in 1989. Correspondenten is sindsdien het werken bemoeilijkt, radio-uitzendingen werden gestoord. Bron: EJC

 En verder
- In het Rosa Spierhuis in Laren is Carol Voges, tekenaar van de strip Pa Pinkelman en Tante Pollewop,  waarvoor Godfried Bomans de teksten schreef. De strip verscheen van 1945 tot voorjaar 1952 dagelijks in de Volkskrant. Voges werkte ook voor kinderbladen als Donald Duck, Sesamstraat en Bobo. Hij is 75 jaar geworden. Bron: de Volkskrant

- Het laatste interview met Johan van der Keuken is bij de NPS op Radio 5 te horen in 'Een Leven Lang', radioportretten van oudere
kunstenaars en wetenschappers, 11 januari 2001, 16.00 - 17.00 uur. Het werd enkele weken geleden opgenomen. Bron: Omroep.nl

- omroep.nl bevat een uitgebreid dossier over Maxima Zorreguieta met overzichten, foto's, nieuwsfeiten, verwijzingen naar andere sites etc.

 Agenda
12 januari -  Haagse Hogeschool Vrienden van de in september op Rotterdam CS vermoorde student Ismaël Sidi Abdelghani en overige gedupeerden van onterecht negatieve berichtgeving omtrent allochtonen, gaan hierover in debat met verschillende media. Meer info: Hilke Stibbe 070 - 4458848
13 januari - De sectie freelance van de NVJ houdt algemene ledenvergadering  van 12.00 uur tot ca. 17.00 uur. De vergadering wordt gehouden in de Amstelkerk, Amstelveld 10, ingang Reguliersgrachtzijde, te Amsterdam. In het middagdeel wordt de documentaire 'De onzichtbare werkelijkheid' van Pieter Fleury vertoond, een kijkje achter de schermen van het NOS Journaal. Verder is er voorlichting over de ontwikkelingen rond OVAV en belastingen. Sprekers zijn een vertegenwoordiger van de Belastingdienst en de heer F. Van den Broek van ORBIS.Meer info bij de sectie freelance


Maandag 8 januari

 Bedreigd Trouw de grootste groeier
Als het internet al een negatief effect heeft op de dagbladverkoop dan is daar nu nog niet veel van te merken. De totale oplage van de Nederlandse dagbladen is in het derde kwartaal van vorig jaar bijna 1% gestegen. Alle landelijke dagbladen scoorden beter, behalve NRC Handelsblad, dat 6262 lezers zag vertrekken. Het op economische gronden bedreigde PCM-dagblad Trouw was de grootste groeier: +3.811 exemplaren. Bij de tijdschriften wonnen de sportbladen 5% en zakten de opiniebladen verder (-6%). Bron: NRC (Het oplageinstituut HOI heeft de cijfers nog niet op zijn website staan, dus nadere berichten volgen nog)

 Tsjechische tv-chef weigert op te stappen
De Tsjechische tv-chef Jiri Hodac gaat niet in op het verzoek van het parlement om af te treden en zo een eind te maken aan de journalistenstaking. Hodac, die overspannen in een ziekenhuis is opgenomen,  kan in zijn weigering gesteund worden door de TV-raad, die vandaag bijeenkomt. In dat geval kan het parlement alleen nog een nieuwe TV-raad benoemen. Bron: BBC

 Groenhuijsen: omroep moet krant opzoeken
De publieke omroep moet aansluiting zoeken bij de uitgeverswereld. Krantenbedrijven en omroepen zijn kansloos in het internettijdperk, tenzij zij gebruik gaan maken van elkaars kennis en producten. Die opvatting ventileert NOS-correspondent in Amerika Charles Groenhuijsen in De slag om het nieuws. Dat boek, waarvan Wim Fortuyn van NOVA de eindredactie had, is een vervolg op een congres dat de NPS onder dezelfde naam organiseerde. Bron: Volkskrant

 Meer of minder taalfouten?
Staan er meer taalfouten in de krant dan vroeger, toen er nog correctors waren? Vakblad Onze Taal wijdt er deze maand een aantal artikelen aan. Hans van den Heuvel (Eindh. Dagblad) meent stellig dat het vroeger beter was. Taaldocent van der Horst weet vrijwel zeker dat het niet zo is: de computer maakt fouten die een mens nooit zou maken, waardoor die schaarse fouten ineens geweldig opvallen. Hij wil samen met van den Heuvel de fouten in een oude en een nieuwe krant natellen om het zeker te weten. Han Verbakel (ook ED) heeft een groot aantal denk- en stressfouten verzameld, die ook op de site van Onze Taal te zien zijn

