Vrijdag 28 december tot en met 1 januari

Friesch Dagblad vraagt lezers geld
Het Friesch Dagblad (20.000 ex) vraagt zijn lezers giften om de redactie van 36 man uit te kunnen breiden. De kleinste zelfstandige christelijke regionale krant van ons land wil zich niet aansluiten bij de GPD, die men een uniformerend effect toedicht, terwijl de krant juist een eigen geluid wil laten horen. Er zijn al tienduizenden guldens binnengekomen, gehoopt wordt op drie ton, goed voor drie journalisten. De abonnees brachten al eens een miljoen bijeen voor een nieuwe pers. Meer bij NRC Handelsblad

Smeets koerst op laatste Tour af
Hij vertelde het zelf op tv tegen Harry de Winter: de komende Tour de France is na 30 jaar de laatste die Mart Smeets verslaat; hij draagt het werk in fasen over aan jongeren. Maar toen Trouw hem er over belde zei hij dat het alleen in de lijn van de verwachting lag "als je weet hoe de NOS omgaat met z'n personeel". Hij denkt wel de avondlijke nabeschouwingen te kunnen blijven doen. Meer bij Trouw


Bedrijfsfonds steunt herlancering NIW
Na 136 jaar wordt het Nieuw IsraŽlietisch Weekblad ingehaald door een aantal maatschappelijke ontwikkelingen: de traditionele doelgroep is vergrijsd, er is te weinig aanwas, steeds meer Joden keren zich af van traditionele instanties. Het blad moet dus aantrekkelijker worden voor de volgende generatie Joodse Nederlanders en voor mensen buiten die gemeenschap. Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft onder voorwaarden ruim 6 ton steun toegezegd. Inhoud en uiterlijk zijn aangepast, marketeers verspreiden de nieuwe geest, samenwerking met joods.nl is op komst. Persbericht

Het Financieele Dagblad vernieuwt
Het guldenteken blijft in het logo maar verder verandert 2 januari veel in het Financieele Dagblad. Europa en internationalisering krijgen meer aandacht, o.m. op de nieuw dagpagina Ondernemen in Europa. De voorpagina van het tweede katern (Beurs&Bedrijf) krijgt  een dagelijks sectorverhaal, pagina 2 daar krijgt beleggen als thema. Het maandagse overzicht van de 300 toonaangevende internationale bedrijven zal elke dag verschijnen. Persbericht

Nieuwe fotografenlijst en richtprijzen
De ledenlijst 2002 van de NVF is van de pers gerold. Alle fotojournalisten staan er in met hun specialismen en adresgegevens. De lijst gaat naar de leden en een paar duizend relaties. Exemplaren zijn ook te bestellen bij Ellie Speet, NVJ, tel. 020 6766771. Meer op de NVF-pagina's
De Fotografenfederatie heeft een nieuw richtlijnenboekje uitgebracht met aangepaste richtprijzen in Euro. Meer informatie

Ruud Hendriks koopt Radio Nationaal
Het snelst groeiende radiostation van ons land, Radio Nationaal, is overgenomen door Radioned BV van Ruud Hendriks. Daardoor kan het station o.m. ook meebieden bij de voorgenomen veiling van etherfrequenties. Hendriks was tot 1 mei lid van de Raad van Bestuur van Endemol en stond mede aan de wieg van RTL 4, RTL 5 en Sport 7. Hij begon zijn omroepcarriŤre in de jaren 70 bij Radio Caroline. Bron: MediaNed

Persvrijwilliggers naar Westkaap
Journaliste Sonja van Proosdij en fotografe Jacqueline Beckers (oud-directrice van een wooncentrum voor ouderen en afhankelijk van een rolstoel) hebben als vrijwilligers de Westkaap bezocht. Met steun van het ministerie van VWS gaven ze workshops. De Haagsche Courant plaatst het slot van hun verslag

Radio Caroline wil voor Zeeland voor anker
De Engelse satelliet-popzender Radio Caroline wil een zendschip voor Walcheren verankeren op de plaats waar Delta Radio al enkele jaren twee grote zendmasten wil bouwen. Het station wil ook de frequentie overnemen van Delta, dat nog met de overheid vecht over een vergunning voor masten en frequentie. Meer bij de PZC

Vlaamse jeugd soms bang na journaal
De openbare Vlaamse omroep VRT komt met een jeugdjournaal. Kinderen hebben daar behoefte aan, blijkt uit een bekroonde scriptie van communicatiewetenschapper Els Brandt, die meer dan 1.200 Vlaamse scholieren van 10 tot 13 een vragenlijst voorlegde. Zij vinden "grotemensennieuws" te moeilijk en qua zinsbouw te complex. Ook wordt een derde soms bang van het gewone journaal. Kinderen willen nieuws over leeftijdgenoten (81,4%), over vrolijke gebeurtenissen (86,5%) en geen politiek (19,3%). Bron: Standaard

Bertelsmann lijft RTL in
De Duitse mediareus Bertelsmann lijft de tv- en radiozender RTL in door het aandelenkapitaal te verhogen tot 89% en de rest van de aandelen op te kopen. Bertelsmann bezit al 67% van het productiebedrijf, dat in 11 landen 22 tv- en 18 radiostations heeft, waaronder HMG. Bron: AD. Zie ook FT Marketwatch

Kerstcadeu wordt nieuwjaarsgeschenk
De medewerkers van uitgeverij Boom in Meppel moeten op bevel van de Nederlandsche Bank hun kerstgratificatie, 45 euro in bankbiljetten, weer inleveren; biljetten mogen pas na 1 januari in omloop worden gebracht. Bron: AD

"Publiek vervreemdt van tv-journaal"
"Eerst keken mensen onder de 25 jaar in Groot-BrittanniŽ steeds minder naar nieuws op tv, de mensen onder de 35 volgden en nu kijkt al 25% onder de 45 niet meer." Dat zegt Richard Sambrook van de Royal Television Society in Londen. 40% van de mensen die dan nog wel kijken denkt in termen van wij en zij, en die zij zijn politici en mediamensen, het nieuw establishment. We moeten, zegt Sambrook, andere manieren zoeken om verslag te doen van gebeurtenissen in de samenleving. Bron: Independent via Ifra

BBC ontslaat directeur
Marketingdirecteur Jeff Taylor van BBC Worldwide is onlangs ontslagen. Hij was al geschorst nadat hij in oktober in Hong Kong was gearresteerd op verdenking van het aannemen van steekpenningen terwijl hij inkopen deed voor het BBC-kinderprogramma Tweenies. Nog 12 andere personen zijn bij het onderzoek betrokken. Volgens Taylor liet de lokale BBC-agent, EMS, zich betalen voor het plaatsen van orders. Er loopt nog een intern BBC-onderzoek. Bron: Mediaguardian via EJC

Lees ook:
Knipseldiensten verweren zich
(Emerce)
Oliebollen slechter dan ooit tevoren
(AD)
Vier jaar cel voor journalist/milieuspion
(ANP)
Belastingplicht van lokale omroepen

En verder
- Ex-minister Hedy d'Ancona wordt 1 januari voorzitter van het ReclameArsenaal, dit jaar ontstaan door fusie van het Nederlands Reclame Archief en het Nederlands Reclame Museum. Bron: Trouw

- Het marktaandeel van 2,9% (okt.-nov.) is voor Classic FM het hoogste ooit behaald. Concurrent Radio 4 komt aan 1,5%. Persbericht

- De Zwitserse uitgever Ringier wil van de Basler Mediengruppe de uitgeverij Jean Frey overnemen, die onder meer Weltwoche uitgeeft, dat volgend jaar vernieuwt. Bron: DPA via newsroom.de

- Ross Grannum, een 25-jarige freelance journalist in Barbados, moet voor de rechter verschijnen in verband met 8 zaken waarin drugs een rol spelen.

- Onderzoeker Andy Smulders heeft voor reisvakblad QEP tienduizenden kilometers Business Class afgelegd om erachter te komen welke luchtvaartmaatschappijen beter scoren dan andere. Winnaar werd Virgin Atlantic. Persbericht

- Freelance journalist Harry Teernstra is mede-auteur van het boek Recht in de ogen gekeken, over uitwassen van de commerciŽle advocatuur. Teernstra is bestuurslid van de stichting Advocadur die het rechtssysteem wil hervormen.
Uitg. Jurilet, Keppelseweg 27, 7031 AR Wehl. f 42,50, verzendkosten f 6,00. Meer bij BN/De Stem

Agenda
4 en 5 jan.: Jurering voor De Zilveren Camera in het gebouw van het Algemeen Dagblad in Rotterdam. Voor een mini-fotoserie van de verwerking van de foto's tot jureerbare digitale beelden zie de pagina's van de NVF


Vrijdag 29 december

 Overname Fox door SBS uitgesteld

De overname van het 50 % belang in de zender FOX door SBS Broadcasting SA is in afwachting van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten uitgesteld. Het uitstel duurt minstens zes weken, zo meldt kabelexploitant Essent Kabelcom. De overname was gepland voor 2 januari 2001 . Fox meldt dat 'wegens omstandigheden' de programmering voor januari 2001 niet is zoals in de gidsen staat afgedrukt en verwijst kijkers naar teletekst voor de juiste programmering. SBS Broadcasting BV voert met de Vereniging Veronica onderhandelingen overeen joint venture voor het kanaal waardoor het kanaal mogelijk per 1 september 2001 de naam 'Veronica' zal krijgen. Bron:Dutch Media

 Politie Den Bosch vraagt beeldmateriaal
De politie in Den Bosch heeft donderdag tv-zenders, kranten en fotojournalisten gevraagd beeldmateriaal af te staan van de rellen in Den Bosch, bijna twee weken geleden. Het team dat de ongeregeldheden onderzoekt, wil kijken of er verdachten en strafbare feiten op het materiaal staan. Diverse media, waaronder TROS, EO en Omroep Brabant, hebben het verzoek afgewezen omdat zij geen verlengstuk van justitie willen zijn. Volgens adjunct-hoofdredacteur FrŲberg van Omroep Brabant had de politie gemakkelijk zelf kunnen filmen. Bron: ANP via Trouw

 Topjournalist: 124.000 per jaar 
Een topjournalist in loondienst verdient gemiddeld 124.000 gulden per jaar (mediaan, de bandbreedte is 87.000 tot 144.000). Dat blijkt uit Berenschot-cijfers in Elseviers Almanak 2000. Van de 252 opgenomen beroepen staat de topjournalist op de 66e plaats. De marketing-, de PR- en de IT-manager worden beter beloond. De typische dagbladjournalist staat op de 95e plaats (mediaan 98.000). Op 147 staat nog een "redacteur" (mediaan 67.000). De Almanak merkt op: "Als zelfstandige is veel meer te verdienen, daarom beginnen steeds meer mensen, o.m. in de journalistiek, voor zichzelf".

 Tsjechische tv even in de lucht
De Tsjechische publieke televisiezender, die op zwart staat door een dispuut van journalisten die protesteren tegen de nieuw benoemde directeur, was donderdag enkele seconden in de lucht. De protesterende journalisten wilden een nieuwsprogramma uitzenden, maar dit werd door de directie verhinderd. Na enkele seconden verscheen de tekst 'dit programma werd geproduceerd door onbevoegde personen'. De doorgave via satelliet kon niet worden verhinderd. Het Tsjechische parlement bespreekt het geschil, dat draait om de nauwe banden van omroepdirecteur Hodac met de rechtse oppositie, op 5 januari. 'Reporters sans frontiŤres' heeft protest aangetekend tegen de de methoden die het management van de omroep hanteert.Bron: BBC

 Voorlopig akkoord Nozema/Radio 538
Radiozender Radio 538 en zenderexploitanten Nozema en Broadcast Partners zijn overeengekomen dat de uitzending van het radiostation vanaf 2 januari 2001 ten behoeve van een groot deel van de Randstad en midden-Nederland vanuit Diemen zal plaats vinden.De zender zal gedurende vier tot zes maanden daar uitzenden. Radio 538 weigerde eerder mee te werken aan een tijdelijke verhuizing die als het gevolg van een verbouwing van de zendmast in Hilversum volgens Nozema noodzakelijk is. Nozema zal in Hilversum een DVB-T en DAB-infrastructuur plaatsen. Nozema is voor 59 % in handen van de staat der Nederlanden. De NOS bezit 40 %. Bron: Dutch Media

 Internetcontrole door zelfregulering
Zelfregulering moet er voor zorgen dat jeugdige internetgebruikers worden beschermd tegen voor hen schadelijk materiaal op het internet. De Nederlandse overheid sluit zich hiermee aan bij het beleid van de lidstaten van de Europese Unie. Dat schrijft Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat in antwoord op kamervragen aan de Tweede Kamer in een brief die vorige week is verstuurd. De ontwikkeling van geavanceerde label- en filtersystemen moet internetgebruikers bescherming bieden. Bovendien is de strategie van de overheid erop gericht gebruikers bewust te maken van risico's, meldpunten in te richten en vrijwillige gedragscodes binnen de industrie tot stand te brengen. Meer informatie 

 Hofstad Radio start Haags radioarchief
Hofstad Radio heeft de taak op zich genomen de in Den Haag aanwezige radio-archieven te digitaliseren en catalogiseren. Gedeelten van oude programma's zullen regelmatig via de website van de radiozender ter beschikking komen voor belangstellenden. Hagenaars worden opgeroepen bij te dragen aan de speurtocht naar alle programma's van alle stations die de afgelopen circa drie decennia in of om Den Haag hebben geopereerd.

 Website voor geschreven Limburgs
Het Limburgs wordt wel veel gesproken, maar te weinig geschreven en gelezen. Om de teloorgang van deze door Europa erkende minderheidstaal te voorkomen willen Paul Prikken en Wim Kuipers hem schriftelijk vastleggen. Zo moet het Algemeen Geschreven Limburgs (AGL) ontstaan, de zuidelijke tegenhanger van het Algemeen Beschaafd Nederlands. De streektaal moet zich allereerst via internet ontwikkelen. Voor meer informatie over de website het Limburghuis en het nieuwe Limburgse woordenboek op  internet www.limburghuis.nl

 En verder:
- De sectie freelance van de NVJ houdt de algemene ledenvergadering op zaterdag 13 januari 2001 van 12.00 uur tot ca. 17.00 uur in de Amstelkerk, Amstelveld 10, ingang Reguliersgrachtzijde, te Amsterdam. Het thema van het openbare middagprogramma is 'freelancen in de omroep'. Meer info op de sectie-site

- Het NOS-jaaroverzicht wordt uitgezonden op zaterdag 30 december van 20.24-21.54 uur op Nederland 2. Het overzicht is opgebouwd rond zes themaís: de vuurwerkramp in Enschede, de nieuwe leiders, politiek Den Haag, criminaliteit, het Midden Oosten en de nieuwe economie. Elk thema wordt ingeleid door een bekende dichter. Willem Wilmink, Jules Deelder, Hagar Peeters, Gerrit Krol, Hanan Ashrawi en Anna Enquist lezen een gedicht voor dat te maken heeft met het betreffende thema. Na elk thema komen in het kort andere belangrijke gebeurtenissen van het jaar 2000 in beeld. Er is dit jaar geen vaste presentator. Meer info bij omroep.nl


Donderdag 28 december

 Onrust door bezuiniging bij Metro 
De in Londen gevestigde nieuwe algemeen hoofdredacteur van de gratis ochtendkranten Metro heeft bij zijn kennismakingsbezoek aan de Nederlandse Metro onrust gezaaid door de redactie de zeggenschap over de middenpagina's te ontnemen. Deze pagina's worden voortaan centraal voor alle Metro-edities vanuit Londen aangeleverd. De Nederlandse redactie hoeft de tekst alleen te vertalen. De maatregel, die tot doel heeft te bezuinigen om investeringen in uitbreiding van het concern  mogelijk te maken, leidde tot spoedoverleg van de redactieraad en hoofdredacteur Jelle Leenes van de Nederlandse Metro. Ook de NVJ is ingeschakeld. Volgens algemeen secretaris Hans Verploeg gaat het niet aan om een goed lopend bedrijf uit te hollen ten behoeve van investeringen elders. Bron: Algemeen Dagblad

 JoegoslaviŽ heft beperkingen op
De Joegoslavische regering heeft nu officieel de beperkingen die voor buitenlandse journalisten golden opgeheven. Verslaggevers worden toegelaten tenzij ze een strafblad hebben of 'tegen de journalistieke erecode hebben gehandeld'. Onder Milosevic werd tien jaar lang sterke druk op binnenlandse en buitenlandse media uitgeoefend. Talrijke correspondenten werden zonder opgave van reden uitgewezen. Bron: DPA

 'Journalist of the year' in Netwerk
Netwerk (Ned. 1, 20.30 uur) besteedt donderdag aandacht aan een Britse gerechtelijke dwaling die Don Hale, journalist bij het lokale dagblad de Matlock Mercury, de titel 'journalist van het jaar' opleverde. Het gaat om de moord op een jonge vrouw, waarvoor Stephen Downing al 27 jaar gevangen zit. Hale voerde zes jaar lang in zijn krant een campagne voor het heropenen van de zaak nadat Downings ouders hem van diens onschuld hadden overtuigd. Hij kreeg daarvoor van het BBC-programma 'What the papers say' deze maand de hoogste journalistieke onderscheiding, vooral vanwege zijn volharding en moed. Downing wordt mogelijk na een beroepsprocedure op 20 januari op borgtocht vrijgelaten. Bron Pressgazette UK

 Grunbergs Rotterdam in het AD 
Arnon Grunberg logeerde de kerstweek in het Rotterdamse Hotel New York als gast van het Algemeen Dagblad. In opdracht van de krant schrijft hij op 2 januari een 'dwarsdoorsnede' van de stad.De schrijver bezocht de Kuip, de bisschop van Rotterdam sexclubeigenaar Cor de Geus en havenbaron Jacques Schoufour. Wilde nachten beleefde hij in de Baja Beach Club en in Karaoke-bar Oase met Tattoo Bob. Het AD publiceert Grunbergs Rotterdam als aftrap voor Rotterdam Culturele Hoofdstad. Bron: Algemeen Dagblad

 Baskische omroep weigert Kersttoespraak 
De Kersttoespraak van de Spaanse koning Juan Carlos, waarin hij onder meer spreekt over 'het onmenselijke fenomeen terrorisme' , is door de publieke omroep in Baskenland niet uitgezonden. Het was voor het eerst sinds Franco's dood in 1975 dat de Baskische omroep de Kersttoespraak negeerde. De twee grootste oppositiepartijen in Noord-Spanje hebben het onmiddellijke ontslag van de directeur van de Baskische omroep geŽist.  Volgens een woordvoerder van die omroep was de toespraak 'niet actueel en interessant genoeg'. Bron: Daily Telegraph 

 Telegraaf ziet af van Zweedse aankoop
Uitgeverij De Telegraaf ziet af van de aankoop van aandelen in Stockholm News, dat in Zweden een gratis krant uitgeeft. De gratis krant wordt opgeheven omdat onvoldoende kapitaal kon worden aangetrokken voor een winstgevende bedrijfsvoering. De Telegraaf, die de gratis kranten Spits en News.nl uitgeeft tekende eerder een intentieverklaring om een meerderheidsbelang in Stockholm News te nemen. Bron: Algemeen Dagblad

 Havel betuigt steun

De Tsjechische president Havel heeft woensdag steun betuigd aan de nieuwsstaf van de Tsjechische staatstelevisie, CZ, die weigert de komst van de nieuwe directeur, Jiric Hodac, te aanvaarden. De voormalige eindredacteur van het nieuws zou dubieuze banden onderhouden met de politiek. Hodac werd vorige week aangesteld door de Televisieraad van het Tsjechische parlement. De journalisten, gesteund door andere werknemers, vakbonden en een groot deel van het management, hebben zich sindsdien uit protest opgesloten in de nieuwskamer. Op kerstavond begonnen ze van daaruit hun eigen nieuwsprogramma's uit te zenden. President Havel is het met de rebellerende journalisten eens, zei hij in een gesprek met het persbureau CTK en de publieke radio. Volgens Havel is de benoeming van Hodac weliswaar naar de letter van de wet gegaan, maar is ze niet in overeenstemming met de 'bedoeling en de geest daarvan meer in de Volkskrant 

 Strafvervolging Goesinski omstreden
Het Russische openbaar ministerie gaat in beroep tegen de uitspraak van een Moskouse rechtbank waarin de strafvervolging van de mediamagnaat Goesinski onwettig wordt verklaard. De inmiddels op borgtocht vrijgelaten Goesinski wacht het besluit over zijn uitlevering aan Rusland onder politiebewaking af in zijn villa in Zuid-Spanje. Het televisiekanaal NTV, onderdeel van Goesinski's bedrijf Media Most, verwacht dat de Russische staat de kritisch over de regering rapporterende zender binnenkort uit de lucht haalt.Het Zweedse mediaconcern MTG zou belangstelling tonen voor overname van de zender.  Goesinski wordt beschuldigd van fraude bij het aanvragen van een lening bij gasbedrijf Gazprom, maar heeft met dat bedrijf inmiddels een compromis bereikt.Lees verder in  NRC Handelsblad 

 Startpagina. vraagt tot 2 ton per jaar
Startpagina.nl verhoogt zijn tarieven. Sommige bedrijven gaan 200.000 gulden per jaar voor links betalen. In april maakte WebWereld bekend dat Startpagina niet zo ideŽel is als oprichter de Bruin deed geloven, die het laten betalen voor linkjes afdeed als 'experimenten'. WebWereld: "Die zijn inmiddels een ware melkkoe geworden". Nog altijd is onduidelijk voor welke links betaald wordt. Helemaal onderaan de pagina staat in kleine letters 'onze sponsors', en als daarop wordt geklikt, verschijnt een lijstje met de namen van de bedrijven die betalen. Deze bedrijven hebben nu een nieuwe aanbieding van Startpagina ontvangen. Het gaat niet meer om een vast bedrag per maand, maar men betaalt per doorklik. Consumerdesk, dat op twee ton zou komen (50 ct per klik) heeft WebWereld laten weten het eerste kwartaal niet te zullen betalen. Bert Wiggers van Startpagina raakt 'niet koud of warm' van het geklaag. "Jarenlang hebben ze bijna niets hoeven te betalen. Nu wel". Bron: WebWereld

 En verder:
- The New York Times overweegt volgend najaar een tv-programma te gaan maken: National Edition, dat nationaal een internationaal nieuws omvat. Bron: Digital News

- Samenwerkende Utrechtse faculteiten organiseren een lezingen-, film-, theater- en internetprogramma met als centraal thema de wijze waarop de wetenschap wordt verbeeld in de filosofie, literatuur,  film, kunst en in de media. Het programma omvat acht bijeenkomsten bestaande uit lezingen en inleidingen gevolgd door film- en theatervoorstellingen. Op een eigen website (www.uu.nl/wetfilos)
zijn inleidende en ondersteunende teksten en andere relevante informatie te vinden. Na afloop van iedere bijeenkomst wordt op de website een stelling geponeerd, waarop per e-mai; kan worden gereageerd. Plaats: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht, datum: 29 januari 2001

- De RKK/KRO zendt vanaf 7 januari een televisiecursus bidden uit, die van de zomer is opgenomen in het voormalige klooster Het Cenakel in Soesterberg.

Woensdag 27 december

 Wegener verkoopt SVP Research
Uitgeverij Wegener wil dochter SVP Research verkopen aan Solveigh Corporate Development, een consultancybedrijf. SVP Research verzamelt voor klanten informatie via deskresearch en heeft een wereldwijd netwerk en uitgebreide bronnen. Voor Wegener past SVP Research niet langer binnen de strategie, omdat de archieffunctie voor dagbladen onlangs van SVP is afgescheiden. 

 "PCM wil meer voor AT5"
PCM Uitgevers, dat aanvankelijk voor een symbolisch bedrag van ťťn gulden het tv-station AT5 wilde verkopen, vraagt nu "aanzienlijk meer". De overname van de lokale zender door de gemeente Amsterdam komt hierdoor in gevaar en dat maakt de toekomst van het station ongewis. De gemeente schrikt ook terug van de jaarlijkse lasten, die rond de vier miljoen gulden blijken te liggen. Een externe deskundige gaat arbitreren. Bron: Parool via MediaNed en RadioWereld 

 Gratis krant voor journalist blijft onbelast
De gratis kranten die dagbladuitgevers hun personeel verstrekken worden binnen enkele jaren belast, behalve voor journalisten, die ze als vakbladen mogen aanmerken. Op grond van een overgangsregeling kunnen niet-journalisten in de dagbladbedrijven de kranten nog in 2001 en 2002 onbelast blijven ontvangen. Meer informatie

 Jaap Hallewas, "Mister PersUnie", overleden
Jaap Hallewas, oud-directeur en hoofdredacteur van het voormalige dagblad Het Binnenhof, is in de kerstnacht op 71-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hersenbloeding enkele weken eerder. Hallewas deed zijn intrede in de journalistiek in 1947 bij dagblad De Tijd. Begin jaren zestig werkte hij bij de dagbladcombinatie Unitas, in 1964 werd hij redactiechef van Het Binnenhof en de Leidse Courant; in 1973 volgde zijn benoeming tot adjunct-hoofdredacteur, in 1976 tot directeur/ hoofdredacteur. Jaap was jarenlang voorzitter van de Stichting PersUnie en diens Commissie van Hoofdredacteuren. Hij werd daarom wel ''Mister Pers Unie" genoemd. Zijn stoffelijk overschot wordt vrijdag 29 december in Leiden gecremeerd.

 Henk Hendrikx portalmanager Zonnet.nl
Henk Hendrikx, editorial director van WorldOnline, wordt portalmanager van gratis internetprovider Zonnet.nl (van Versatel en de minderheidsaandeelhouders FreeRecordShop en Radio 538). Hendrikx is bestuurslid van de NVJ-sectie internet en heeft eerder gewerkt voor dag-,  week-, maandbladen, in de PR en voor de omroep. 

 Kijkwijzer-pictogrammen vervangen filmkeuring
Nederland wordt in februari het eerste land met een algemeen classificatiesysteem voor audiovisuele producties: de Kijkwijzer, die op den duur de filmkeuring vervangt. Films, tv-programma's en computerspellen krijgen een pictogram dat laat zien of er geweld in voorkomt, seks, grof taalgebruik of discriminatie. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de ouders behoefte heeft aan een dergelijke service. De leeftijdsaanduidingen en pictogrammen worden gebruikt in advertenties, op verpakkingen van video's en dvd's, in omroepbladen en aan het begin van bioscoop-, video-, en tvfilms. Bron: Adformatie

 Eurosport-tv met Europese sites op internet
Tv-station Eurosport heeft op internet zeven Europese landenversies geopend, die zich vooral op sportnieuws en -verslaggeving toeleggen, aangevuld met video- en audiofragmenten. Een Nederlandse editie wordt binnen twee jaar verwacht. Bron: DutchMedia

 VARA-site de mooiste
De VPRO heeft de meest vooruitstrevende site. Dat vond 25% van de ruim 4300 internetters die hun stem uitbrachten voor de verkiezingen van de site van het jaar op omroep.nl. De VARA heeft volgens 23% de mooiste site en de EO heeft voor 20% de meest informatieve site. Na kerst trakteert omroep.nl de winnende redacties op een apens-taart. Bron: omroep.nl

 Lees ook
  'Europees nieuws heeft de toekomst' (NRC)
  Aanslag op kantoor linkse krant in Rome (NRC)

 En verder
Peter ter Horst, chef ochtendeditie Haagsche Courant, wordt 1 januari hoofdredacteur van die krant. Hij volgt Jan Schinkelshoek op, die stafdirecteur communicatie wordt bij de Rabobank.

De president van de rechtbank in Amsterdam heeft een eis van Peter R. de Vries tegen NRC-columnist Frits Abrahams afgewezen. Volgens de president heeft De Vries wel degelijk een voortrekkersrol gespeeld in de jacht op een asielzoeker die Marianne Vaatstra zou hebben vermoord. Bron: Haagsche Courant via MediaNed

De oplossing van de Nationale Wetenschapsquiz van de VPRO, waarin sporters wonnen van de wetenschappers, is op internet na te lezen. 

Het NetwerkMediaVrouwen heeft een nieuwe website. Het is een ontmoetingsplaats voor 400 leden die elkaar informeren en inspireren tijdens workshops, lezingen en borrels. Bron: Video/AudioReport

Tv-station RTL4 zendt vanaf 2 januari non stop nieuws (en reclame) uit van 06:45 tot 08:10 uur. Dit om de concurrentie met o.a. Nederland 1 beter aan te kunnen. Bron: DutchMedia

Het Italiaanse uitgeefconcern Poligrafici Editoriale (eigenaar van o.m. Il Giorno) heeft de Parijse boulevardkrant France Soir overgenomen. Bron: newsroom.de

Het Veronica-radiostation KINKfm zendt in de nacht van 1 op 2 januari om 00:00 uur onder de naam Big Al's Niteflight een in memoriam uit over Alfred Lagarde, die voor vele omroepen werkte en 1 januari 1998 jong overleed. Bron: Dutchmedia

De Belgische rtv-journalist Guy Janssens (VRT) is door de Vlaamse Regering benoemd tot gemeenschapsattachť voor Nederland met als standplaats Den Haag.

WorldOnline publiceert op de website Foto's van het jaar naar een keuze van de redactie

 Agenda
woe 10 jan, 16.15 u Universiteit Utrecht, Oratie prof.dr.ir. G.J. van der Steen Naar de menselijke maat, over de uitwisselingstaal XML waarmee documenten van structuur worden voorzien en waarmee berichten tussen systemen worden uitgewisseld, bijv. via internet. Meer informatie

ma 22 jan. 20.00 u Universiteit Utrecht, Academiegebouw. Lezing: De wetenschap in de krant, door Dirk van Delft en Sjoerd de Jong (NRC Handelsblad). Eerste van acht bijeenkomsten. Toegang gratis. Zie ook www.uu.nl/wetfilos


Kerstweekeind

 Telegraaf mag blijven snuffelen bij NVM
Telegraafsite El Cheapo mag blijven zoeken in de database op de site van makelaarsvereniging NVM. Dat heeft het Gerechtshof in Den Haag vrijdag bepaald. In september stelde de Haagse rechtbank de NVM in het gelijk, die het gesnuffel van El Cheapo een inbreuk op haar databankrecht vond. In hoger beroep heeft El Cheapo nu dus gelijk gekregen. Advocaat Marcel de Zwaan stelt dat de prijsvergelijker de NVM geen schade berokkent. "Er wordt gelinkt naar de database van de NVM die voor iedereen toegankelijk is. De situatie was anders geweest als de NVM een wachtwoord op de database gezet had." Bron: WebWereld

 Top2000 op Radio2-site
De populaire Top2000 van Radio2 is in zijn geheel te zien op een speciale site: http://top2000.omroep.nl. Hier kunnen bezoekers die zich gratis registreren de toplijst (2,6 Mb) downloaden, zien wanneer hun favoriete plaat wordt uitgezonden, chatten, kaarten sturen, enz. De Top 2000 wordt uitgezonden vanaf de nacht van Eerste op Tweede Kerstdag 00.02 tot en met 31 december 23.58 uur.

 Nieuwe krantenzoekmachine
Er is een multi-zoekmachine naar krantenartikelen verschenen: www.nederlandsch.net, die in de online-edities van 25 Nederlandse kranten tegelijk zoekt. Op de simpele site, die nog in betatest is, zijn geen gegevens van de makers te vinden, maar een medewerker van Planet Internet heeft de site geregistreerd. De oudste gevonden artikelen gaan terug tot 1996, want zo ver terug reikt ook het eveneens  door de machine bezochte Telegraaf-archief. VillaMedia heeft de machine meteen beschikbaar gemaakt in de kolom met zoekvenstertjes.

 Interesse KPN voor Startpagina en Ilse
KPN, met Planet Internet ťťn van de succesvolste internetondernemingen in ons land, is geÔnteresseerd in Startpagina en Ilse, beide door VNU te koop gezet om de overname van ACNielsen te bekostigen, maar KNP heeft (nog) geen concreet bod gedaan. Dat blijkt uit een videointerview van Planet Multimedia met KPN-voorzitter Paul Smits.  KPN lanceerde vrijdag Travel Planet, een samenwerking van Planet en TravelUnie (Arke, Holland International) dat op dit moment meer dan 10.000 reizen omvat, die verkocht worden door  Arke, Easy Home, FIT, Rent A Casa, Holland International, Frankrijk Huis, Royal Hansa, Olympia, Belair, Dutch Golf, KLM en Happy Home. De Europeesche biedt reisverzekeringen. Altuition, AMI, NCR, Oracle, Cap Gemini, PricewaterhouseCoopers, Lowe Lintas, Keja Donia, Positioneringsgroep, Universiteit van Amsterdam en Bennis Porter Novelli waren leveranciers voor de ontwikkeling van de reissite. KPN nam ook de uitgever van een aantal papieren gamesbladen over. Bron: Planet MultiMedia|

 En verder
- De standaardzoekmachine voor het internet in de zoekkolom van VillaMedia is niet langer AltaVista maar Google, dat veel sneller is en het zoekwoord in de gevonden tekst laat zien. AltaVista is nog wel bereikbaar via het valmenu.


Vrijdag 22 december

 AD-journalist bedreigd om oliebollentest
Algemeen Dagblad-redacteur Paul Hovius is donderdag in het AD-gebouw in Rotterdam door twee uitbaters van oliebollenkramen bedreigd omdat hij een negatieve beoordeling van hun oliebollen had gegeven. Hovius werd uitgescholden en er werd aan hem getrokken. Hij bleef ongedeerd, maar doet wel aangifte van bedreiging. Het AD publiceert jaarlijks op 29 december de uitslag van een zelf uitgevoerde oliebollentest. De betrokken bollenbakkers krijgen de tekst eerder te zien. Hovius werd door een andere oliebollenverkoper telefonisch bedreigd. Bron: Algemeen Dagblad

 Bommelding bij Barend & Van Dorp
Het rechtstreekse tv-praatprogramma van Frits Barend en Henk van Dorp is donderdag een kwartier later begonnen door twee bommeldingen. De politie in Hilversum heeft na de telefoontjes de studio ontruimd; bij een onderzoek zijn geen explosieven aangetroffen. De talkshow kon daarop met een kwartier vertraging toch beginnen. Leo van der Goot, programmadirecteur van RTL 4 sprak van mogelijke 'grappenmakers', maar neemt de meldingen uiterst 'serieus' op. Eerder deze week waren leden van de motorclub Hell's Angels tot de studio doorgedrongen, waarbij ze met fysiek geweld afdwongen dat Frits Barend en Henk van Dorp excuses aanboden voor een ongunstige betiteling van die organisatie. Bron: Dutch Media

 Zelfstandigheidsverklaring freelancers 
Zelfstandigen zonder personeel, zoals freelance journalisten, kunnen van het Landelijk instituut sociale verzekeringen een verklaring krijgen die hun zelfstandige status bevestigt. Dit voorkomt onzekerheid over de beoordeling van hun status (werknemer of zelfstandige?) in verband met de verzekeringen voor onder meer arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. De zelfstandigheidsverklaring vrijwaart zelfstandigen zonder personeel van de verzekeringsplicht voor de werknemersverzekeringen. Hun opdrachtgevers hoeven dan ook geen premies voor deze verzekeringen over het loon te heffen. Dit blijkt uit een wetsvoorstel van staatssecretaris Hoogervorst, waarmee de ministerraad heeft ingestemd. Persbericht 

 Eis Peter R. de Vries afgewezen
De eis van Peter R. de Vries dat in een advertentie in Vrij Nederland uitlatingen van Frits Abrahams in een interview met VN zouden worden gerectificeerd is afgewezen. De Amsterdamse rechtbankpresident Orobio de Castro is het met Abrahams eens dat De Vries een leidende rol heeft gespeeld in het aanwijzen van een asielzoeker als verdachte op de moord op Marianne Vaatstra. Het vonnis stelt voorts dat De Vries zich mede door zijn excentrieke wijze van verslaggeving blootstelt aan kritische beoordeling van zijn beroepsmatig optreden. Bron: Algemeen Dagblad

 Koetsjma achtervolgd door dood journalist
De OekraÔense president Leonid Koetsjma heeft donderdag opnieuw ontkend dat hij iets te maken heeft met de verdwijning van de journalist Georgiy Gongadze, die op zijn website 'OekraÔense waarheid' zeer kritisch over de president en zijn omgeving rapporteerde. Koetsjma beschuldigt 'het grote geld en beroepsagitatoren' ervan het schandaal rond zijn persoon en de verdwijning van de journalist gecreŽerd te hebben. Het OekraÔnese parlement heeft bij de regering aangedrongen op meer snelheid ten aanzien van het onderzoek naar de zaak. Tevens eist de volksvertegenwoordiging dat de bandopname, waarop Koetsjma kidnapping van de journalist als mogelijkheid noemt, op echtheid wordt gecontroleerd. Meer bij CNN

 VRT wordt interactief
De publieke Vlaamse radio- en tv-omroep, VRT, begint met een testproject van twee jaar voor de bouw van een eigen digitaal zenderpark. Tegelijkertijd wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van allerlei toepassingen van interactieve televisie. Met zogenaamde DVBT-technologie (digital video broadcasting - terrestrial) moet de VRT in de toekomst televisie in de huiskamers kunnen brengen zonder dat daarvoor de kabelmaatschappijen nodig zijn. De zendmast in Schoten wordt als eerste omgebouwd. Honderd gezinnen uit die regio gaan twee jaar met hun televisie allerlei interactieve toepassingen uittesten.Meer hierover in De Standaard

 Nieuwe databank Vlaamse kranten 
Bijna vijf jaar nadat de vorige databank werd opgeheven gaan de Vlaamse kranten opnieuw gezamenlijk een website exploiteren waar artikelen uit alle Vlaamse kranten zijn op te vragen. 'Mediargus' is de nieuwe naam van de website. Een abonnement is noodzakelijk. Vanaf  6 januari 2001 zijn de archieven op thema of op titel te raadplegen. De  vorige databank ging ten onder aan het uitblijven van een extra vergoeding voor het hergebruik van artikelen voor journalisten. Dit keer zal het hergebruik wel extra worden vergoed. Dus vanaf 6 januari 2001 Mediargus.