 Pop Pers Prijs voor Corbijn
Fotograaf Anton Corbijn heeft de Pop Pers Prijs gekregen: f 5.000. Hij krijgt ook het Buma Journalisten Stipendium ter waarde van 10.000 gulden. Bron: NRC

 Telegraaf "actieve nieuwspagina"
Telegraafnet.nl is niet meer. Sinds vorige week verwijst die URL door naar wwwijzer.nl, een webindex, en de voorganger van Telegraafnet. De portalstrategie van de krant blijft; de site van de Telegraaf zelf wordt een portaal, waar de webdiensten, zoals Autotelegraaf, Siteshopper en Veilinghal dan commercieel meeliften op het succes van de online krant. Telegraaf-i wordt binnenskort de hele dag door geactualiseerd, waarmee het eerder een actieve nieuwspagina wordt dan een online versie van de papieren krant. Bron: MisterMail

 Osdorp Posse e-zine van het jaar
De lezers van de Nederlandstalige e-zines hebben de Osdorp Posse Maillist uitgeroepen tot e-zine van het jaar. Het Belgische e-zine de Cursor, dat de twee vorige keren eerste werd, is nu tweede. Aan de verkiezing, die e-zine SmallZine organiseerde, namen 11.128 personen deel.. Persbericht / SmallZine

 Tros: 62 miljoen extra voor programma's
Omroepvereniging Tros heeft 62 miljoen overgehouden aan de verkoop van aandelen World Online voor de beursgang van dat internetbedrijf. Omdat inkomsten uit nevenactiviteiten aan programma's besteed moeten worden, overleg de Tros met de NOS hoe dat geld in het zendschema kan worden benut. Bron: IPB/ANP via NU

 Lees ook
- Elke ramp een kleine nieuws-hype (NRC) 
- In Spanje zwichten media niet voor terreur (NRC) 

 En verder
Sinds 1 januari zijn de advertentieproducten van de dagbladen De Limburger en Limburgs Dagblad gecombineerd in de Limburgse Dagbladen Combinatie. Dit is een gevolg van de recente overname van De Limburger door de holding De Telegraaf, die begin jaren '70 het Limburgs Dagblad al verwierf. Bron: Cebuco

Een aantal onderwerpen die aan bod kwamen in het geschiedkundige NPS/VPRO-tv-programma Andere Tijden, dat ook een website heeft, is gebundeld in een gelijknamig boek van de hand van presentator Hans Goedkoop, dat deze week verschijnt.

De website van de New York Times heeft meer dan 1 miljoen geregistreerde abonnees. De krant biedt nu ook acht nieuwsbrieven over één onderwerp. Bron: DM News via Planet MultiMedia

Het Nederlandse bedrijf RecipeWeb.com heeft uitstel van betaling gevraagd, omdat het de tweede financieringsronde niet rond kreeg. De site kreeg tijdens de kerstperiode meer dan 70.000 pageviews per dag. Vorig jaar heeft het bedrijf succesvolle samenwerkingen gerealiseerd in binnen- en buitenland met A-merk fabrikanten in de levensmiddelenindustrie, retailers en vooraanstaande internetbedrijven. Persbericht 

Lijken de sites van alle Wegener-kranten als twee druppels water op elkaar, ook de sites van de Belgische kranten Gazet van Antwerpen  en Het belang van Limburg delen de vormgeving, eigendom als ze beide zijn van de Regionale Uitgevers Groep.