 Marokkaanse kranten blijven verboden
De Marokkaanse Hoge Raad heeft zich in het hoger beroep van drie eerder deze maand verboden weekkranten onbevoegd verklaard. De weekbladen waren bij het hoogste rechtscollege in beroep gegaan om het verbod ongedaan te laten maken. Het verbod op Le Journal, Asahifa en Demain volgde op voor de regering negatieve publicaties. De hoofdredacteuren proberen nu om onder een nieuwe naam verder te gaan, maar worden daarin gehinderd door bureaucratische vertragingen bij de vergunningaanvragen.

 'Journalistenkathedraal' gaat online
St Bride's, de Londense kerk die ook wel bekend staat als de 'journalistenkathedraal' krijgt een website waarop informatie wordt gegeven over Europese journalisten die bedreigd, mishandeld vermoord of gevangen genomen zijn. Het initiatief komt van pater  David Meara, die nieuwe priester van de gemeente. De kerk begon met een altaar voor journalisten in nood tijdens de gijzelingen van verslaggevers in Libanon; onder meer voor  tv-verslaggever John McCarthy en AP-correspondent Terry Anderson. Sindsdien werden de namen van journalisten die bij hun beroepsuitoefening zijn gedood toegevoegd.  Bron: EJC

 Mirror-showsite put uit 170 titels 
Het Mirror-concern opende onlangs http://icshowbiz.ic24.com, dat de grootste entertainment website in Europa moet worden. De uitgever van de gelijknamige Engelse tabloidkrant bevecht hiermee concurrent Daily Express, die steeds meer show, sex, society en sport brengt. De showsite van de Mirror put uit het materiaal van 170 dagbladen, waaronder de Sunday Mirror, Daily Record and Sunday People, en vele grote regionale titels zoals de Liverpool Echo. De portal zal zo'n 10,000 artikelen bevatten en moet meer dan 32 miljoen bezoekers per dag kunnen verwerken. Tot zover de Press Gazette. De site kent ook chatrooms maar die telden gisteren allemaal 0 bezoekers.

 En verder
- Na 600 tv-columns in tweeŽnhalf jaar houdt Volkskrant tv-recensent Cornald Maas ermee op. Hij ergerde zich in die tijd vooral aan het feit dat tv steeds vaker over tv gaat, en aan het opblazen van klein nieuws tot groot nieuws, dat vervolgens eindeloos wordt herhaald. In januari komt zijn boek TV.NL - hoe de televisie mijn leven veranderde - uit bij Prometheus, met (herschreven) tv-columns en nieuwe beschouwingen.  

- Veel bekende namen uit de journalistiek en elders uit de media bevonden zich onder de 190 sollicitanten naar de functie van PR-manager bij voetbalvereniging Roda JC in Kerkrade, meldt de Kamer van Koophandel voor Zuid-Limburg trots.

- Op MSN Live, het muziekkanaal van MSN.nl, staat een preview van Freek de Jonges oudejaarsconference 2000 'De Gillende Keukenmeid', die op 31 december door de VPRO-tv wordt uitgezonden. Op de site staan onder meer het lied 'De Wals van het Als', de scŤne 'Dood Vogeltje' en het gedicht 'Eeuwige jeugd'.



Donderdag 21 december

 BVD dubt over aangifte
Angst voor represailles door de Hell's Angels die woensdag klappen uitdeelden in de RTL-studio speelt een rol bij de afweging door de RTL-directie en Frits Barend en Henk van Dorp of van de mishandeling van de presentatoren aangifte wordt gedaan. Een gehavende Henk van Dorp merkte donderdag in de praatshow Barend en Van Dorp op dat hij 'niet de held van het jaar 2000 hoeft uit te hangen. De 'Angels' ondernamen de actie omdat BVD de laatste tijd aandacht besteedde aan de groeiende macht van de onderwereld en in die context ook de Hell's Angels noemde. Het Openbaar Ministerie stelt vanwege de ernst van het gebeurde op eigen initiatief een onderzoek in. Bron: Barend en Van Dorp/Algemeen Dagblad

 Press Freedom Awards uitgereikt
Vanwege hun moed en onafhankelijke berichtgeving zijn aan vier journalisten internationale Press Freedom Awards voor 2000 uitgereikt. Een van hen is Zeljko Kopanja, mede oprichter van Nezavisne Novine, de grootste onafhankelijke Servische krant in BosniŽ-Herzegovina. Kopanja verloor beide benen door een autobom die voor zijn huis afging. De aanslag was een reactie op zijn berichtgeving over de moorden op Bosnische moslims door de Bosnisch-Servische autoriteiten tijdens de burgeroorlog.  Awards kregen voorts Modeste Mutinga, uitgever van het enige onafhankelijke dagblad in Congo, Steven Gan van de Maleisische on-line publicatie Malaysiakini en Mashallah Shamsolvaezin, hoofdredacteur van enkele liberale Iraanse dagbladen die inmiddels zijn verboden. Bron: Nieuwsbank

 Genomineerden NUV-prijs websites
De Groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap van het Nederlands Uitgevers Verbond heeft een aanmoedigingsprijs uitgeloofd voor een website van een Nederlandstalig wetenschappelijk boek, een wetenschappelijk tijdschrift of vaktijdschrift.Genomineerd zijn de websites jol.nl (Jurisprudentie Online),  cobouw.nl,  computable.nl, managementsupport.nl en webwereld.nl.  De jury, onder voorzitterschap van Leon de Wolff, maakt op 18 januari bekend wie de winnaar is van 10.000 gulden en een webattentie. Bron: Adformatie

 Archis met subsidie gered
Archis, tijdschrift voor architectuur en beeldende kunst, blijft als zelfstandige stichting, los van het Nederlands Architectuur Instituut, bestaan. Eerder werd bekend dat Elsevier het tijdschrift na 1 januari niet meer wil uitgeven omdat het niet voldoet aan de rendementseisen. De Stichting Archis, die voor 350.000 gulden per jaar wordt gesubsidieerd door het rijk, brengt het blad onder bij  Artimo, o.a. uitgever van kunstboeken. Archis verschijnt  in 2001 zes keer in plaats van maandelijks. Ook krijgt het nu nog tweetalige tijdschrift een afzonderlijke Engelse en Nederlandse editie.  Hoofdredacteur Ole Bouman betoont zicht in NRC Handelsblad opgelucht.  "Met deze uitgever is het voortbestaan van Archis gewaarborgd." Bron: NRC Handelsblad 

 Krantenredacties VS kleiner
Teruglopende advertentie-opbrengsten, stijgende papierkosten en de wens tot winstoptimalisatie leiden tot een verkleining van de redacties bij Amerikaanse dagbladen. Zes grote kranten van Baltimore tot Phoenix doen dat. Twee grote concerns, Knight Ridder en Tribune, maken de kranten smaller om papier te sparen. Ook nieuwssites verkleinen de redacties of sluiten zelfs geheel. Bron: IFRA

 Jongerenmagazine van NYT
De New York Times en Scholastic.Inc maken samen een studentenmagazine dat 18 keer per leerjaar verschijnt. Uitgangspunt: jongeren zijn slim, zelfbewust, en geÔnteresseerd in de wereld om hen heen, die ze willen verbeteren. Het blad richt zich op algemeen nieuws en nieuws uit de popwereld, techniek, economie en wetenschap. De site die het blad vergezelt en elke dag ververst wordt, voegt daar aan toe profielen van bekende personen, laatste nieuws, polls, recensies van boeken, films, CD's en gadgets.

 Bedrijfsfondsgeld voor e-publishinglijst
Het Bedrijfsfonds voor de Pers geeft maximaal f 300.000 aan het Nederlands Uitgeversverbond om de e-publishingactiviteiten van de leden te inventariseren. De databank (Monitor Elektronische Producten) kan enige tijd alleen door NUV-leden worden geraadpleegd, later ook door anderen. Meer informatie bij het bedrijfsfonds voor de pers. 

 Kersttoespraak 'iets persoonlijker'
De kersttoespraak van koningin Beatrix zal dit jaar 'iets persoonlijker zijn' door de gezondheidsproblematiek van enkele leden van het Koninklijk Huis. Ook wordt aandacht geschonken aan de getroffenen van de vuurwerkramp in Enschede. De uitzending is op maandag 25 december, Eerste Kerstdag, tegelijkertijd op Radio 1 en Nederland 2 van 13.00 tot 13.10 uur. De toespraak is voorts te horen via Radio Nederland Wereldomroep en is op de Nederlandse Antillen en Aruba te zien zijn via BVN. De Kersttoespraak wordt gelijktijdig uitgezonden via NOS-website). 

 Computerbladen naar KPN
KPN Telecommerce, onderdeel van KPN, heeft 51 procent van de aandelen gekocht van de Haarlemse uitgeverij Promotime, die sinds 1995 bladen over internet en computerspelletjes publiceert. Bij Promotime, opgericht door vader en zoon Jeroen en Chris de Vries, werken 32 mensen. De uitgeverij beheert titels als PC Zone Benelux (oplage 60.000), Playnation (oplage 60.000) en NetGeneration (oplage 210.000).  KPN heeft een optie om het belang in Promotime op termijn uit te breiden met 15 procent. Bron: NU.nl

 Belgische Metro mag blijven
De rechtbank in Brussel heeft de eis van de Zweedse uitgever van Metro inzake auteursrechten voor de gratis Belgische krant Metro verworpen. Eerder had de rechtbank zich onbevoegd verklaard in een geschil dat de Zweden hadden aangespannen tegen de Belgische uitgever in verband met de merknaam Metro. De Belgische krant zou het creatieve concept van de Zweedse krant hebben overgenomen zonder daarvoor rechten te betalen. De rechter wees dat argument echter van de hand en oordeelde dat de Belgische Metro op zichzelf een nieuw creatief concept is van een gratis krant. Bron: Radiovisie

 News-ML toolkit gratis verkrijgbaar
Een "toolkit" om journalistieke producties te verzenden in News-ML-formaat is gratis te downloaden op www.xmlnews.org/NewsML/toolkit/. News-ML is een wereldstandaard voor het verzenden van een elektronische "envelop" met ťťn nieuwsitem in verschillende losse vormen: geluid, tekst, video, foto's, graphics. Reuters, de bedenker, zal nieuwe versies van de toolkit maken waarmee ook geredigeerd en geÔndexeerd kan worden. Bron: Seybold via IFRA

 En verder
- De NCRV neemt op Radio 1 afscheid van het jaar 2000 met een overzicht van zaken die dit jaar niet gebeurden. Zo is er een reconstructie van de avond van het songfestival dat niet werd uitgezonden vanwege de vuurwerkramp. En waarom kreeg niet een Nederlander de Nobelprijs voor vrede of literatuur? De niet-gebeurtenissen uit het jaar 2000 worden afgewisseld met muziek die  de top van de hitparade niet haalde . Uitzendingen op 28 december 19.00-22.00 uur en op 1 januari 9.00-12.00 uur.

Woensdag 20 december

  'Journalist inzetten voor krant en internet'
In een commentaar ter gelegenheid van de nieuwe internetsite van Trouw zegt Co Welgraven in die krant dat in de toekomst mogelijk de opzet van de Trouw-redactie verandert: de ene keer schrijft de journalist voor de krant, de andere keer voor de website, de derde keer voor de Trouw-Almanak. De papieren Trouw en zijn website zullen nooit zo ver uit elkaar lopen als bij de New York Times, aldus Welgraven. Daar werkten tot voor kort twee redacties volstrekt langs elkaar heen, waardoor de bezoeker van de website een geheel verkeerde indruk kreeg van de papieren krant. Lees verder in Trouw  

  Hell's Angels eisen en krijgen excuses
Een aantal Hell's Angels is dinsdagavond de RTL-studio in Hilversum binnengedrongen om excuses van Frits Barend en Henk van Dorp te eisen voor hun berichtgeving over de motorclub. De presentatoren hebben hieraan gevolg gegeven aan het begin van de uitzending van het praatprogramma Barend en Van Dorp. Zij zouden de Hell's Angels  als criminele organisatie hebben omschreven. Ongeveer tien 'Angels' kwamen tijdens de repetitie van Barend en Van Dorp binnen.Hoewel er klappen vielen, is geen van de gasten getroffen, aldus RTL. Bron: De Telegraaf

  Pleidooi voor pluriforme pers 
Frits van Exter, hoofdredacteur van Trouw reageert in NRC Handelsbad op de eerder in die krant weergegeven lezing van Ben Knapen (PCM) over het bestaansrecht van kwaliteitskranten. Van Exter onderkent onder het paarse vernis nieuwe breuklijnen t.a.v. onderwijs, zorg, veiligheid, kwaliteit van bestuur, allochtonen, asielzoekers, individualisering, mobiliteit, ruimte, vergrijzing, informatietechnologie, milieu, genetica, euthanasie, Europa, Noord- Zuid. ' Een pluriforme cultuur vereist een pluriforme pers waarin stromen en tegenstromen zichtbaar worden en waarin lezers hun krant herkennen, niet volgens het schema van verzuiling maar op grond van zijn identiteit. Lezer kiezen een krant die bij ze past, waarvan de toon bevalt, die ze prikkelt hun eigen mening te vormen, die zich opwindt over zaken waarover ook zij zich opwinden'. Lees verder in NRC Handelsblad  

  62 journalisten vermoord in 2000
In het afgelopen jaar zijn 62 mediavertegenwoordigers om het leven gebracht. Dit meldt de Internationale Federatie van Journalisten. In het IFJ- jaarverslag worden 37 journalisten genoemd van wie vaststaat dat ze zijn gedood om hun werk, en 20 van wie  het onderzoek naar de toedracht van hun dood nog niet is afgerond. In elke uithoek van de wereld hebben journalisten een hoge prijs betaald in de strijd tegen misdaad en corruptie en voor democratie, aldus de IFJ. In Colombia kwamen 9 journalisten om bij aanslagen, in Europa was Jose Luiz de la Calle een van de slachtoffers. Deze kritisch over de ETA schrijvende verslaggever werd voor zijn huis doodgeschoten.Bij de strubbelingen in het Midden Oosten is ťťn Palestijnse journalist omgekomen en zijn ongeveer 30 verslaggevers gewond geraakt. Bron: IFJ

  Wolters Kluwer ťťn bij vakbladenomzet 
Wolters Kluwer is nummer ťťn bij de uitgevers als het gaat om de omzet van vakbladen.  Het meest succesvolle blad is echter Intermediair dat niet door Wolters, maar door VNU BP wordt uitgegeven. Dat blijkt uit een overzicht van de top-100 Nederlandse vakbladen in de decembereditie van Mediafacts. Intermediair heeft een bruto omzet van meer dan 100 miljoen gulden,  Computable, ( ook VNU BP) is  met een bruto omzet van 42 miljoen gulden tweede is. In de toptien staan vijf uitgaven van Wolters Kluwer, dat met een totale omzet van 31 procent het grootste aandeel heeft in de lijst. Bron: Adformatie

  KRO met dependance in Enschede.
KRO-mediadirecteur Ton Verlind opende de dependance die de KRO in Enschede heeft gestationeerd door het inscannen van een (oude) foto van de wijk Roombeek. Deze foto is de eerste van een reeks op de computer te archiveren foto's, waardoor een internetsite voor de bewoners van de rampwijk ontstaat die toont hoe de wijk virtueel herbouwd wordt. Iedereen kan in de portocabin terecht om foto''s van vůůr de ramp te laten inscannen. De dependance is tevens werkplek en uitvalsbasis voor programmamakers. Ook een radiomontageset wordt geÔnstalleerd. De mobiele werkplek is vanaf 1 januari op werkdagen bemand. 

  Goesinski blijft in gevangenis
De Spaanse rechters hebben definitief geweigerd om de Russische mediamagnaat Vladimir Goesinski vrij te laten. Nieuwe documenten die vanuit Moskous aan de Spaanse autoriteiten zijn toegezonden leiden tot de conclusie van de Spaanse rechters dat het uitwijzingsverzoek volgens de regels van het internationaal recht is gedaan. De Russische autoriteiten willen Goesinski wegens fraude berechten. Diens advocaten stellen dat de arrestatie een politieke achtergrond heeft omdat in de uitgaven van Goesinski's bedrijf Media Most kritisch over de regering wordt geschreven. Bron: EJC

  Tv-carriere voor Clinton?
Geruchten dat president Clinton als hij in januari het Witte Huis verlaat een carriŽre in de media begint, worden steeds sterker. Clinton zei eerder in een interview dat hij een loopbaan in die richting zou hebben gezocht als hij niet in het openbaar bestuur was beland. Deze week grapte hij er op een persconferentie over. The Drudge Report meldde dinsdag dat een vriendin van Hillary Clinton, tevens tv-procucer, Clinton heeft voorgesteld om een interview-programma in de traditie van David Frost te gaan presenteren. NBC zou interesse hebben getoond. Bron: The Times

  Nationale Nieuwsquiz multimediaal
De Nationale Nieuwsquiz van de NCRV wordt een multimediale gebeurtenis. De quiz komt 28 december op tv. GeÔnteresseerden kunnen zich kwalificeren via internet en dagblad Trouw. Wie de finale niet haalt, kan toch meespelen. Internetters kunnen op 28 december de vragen die 's avonds op tv worden uitgezonden eerder beantwoorden op www.ncrv.nl/nieuwsquiz. Tijdens de uitzending kan men controleren hoe er is gescoord. Aan het eind van de tv-uitzending wordt de definitieve internetuitslag bekendgemaakt. De winnaar automatisch uitgenodigd als deelnemer aan de uitzending van 2001. De quiz had vorig jaar een kijkdichtheid van 13.2 % (bijna 2 miljoen kijkers), een waardering van 7,7 en een marktaandeel van 29%. Meer informatie bij nieuwsbank.nl

  Geen lokale wisselwerking
Lokale en regionale media zorgen er niet voor dat hun publiek zich meer betrokken gaat opstellen op lokaal niveau. Ook is het niet zo dat maatschappelijke betrokkenheid een positief effect heeft op het gebruik van lokale en regionale media. Dit concludeert H. Westerik, communicatiewetenschapper aan de KU Nijmegen in zijn proefschrift "De verklaring van het gebruik van lokale media", waarop hij 16 jauari promoveert Daarom moet de bestaande communicatiewetenschappelijke theorievorming over lokale media en maatschappelijke betrokkenheid, die van een wisselwerking uitgaat, worden herzien. 

  En verder
- 866 van de tot gisteravond 2361 deelnemers aan de poll van dagblad Trouw over de vernieuwde site vind het een verbetering, 310 stemers vonden de oude site beter en 765 zeiden hier nooit meer terug te komen. Naast de mogelijkheid om het archief van de krant en de site te doorzoeken is er nu ook de mogelijkheid om na een zoekslag "Meer over dit onderwerp" te vinden.

- De joint venture tussen Wegener en makelaarsvereniging NVM gaat Funda heten. De site wordt vanaf 1 januari opgezet door drie dan ex-managers van provider Freeler: directeur Marque Joosten en portalchefs Marijn Pijnenborg en Thijs Vieleers. Bron: WebWereld.

- De verkiezing van het Nederlandstalig e-Zine van het jaar loopt nog op nl/verkiezingl

  Agenda
- Do 11 jan 16.00 u, Rode Hoek, Amsterdam: Nationaal Taaldebat met Greetje van den Bergh, Abram de Swaan, Aad Nuis en Philip Freriks. Aanmelden kan via de website van het Europees Jaar van de talen 2001: www.jaarvandetalen.nl

Maandag 18 december

  Voetbal International gaat op tv
Het weekblad Voetbal International (VI) gaat op RTL-5 het programma VI-TV maken. Dat vertelde hoofdredacteur Johan Derksen tegen de Volkskrant. Het is niet bekend hoeveel VI betaalt voor het programma, dat vooral een oplageverhogend effect moet hebben. Het is volgens Derksen in ieder geval goedkoper dan een Sterspotje. VI komt in januari ook met VI for Kids. Een radiozender voor voetbal blijft nog even een droom, maar VI is wel al actief op internet via VIPlanet. Meer bij Adformatie

  PCM koopt reissite Bekpek
Uitgeverij PCM Interactieve Media (PIM) koopt 1 januari de internetcommunity voor reizende jongeren: BekPek.com. De site is begin dit jaar door de ervaren reiziger Eric Castien opgericht en is een platform voor alles wat met avontuur, reizen en vrijheid te maken heeft. Castien en content manager/webmaster Boris van Bennekum trekken in bij PIM in Sloterdijk.

  Journalisten wantrouwen voorlichters
Journalisten en voorlichters hebben een lage dunk van elkaar. Voorlichters geven journalisten gemiddeld een magere 6,3 als rapportcijfer, journalisten geven voorlichters een 5,7. Peter Neijens maakte deze cijfers bekend tijdens een openbaar college bij de aanvaarding van zijn hoogleraarschap in de communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft 800 personen  ondervraagd,  journalisten van dag- en weekbladen en de omroep, voorlichters bij overheid en bedrijven. De hele rede is, met alle gegevens, op VillaMedia te lezen bij De Journalist; zie daar de inhoudsopgave.

  Kijkonderzoek blijft bij Intomart
De Stichting Kijkonderzoek, per 1 januari 2002 opdrachtgever voor het kijkonderzoek, wil de relatie met bureau Intomart bestendigen. Dit vanwege de zekerheid die het bureau bied aan de partners, onder wie BVA, PMA, NOS, HMG en SBS. Intomart heeft een nieuwe meetmethode, picture matching, waarmee onafhankelijk van de infrastructuur gemeten kan worden waar iemand naar kijkt. De 5-jarige deal beloopt rond 7 miljoen gulden per jaar. Bron: DutchMedia.

Wilting weg bij politie Amsterdam 
De Amsterdamse politiewoordvoerder Wilting gaf B&W een afscheidsinterview. Hij vertelde hoe het altijd gaat bij groot politienieuws: de tv-camera's staan in een lange rij voor de deur opgesteld voor een beeldcitaatje van Wilting, en zijn binnen een mum van tijd weer weg. Lees verder bij NRC Handelsblad 

  Wegener stopt met keurenmagazine
Na een jaar verschijnt deze maand voor het laatst bij Wegener-dagbladen het maandelijks kleurenmagazine Extra. Dit onder meer vanwege tegenvallende advertentie-inkomsten. Het besluit is onverwachts genomen, 1 november waren nog nieuwe medewerkers aangesteld. Voor de twee vaste redacteuren zoekt Wegener een andere positie elders in het concern. Bron; De Journalist.

  NOS: toch regionieuwszender eind 2001
Volgens NOS-woordvoerder Matthijsse komt er eind 2001 toch een tv-zender voor regionieuws, hoewel de regionale omroepen geen heil zien een gezamenlijke opzet, omdat er alleen maar gepraat en getwist wordt en geen vooruitgang wordt geboekt, en omdat een aantal regiozeneders de concurrentie vreest. Bron: DutchMedia

  Autorisatie-stop politieke interviews
De Parlementaire Persvereniging (PPV) en de Voorlichtingsraad hebben afgesproken te proberen een jaar lang geen autorisatie te laten plaatsvinden voor politieke interviews. PVV-voorzitter Nicolassen zegt in De Journalist: "Ik verwacht niet dat er ooit een hard akkoord over valt af te sluiten. Desondanks ben ik blij dat er gediscussieerd wordt over een betere professionele verstandhouding." Voorlichtingsraadvoorzitter Van der Wulp merkt op dat er altijd journalisten zijn die zelf graag willen dat hun interview wordt geautoriseerd, en dat er altijd bewindslieden blijven die dat eisen. Zelf zou hij als voorlichter ook een journalist met anderhalve maand ervaring bijvoorbeeld niet zomaar een interview met de premier laten afnemen. Bron: De Journalist

  Ouderwetse nieuwspresentatie op tv flopt
De CBS tv-zender WBBM-tv in Chicago, die het nieuws weer ouderwets degelijk wilde brengen (Vaknieuws, 30 november), is daar alweer van teruggekomen. Het idee mag dan overal op de wereld geprezen zijn, de kijkcijfers liepen sterk terug en het nieuws werd de minst bekeken uitzending in de stad. Er zijn nu weer twee anchors, het decor is weer licht en if it bleeds it leads is weer het motto. De bedenkster, Carol Marin, werd gevraagd aan te blijven, maar daar had ze geen zin meer in. Bron: De Journalist

  En verder
De juist gespelde tekst van het Groot Dictee van gisteren (gemiddeld 37 fouten), waar zelfs de Financial Times over schreef, is na te lezen op de dicteesite op het internet.

  De teruggetreden directeur Laurens van Krevelen van Meulenhoff en Co., de boekendivisie van PCM Uitgevers, heeft in een interview met het vaktijdschrift Boekblad fel uitgehaald naar de leiding van PCM en naar zijn voormalige mededirecteur Mai Spijkers.  Lees meer bij NRC HAndelsblad 

De geschiedenis van Amerikaanse advertenties van 1850 tot 1920 is onderwerp van een voor liefhebbers prachtige website met meer dan 9.000 afbeeldingen.

Soulzangeres Aretha Franklin heeft het Amerikaanse roddelweekblad Star aangeklaagd wegens smaad, ze eist 120 miljoen gulden schadevergoeding. Volgens het blad heeft Franklin een concert afgezegd omdat ze dronken was. De zangeres noemt het bericht onzin. Bron: newsroom.de


Vrijdag 15 december

Banen weg door concentratie Wolters Kluwer
Wolters Kluwer brengt zijn 12 Nederlandse divisies onder in drie uitgeverijen: Kluwer, Ten Hagen Stam en Bohn Stafleu Van Loghum. Hierdoor verdwijnen zo'n 150 van de ongeveer 1000 arbeidsplaatsen in ondersteunende afdelingen. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. Samsom gaat op in Kluwer, dat verreweg de grootste uitgeverij wordt. De organisatie van Ten Hagen Stam wordt aangepast als gevolg van de tegenvallende resultaten.

Renť Zwaap redacteur van het Jaar
Renť Zwaap (De Groene Amsterdammer) heeft de tijdschriftprijs Mercur gewonnen in de categorie Redacteur/columnist van het Jaar. Het VNU-tijdschrift Living won de Publieksprijs. De Mercurs zijn gisteren uitgereikt tijden het TijdschriftenGala. Verder gingen de volgende Mercurs naar de volgende winnaars:
- Tijdschrift van het Jaar: Fancy (VNU);
- Hoofdredacteur v/h Jaar: Inez van Oord (Seasons);
- Lancering van het Jaar: Johan (Tema Uitgevers);
- Mercur.nl van het Jaar: vrouwonline.nl (VNU);
- Artdirector v/h Jaar: Jop van Bennekom (RE-magazine);
- Talent van het Jaar Suzanne de Goeij (Samsonic);
- Visualiser: Appie Bood/Esther Zilversmit (Quote);
- Tijdschriftcampagne v/h Jaar: Brand.
De nieuw Mercur d'Or voor een langdurig opvallende prestatie was voor Elsevier dat tevens de LOF-prijs ter waarde van 25.000 gulden ontving. Meer info

Stemmen tellen in VS gaat door
Het dagblad de Miami Herald gaat de afgekeurde stemmen in Florida hertellen. De krant mag in een aantal counties de voor een kwart of voor de helft geperforeerde stembriefjes, die eerder zijn afgekeurd, bekijken, maar niet aanraken. In andere counties moet de krant eerst nog rechtszaken voeren om de stembiljetten ter beschikking te krijgen. Het monnikenwerk zal worden verricht door journalisten van de krant en juristen. 
Bron: Radio 1

Journalisten laten Europa links liggen
De journalistieke aandacht voor Europese politiek is minimaal: gemiddeld 2,3% van de totale zendtijd van NOS Journaal, BBC News en het Franse Journal. Met 6% torent het Duitse Tagesschau ver boven de rest uit. Dat blijkt uit onderzoek van Martijn van Beek, ANP-medewerker en student Politicologie & Bestuurskunde. Buiten de verklaring dat Europa niet scoort omdat het te saai, te taai, te abstract is voor de kijker, stelt Van Beek dat de Franse en Britse tv-markt felle concurrentie kent, waarbij de rol van de publieke omroepen klein is. Maar zij opereren in een markt waarin nieuws handel is geworden die vooral aantrekkelijk moet zijn. Dat  heeft consequenties voor de nieuwsselectie. "Nog meer dan anders zal tv-nieuws een goede mix moeten zijn van hard news, soft news en spot news, waardoor nieuws over de Europese politiek al snel zal afvallen. " Tagesschau doet vrijwel niets aan  infotainment en onttrekt zich aan de competitie door de ruime politieke en financiŽle steun. Bron: De Journalist

Hoofdredacteur Personeelsbeleid stapt op
Peter Grondman, freelance 50% hoofd/eindredacteur van het blad Personeelsbeleid (van de Ned. Vereniging voor Personeelsbeleid) is 1 december opgestapt. Hij zegt in De Journalist: 'Het is het bekende verhaal. Al die verenigingsblaadjes komen voort uit parochieblaadjes en willen nu serieus journalistiek bedrijven. Tot tegen de grenzen van de verenigingsvrijheid wordt aangelopen. Een paar lieden in het bestuur vonden dat ik te kritisch schreef over de vereniging en hebben met veel powerplay bewerkstelligd dat ik voortaan mijn kritiek voor me moest houden. Dat druist tegen mijn principes in en dus ben ik opgestapt."

Miljoenenclaim voor Duitse tv-vrouw
Manager Ica Souvignier probeert via de Keulse arrondissementsrechtbank 4,8 miljoen DMark aan achterstallige honoraria te verkrijgen van RTL-Talkmasterin Bšrbel Schšfer, met wie zij in 1999 gebrouilleerd raakte. Tijdens de rechtszitting bood Schšfers advocaat 250.000 DM maar de tegenpartij gaf aan een bedrag van minstens 7 cijfers te verwachten. In januari krijgen de partijen nog een kans om de zaak onderling te regelen, anders zal de rechter 5 februari uitspraak doen. Bron: DPA via newsroom.de

IndonesiŽ laat Zwitserse journalist vrij
De 2 december in Irian Jaya gevangen gezette Zwitserse journalist Oswald Iten is 13 december op borgtocht vrijgelaten. Verwacht wordt dat hij komend weekeind na een gesprek met de Indonesische autoriteiten in Jakarta officieel wordt vrijgelaten. Iten zou zonder een speciaal persvisum hebben gereisd. Hij was vastgezet als een voorbeeld voor buitenlandse journalisten. Bron: CPJ

En verder
Voorzitter Helmer Koetje van het Commissariaat voor de Media wordt burgemeester van de samenvoegingsgemeente Vriezenveen. Bron: RadioWereld

Uitgeverij Wegener heeft voor de 21 websites van zijn regionale dagbladen, die layoutformats en techniek delen, contracten afgesloten met onder meer Kras Reizen, Elmar, Easyhome en Save2smile. Bron: Planet Multimedia

HMG en reclame-verkoper IP hebben factoides geÔntroduceerd op RTL 4 en 5 en Veronica TV. Een factoide is een reclame waarin een combinatie wordt gelegd tussen beelden van uitgezonden TV-programma's en een adverteerder. Bron: Broadcast Magazine

De dagbladen verhogen hun advertentietarieven volgend jaar voor doordeweekse dagen gemiddeld 4,7%, voor de zaterdag met 6,2%. Bron: DFT via MediaNed

1 januari wordt Computable-hoofdredacteur Mark Plekker hoofdredacteur van het Technisch Weekblad. Hij volgt Wilbert van der Heijden op, die Manager Opleidingen wordt bij VNU Tijdschriften.

Het tv-station Het Beste van Vlaanderen en Nederland, is sinds 28 november opgenomen bij EchoStar's DISH Network, het op ťťn na grootste Amerikaanse satellietpakket. Bron: NRC via Planet Multimedia

De KRO besteedt de komende tijd aandacht aan de nasleep van de vuurwerkramp in Enschede. De omroep installeert vrijdag een mobiele werkplek in de stad, onder meer om buurtbewoners hier een website te laten bouwen.. Bron: portal.omroep.nl

Het IT-vakblad CM Corporate stapt 1 januari over van A3- naar A4-formaat en wijzigt de naam in corporate.net. De artikelen worden bondiger, de focus verschuift richting e-business, software en hardware; minder nieuws, meer achtergronden.

Bij het Australische mediaconcern News corp van Rupert Murdoch, is diens 28-jarige zoon James toegetreden tot de Raad van Bestuur. Bron: FT via Planet Multimedia

Internetprovider Xs4all is in hoger beroep opnieuw ontslagen van rechtsvervolging na het weigeren van een internettap in oktober 1997. Het beroep was ingesteld door de officier van justitie. Het aftappen van internet was op het moment van de vordering niet wettelijk geregeld. Sinds december 1998 is de Telecommunicatiewet van kracht, waarin het aftappen -onder zeer specifieke voorwaarden- wel een juridische basis heeft gekregen. Meer info 

"Onlijn zaait verwarring over betrouwbaarheid Visiscan", is de titel van een persbericht waarin Multiscope weerwoord levert op kritiek op de bezoekcijfers van websites. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Meer info 

Het VPRO Nieuwjaarsconcert is 1 januari live op internet te volgen: muziekstukken van 5 muzikale jongeren uitgevoerd door het Nederlands Blazers Ensemble. Bron: WebstyleMail

Het Nederlands Audiovisueel Archief (NAA) is een uitstekende bron voor het ontwikkelen van lesmateriaal in het voortgezet onderwijs. Met breedband kunnen docenten en leerlingen via het Kennisnet toegang krijgen tot het NAA-materiaal, dat dan wel digitaal voorhanden moet zijn. Dat staat in het eindrapport van het Cultuur en School project "NAA in de Klas", dat staatssecretaris Van der Ploeg gisteren in Hilversum in ontvangst nam. Hij trekt ruim zeven miljoen gulden uit voor de verdere digitalisering van de NAA-collecties. Meer info 

Vakblad de Ingenieur wordt 1 januari verzorgd voor Uitgeverij Veen Magazines. Het ledenorgaan van ingenieursverenigingen wordt gerestyled, omgevormd tot een special interestblad, en zal 23 keer per jaar verschijnen (was 21). De redactie groeit van twee naar vier personen. Men hoopt de oplage van 45.000 exemplaren te kunnen vergroten. Bron: De Journalist

Agenda
15 dec 20.30 en 22.30 u, Filmhuis Cavia, Van Hallstraat 52 -1, Amsterdam: Documentaire Manufactering Consent: Noam Chomsky and the Media. Multinationals, Macht en Media. Entree: f 5,-. Meer info: 020 - 6811419.

16 dec de Balie, Amsterdam. De Algerijnse journalisten Salima Ghezali (winnares Sacharovprijs 1998) en Marez (coŲrdinator IFJ) spreken in het Frans over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar in een verscheurd land. Meer info: 020-5535100

4 jan - 4 febr Volkenkunsig museum Gerardus van der Leeuw, Groningen. Fototentoonstelling over mensen in Afrika van de journaliste/fotografe Anno van der Heide. Meer info


Donderdag 14 december

PCM schrapt siteplannen en banen
De regionale kranten mogen dan juist samen met Uitburo AUB een BV voor een culture website hebben opgericht, PCM Uitgevers Interactieve Media, PIM, heeft de plannen voor een dergelijke site geschrapt omdat "er geen commercieel verantwoord verhaal" van te maken is, zoals directeur Marina Kooijmans in Carp zegt. Ook de kennismakingssite komt niet meer in de plannen voor. 
De reissites gaan wel door, evenals de webwinkel Consuweb, waar bezoekers "de beste, nieuwste en mooiste" producten kunnen kopen. Vanwege de bijgestelde ambities zijn tijdelijke contracten met een tiental medewerkers niet verlengd. Een even groot aantal vacatures wordt ook niet meer vervuld. Bron: Carp

Journalist beboet voor fake-reportage
Een Franse journalist is veroordeeld tot 50.000 francs boete omdat hij een volledig verzonnen reportage onder de titel 'De jacht op de politie is geopend' had gepubliceerd. De 44-jarige plaatsvervangend hoofdredacteur van het weekblad Entrevue schetste een beeld van jeugdbendes die in de Parijse voorstad Colombe tegen de politie in opstand komen.
Bij het artikel staat een foto waarop tieners vanaf een dak een koelkast op politiemannen gooien. De zogenaamde relschoppers waren echter betaald voor hun medewerking, de politie bestond uit vrienden met een toneeluniform aan en de koelkast was een geverfd blok schuimplastic. De strafrechter vond dat de man de persvrijheid ernstig had misbruikt. Bron: newsroom.de 

Advocaat wordt chef van Reuter
De Amerikaanse advocaat Tom Glocer wordt de eerste Reuters directeur van de nieuwsgroep zonder journalistieke achtergrond.  Hij volgt in juli Peter Job op, die op zijn 60ste met vervroegd pensioen gaat. Van Glocer wordt verwacht dat hij het Britse persbureau op het internet brengt. De persdient voor kranten en andere media zorgt voor nog maar 10% van de inkomsten van Reuters

'Aanhouding Goesinski is politiek' 
De Russische mediamagnaat Vladimir Goesinski wordt vervolgd op politieke gronden. Dat hebben zijn advocaten aangevoerd in een poging zijn uitlevering aan Rusland te voorkomen. Goesinski wordt in Madrid vastgehouden nadat hij eerder deze week werd gearresteerd in zijn villa in Sotogrande, niet ver van Gibraltar.
Tegen de eigenaar van het mediaconcern Media-Most, een criticus van president Vladimir Poetin, loopt sinds vorige maand een internationaal opsporingsbevel op last van de Russische justitie wegens veronderstelde grootschalige fraude. Meer in NRC Handelsblad l

PCM zet gratis internet op laag pitje
Uitgever PCM ziet het aanbieden van gratis internet aan zijn dagbladabonnees niet langer als kernactiviteit: de doelgroep is verzadigd. Abonnees van NRC en Volkskrant krijgen nog wel aanbiedingen, maar er wordt niet meer actief voor "gemarket", zegt directeur Marina Kooijmans in Carp: "In plaats van een doel wordt gratis internet een tool".