News Corp bezuinigt tientallen miljoenen dollars door de internetafdeling te sluiten, waardoor 200 banen vervallen. De drie grote websites, Fox Sport, Nieuws en Omroep, gaan hun sites weer zelf produceren. Bron: WSJ via Quicken

In het Weekeind 6/7 januari publiceerden wij nog:

 Bouwman (VNU): Bladen naar 'n beter huis
"Onze plicht is de VNU-tijdschriften te verkopen aan een beter huis dan waarin ze nu zijn." Dat zegt Theo Bouwman, bestuurslid van diezelfde VNU, in Vrij Nederland van deze week. "Nu moeten ze verplicht geld opleveren, maar ze kunnen niet voldoende investeren." Bouwman, ex-directeur van de Weekbladpers, is niet altijd gelukkig met de strategie van zijn concern: "Kort geleden bestond de kans om in Frankrijk een schitterende tijdschriftenuitgeverij te kopen, waar wij met onze VNU-concepten nog veel meer van konden maken. VNU heeft vanwege zijn prioriteiten nee gezegd, maar in een beter huis zouden ze onmiddellijk ja hebben gezegd". Het concern is volgens hem voor de bladen steeds minder gaan betekenen: "De VNU draagt weinig bij aan de tijdschriftengroep, terwijl die bladen keurig elk jaar een paar honderd miljoen aan de VNU afdragen". Ook de aankoop door de VNU van onderzoeksbureau ACNielsen (waarvoor de verkoop het geld moet opleveren), is niet echt een hoogtepunt in het leven van de bladenmaker: "Het is mooi, maar triviaal werk: ze meten wat jij koopt in de supermarkt." Bouwman voorziet voor tijdschriften in het algemeen een goede tijd: er komen er steeds meer, al zullen de oplagen kleiner zijn. Gaten in de markt ziet hij voor een echt goed sportblad en voor nog een vrouwentijdschrift. Bron: VN

 Freelancers-site nu internationaal
In Trouw is een discussie gevoerd over de auteursrechten van freelancers. Het begon op 21 december met een artikel waarin Selma Schepel de krant aanviel over deze kwestie.  PCM-directeur Jan Greven schetste daarop in een lang stuk op 28 december de historische ontwikkelingen. Rik Smits reageerde op 30 december (onlinkbaar, zie op www.fla.nl "PCM-baas gebruikt goedkope argumenten"). Op 3 januari leverde ook Fred Oudshoorn een bijdrage. Hij wijst daarin op de website http://pressurge.org waar freelancers hun stukken voor hergebruik kunnen aanbieden. Van die aanvankelijk alleen Nederlandstalige site is nu een internationale (Engelse) versie verschenen. De site is echter niet van binnen PCM Uitgevers op te roepen, maar dat is een technisch probleem en geen opzet.



Vrijdag 5 januari


 Hoop op oplossing crisis Tsjechische tv
Het Tsjechische parlement wijdt vrijdag een spoeddebat aan de crisis die is ontstaan door de benoeming van de nieuwe directeur van CT, de publieke omroep. De directeur zelf,  Jiri Hodac, is inmiddels in het ziekenhuis opgenomen na een hartaanval. Zijn conditie wordt ernstig, maar stabiel genoemd. Verwacht wordt dat het debat een uitweg uit de ontstane impasse zal bieden, omdat een groep Sociaal Democraten, die eerder Hodac steunden, zich nu achter de stakende journalisten hebben geschaard. De minister van Cultuur, Pavel Dostal, dreigt met maatregelen tegen Hodac omdat deze de uitzending van een interview dat hij aan de protesterende journalisten gaf heeft tegengehouden. De uitzending was wel op satelliet tv te zien. Meer informatie bij de BBC

 Uitgever eist geld voor foto's prins en Máxima 
Party Publishing BV, onderdeel van het Wegener-concern, gaat naar de rechter als kranten en persbureaus die  foto's van prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta in Argentinië hebben gebruikt, daarvoor niet betalen. Directeur/hoofdredacteur Ton de Wit van het weekblad Party zei dit nadat enkele kranten de foto's donderdag hadden afgedrukt. Party Publishing zegt de exclusieve rechten te hebben op de serie foto's die is gepubliceerd in de Argentijnse weekbladen Caras en Gente. Het Algemeen Dagblad bracht vier van de foto's op de voorpagina. Hoofdredacteur Oscar Garschagen van het AD stelt dat de publicaties in die twee Argentijnse bladen onderwerp van het AD-stuk waren en dat de foto's daar bij hoorden.Hij beroept zich op het citaatrecht. Lees verder in de Volkskrant 