Slimmer zoeken met AltaVista
AltaVista Benelux start de campagne "Slimmer zoeken op internet", die bestaat uit een Zoek-&-Win Spel, een e-mail nieuwsbrief 'ZoekNieuws' en het informatieve AltaVista Internet Magazine. De nieuwsbrief 'AltaVista ZoekNieuws' is samengesteld in samenwerking met Entopic, dat gespecialiseerd is in onder andere journalistieke webpublicaties, e-mailnieuwsbrieven en interactieve diensten. Iedere nieuwsbrief bevat een overzicht van de 10 meest gebruikte zoektermen en een tip bamn de week voor efficiŽnter en gerichter zoeken.

24-uurs nieuwszender van de baan
Het idee van de NOS en de regionale omroepen om een gezamenlijk 24-uurs nieuwskanaal Nederland 4 op te richten is van de baan nu de overkoepelende organisatie van de regionale omroepen ROOS het overleg hierover met de NOS heeft stop gezet. De interne onderzoeken bij de NOS naar de financiering duren ROOS te lang. Bovendien bestond er nog geen duidelijkheid omtrent de zeggenschap over het nieuwskanaal en waren niet alle regionale omroepen even enthousiast. ROOS-directeur Rik Zaal zegt in het AD dat de samenwerking waarschijnlijk definitief van de baan is. Bron: Algemeen Dagblad

Internetcolumnisten scoren hoog
Femme Taken uit Ruurlo, oprichter van Tweakers.net, is Internetman van 2000 geworden in de door Planet Multimedia georganiseerde competitie. De site, die in 1998 van start ging,  is een snel groeiende gemeenschap van voornamelijk jonge geÔnteresseerden in computernieuws, productbesprekingen en prijsvergelijkingen. Vooral de mogelijkheid tot reactie en discussie maakt de amateursite populair. 
In de verkiezing werden columnisten Francisco van Jole en Karin Spaink tweede en derde. Bron: Planet Multimedia

Elsevier dagelijks geactualiseerd
Opinieweekblad Elsevier wordt op internet een opiniedagblad. Op de site van 'Else4' kan men inschrijven op drie nieuwsbrieven: een wekelijkse nieuwsbrief met daarin de inhoud van de nieuwe papieren Elsevier, een specials-editie die verschijnt als er een themanummer van Elsevier uitkomt en een dagelijkse nieuwsbrief. De site van Elsevier wordt elke werkdag geactualiseerd en elke dag wordt rond het middaguur een e-mail nieuwsbrief verstuurd waarin het nieuws van de dag wordt aangekondigd. Wie de volledige artikelen wil lezen, moet doorklikken naar de website.

En verder
Op Cebuconet staan de advertentietarieven van de  dagbladen per 1 januari 2001. Tevens zijn de Cebuco-oplagecijfers 2000 (vierde kwartaal 1999 tot en met het derde kwartaal 2000) te downloaden vanaf de homepage.


Woensdag 13 december

Studio Sport zoekt kwaliteitsverbetering
Hoge werkdruk, slechte communicatie en het vertrek van nogal wat redacteuren zijn voor Studio Sport hoofdredacteur Gio Lippens aanleiding om een vertrouwencommissie in te stellen die hem en de redactie voorlopig bijstaat. De redactiecommissie gaat bovendien in de komende maanden klachten en wensen inventariseren en kijken hoe de situatie kan worden verbeterd. Joost de Vries en Chris van Nijnatten zijn aangesteld als redactiechefs voor de dagelijkse leiding van de 140 leden tellende redactie. Lippens krijgt daardoor meer tijd om verder te werken aan kwaliteitsverbetering. Hij wil o.a. mensen meer vrij maken voor dieptereportages door de NOS-sportredacties van televisie, radio, teletekst en internet te integreren. Lees verder in het Algemeen Dagblad 

Pers vast tijdens Greenpeace-actie
Een groep van tien tot vijftien journalisten en fotografen, die een persconferentie over de afvoer van splijtstofstaven bijwoonden, heeft dinsdag ruim een uur vastgezeten op het terrein van de Gemeenschappelijke Kerncentrale Nederland (GKN) in Dodewaard. De directie van de centrale liet niemand naar buiten wegens een actie van Greenpeace bij de poort. De politie maakte omstreeks kwart over twaalf een einde aan de actie. Daarbij hield zij woordvoerder Diederik Samsom van Greenpeace, die zich verzette, aan. Vijf andere actievoerders gingen vrijwillig weg. Bron: NU.nl

NOS: kijkcijfers hoger door netprofilering
Het marktaandeel van de publieke omroep is voor het eerst sinds jaren gestegen: van 38,1 procent in het afgelopen kwartaal tegen 36,1 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Volgens de Raad van Bestuur van de NOS is dit te danken aan de netprofilering, die een logischer verdeling van programma's over de netten met zich meebrengt. Zo trekt  'Het elfde uur' van de EO op Nederland 1 twee keer zoveel kijkers als voorheen op Nederland 2. Bron: de Volkskrant 

Extraatje compenseert zomerstop in Omroep-cao
Er wordt een extra decemberuitkering van maximaal 7,5% toegekend aan medewerkers van seizoensgebonden programma's van wie contracten in de zomermaanden werden onderbroken. De NVJ wil de betrokken medewerkers voor het einde van het jaar wijzen op deze compensatieregeling in de CAO Publieke Omroep voor programmagebonden medewerkers. Voorwaarde is wel dat de medewerker voor en na de zomerstop bij dezelfde omroep heeft gewerkt. Meer informatie bij de sectie Omroep 

'Grondwet geldt niet voor burgers onderling'
In zijn antwoord op Kamervragen over de imagocampagne van de KRO stelt minister De Vries van Binnenlandse Zaken, mede namens de minister van Justitie en de staatssecretaris van Cultuur, dat de Grondwet in beginsel geen betrekking heeft op verhoudingen tussen burgers onderling (horizontale werking). En zelfs als dit het geval zou zijn -het valt hooguit bij de rechter af te dwingen-, dan was er geen reden om in het geval van de KRO-posters in te grijpen. Vanuit het beginsel van scheiding van Kerk en Staat kan de overheid eigenlijk niet beoordelen of een bepaalde uiting als een uiting van religieuze aard is aan te merken. De reactie van de KRO en van het TK-lid dat de vragen stelde bij  .nieuwsbank.nl

Websites van glossy magazines
Www.mannenmagazines.nl en www.vrouwenmagazines.nl, zijn twee nieuwe websites met informatie over de glossy vrouwen- en mannenbladen als aanvulling op het huidige aanbod van abonnementensites. Zowel de actuele inhoudsopgave van een individueel blad als een overzicht van alle bladen die worden uitgegeven in Nederland zijn oproepbaar. Verder biedt de site onder meer nieuwsupdates en een maandelijkse column. 

BBC komt met eigen sportkanaal
De BBC begint volgend jaar een commercieel sportkanaal, dat grote evenementen als rugby, golf, cricket, paardenrennen en motorsport zou moeten terugbrengen bij de Britse staatsomroep. De BBC heeft de uitzendrechten daarvoor de afgelopen jaren verloren aan commerciŽle omroepen als Sky, ITN en Channel 4. De Britse regering heeft echter gezegd dat het kanaal niet uit de kijk- en luistergelden mag worden gefinancierd. Bron: NRC Handelsblad 

Radiostations in de VS moeten royalties betalen
Het Copyright Office in Washington heeft besloten dat radiostations die ook op internet uitzenden aan platenmaatschappijen royalties moeten gaan betalen. De uitspraak betekent dat maatschappijen als Universal, Warner Brothers en Bertelsmann miljoenen dollars tegemoet kunnen zien. Hiermee zijn radiostations die ook op internet uitzenden gelijk gesteld aan omroepen die uitsluitend op internet te beluisteren zijn. Bron: EJC 

Uitgebreide nieuwe zoekmachine
ZoekHond.nl is een uitgebreide Nederlandse meta zoekmachine, die een keuzemogelijkheid biedt uit 15 categorieŽn (World Web, Nieuws, Vacatures, Veilingen, Software . etc). De beste zoekresultaten worden gegeven uit meer dan 60 verschillende zoekmachines (zoals AltaVista, AOL, Dmoz, Excite, Encarta, InfoPlease, ABC News, CNN, Algemeen ^Dagblad, NieuwsBank, Telegraaf, JobPilot, MonsterBoard, NewMonday, StepStone, IBazar, etc).

En verder
- Op 1 februaril wordt Froukje Santing hoofdredacteur van de nieuwssite van PCM Interactieve Media (PIM). Zij is chef internet bij NRC Handelsblad en voorzitter van de NVJ-sectie internet. Eerder was zij o.m. correspondent voor NRC-Handelsblad in Turkije.

- De voormalige eigenaar-directeur van Het Financieele Dagblad, Hendrik Sijthoff, is zondag op vijfentachtig jarige leeftijd overleden. Zijn vader, Henri Sijthoff, was met diens broer samen eigenaar van de  Haagsche Courant. Bron: FD

- Op 17 december gaat joods.nl on line,  een internetsite over joods leven in Nederland en over Israel. Iedere werkdag wordt het laatste nieuws gegeven, er zijn rubrieken met achtergrondartikelen en een woordenboek met religieuze en Jiddische begrippen, een index van joodse organisaties, een agenda en fora. Joods.nl is een ideŽel project, dat wordt beheerd door de Stichting Digitale Joodse Stad. 

- Omroep Zeeland heeft een nieuw vormgegeven website. Hier vindt de internetter onder meer het regionale Zeeuwse nieuws en een programma-overzicht. Ook biedt de omroep live radio en live televisie. Bron: Radiowereld


Dinsdag 12 december

Zwolse Courant moet deels naar Apeldoorn
Bij de Zwolse Courant is grote opschudding ontstaan omdat Wegener Uitgeverij 25 van de 75 redactieleden half januari naar Apeldoorn wil zien vertrekken, terwijl nog niets is geregeld over verhuis- of reiskosten. De redactieleden gaan niet akkoord met de overgang zolang de sociale gevolgen niet zijn ondervangen. Meer informatie op de NVJ-pagina

Studie naar journalistieke bronbescherming
Een studiecommissie gaat de gebeurtenissen rondom het verschoningsrecht inventariseren. De verwachting is dat er volgend jaar april een deskundigenrapport over journalistieke bronbescherming wordt gepresenteerd. De Commissie Verschoningsrecht bestaat uit: mr. W. Korthals Altes, rechter te Amsterdam en gepromoveerd op het verschoningsrecht voor journalisten; mr. V. Lebesque, medewerker van de Volkskrant; prof. mr. C. Brants, Universiteit Utrecht; mr. I. Konings, secretaris NVJ; M. J. Geradts, secretaris van de studiecommissie. Aanleiding tot het vormen van de commissie is de recente verharding in de houding van justitie tegenover journalisten. Meer informatie op de NVJ-pagina

IndonesiŽ laksheid verweten
Leden van het Europese parlement hebben de Indonesische regering opgeroepen om het onderzoek naar de moord op de Nederlandse journalist Sander Thoenes te bespoedigen. Thoenes, die voor de Financial Times werkte, is in september 1999 in Oost Timor omgebracht tijdens gewelddadigheden waarbij meer dan 1000 mensen omkwamen. De vrees dat IndonesiŽ weinig haast maakt met een gedegen onderzoek naar de moord wordt gevoed doordat de namen van hoge militairen, die volgens een door de UN en Nederlandse politiemensen uitgevoerd onderzoek bij de moord betrokken zijn, ontbreken op  een voorlopige lijst van 19 verdachten. Meer info bij news.ft

'Voetbaljournalist sterft uit'
Guus van Holland behandelt in NRC Handelsblad het fenomeen voetbaljournalist, volgens hem een uitstervend ras. "De meeste voetbaljournalisten  van nu zijn nauwelijks journalist. De ene voetbaljournalist kraait voor de televisiecamera hysterisch over de victorie van Ajax, wanneer Ajax eens een gewillige tegenstander heeft verslagen, de andere voetbaljournalist wenst niet te schrijven dat Feyenoord, PSV of Oranje zwak hebben gespeeld. Wie moeten we nog geloven, wat moeten we serieus nemen als presentatoren en voetbalanalisten van televisie, radio en populistische dagbladen (ook als journalisten bestempeld) ons huichelachtig vertellen dat er 'weer een fantastische wedstrijd' is geweest? Lees verder in NRC Handelsblad

Journalistieke CAO voor internetbedrijven?
De NVJ bestudeert de mogelijkheden voor een journalistieke CAO voor internetbedrijven. Terwijl webredacteuren bij een dagblad onder de dagblad-CAO vallen, hoeven zelfstandige internetbedrijven, zoals Ilse Mediagroep, dat een aantal VNU-werknemers opneemt, zich niet aan gezamenlijke afspraken te houden. De NVJ ziet de onderhandelingen met Ilse als een testcase. Meer informatie op de NVJ-pagina

Veronica en IDG stoppen Startpagina-kloon
Uitgeverije IDG en Veronica stoppen 1 juli met de website Favoriet.nl, een kloon van VNU's Startpagina. Filiaalhouders (die subpagina's maken) kunnen dus nog zes maanden de lopende zaken afronden. Veronica beŽindigde het project als gevolg van een gewijzigde beleidsvisie, IDG ziet geen mogelijkheden het zelfstandig voort te zetten.

CAO Publieke Omroep bepleit voor AT5
Nog voor het einde van het jaar moet een nieuwe CAO worden afgesloten voor AT5, dat lagere beloningen kent dan RTV Noord Holland en andere regionale omroepen, terwijl de werkzaamheden dezelfde zijn. De directie van AT5 wil zich alleen aansluiten bij de CAO Publieke Omroep, als AT5 volgend jaar publiek gefinancierd wordt. De NVJ heeft voor dat geval drie alternatieven. Meer informatie op de NVJ-pagina

Informatiemap freelancers
Freelancejournalisten die lid zijn van de NVJ kunnen vanaf half januari 2001 op VillaMedia terecht om relevante informatie over freelancen op te vragen en eventueel te downloaden. De leden krijgen een speciaal wachtwoord om toegang te krijgen tot deze pagina's. Meer informatie op de NVJ-pagina

Multiscope: Telegraaf best bezochte krantensite
Startpagina.nl was in 2000 de best bezochte Nederlandse website volgens bureau Multiscope, waarvan de onderzoeksmethode onlangs nog werd bekritiseerd in Onlijn. De zoekmachine ilse.nl en de gezamenlijke site van de publieke omroep (omroep.nl) eindigden respectievelijk op de tweede en derde plaats van de top vijftig die het bureau samenstelde. De ranglijst werd gemaakt met hulp van 1400 panelleden. Zij kregen speciale software op hun computer zodat hun surfgedrag vanaf het begin van dit jaar in kaart kon worden gebracht. De site van De Telegraaf was de best bezochte krantensite. Meer over Multiscope en het meetsysteem Visiscan 

En verder
- De Gelderlander heeft zijn site vernieuwd. Hij wordt gemaakt met behulp van het webproductiesysteem Vignette Story Server. Naast de gewone nieuws- en advertentierubrieken hebben ook geboorten en overlijdens een plaats gekregen, de top 5 regiorestaurants worden genoemd en men kan zoeken naar een restaurants.

- Dorien Pessers, die acht jaar lang iedere twee weken een column op de Forumpagina van de Volkskrant schreef, heeft dinsdag haar laatste gepubliceerd. De eerste jaren ontving ze veel woedende brieven, de laatste jaren veel instemmende; voor een columnist een teken dat haar tijd gekomen is, aldus Pessers.

- op zondag 17 december brengt de NPS om 21.40 uut op Nederland 3 het elfde Groot Dictee der Nederlandse Taal. Zestig deelnemers worden getest op hun kennis van de spelling in de vorm van een aardig dictee, gedicteerd door Philip Freriks. Als norm geldt de spelling zoals die is vastgelegd in het Groene Boekje van 1995. Deelnemende prominenten zijn dit jaar onder anderen Hedy díAncona, Loes Luca, Jan Marijnissen en Thomas Rosenboom . Meer op de Dicteesite 

- Op het Internationale Wetenschaps Film Festival 2000 in Beijing heeft de aflevering Tissue Engineering van De Ontdekking (VARA) een Zilveren Draak gewonnen en Noorderlicht, aflevering Killing Time (IJsbrand van Veelen, VPRO) een Bronzen Draak in de categorie Wetenschappelijke Programma's. In de categorie Milieu nam de aflevering De Wolkenmelkers van Noorderlicht (Joost de Haas, VPRO) een Bronzen Draak in ontvangst. Bron: Persbericht VPRO 


Agenda
- vr 22 dec 20.00 uur Cafť Schtad Zitterd, Markt, Sittard, Informele eindejaarsbijeenkomst NVJ-afdeling Limburg.
Journalisten van het Limburgs Dagblad en Dagblad de Limburger (beide behorend tot Telegraaf-holding) kunnen dan kennismaken met de stad waarin velen van hen in de toekomst hun werkplek zullen vinden.