 NVJ bekritiseerd over houding B&VD-kwestie
Zowel in de Volkskrant als in de Haagse Post wordt de NVJ verweten geen steun te hebben betuigd aan de door Hell's Angels gemaltraiteerde Henk van Dorp en Frits Barend. In de Volkskrant vraagt Joost Zwagerman zich af waarom de NVJ wel Koen Voskuil steunde en waarom de beroepsorganisatie een 'oorsuizend zwijgen' betracht in de Hell's Angels zaak. In de Haagse Post weerlegt NVJ-voorzitter Ron Abram de kritiek door te stellen dat de NVJ niet veel meer kon doen dan in een interview aan het ANP zijn zorgen kenbaar te maken. Hij laakt op zijn beurt de lauwe houding van de politiek ten aanzien van de kwestie Barend & van Dorp. Volgens Abram mag men van journalisten geen heldenrol verwachten, maar is aangifte doen een must. Bron: de Volkskrant, HP/De Tijd 

 Feyenoord wil tv-rechten aan- en verkopen
Het AD meldt dat Feyenoord met PSV en Ajax gaat praten over een plan om samen de mediarechten van alle eredivisieclubs aan te kopen en ze vervolgens aan de hoogste bieder te verkopen. Voorzitter Van den Herik van Feyenoord heeft dit in zijn nieuwjaarstoespraak bekend gemaakt. PSV heeft enthousiast gereageerd. Van den Herik wil zo een einde maken aan de onenigheid binnen de Eredivisie NV, nadat de onderhandelingen over de tv-rechten met het Zwitserse AIM waren mislukt. Dit bedrijf kon zijn belofte om 150 miljoen gulden voor de rechten te betalen niet waar maken. Bron: Algemeen Dagblad.

 Internet-leespen ook bij Telegraaf
De Telegraaf wordt op termijn voorzien van streepjescodes, waarmee de lezer  - door er een scanpen over te halen - toegang krijgt tot de internetpagina over een bepaald onderwerp. Dat zegt hoofdredacteur F. Kessel van News.nL, een van de gratis bladen van uitgeverij De Telegraaf. De proef van News.nl bij duizend lezers is volgens Kessel geslaagd. Het bedrijf heeft 15.000 nieuwe pennen gekocht die om te beginnen worden verspreid onder de adverteerders. Lezers zullen ze later deze maand kunnen kopen. Het gebruik van streepjescodes heeft ook de interesse van andere bedrijven, waaronder uitgeverij VNU,  gewekt. Bron: De Telegraaf

 Wilting sluit contract voor misdaadprogramma
Voormalig politievoorlichter Klaas Wilting heeft met René Stokvis Producties een contract afgesloten voor het maken van een misdaadprogramma. Hoe dit programma er uit gaat zien en welke omroep het gaat uitzenden is nog niet bekend. Wilting was toen hij bij de Amsterdamse politie werkte vaak in populaire tv-programma's als Waku Waku en Sterrenslag te zien. Hij presenteert nu een praatprogramma bij Omroep Flevoland. Bron: de Volkskrant

 NCRV en EO verliezen, BNN wint
De NCRV verloor vorig jaar 26.391 leden, het grootste verlies van alle omroepen. De NCRV heeft nu 471.160 leden. De EO raakte  ruim 5.000 leden kwijt en sloot het jaar af met 597.500 leden. Voor de EO is het verlies opmerkelijk omdat de omroep de afgelopen jaren altijd in ledenaantal steeg. In 1995 boekte de EO van alle omroepen de grootste ledenwinst. Alleen BNN won, voor zover bekend, in 2000 leden en steeg van 110.000 naar 111.000 leden. BNN heeft tot september 2005 de tijd om de benodigde 300.000 leden te krijgen om binnen het bestel te mogen blijven. De AVRO en de TROS, die al jaren leden verliezen, maken hun ledenaantal niet meer bekend. De VARA doet dat sinds vorig jaar niet meer. Bron: NRC Handelsblad

 Radioredacties ANP en ANRS samen
De radioredactie van het ANP en de redactie van ANRS zullen op korte termijn worden samengevoegd. Vanuit Rijswijk zullen dan de huidige afnemers van ANP Radio en ANRS worden bediend. In totaal gaat het om meer dan 25 radiostations, waaronder de grote landelijke commerciële zenders en een groot aantal regionale en lokale radiostations. De bedrijven hebben hiertoe een intentie-overeenkomst getekend. Het nieuwe gezamenlijke bedrijf gaat  ANP Radio B.V. heten.  ANRS is een onderneming van Strengholt B.V., New Media Brokers B.V. en de B.V. Directie Radiozenders. ANP krijgt een meerderheidsbelang in ANP Radio. Bron: Radiowereld

 En verder
- De problematiek van de landen ten zuiden van de Sahara is het onderwerp van een fototentoonstelling van fotografe en freelance journaliste Anno van der Heide. De individuele mens staat in de foto's centraal. Ze schreef onder meer voor het weekblad HP/De Tijd, de
Groene Amsterdammer, het tijdschrift Vice Versa van de ontwikkelingsorganisatie SNV, AD/Magazine en Onze Wereld. Asante Afrika, een fototentoonstelling over mensen in Oost- en West-Afrika is te zien in het Volkenkundig museum in Groningen.

- Met het Oog op Morgen viert vrijdag zijn 25-jarig bestaan met een uitzending waarin het huidige team van presentatoren debatteert met oudgedienden, onder wie Joop van Zijl, Jan Tromp, Jeroen Pauw, Max van Weezel en Hanneke Groenteman. Onderwerp is de veranderende journalistiek en de plaats van het radioprogramma in het medialandschap - Radio 1, 23.00 uur.



Woensdag 3 januari

 Nieuws Volendam trekt veel kijkers
Het NOS-Journaal van 20.00 uur trok op nieuwjaarsdag 3,1 miljoen kijkers, tegen 1,8 miljoen op 1 januari 2000. De toename werd veroorzaakt door belangstelling voor nieuws over de Volendamse ramp. RTL Nieuws hoofdredacteur Tazelaar betreurt het inmiddels dat RTL niet -zoals de NOS wel deed - op 1 januari met extra nieuwsbulletins over het ongeluk is gekomen. Internet blijkt een belangrijk informatiemedium over de brand te zijn: de foto's waarop de plafond-kerstversiering die in brand vloog goed is te zien stonden op de site van het cafécomplex Wirwar, waarvan het verbrande café onderdeel uitmaakte. Zie voor een overzicht van de ramp  Daan van Rossums PageToStart 

 'Serieus onderzoek beschuldiging president'
Minister Van Aartsen antwoordt op Kamervragen over de verdwijning van de Oekraiense journalist Gongadze dat de beschuldiging van de leider van de Oekraiense oppositie aan het adres van de president van Oekraine over de ontvoering en de moord op de journalist serieus onderzocht moet worden. Zolang de onderzoeken gaande zijn en de identiteit van het op 2 november jl. gevonden stoffelijk overschot niet onomstotelijk als dat van Gongadze is geïdentificeerd,  onthoudt de minister zich formeel van een oordeel over verantwoordelijken of daders. Wel is hij van mening dat de Oekraiense autoriteiten gebrek aan voortvarendheid verweten kan worden bij het uitvoeren van het onderzoek. Bron: Nieuwsbank

 Wegener: eerste winst voor TMF
De jongeren-tv-zender TMF van Wegener heeft vorig jaar voor het eerst winst gemaakt. Dat blijkt uit een rapportage van bestuursvoorzitter Jan Houwert. Het hele concern heeft vorig jaar 2,1 miljard gulden omgezet. De gang van zaken bij de krantendivisie was bevredigend door de aanhoudende stijging van het aantal personeelsadvertenties. Ook de huis-aan-huiskranten ontvingen meer advertenties. Het resultaat van Radio 10 FM toonde geen groei. Meer informatie: nieuwsbank.nl

 'Kranten staan voor hoge kosten'
De dagbladen kunnen in 2001 een flinke kostenstijging verwachten doordat de papierprijs fors stijgt en door de verhoging van cao-lonen en distributiekosten. Dat stelt bestuursvoorzitter J. Houwert van Wegner in het Algemeen Dagblad. Voor zijn eigen concern verwacht hij een omzet van 2,1 miljard gulden en een aanzienlijk hogere nettowinst.