Maandag 11 december

Cultuursite van AUB en regionale kranten
Het Amsterdam Uitburo (AUB) wil samen met regionale dagbladuitgevers een beheer-BV beginnen voor een cultuursite die informatie geeft over theatervoorstellingen, concerten, artiesten en theatermakers. Op de site moeten bezoekers ook kaartjes kunnen bestellen voor meer dan 120 theaters en concertzalen in heel Nederland. AUB heeft een letter of intent getekend met Wegener Elektronische Media en met Regio-i (Noordelijke Dagbladcombinatie, Hollandse Dagbladcombinatie en Media Groep Limburg). Bron: Adformatie

Telegraaf gedeeltelijk ook kwaliteitskrant
Kwaliteitskranten zijn een onmisbaar baken in deze tijd van overvloedige informatie en vele media. Te weinig wordt onderkend dat journalistiek in kwaliteitskranten een eigen specifieke functie heeft, onderscheiden van al die andere journalistieke omgevingen en platforms. Dat schrijft PCM-bestuurslid Ben Knapen in een groot artikel in NRC Handelsblad. "Kwaliteitskranten zijn alle kranten die niet als yellow press door het leven gaan. Ook delen van De Telegraaf horen daarbij. Het betreft een ambachtelijk onderscheid, zonder kwalitatieve of ethische oordelen." Meer bij NRC Handelsblad 

Rellenfoto wint bij kinderjury
Een Reuters-foto van rellen in IndonesiŽ is zaterdag door een kinderjury gekozen als Beste Dagbladfoto 2000. Hij is ingestuurd door dagblad De Limburger, die ook vorig jaar de winnende foto inzond. Beste sportfoto was die van een grote sumoworstelaar en een veel kleinere opponent, beste regiofoto een luchtopname van rookwolken na de explosie in Enschede, beste binnenlandfoto het beeld dat ook de Zilveren Camera won, van een dode bij de vuurwerkramp. De verkiezing was georganiseerd door de stichting Krant in de Klas. Veertig kinderen van 10 tot 13 jaar maakten hun keuze uit een voorselectie van zo'n 100 foto's. Bron: ANP via Trouw

Uitgevers toch partner in Kennisnet
Vier educatieve uitgevers gaan inhoud leveren voor Kennisnet, het landelijke onderwijsnetwerk op internet: Malmberg, Thieme Meulenhoff, Wolters-Noordhoff en Nijgh en Versluys. Vandaag (maandag) sluiten zij hiertoe een overeenkomst met minister Hermans van Onderwijs. In juni nam de Kamer nog een motie aan waarin publiek-private samenwerking bij het Kennisnet als ongewenst wordt beoordeeld omdat kinderen met reclameboodschappen geconfronteerd kunnen worden. Bron: ANP via NU

Journalist 16 dagen ongenode gast op webbureau
Rodney Rothman van de Letterman Show wandelde naar binnen bij webbureau Luminant, nam plaats achter een bureau, vertelde de collega's dat hij van een andere vestiging kwam en ging werken aan een specifieke (gefingeerde) opdracht. Zestien dagen hield hij het uit, tot en met een bijeenkomst met zijn vrienden in de vergaderkamer van Luminant. Rothman schreef in The New Yorker een verhaal over de leegheid van de internetfirma. Luminant dreigt met gerechtelijke stappen. Bron: Fem/De dag via Planet MultiMedia

Wereldwijde freelance fotosite
PicSmart is de naam van een website die juist een openbare testfase in is gegaan en een wereldwijde marktplaats wil zijn voor fotografen en hun media. 300 fotografen uit tien landen zijn al geregistreerd. Freelance fotografen behouden de rechten over hun foto's en bepalen zelf de prijs, Picsmart krijgt commissie per transactie. Bron: Washtech via Planet Multimedia

Business Nieuws Radio zonder zendplaats
Business Nieuws Radio kan binnenkort niet meer uitzenden via de middengolf. De huidige zenderlocatie bij Montfoort mag eigenlijk al sinds 21 november niet meer worden gebruikt door zenderexploitant Nozema, maar de gemeente verstrekte uitstel tot de kerstdagen. Nozema wil de zendmast verplaatsen naar Lopik, maar dat wil de gemeente IJsselstein niet, die storingen in een nieuwbouwwijk vreest, en de gemeente Lopik dreigt met een rechtszaak omdat de Nozema de voorbereidingsprocedure niet heeft gevolgd. Een alternatief: een verlaten defensie-terrein in Benschop maakt volgens die gemeente evenmin kans. Ook Arrow Classic Rock Radio, Haagstad Radio en de Hindostaanse Omroep Stichting hebben moeite een zendlokatie te vinden. Bron: Radiovisie

En verder:

  De Europese Unie gaat met de Democratische Volksrepubliek Korea gesprekken voeren, en zal onder andere proberen te bereiken dat visa worden verstrekt aan Europese journalisten. Dat is gisteren bekendgemaakt. Persbericht.

De cijfers van het tot nog toe meestbekende bureau dat het bezoek van websites meet, Multiscope, zijn niet altijd even betrouwbaar. Dat is, op zijn zachtst gezegd, de conclusie van een artikel in de jongste Onlijn. Multiscope geef in oktober op dat Gratiz.nl  2,1 miljoen unieke bezoekers had, terwijl de NedStat-teller op die site zelf 600.000 bezoekers aangeeft. Onlijn geeft nog enkele  voorbeelden. In de recente novemberlijst van Multiscope lijkt een correctie te hebben plaatsgevonden. Binnenkort verschijnen meer telbureaus, die wellicht voor wat helderheid kunnen zorgen.

Omroep.nl vraagt zijn bezoekers tot 22 december de beste omroepsites van het jaar te kiezen: de meest informatieve, de meest vooruitstrevende en de mooiste. Bron: portal.omroep.nl 

1 april gaan Vara, Vpro en Eo op Radio 1 samenwerken voor de ochtenduitzendingen. Avro, Kro en Ncrv zouden dan de middag moeten nemen. Bron: AD via Planet MultiMedia

De modeketen WE International eist dat RTL/HMG de geplande naam ME voor de nieuwe Veronica-zender terugtrekt. WE heeft ME geregistreerd en vindt de gelijkenis met het modemerk WE te groot. De commerciŽle omroep heeft echter de merknaam ME geregistreerd voor merchandising, radio- en tv- en internet-activiteiten en vrees juridische stappen niet: beide bedrijven opereren in een totaal andere branche met volledig andere producten. Bovendien heeft WE het merkrecht op ME de afgelopen vijf jaar niet gebruikt, waardoor dit niet meer van toepassing zou zijn. Bron: Broadcast Magazine

KPN-partner NTT DoCoMo, de Japanse pionier met mobiel internet, demonstreerde 8 december een mobiele telefoon waarmee videobeelden bekeken kunnen worden. Dat gaat met de i-Modetechniek, die in mei alweer wordt opgevolgd door IMT. Bron: Radiowereld

Marianne van den Boomen, cyberantropoloog en webredacteur van de Groene Amsterdammer, schreef een boek over virtuele gemeenschappen: Leven op het Net. De NRC schreef er een recensie over.  Het boek kan besteld worden via VillaMedia's winkel.

NRC Handelsblad heeft alle abonnees laten weten dat zij vanaf heden gratis toegang hebben tot de jongste drie maanden van het digitale dagbladarchief van de krant. Ook kunnen zij gratis via de krant internetten en er een e-mailadres kiezen.

Glossy Cosmopolitan heeft een website geopend.

De website van de RVU heeft een nieuwe rubriek geopend: Mensen in de media. De educatieve omroep bouwt aan een serie portretten, in tekst en geluid, van mensen die werkzaam zijn (geweest) in de media. Momenteel zijn 15 portretten opvraagbaar, meer volgen.

Het Mediapastoraat van de KRO is sinds 6 december elke woensdag van 10.00 tot 11.00 uur bereikbaar via een chat-sessie van een uur, aansluitend aan de rubriek Postbus 900 in het programma De Vijfde verdieping op Radio 5. 

NewsSelect (van MarketingData) biedt vanaf heden real-time businessnieuws in abonnement aan, als alternatief voor de bestaande nieuwsdiensten die vaak erg financieel georiŽnteerd zijn. De dienst biedt een hoog niveau van personalisatie en selectie. Volgend jaar is het nieuws ook te beluisteren via 0900-1428. Het is nu al te vinden op NewsSelect's eigen site

DGWConnect Communicator is de naam van nieuwe, gratis Nederlandstalige videochat software voor o.m. v-mail, tekstchat, cam to cam, internet radio, MessageSwap en FileSwap. DWGConnect meldt binnen 48 uur na de aankondiging ruim 600 registraties te hebben verwerkt. 

De VARA-tv-serie All Stars heeft een nieuwe website met o.m. de nieuwe selectie van de Swift Boys, introductiefilmpjes van de spelers, een Cruijff-imitatiewedstrijd, voorbeschouwingen, bloopers en een winkel. Bron: Radiowereld.

Agenda

14 dec 16.30 Tilburg, KUBrabant, zaal Yz 1 (gebouw Rechten). Opening Brabants Film Archief en filmdatabank, toegankelijk via internet. Meer informatie / Persbericht 

17 dec t/m 25 februari 13-17u (ma niet) Veendam, Veenkoloniaal Museum  Fotograaf Jur Bosboom: Groningen landinwaarts en verder. Bosboom fotografeert meer dan 25 jaar in dienst van de provincie leven, wonen en werken in Groningen. Hij beoefent alle technieken en genres: van landschap, portret, stilleven, architectuurfotografie, reproductiefotografie, fotojournalistiek tot luchtfotografie. Meer info

Weekeind 9/10 december

Training Eritrea
Voor journalisten die op eigen gelegenheid naar Eritrea reizen organiseert de NVJ i.s.m. Defensie Voorlichting op 14 en 15 december in de Bernardkazerne in Amersfoort een training met een op Eritrea toegesneden programma. Het cursusprogramma staat op de NVJ-pagina.

Overeenstemming CAO Huis-aan-Huisbladen
VSHU en NVJ hebben 7 december overeenstemming bereikt over een nieuwe CAO voor Huis-aan-Huisbladjournalisten. Gedurende de looptijd (1 jan. 2000 t/m 31 dec. 2001) worden de salarissen per 1 jan. 2000 verhoogd met 3,75% en per 1 juli 2001 met 4%. Er zijn afspraken gemaakt over verbetering van de inconveniŽntieregeling, ouderenverlof en kinderopvang. Paritaire commissies zullen aanbevelingen doen over verlof ŗ la carte, auteursrecht en RSI-klachten. De leden moeten het resultaat nog goedkeuren, dat te zien is op de NVJ-pagina


Vrijdag 8 december

Ex-wethouder A'dam moet RTV West redden
Directeur-hoofdredacteur J. Kroes van RTV West is donderdag met onmiddellijke ingang ontslagen. De stichtingsraad van de regionale omroep voor Den Haag en omgeving besloot hiertoe nadat tussen het bestuur van RTV West en Kroes een vertrouwensbreuk was ontstaan.
De controverse rond de persoon van Kroes leidde tot een scheuring in het bedrijf. Terwijl de medewerkers van Radio West zich achter de directeur schaarden, zegde het personeel van TV West het vertrouwen in hem op. 
Kroes werkte vanaf 1990 bij Radio West. In 1996 nam hij het initiatief tot de oprichting van TV West. Als interim manager is aangezocht Edgar Peer, voormalig wethouder te Amsterdam. Hij kan maandag beginnen met het oplossen van de spanningen bij de omroep en met het op gang brengen van de fusie tussen de radio- en televisiepoot. Bron: Algemeen Dagblad / RTV West

VARA, VPRO en EO gaan samenwerken
Om doublures ten aanzien van nieuwsonderwerpen te voorkomen gaan VARA, VPRO en EO vanaf 1 april 2001 op Radio 1 meer samenwerken. De drie omroepen formeren dan een zogenaamde continuÔteitsredactie, die vooral moet zorgen dat Radio 1 sterker voor de dag komt met de tweede follow-up van een nieuwsonderwerp, de achtergronden en reconstructies. Want 'daarin worden we glansrijk verslagen door Netwerk, NOVA en de kranten', stelt zendercoŲrdinator Jan Westerhof in het Algemeen Dagblad. Een in VPRO-zendtijd gestarte reportage kan dus een vervolg in EO-tijd krijgen. 
De drie betrokken radiodirecteuren benadrukken dat de krachtenbundeling beperkt blijft tot 'waardevrije' zaken, al hebben ze elkaar geen voorwaarden gesteld. Bron: Algemeen Dagblad.

Voetbal International op tv
Hoofdredacteur Johan Dercksen van Voetbal International, die nu wekelijks aanschuift bij het tv-programma Sport aan Tafel van RTL 5 gaat vanaf februari een eigen VI-televisieprogramma maken, als Endemol voldoende inkomsten kan genereren. Hij wordt eindredacteur van het programma, waarvan de presentatie zal worden verzorgd door een nog te zoeken vaste presentator en enkele cabaretiers. Het programma is vooral bedoeld om de naamsbekendheid van VI te vergroten. Bron: de Volkskrant

Krantenconcerns zoeken, RTL biedt aan
PCM en De Telegraaf praten met mogelijke partners die videobeelden kunnen verzorgen voor de websites van die concerns. De Telegraaf praat via SBS Nederland met productiemaatschappij Cameo Media van SBS die al ervaring heeft in die markt. Het nieuwe-media bedrijf PIM van PCM is met een groot aantal beeldproducenten in gesprek. Wegener ziet meer heil in samenwerking tussen zijn regionale kranten en in samenwerking van die kranten met regionale omroepen. Dit meldt de Volkskrant mediabijlage Stroom.
Hoofdredacteur Harm Taselaar van RTL Nieuws maakt op dezelfde pagina van Stroom bekend dat RTL vanaf begin volgend jaar de door de nieuwsredactie gemaakt beelden gaat doorverkopen aan derden. Hij verwacht daarmee veel geld te verdienen. Bron: de Volkskrant

Websites kosten nieuwe Express-eigenaar te veel
De overname van de Express-uitgeversgroep door porno-uitgever Richard Desmond zal mogelijk het verdwijnen van de aan de kranten verbonden websites tot gevolg hebben. De websites kosten de uitgever ruim dertig miljoen gulden per jaar, terwijl de advertentie-inkomsten nog geen miljoen bedragen. De redactie van veertig mensen moet snel de winstgevendheid vergroten, anders dreigt opheffing en ontslag. Bron: de Volkskrant 

Papier schaars in Duitsland
Duitse kranten en tijdschriften worden in hun omvang beperkt door de schaarste aan papier. De papiermachines draaien al 360 dagen per jaar 24 uur, dus enige verlichting in de noodsituatie is nog niet te verwachten. Regionale kranten moeten hun omvang zelfs al terugbrengen. De schaarste is ontstaan door de grotere behoefte aan drukpapier voor dikkere kranten en tijdschriften en een groot aantal nieuwkomers op de markt. Bron: newsroom.de

Roemeense kranten schuwen verkiezingsnieuws
Geen nieuws is goed nieuws, lijkt momenteel het motto van de Roemeense kranten te zijn als het gaat om de komende laatste ronde van de presidentsverkiezingen. Vier grote dagbladen brengen het campagnenieuws heel bescheiden ergens op een binnenpagina. De terughoudendheid wordt ingegeven doordat de keuze tussen voormalig president, de communist Iliescu, en diens opposant, de extreem-rechtse Vadim Tudor nauwelijks aantrekkelijk is. Na de eerste ronde op 26 november noemde een van de kranten het een keuze 'tussen aids en kanker'. Bron: EJC 

En verder
- in memoriam: Henck Arron, samenvatting historisch debat hoofdrolspelers Surinaamse onafhankelijkheid, 9 december 13.02 Ė 14.00 uur, Radio 5 - samenvatting van het laatste debat van Henk Arron met Jan Pronk en Jaggerm,ath Lachmon in het Tropeninsitituut.


Donderdag 7 december

Journalist voelt druk het meest
Journalisten staan al jaren bovenin de toptien van beroepen met de meeste psychische belasting. Dat bericht het CBS. Tussen de 54 en 65 procent van alle werkenden in 1998 maakte overigens melding van hoge tijdsdruk op het werk. Ook managers zijn voortdurend in de toptien te vinden. Het ergste moet het werkzame leven dus zijn voor journalistieke managers. Bekijk de CBS-grafiek

Vijf prijzen voor Dagblad De Limburger
Dagblad De Limburger heeft vijf onderscheidingen gekregen in de competitie voor de best vormgegeven Europese krant. De krant viel in de prijzen in de categorieŽn fotografie, fotoseries, illustraties, voorpagina en specials. Dat is bekendgemaakt door de jury van de European Newspaper Award. De competitie wordt georganiseerd door een aantal journalistenvakbladen. 
In totaal deden 86 kranten uit 21 Europese landen mee. Vorig jaar werd Dagblad De Limburger verkozen tot Europa's best vormgegeven regionale krant. Die prijs ging dit jaar naar de Spaanse krant Diario El Correo. De prijzen worden in februari in Aken uitgereikt. Bron: De Limburger

British Library gooit historische kranten weg
Schrijvers, journalisten en wetenschappers hebben bij de British Library geprotesteerd tegen het verwijderen van historische buitenlandse kranten uit de collectie. Geschat wordt dat al 25.000 van de 60.000 exemplaren die voor verwijdering in aanmerking komen verdwenen zijn. Een aantal kranten is op veilingen verkocht aan handelaren, die ze vervolgens per pagina als souvenir doorverkochten. Onder de verloren gegane kranten zijn Amerikaanse kranten uit de periode 1880-1950, Duitse kranten uit Hitler-tijd en Russische kranten van voor 1917. De protesten hebben geresulteerd in een toezegging van de directie dat de microfilmkopieŽn worden bekeken alvorens een krant wordt verwijderd. Een van de bezwaren van de protesterenden is dat microfilm nog sneller achteruit gaat dan krantenpapier en bovendien slecht leesbaar is. Bron: IFRA   

Vlaams/Nederlandse zender krijgt 2,7 miljoen van Vlaanderen
BVN-TV, de internationale Nederlandstalige tv-zender, krijgt het komend jaar 50 miljoen Belgische Frank (2,7 miljoen gulden) van de Vlaamse regering.  De  VRT continueert hiermee zijn deelname aan de zender die samen met de NOS en de Wereldomroep tot stand komt. BVN-woordvoerder Armand Sliepen heeft in reactie op een VRT-onderzoek  naar de mogelijkheid een eigen satellietzender te starten gezegd dit een betreurenswaardig scenario te vinden als dit betekent dat de VRT uit BVN-TV stapt. BVN-TV wordt gezien  als voorbeeld van een succesvolle culturele samenwerking gezien. De VRT wil echter meer zendtijd op de zender dan het bestaande uur per dag. Bron: Radiovisie

NOS brengt ook regionaal nieuws op site 
De NOS heeft op haar publieke (landelijke) omroep-portal een regionaal gedeelte geopend. Op de pagina wordt regionaal nieuws gegeven, alsmede links naar de regionale publieke omroepen en regionaal weer.
Tot nu toe bevatte de site van de landelijke publieke omroepen alleen landelijke informatie en informatie van (landelijke) publieke omroepverenigingen. Bron : Dutch Media