 Harjo Thijs volgt Ferry Maat op
Radiopresentator Ferry Maat stopt bij de NCRV omdat hij geen overeenstemming kon bereiken over verlenging van zijn op 31 december afgelopen contract. Maat presenteerde sinds 1995 het Radio 2 programma Maat in de Middag. Harjo Thijs, medeweker van het programma, neemt de presentatie over. Bron: de Volkskrant

 Oproep steun Tsjechische journalisten
De IFJ en de Europese tak van die organisatie steunen de stakende Tsjechische omroepjournalisten in hun protest tegen de aanstelling van Jiri Hodac tot directeur. De manier waarop de autoriteiten met het protest omgaan wordt door beide organisaties van journalisten veroordeeld. 'De acties hebben tot doel een eind te maken aan censuur en aan politieke manipulatie van de media' aldus algemeen secretaris Aidan White van de IFJ. Een solidariteitsverklaring gaat spoedig uit. De NVJ roept idividuele journalisten op hun steun betuigen bij Jan.Molacek@Czech-tv.cz

 Oplossing nog niet in zicht
Leiders van regerings- en oppositiepartijen in Praag hebben dinsdag tevergeefs geprobeerd om een oplossing te vinden voor het conflict bij de publieke omroep, waar journalisten staken uit protest tegen de benoeming van een directeur die als pion van de rechtse regering wordt beschouwd. De leiders van de politieke partijen waren bijeen geroepen omdat de regering een escalatie van het protest vreest, die kan uitmonden in een algemene politieke crisis. Jiri Hodac, de gewraakte nieuwe directeur, dreigt de stakers met ontslag. Woensdag wordt op het Wenceslasplein in Praag een solidariteitsbijeenkomst gehouden; het zendstation van de omroep in Brno heeft zich bij het protest aangesloten. Het team redacteuren dat niet mee protesteert heeft het inmiddels moeilijk: dinsdag werd per ongeluk het nieuws van maandagavond uitgezonden. Meer over de staking bij CNN

 Dot.com crisis uit de mode
Internet-redacteur Abigail Chisman van het glossy tijdschrift Vogue is er in geslaagd om de internetsite van het modeblad winstgevend te maken. Zij begon vijf jaar geleden met vogue.com en is inmiddels chef van alle Condé Nast sites, met 30 personeelsleden. Het belangrijkste is volgens Chisman dat mensen de site willen gebruiken. Daarom ziet de Vogue website er niet opwindend, maar wel informatief uit. Er zijn veel links naar zaken die niet in het geschreven blad zijn te vinden; banners ontbreken geheel, omdat men er in de UK inmiddels van overtuigd is dat die niets opleveren. Vogue haalt de winst binnen via betaalde advertorials. Chanel of Estée Lauder betalen graag voor een sitepagina over hun nieuwe product omdat het geschreven blad de vereiste prestige aan de site verleent. Meer over de successite bij The Independent

 NOS-Radio 1 Journaal over internet-radio
Het NOS-Radio 1 Journaal zendt deze week een serie uit over internet-radio. Hoe ziet de toekomst van de radio er uit, nu iedereen zijn eigen radiostation op internet kan beginnen? De drie delen worden uitgezonden op woensdag 3, donderdag 4 en vrijdag 5 januari, telkens tussen 12.30 en 13.00 uur op Radio 1. Woensdag komen internetstrateeg Monique Dusseldorp en Sky Radio-directeur Ton Lathouwers aan het woord. Donderdag geven Jan Tromp (adjunct hoofdredacteur van De Volkskrant), Henk van Hoorn (hoofdredacteur NOS-Radio en NOS-internet) en Erik de Zwart (directeur Radio 538) hun visie. Op vrijdag wordt aandacht besteedt aan de reclame-aspecten van internet-radio. Bron: Omroep.nl

 EO-home meest informatieve omroepsite
De website van de Evangelische Omroep is tot de meest informatieve omroepsite van het jaar 2000 uitgeroepen. EO-home kreeg de meeste stemmen in een door Omroep.nl georganiseerde verkiezing. Naast de EO wonnen ook de VPRO (meest vooruitstrevend site) en de Vara (mooiste site) een prijs, die bestaat uit een taart in de vorm van het @-teken. Arie Kok, hoofdredacteur van www.eo.nl is blij met de uitverkiezing, maar vindt dat  er nog te weinig visie achter de site zit.' We willen meer herkenbare rubrieken maken. Als je een tijdschrift in de bus krijgt lees je ook altijd eerst bepaalde rubrieken en andere artikelen laat je weer tot later liggen. Zo'n ritme wil ik op de site ook krijgen..

 Van Beckum en Jungmann overleden
In zijn woonplaats Rijswijk is op 71-jarige leeftijd Paul van Beckum overleden. Hij werkte ruim twintig jaar voor de Haagsche Courant en kreeg in 1990 de Prijs van de Dagbladjournalistiek voor een serie interviews met leden van de Nederlandse adel, die hij met zijn collega Aad Wagenaar schreef. Zaterdag overleed op 87-jarige leeftijd Wim Jungmann, die sinds 1948 bij Het Parool werkte. De laatste 10 jaar voor zijn pensionering in 1980 schreef hij tv-kritieken. Hij maakte in de Tweede Wereldoorlog bulletins van het BBC-nieuws voor Het Parool en Vrij Nederland. Bron: Haagsche Courant/de Volkskrant

 Ex-Veronica-chef burgemeester
Joop van der Reijden (73, CDA), oud-voorzitter van omroepvereniging Veronica is dinsdag benoemd tot waarnemend burgemeester van de door herindeling bedreigde Zuid-Hollandse gemeente Valkenburg. Bron: ANP via SoneraPlaza

 En verder:
- Het noodtelefoonnummer van de NVJ is gisteren veranderd in 06-51529562. Dit is uitsluitend bestemd voor werkelijk dringende kwesties die geen uitstel dulden, en kan ook buiten de kantooruren worden gebeld.

- VillaMedia is af en toe nauwelijks tot niet te bereiken. Provider XS4all werkt er hard aan om de website binnen enkele dagen over te brengen van de NT-machines van moeder KPN naar hun eigen NT-machines. Gehoopt wordt dat de problemen dan tot het verleden behoren.

- Bram Budel, de winnaar van De Zilveren Camera, Klaas Jan van der Weij, Fotojournalist van het Jaar en winnaar van de Fujifilm Dutch Photo Press Award en Koen Verheijden, de winnaar van de Canonprijs worden samen met de categoriewinnaars zaterdag 20 januari aanstaande tijdens de officiële prijsuitreiking van De Zilveren Camera 2000 in het zonnetje gezet. De uitreiking vindt plaats vanaf 19.30 uur in Calypso - Rotterdam, Mauritsweg 5. Bij inzenders en leden van de NVF valt de uitnodiging een dezer dagen in de bus.

- Op zaterdag 10 februari 2001 organiseert het Nederlands Instituut Digitale Fotografie in Haarlem een open dag over de cursussen, trainingen en workshops en de cursussen op maat. Er zijn volop camera's, scanners en andere hard- en soft ware waaraan geproefd kan worden.

- In België is de website van dagblad De Standaard door de lezers van het e-zine van de Financieel-Economische Tijd verkozen tot Site van het jaar.

- Het Engelse popblad Melody Maker is opgegaan in New Musical Express. Het blad had met een oplage van 32.000 geen bestaansrecht meer, vond uitgever IPC. Een deel van de redactie gaat mee naar NME, voor de rest wordt binnen het concern werk gezocht. Bron: PressGazette


Dinsdag 2 januari

 Foto's van de wolf op het net
Persfotograaf Albert Seghers, die al een maand achter de wolf aan zit die in de grensstreek met België zo'n 40 schapen heeft doodgebeten, vond het zonde dat er hooguit enkele foto´s per keer in een krant verschenen en wilde de rest niet ongezien in zijn archief opbergen. Dus zette hij er een groot aantal op zijn website

 YourNews ontslaat 10 procent personeel
Internet-uitgever YourNews (Capelle a/d IJssel,levert nieuws aan 85 klanten) heeft 15 van de 155 werknemers ontslagen. Het gaat om personen in 'ondersteunende functies'. Binnenkort verwacht het bedrijf nieuwe investeringen bekend te maken. In maart brachten ABN Amro, Insight Capital en Need to Know 7 miljoen gulden bijeen voor het bedrijf, dat voor buitenlandse vestigingen nog steeds personeel aanneemt en de toekomst niet echt somber tegemoet ziet. Bron: WebWereld

 Internetjournalisten welkom op Winterspelen
Het IOC heeft toegestaan dat een beperkt aantal internetjournalisten wordt geaccrediteerd voor de Winterspelen in Salt Lake City. Zij mogen op Olympische grond "wat originele tekst en content produceren", maar geen audio- en videomateriaal. Bron: OJR

 Internetters stemmen voor Zilveren Camera
Tot 15 januari kan het internetpubliek op de site van de Zilveren Camera kiezen welke foto in aanmerking komt voor de publieksprijs. Na een op de button "Publieksprijs" aldaar verschijnen tien winnende foto's, waarvan de bezoeker er één kan kiezen.