ME in plaats van The Young One
RTL/Holland Media Groep SA heeft bekendgemaakt dat tv-zender Veronica en Veronica FM de naam ME (Engels uitgesproken) zullen krijgen. Veronica FM zal waarschijnlijk ME FM of ME Radio heten. De naamswijziging is een gevolg van het terugtrekken van de vereniging Veronica, die de rechten op de naam Veronica in 2001 terugkrijgt. Volgens HMG-persvoorlichter Jacqueline Hekkers is gezocht naar een goed nieuw mediamerk voor jonge volwassenen (20-34 jaar) dat via televisie, Internet en radio invulling zal krijgen. De ondertitel The Young One komt te vervallen, maar blijft wel in handen van RTL/HMG.
Overigens heeft HMG haar nieuwe mediatak (geleid door Rik Rensen) inmiddels de naam RTL iMedia meegegeven. ME zal op internet via me-tv.nl aanwezig zijn. Wanneer de naamsverandering ingaat is nog niet bekend. 
Bron: AD/broadcasting magazine

JoegoslaviŽ-tribunaal via internet
De openbare zittingen van het JoegoslaviŽ-Tribunaal kunnen nu worden gevolgd via de internetsite van het VN-hof. Op de site is in het Servo-Kroatisch en Engels te horen wat er in de rechtszalen gezegd wordt. Later komt er ook het Frans bij. De nieuwe dienst komt overeen met wat een groep vrijwilligers al eerder vanuit Amsterdam verzorgde via www.domovina.net. Het tribunaal heeft het nieuwe project opgezet in samenwerking met Domovina en de Nederlandse internet-provider xs4all. De Nederlandse staat betaalt eraan mee via zijn bijdrage aan het Outreach Programme van het tribunaal. Dat helpt journalisten in ex-JoegoslaviŽ om het tribunaal te volgen. Journalisten uit BosniŽ, waar de meeste misdaden zijn gepleegd die voor het tribunaal worden behandeld, hebben meestal te weinig geld om naar Den Haag te komen. De website is voor hun een uitkomst. Bron: de Volkskrant

Zoeken naar wetenschapsbegrippen
Elsevier Science begint in maart de grootste zoeksite naar wetenschappelijke informatie. Een preview is gratis te zien op http://www.scirus.com/. De site toont in de resultaatschermen zowel openbare informatie als data uit Elsevier-databases zoals ScienceDirect, BioMedNet and Chemweb. Andere database-uitgevers wordt gevraagd mee te doen. Abonnementsprijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

En verder
- Presentatrice Vivian Boelen gaat dagelijks een programma verzorgen bij het pas gestarte Radio Limburg. Van maandag tot en met vrijdag zal zij tussen 12.00 en 13.00 uur 'Vivian in de Middag' presenteren. Muziek, afgewisseld met korte regio-info. Ze werkte eerder bij de commerciŽle televisie en voor NOS-radio en de KRO. Bron: Radiovisie

- Het radioprogramma Telescoop besteedt donderdagavond aandacht aan radio en internet. Steeds meer radiostations zenden uit via internet. Zowel bij de publieke als bij de commerciŽle omroep wordt nagedacht over de mogelijkheden van deze nieuwe technieken. Inmiddels zijn er ook in Nederland diverse initiatieven voor radiostations die uitsluitend uitzenden via internet. Dat is makkelijk en betrekkelijk goedkoop, maar heeft het zin? Radio 1, 20.00 uur.

- Cameo Media, de producent van de nieuwsprogramma's op SBS 6 en Net 5 stelt per 1 januari 2001 voor 'Het Nieuws' en het regionale nieuwsprogramma 'Hart van Nederland'  ťťn hoofdredacteur aan. Volgens Mark Feller van Cameo Media worden zo dubbel werk en interne concurrentie voorkomen. Robert Leenheers, adjunct-hoofdredacteur van 'Het Nieuws' zal waarschijnlijk tot hoofdredacteur benoemd worden. Voor de dagelijkse leiding bij het 'Hart van Nederland' zijn Petra de Bey en Iris Boelhouwer benoemd. Bron: Dutch Media

Woensdag 6 december

The Guardian opent offensief tegen monarchie
De Britse krant The Guardian gaat bij de rechter de wet aanvechten die niet-protestanten verbiedt om de Britse troon te bestijgen. De wet, de zogenoemde 'Act of Settlement' uit 1701, zou niet in overeenstemming zijn met de Europese Conventie voor de Mensenrechten, die sinds twee maanden deel uitmaakt van de Britse wetgeving. Volgens The Guardian discrimineert de wetgeving op grond van religie en ook van sekse; mannelijke nakomelingen krijgen bij de troonopvolging voorrang op eventuele oudere dochters.
The Guardian pleit in een hoofdredactioneel commentaar  voor een referendum over het voortbestaan van de Britse monarchie. In de komende dagen publiceert de krant een aantal artikelen waarin voorstanders van een republiek aan het woord komen. Pleiten voor afschaffing van de monarchie is in Groot-Brittannie strafbaar onder de zogenoemde 'Treason Felony Act' uit 1848. Meer in het Utrechts Nieuwsblad

Actie tegen Ajax-film verontrust minister 
Justitieminister Korthals overlegt met het openbaar ministerie of actie wordt ondernomen tegen de voetbalfans die vertoning van de film ĎAjax, daar hoorden zij engelen zingení onmogelijk maken. De minister vindt dat de dreigementen Ďde spuigaten uitlopení. Korthals vindt dat de acties getuigen van een trend die niet thuishoort in een Ďtolerant land als Nederlandí. Hij heeft moeite met deze vorm van eigenrichting. 
In Utrecht, Rotterdam Groningen en Den Haag hebben bioscoopexploitanten de film uit de roulatie gehaald.  "De vrijheid van meningsuiting is in gevaar", zegt D. de Lille, directeur van RCV, het bedrijf dat de Ajax- film distribueert. "Het is een glibberig pad. Als reacties van minderheden er toe leiden dat bepaalde boeken zonder protest niet meer worden uitgegeven of bepaalde films niet meer worden vertoond, wordt dat een gevaarlijk precedent. " Lees verder in NRC Handelsblad

Nieuwe regels auteursrecht op komst
Naar verwachting zal in de Europese Unie begin volgend jaar een richtlijn worden aanvaard die nieuwe regels bevat over het auteursrecht en de elektronische snelweg.  De NVJ heeft vorige week haar reactie gegeven omtrent relevante punten van de richtlijn van het Europese Parlement en de Raad.  Deze reactie is te vinden op www.villamedia.nl. Ook komt er binnenkort een brochure uit met de belangrijkste onderwerpen met betrekking tot auteursrechten. Het Ministerie van Justitie heeft inmiddels een website geopend met de belangrijkste achtergrondinformatie over de nieuwe richtlijn en roept belanghebbenden en geÔnteresseerden op een bijdrage te leveren aan de uitvoering van de Europese richtlijn. Bezoekers van www.minjust.nl/auteursrecht kunnen in het hoofdstuk Forum reageren op een aantal gerubriceerde vragen. 

Werkgroep toetst statuten
Een werkgroep gaat de bestaande programma- en redactiestatuten bij de regionale omroepen toetsen aan een aantal basiscriteria. De werkgroep is onlangs opgericht op initiatief van de Sectie Regionale Omroepen van de NVJ en bestaat uit Robert Zaal (directeur ROOS), Marc Visch (chef nieuwsredactie radio, RTV Oost) en Yvonne Dankfort en Thomas Bruning van de NVJ. Tevens wordt een modelstatuut geformuleerd, dat (in digitale vorm) beschikbaar gesteld zal worden aan de redacties, zodat zij hun statuten kunnen aanpassen met behulp van dit modelvoorbeeld. Volgens Bruning kan een statuut een goede bescherming bieden tegen programma-inhoudelijke bemoeienis van overheid of commercie. Ook medezeggenschap van redacties bij het vaststellen van het programmabeleid en afspraken over (her)gebruik van programmamateriaal kunnen hierin goed worden geregeld." Bron : NVJ

Productie documentaire op internetsite
De productie van een documentaire over voormalig CPN-voorman Frť Meis is vanaf vrijdag 15 december uitgebreid op internet te volgen. In nauwe samenwerking met het Documentatiecentrum Politieke Partijen (DNPP) wordt op een website die genoemd wordt naar de CPN-voorman een uitgebreid dossier over de bekende Groningse politicus aangelegd. De site bevat biografische gegevens, foto's, affiches en film- en interviewfragmenten uit de documentaire en maakt deel uit van een multimediaproject over het leven en werk van de communistische voorman en de naoorlogse strijd voor verbetering van de leefbaarheid in Oost-Groningen. Het project moet in december 2002, tien jaar na de dood van Meis, uitmonden in een boek, een tentoonstelling en een congres. meer info bij Trouw  

Zwitserse journalist gearresteerd in Irian Jaya
De Zwitserse journalist Oswald Iten is zaterdag in Jayapura, de hoofdstad van West Papoea, gearresteerd bij een politieactie tegen Papoea separatisten. De politie zegt dat de aanhouding van de verslaggever van de Neue ZŁrcher Zeitung het gevolg is van het feit dat hij geen speciaal persvisum,  maar een toeristenvisum op zak had. De gevechten braken uit tijdens de ceremonie waarbij de declaratie van onafhankelijkheid van Nederland in 1961 werd herdacht. De journalist kan een gevangenisstraf opgelegd krijgen. Bron: Le Monde / AFP / Reuters

IFJ roept Marokko op publicatieverbod te herzien
In een brief aan de premier van Marokko heeft de IFJ gevraagd om het aan drie weekbladen opgelegde publicatieverbod terug te draaien. Het verbod volgde op beschuldigingen in de bladen aan het adres van socialisten, die nu de regering vormen. De partij werd daarbij in verband gebracht met een mislukte staatsgreep tegen wijlen koning Hassan II in 1972. De IFJ sluit zich met zijn oproep aan bij de Nationale Unie van de Marokkaanse Pers, die de maatregelen draconisch en onaanvaardbaar in een democratische maatschappij noemde. Bron : IFJ

Fusie breedbandinternet gaat niet door 
De voorgenomen fusie tussen UPC-docher Chello en Excite@Ho , beide aanbieders van breedbandinternet, gaat niet door. Volgens Excite@Home is de overeenkomst te complex is geworden en niet meer in het belang van de onderneming.  Ten tijde van de fusieplannen in juli werden beide bedrijven samen geschat op een waarde van ruim 12 miljard gulden. UPC en Excite@Home hebben hun besprekingen nu afgeblazen. Het afketsen van de fusie deed het aandeel UPC geen goed. Bron: Adformatie 

NOB bundelt nieuwe media-actviteiten
Het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) gaat zijn activiteiten op het gebied van nieuwe media samenbrengen onder de nieuwe naam Bright Alley. Het NOB hoopt hiermee een sterk merk te creŽren.
Tegelijkertijd werkt het bedrijf aan de integratie van nieuwe media en meer traditionele activiteiten rond facilitaire dienstverlening voor radio en televisie. Bright Alley werkt voor omroepen en opdrachtgevers in de zakelijke markt, zoals KPN, Endemol, Ricoh, VNU en Shell. Bron: Incentive-online

En verder
- Het Nederlands Instituut Zuid-Afrika pleit voor een internationaal onderzoek naar de moord op de journalist Carusso in Mozambique - lees meer bij  www.niza.nl 

- Op www.kramerswoordenboeken.nl zijn de Kramers kleine woordenboekjes in 13 talen gratis te raadplegen.

- Op donderdag 7 december in het tv-programma 'Andere tijden' een portret van Fritz Berhrendt die deze maand vijftig jaar actief is als politiek tekenaar voor onder andere de Frankfurter Algemeine Zeitung. In de reportage behandelt Behrendt de drie mannen, die zijn leven en zijn werk het meest hebben bepaald: Hitler, Stalin en Milosevic. Donderdag 7 december 20:45 uur.

Agenda
16 december - Nederland zwijgt over Algerije. Daarom heeft De Balie twee Algerijnse journalisten (de winnares van de Sacharovprijs '98 Salima Ghezali en de coŲrdinator van de International Federation of Journalists te Algiers dhr. Mahrez) uitgenodigd die in het Frans spreken over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar in een verscheurd land. Plaats; De Balie, Kleine Gartmanplantsoen 10, Amsterdam. Reserveringen en inlichtingen: 020-5535100

18 december - Het Nederlands Uitgeversverbond houdt een algemene ledenvergadering in Het Hilton Hotel, Apollolaan 138 te Amsterdam. Het openbare gedeelte is van 16.00 tot 17.30 uur. Tijdens deze bijeenkomst met de naam 'De filosoof en de politiek over e-publishing', zullen de filosoof D. Quakernaat en de politica A. Jorritsma optreden als sprekers. Inl.: 020-4309150.


Dinsdag 5 december

Wereldomroep: niets aan de hand
CNV-bestuurder Steffe Bak wil het Commissariaat van de Media laten onderzoeken of de Wereldomroep echt een advocaat heeft laten nagaan hoe de Hilversumse kantonrechter het werken onmogelijk kan worden gemaakt omdat deze ontslagvergunningen zou hebben geweigerd. De PvdA heeft inmiddels vragen over deze kwestie aan minister Korthals van Justitie gesteld, zo meldt het AD.. Directeur Bouwens van de Wereldomroep reageerde gisteren in een mailtje aan het personeel: "In een nazit bij een kopje koffie na een rechtszaak tegen een medewerker, waarbij ter zitting een aantal merkwaardige wendingen had plaatsgevonden, vroeg ons hoofd P&O zich af of er ook alternatieven zijn, omdat een ontslagzaak bij een kantongerecht geen hoger beroep kent. Het vonnis (dat overigens wel tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst leidde) was toen uiteraard nog niet bekend. Onze advocaat heeft in een briefje uitgelegd dat men alleen bij een andere kantonrechter kan procederen als betrokkene niet in het district van dit kantongerecht woont. Er bestaat ook een theoretische wettelijke mogelijkheid om een kantonrechter die niet goed functioneert te wraken. Daar had en heeft de Wereldomroep uiteraard geen enkele behoefte aan en dat hebben we dan ook aan de advocaat laten weten. Er is nooit meer over gesproken. Totdat iemand die brief van onze advocaat aan het hoofd P&O heeft ontvreemd en aan de pers heeft gegeven."

Marokko verbiedt drie weekbladen
De Marokkaanse regering heeft drie onafhankelijke weekbladen verboden die de huidige premier van Marokko hebben genoemd in verband met een poging tot staatsgreep tegen wijlen koning Hassan II in 1972.  De maatregel tegen Le Journal, Demain en Assahifa is een zware slag voor de onafhankelijke pers in Marokko, en markeert de grenzen van de persvrijheid die onder koning Mohammed VI gestalte leek te krijgen. Minister van Communicatie Mohamed Achaari beschuldigde de bladen ervan de staat te willen destabiliseren, en onderstreepte dat het geen eenmalige schorsing is, maar een definitief publicatie verbod. Meer in NRC Handelsblad

Filmacademie oefent op internet
Tweedejaarsstudenten van de Nederlandse Film- en Televisie Academie (NFTA) maken met hulp van provider EuroNet en streaming videoprovider Dionmedia onder de naam De Uitspraak vijf tv-uitzendingen op internet die van 4 tot en met 8 december 2000 dagelijks van 15.15 tot 15.30 uur te volgen zijn op www.nfta.euronet.nl. De thema's variŽren per dag. Het publiek heeft via de website invloed op de loop van het programma. Meer info

Engelsen willen superarchief net-aftappingen
De Britse geheime dienst wil al het telefoon-, fax- en e-mailverkeer aftappen om cybercrime en kinderporno tegen te gaan, en ten minste zeven jaar in een databank opslaan. De burgerrechtenorganisatie Liberty gat naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, als het ministerie van Binnenlandse Zaken instemt met de plannen. Meer in NRC-Handelsblad

Metro lanceert drie nieuwe gratis kranten
De uitgever van het gratis ochtendblad Metro, het Zweedse Metro International, gaat de krant ook in Warschau, Athene en Milaan uitgeven. In elk van de drie steden worden 200.000 exemplaren per dag verspreid in metro- en treinstations. De gratis krant is nu in 14 steden te krijgen. De uitgever kondigt met de lancering van de drie nieuwe Europese kranten plannen aan om de verspreiding in de Verenigde Staten te vergroten. Nu beperkt die zich nog tot Philadelphia. Bron: IFRA 

Onzekere toekomst voor Associated Press
Associated Press, het Amerikaanse persbureau dat de wereld al 152 jaar van nieuws voorziet, maakt moeilijke tijden door. AP is evenals het Nederlandse ANP eigendom  van de aangesloten kranten (1500 wereldwijd) en kan deze niet beconcurreren met een ijzersterke nieuws website. Die zou lezers bij de sites van de aangesloten kranten kunnen weghalen. Aan de andere kant moet AP online de concurrentie met Reuters en andere online-nieuwssites aangaan. Het bedienen van de 1500 zeer diverse kranten met op hun wensen toegesneden nieuws is een steeds groter probleem, evenals het aantrekken van nieuwe inkomstenbronnen. De vraag die AP moet beantwoorden is of het vooral een dienst ten behoeve van leden/kranten blijft of een multimedia service wordt die iedereen die ervoor wil betalen bedient. Bron: IFRA

Actie voor behoud Letterman op tv
SBS wil stoppen met de talkshow van David Letterman, die te Amerikaans zou zijn. Verschillende websites, zoals www.dulex.org, roepen Letterman-fans nu op protestmailtjes naar SBS en het door SBS opgekochte Fox8 te sturen. Letterman zou meer kijkers trekken dan het nieuws op Net5 en het programma Webstrijd, programma's die wel mogen blijven. Andere fans voeren actie om het "cultuursymbool" Letterman naar de publieke omroep te halen. Bron: Smalzine via Radiowereld

"Aftapplicht maakt internetten duurder"
Internettoegang wordt volgend jaar zo'n 20% duurder omdat providers zelf abonnees moeten kunnen aftappen. Dat zegt directeur Hans Leemans van de Nederlandse Vereniging voor Internetproviders (NLIP). Tot nog toe installeerden justitiŽle opspoorders die een verdachte abonnee willen volgen een 'zwarte doos' bij de provider. Vanaf april volgend jaar zijn providers zelf verantwoordelijk voor het installeren van volgapparatuur. Dat kost minstens vijf ton per provider. Meer bij WebWereld.  

Radio 5 live via internet
Radio 5 is nu ook live via internet te beluisteren. De programma's van de opiniezender zijn te horen met behulp van een Real Player. Door op deze pagina aan de linkerkant op Live Audio te klikken, kan de bewuste zender geselecteerd worden. Bron: www.omroep.nl

En verder
- Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra wil 12% van de consumentenprijs vragen voor het gebruik van liedjes op mobiele telefoons. Gratis aangeboden liedjes kosten een BUMA-kwartje. In Engeland bestaat al een dergelijke regeling. Bron: RadioWereld

- Privť telefoneren met een door de werkgever betaald abonnement wordt niet extra belast. Staatssecretaris Bos (FinanciŽn) ziet van dit voornemen af na flinke kritiek, onder meer uit de Tweede Kamer. Bron: AD via Planet MultiMedia

- De Molukse cameraman Fredi Selano is voor een aantal reportages over de onlusten op Ambon onderscheiden tijdens de Rory Peck Awards 2000 in de categorie hard nieuws. Bron: ANP via Trouw en MediaNed

- Radio10 geeft een jaar lang als gevolg van een sponsorovereenkomst artikelen van het online warenhuis DeWinkel.nl aan de luisteraars. Ook worden radiocommercials uitgezonden. Bron: Adformatie

- Had Radio 4 (klassiek) vijf jaar geleden nog een luisterdichtheid van 2 procent, nu is dat volgens het Continu Luister Onderzoek van Intomart teruggelopen tot 0,3 procent zo'n 40.000 luisteraars. Meer bij NRC Handelsblad.