 Journalist of the year in de problemen
Don Hale, de Engelse Journalist van het jaar, is in problemen geraakt. De verslaggever van de Matlock Mercury, aan wie Netwerk vorige week aandacht besteedde (zie ook Vaknieuws 28 dec.), voerde zes jaar campagne voor het heropenen van een moordzaak waarvoor vermoedelijk een onschuldige gevangen is gezet, die binnenkort op borgtocht kan worden vrijgelaten. Hale, die zich door zijn superieuren nooit erg gesteund heft gevoeld tijdens zijn campagne, heeft bezwaar gemaakt tegen een voorgenomen overplaatsing. Hem is daarop een geldbedrag geboden waarover zijn journalistenvereniging, de NUJ, onderhandelt. Hale heeft inmiddels aanbiedingen van andere kranten ontvangen, en Granada is geïnteresseerd in een boek en tv-programma's over zijn campagne. Bron: PressGazette.

 Internet journalistieke bron
Eenderde van alle journalisten in Amerika gebruikt het internet als eerste informatiebron voor het zoeken van gegevens voor een verhaal. Dat blijkt uit onderzoek van PR-bedrijf Burson-Marstelle. Journalisten zijn dan ook lang online: 40 procent vier tot tien uur, 40 procent langer. Wat ze vinden, beschouwen ze in het algemeen als betrouwbare informatie. Bron: IBS

 Persbeveiliging Bush nog niet optimaal
Vier foto's maakte Jonathan Fredin van de Sun Herald in Florida van een privé-party van George Bush, voor hij door de toekomstige president opgemerkt werd en het terrein moest verlaten. Bush drukte Fredin nog wel even feliciterend de hand. Beiden verbaasden zich erover dat het altijd aanwezige beveiligingspersoneel noch anderen de rijzige fotograaf, met cameratas en camera aan de schouder, gewoon hadden doorgelaten. Bron: SunHerald

 Punkvrouw was niet mevr. Blair
Een als punker uitgedoste vrouw op BBC-beelden uit 1985 was niet Cherie Blair, de vrouw van de Engelse minister-president, zoals de omroep in een recente reclamecampagne voor Before They Were Famous wilde doen geloven. De BBC heeft inmiddels excuses aangeboden. Het voorval werd nog pijnlijker toen de BBC foto's uit de videotape aan de Daily Mirror gaf, die ze prompt op de voorpagina plaatste. Na enig onderzoek blijkt er in het BBC-archief een fout gemaakt te zijn. Bron: PressGazette

 En verder
- Betaalzender Canal+ wil zijn belang in Eurosport verkopen en een eigen sportzender beginnen. Bron: Standaard via MediaNed

- 64 over hun recente ontslag onderhandelende redacteuren van de websites van de Daily/Sundy Express, hebben te horen gekregen dat de sites voor de nieuwe eigenaar Richard Desmond zijn verkocht aan zijn stockbroker, Seymour Pierce Ellis. De sites maakten maandelijks meer dan een miljoen gulden verlies. Bron: PressGazette

 Agenda
6 jan. - 1 maart, Limburgs Museum,  Venlo: "Hallo Nachbar, Dag buurvrouw". Door de Duitse ambassade georganiseerde tentoontelling van 90 sportprenten over de vooroordelen tussen Duitsers en Nederlanders. Werk van Peter van Straaten, Jos Collignon, Stefan Verwey, Heiko Sakurai, Dieter Hanitzsch en Sebastian Krüger.

Tijdens de Jaarwisseling plaatsten wij nog:

 NVJ: OM grijpt te snel in
Het Openbaar Ministerie heeft een aantal media bevolen beeldmateriaal af te staan van de Bossche affaire (zie bericht hieronder). Op SBS na hebben alle media tot nu toe geweigerd het beeldmateriaal aan justitie te verstrekken. NVJ-secretaris Hans Verploeg steunt het ANP en de andere media in hun weigering. De NVJ heeft de indruk dat ook nu weer het OM, ondanks eerdere afspraken, te snel teruggrijpt op journalistiek materiaal bij de opsporing van mogelijke daders. De NVJ blijft van mening dat slechts in het geval van levensbedreigende situaties journalisten zelf kunnen afwegen of ze hun burgerplicht voorrang geven boven de bescherming van journalistiek materiaal. In de meeste andere gevallen is het afgeven van journalistiek materiaal ongewenst, aldus Hans Verploeg.