- Nergens anders in de Europese Unie zijn zoveel huishoudens en gezinnen via de computer aangesloten op internet als in ons land. 56% van alle Nederlandse woningen heeft nu een internet-aansluiting. Bron: Telegraaf

- Proxis heeft een klacht ingediend bij de EU tegen een aantal Duitse uitgevers dat weigert boeken te leveren aan de onlinesite. Bron: WebWereld.

- Minister Jorritsma (EZ) wil dat er zo snel mogelijk gewone digitale radio-uitzendingen komen, waarvoor de proefuitzendingen in oktober zijn gestaakt. Binnen zes maanden worden de frequenties toegewezen. Bron: ANP via www.nu.nl

- Uitgeverij Wolters Kluwer ziet vanwege de concurrentie en de kosten af van het voornemen om zijn Jobnews uit te bouwen tot een Europese carriŤresite. De concurrentie en de kosten. Bron: FD via Planet MultiMedia

- De film De zee die denkt van Gert de Graaff heeft de Joris Ivens Award voor de beste documentaire gewonnen voor De zee die denkt, uitgezonden door de VPRO. Bron: RadioWereld.

- Nils Kijkuit is benoemd tot interim CEO van @Home Benelux. Hij volgt Siebe van Elsloo op die managing director wordt van LendTel. Kijkuit was Vice President Marketing & Content bij @Home en blijft dat er nog een tijdje bij doen.

- MSNBC,com heeft de prestigieuze General Excellence Award voor internetnieuws gewonnen. Hij is uitgereikt door de Online News Association and Columbia University School of Journalism. De andere winnaars staan ook nog op internet.

- ZeeburgNieuws, de onafhankelijke, door bewoners gemaakte digitale internetkrant voor de Amsterdamse wijk Zeeburg en omstreken www.zeeburgnieuws.nl is kwaad op het stadsdeel Zeeburg, dat een info-magazine uitgeeft onder dezelfde naam. De internetuitgever verlangt van het stadsdeel dat het binnen 7 dagen verklaart van die naam af te zullen zien.

Agenda
16 december - De Balie heeft twee Algerijnse journalisten (de winnares van de Sacharovprijs '98 Salima Ghezali en de coŲrdinator van de International Federation of Journalists te Algiers dhr. Mahrez) uitgenodigd die in het Frans spreken over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar in een verscheurd land. Plaats; De Balie, Kleine Gartmanplantsoen 10, Amsterdam. Reserveringen en inlichtingen: 020-5535100

18 december - Het Nederlands Uitgeversverbond houdt een algemene ledenvergadering in Het Hilton Hotel, Apollolaan 138 te Amsterdam. Het openbare gedeelte is van 16.00 tot 17.30 uur. Tijdens deze bijeenkomst met de naam 'De filosoof en de politiek over e-publishing', zullen de filosoof D. Quakernaat en de politica A. Jorritsma optreden als sprekers. Inl.: 020-4309150.


Maandag 4 december

Kabelaars overwegen samenwerking
De drie grote kabelbedrijven in ons land: Casema, Essent en UPC, overwegen een verstrekkende samenwerking. In een nieuw op te richten holding zouden de kabelbedrijven als werkmaatschappijen kunnen worden ingebracht. Casema-directeur De Goede zegt in de Automatisering Gids: "We zijn geen concurrenten, we zitten niet op elkaars kabel. Richting contentleveranciers zoals als de omroepen treden we wel als ťťn partij op." In hetzelfde ICT-vakblad vreest een analist dat de mededingingsautoriteit NMA daar bezwaar tegen zou maken; de werkmaatschappijen bedienen dan samen bijna de gehele markt, de holding zou een monopolist worden.

Overleg HaH-cao hervat
NVJ en VSHU hervatten voor half december het overleg over de nieuwe cao voor huis-aan-huisbladjournalisten. De werkgevers presenteerden vorige week een eindvoorstel, waarin de NVJ aanknopingspunten vond om de onderhandelingen voort te zetten. Meer op de NVJ-pagina

Wereldomroep-tv dure mislukking
Het sinds 1996 bestaande BVN-tv (Beste Van Nederland) is een dure mislukking met weinig abonnees en kijkers. Deze satellietomroep van de uit openbare middelen gefinancierde Wereldomroep heeft bijvoorbeeld nog steeds geen vergunning voor uitzendingen in Canada. En in de VS zou een partner het signaal voor 3,6 miljoen gulden door gaan geven, maar de partner werd verkocht, de service verviel, meer dan 31 abonnees zijn er niet. In andere landen loopt het evenmin storm, ook al omdat de meeste Nederlandse omroepen inmiddels zo ook al in veel buitenlanden zijn te ontvangen. De vraag is dan ook of de 16 miljoen gulden die BVN-tv elk jaar kost nog wel te rechtvaardigen zijn. Meer bij Trouw

Statuten regio-omroep worden getoetst
Op initiatief van de NVJ-sectie Regionale Omroepen gaat een werkgroep de programma- en redactiestatuten bij de regionale omroepen toetsen aan een aantal basiscriteria. Ook komen er een modelstatuut en een checklist. Een statuut is van belang voor de onafhankelijke positie van redacties, die juist bij regionale omroepen nogal eens wordt bedreigd door een te enthousiaste bemoeienis van provinciaal bestuur. Meer op de NVJ-pagina.

"Wie zorgt voor tegenmacht tegen media?"
"De werkwijze van de journalistiek is aan het veranderen. Naast de inhoud van het beleid lijkt het oproepen van een beeld of een karikatuur daarvan belangrijker te worden. Hoor en wederhoor, check en dubbelcheck worden steeds minder toegepast." Dat zei burgemeester Johan Stekelenburg van Tilburg op een symposium van de Fontys Hogeschool. Personen maken ťn afbreken lijkt hem de meest geliefde bezigheid van journalisten. Verder vindt hij dat de media als zij zo voortgaan een voedingsbron vormen voor populisme. En wie zorgt er voor een tegenmacht, vroeg de sombere burgervader zich af. Bron: De Journalist.

En verder
De studentensite Smoel (journalistiek, Windesheim, Zwolle) toont foto's van een striptease op een studenfeest in Grandcafť De Harmonie. Bron: Smoel

TV-cabaretier Paul de Leeuw is met BNN in gesprek om daar zijn loopbaan voort te zetten. Bron: AD

Vorige week streden 14 journalisten om de Prix Jumping Amsterdam. Maaike van Rijn van Paard&Sport won de trofee op het paard Liberty van Henny Roffel. De volledige uitslag staat nog op het net 

De freelance journalisten Francisco van Jole en Karin Spaink zijn doorgedrongen tot de slotronde van de verkiezing van de internetman/vrouw van het jaar. Stemmen kan nog 

Het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf NOB gebruikt voor zijn nieuwe media-activiteiten voortaan de naam Bright Alley, Onder deze merknaam wordt verder gewerkt aan de integratie van nieuwe media en traditionele facilitaire dienstverlening voor radio en televisie.

De Surinaamse ex-premier Arron zei zaterdag op Radio 5 dat hij er de 'pest' aan heeft dat een deel van de Nederlandse pers Suriname blijft afschilderen als een bananenrepubliek. Bron: Trouw via MediaNed

WeerOnline en zijn Europese zustersites bieden de beste WAP-service, samen met een Noorse portal. Dat vindt althans bureau Forrester dat 50 Europese WAP-toepassingen onderzocht. WeerOnline geeft weersverwachtingen en -informatie voor meer dan 4000 plaatsen wereldwijd, en stuurt die ook naar WAP-mobieltjes

De Limburgse kabelkrant TV Gazet mag van het Commissariaat voor de Media 1 januari een commerciŽle 7x24 uurs televisiezender beginnen. Bron: De Limburger via MediaNed

Agenda
za 9 dec 18.30 u Felix Merites, Amsterdam, Vrij Nederland vraagt zich in een openbaar debat af of vrijheid ook tot ondergang kan leiden. Volgens de Volkskrant moet Xandra Schutte hier ook uitleggen hoe VN zich heeft laten misbruiken in de hetze tegen de verdreven PvdA voorzitter Van Hees

zat 16 dec De Balie, Amsterdam, 20.00 uur Paneldiscussie 'Algerije opent haar deuren' van NVJ en Steuncomitť Algerijnse Intellectuelen Amsterdam. Met de journalisten Salima Ghezali en Khaled Mahrez. Meer op de NVJ-pagina.

20 tm 24 febr Training Presenteren en interviewen voor tv. Meer info

Weekeind 2/3 december

Peiling cao-voorstellen Vaktijdschriften
De onderhandelingen voor de nieuw cao voor vaktijdschriftjournalisten beginnen 22 december. Op de nieuwe pagina's van deze NVJ-sectie staat een formulier waarmee de mening van de sectieleden wordt gepeild over de voorstellen.  De sectiepagina's zijn ook benaderbaar via het menu "Kies 'n sectie". 


Vrijdag 1 december

Crisis bij Wereldomroep
Als gevolg van een bestuurscrisis bij de Wereldomroep is algemeen directeur Lodewijk Bouwens op een zijspoor gerangeerd. De sfeer is verziekt; vertrouwelijke stukken lekken geregeld uit, op de werkvloer heerst angst, vooral voor Bouwens die als autoritair te boek staat. Sommige personeelsleden twijfel aan de noodzaak van BVN-tv dat per satelliet het 'Beste van Nederand en Vlaanderen' verspreidt. Adviseur Tom Pauka probeerde in de zomer de verstoorde relatie tussen de OR en de directie te verbetereen. Dat leidde ertoe dat Bouwens zich terugtrok op extern beleid. Meer bij Trouw   

Jurgens gevraagd voor onderzoek RTV West
De Stichtingsraad van Radio en TV West heeft oud-NOS-voorzitter Jurgens gevraagd om onderzoek te doen naar de vertrouwensbreuk tussen directeur Kroes en het stichtingsbestuur van de organisatie. Het bestuur ziet Kroes niet langer als een betrouwbare gesprekspartner in de besprekingen over een nieuwe organisatiestructuur voor RTV West. Jurgens krijgt voor zijn onderzoek een week de tijd. Op 7 december wordt er door het hoogste bestuursorgaan van RTV West, de stichtingsraad, verder gesproken over het conflict. 

Parool aangeklaagd wegens smaad
Het is voor juristen prof. mr. H. Loonstein en mr. A.M. Moszkowicz niet voldoende dat Het Parool excuses aan zijn lezers aanbood voor een per ongeluk geplaatste, want door de hoofdredactie afgekeurde Cowboy Henk-aflevering. Zij dienen een aanklacht wegens smaad tegen de krant in. De strip van Kamagurka en Herr Seele, die maandag door een fout toch in de eerste editie verscheen, toonde Cowboy Henk terwijl hij zijn schoen zette in een Auschwitz-omgeving. De hoofdredactie verklaarde in zijn spijtbetuiging dat de strip kwetsend, smakeloos en voor veel lezers beledigend werd gevonden. Bron: Algemeen Dagblad

Europese nieuwssite verdwijnt
Guikje Roethofs onlinekrant Prezz.comm houdt vandaag op te bestaan. Haar Parijse site met Europees nieuws bracht niet genoeg geld op. Voor een relaunch, gericht op de zakelijke markt, kon de oud-journaliste en D66-politica niet genoeg investeerders vinden. Die had 2,2 miljoen euro zullen kosten. De eerste site heeft 1,4 miljoen gulden gekost. Bron: Carp

Leider racistisch blad in Roemeense parlement  †
Door de winst van de partij PRM trekt na de verkiezingen van zondag een bont gezelschap van racisten, antisemieten en neo-fascisten het Roemeense parlement binnen, meldt  NRC Handelsblad. Een van de nieuwe volksvertegenwoordigers, Anghel Stanciu, zei dat er "dwangarbeiderskampen voor journalisten" moeten komen. Dumitru Dragomir, die nu ook namens de PRM in het parlement zit, leidt het blad Atac La Persoana, dat zich specialiseert in racistische aanvallen en dat een column bevat met de titel Hakenkruis. Het blad publiceerde ooit een van gele sterren voorziende lijst met namen van tweehonderd joodse prominenten - onder wie schrijvers en journalisten -  die "een uitputtingsoorlog" tegen het Roemeense volk zouden voeren en zich aan "sectarisme" schuldig zouden maken. Toen de schrijver van ruim vijftig van dit soort racistische artikelen voor de rechter werd gedaagd, verklaarde hij dat Dragomir opdracht geeft voor dergelijke antisemitische stukken. De auteur kreeg twee jaar voorwaardelijk. Lees verder bij NRC Handelsblad  

VNU verkleint aandeel in nieuwssites
VNU ging een jaar geleden een 50/50 joint venture aan met de Amerikaanse Internet.com.  De twee partijen zouden gezamenlijk Europa bestormen met een groot aantal nieuwssites. In Nederland was dit de site nl.internet.com. De nieuwssites trokken te weinig bezoek volgens VNU-woordvoerder Maarten Schikker. VNU is erachter gekomen dat de sites van internet.com voor te beperkt van opzet zijn en wil graag een wat bredere aanpak die zich niet alleen richt op de internetprofessional.  VNU trekt zich niet geheel terug uit de joint venture. De uitgever behoudt een aandeel van 15 procent. Internet.com blijft overigens gewoon de exploitatie van de Europese sites voortzetten. Bron : Webwereld

De Leeuw praat met BNN, TROS trekt aan BVD
Paul de Leeuw is met BNN in gesprek om daar zijn tv-loopbaan voort te zetten. Het is de bedoeling dat hij komend voorjaar zes uitzendingen verzorgt van uit het Rotterdamse theater Luxor. Tegelijkertijd trekt de TROS aan Frits Barend en Henk van Dorp, die nu elke avond een late night show hebben bij RTL 4. Dat meldt het Algemeen Dagblad.  De Leeuw, al meer dan 10 jaar een prominent gezicht van de VARA, maakte een maand geleden bekend dat hij, wegens de Ďonzinnige en visieloze programmering op Nederland 3', in het nieuwe jaar geen programma's meer voor het thuisnet van de VARA wil maken. Frits Barend en Henk van Dorp zijn zeer tevreden bij de commerciŽle omroep en wachten de aanbiedingen van TROS en RTL af. Meer bij het Algemeen Dagblad 

President ontkent aantijgingen
President Leonid Kuchma van Oekraine dreigt de oppositieleider die hem van de week van kidnapping en aanzetten tot moord beschuldigde, aan te klagen wegens smaad. De  journalist, Georgiy Gongadze, is al twee maanden verdwenen; de nieuwssite waar hij redacteur was zegt dat een deerlijk toegetakeld lichaam dat is gevonden,  met behulp van rŲntgenfoto's als het zijnde is geÔdenticificeerd. De politie zegt nog niet te weten of het lichaam dat van Gongadze is. Persbureau Interfax-Oekraine meldt dat oppositieleider Oleksandr Moroz op een persconferentie zijn eerder in het parlement gedane beschuldigingen aan het adres van de president herhaalde. Hij zei dat de bandopname waarop Kuchma zijn kwade bedoelingen zou aankondigen door een interne veiligheidsagent aan hem was doorgespeeld. Bron: EJC

Solidariteitsstaking Italiaanse journalisten
Italiaanse journalisten bij kranten en tijdschriften staken uit protest tegen de afwijzing door uitgevers van hun eis om collega's die werkzaam zijn voor internet-sites en freelance journalisten dezelfde contractvoorwaarden te geven. Journalisten bij radio en tv hebben een staking aangekondigd voor 11 en 12 december. De vakbond van journalisten vindt dat ook internet-redacteuren  en freelance journalisten recht hebben op toeslagen voor werken op zon- en feestdagen en in de avonduren. Bron : NRC Handelsblad 

En verder
- De Zilveren Zebra, de prijs voor de beste journalistieke productie over de multiculturele samenleving in Nederland is dit jaar gewonnen door Frank Vellenga met zijn televisiedocumantaire 'Angst voor de Liefde". De prijs, die is ingesteld door het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie, de ASN Bank en het Wereldmuseum Roterdam bedraagt 20.000 gulden.

Agenda

Correctie
NVJ- voorzitter Ron Abram meldt dat hij niet degene is die op 14 december de Mercurs uitreikt; hij was wel voorzitter van de hoofdjury.

- 1 dec. Centre Cťramique, Avenue Cťramique 50, Maastricht: opening tentoonstellinge Walton City. Zie verder 2 dec.

- 2 dec. - 28 jan.: Centre Cťramique Maastricht: tentoonstelling Walton City, documentaire van fotograaf John Lambrichts over vier verslaafde broers, met foto's, video, interviews, muziek, tekst en geluid. Hij won er de eerste prijs mee in de categorie documentair fotografie serie van De Zilveren Camera. Meer info: www.johnlambrichts.nl

- 4 dec. 20;00 uur Amstelkerk, Amsterdam. Bert Verhoeff, chef fotoredactie Volkskrant, terug van een 'sabbatical year' in AustraliŽ, geeft een fotoprojectie over zijn ervaringen Down Under. Meer informatie op de NVF-pagina binnen Villamedia (klik in de menukolom hiernaast op "Kies 'n sectie" en kies NVF)

-  Op donderdag 14 december opent journalist H.J.A. Hofland de tentoonstellling "Met het hart in de lens". Voor deze tentoonstelling zijn circa honderd zwart-wit foto's en vijftig kleurendia's gekozen uit het nagelaten archief van Sem Presser. Bij het samenstellen van de tentoonstelling is er naar gestreefd zowel de historische betekenis als de esthetische kwaliteit van zijn werk tot zijn recht te laten komen. 
Sem Presser is voor de Nederlandse fotojournalistiek van onschatbare waarde geweest. Hij was tweemaal voorzitter van de NVF (van 1948 tot 1951 en van 1968 tot 1981). Hij streed voor het foto-auteursrecht; hij was een van de oprichters van BURAFO en hij zette zich in voor de verbetering van de sociale positie van fotojournalisten. De tentoonstelling "Met het hart in de lens" is te zien van 15 december 2000 t/m 6 mei 2001 in het Joods Historisch Museum aan het Jonas Daniel Meijerplein 2 - 4 te Amsterdam.

- 29 december -  Spreekuur (met borrel) Mediakring Midden Nederland. Plaats: cafť Hofman, Janskerkhof in Utrecht. Inl.: 020-6766771.