VillaMedia Vaknieuwsarchief

Maandag 23 december 2002

Bonjer hoofdredacteur Dagblad vh Noorden
Jan Bonjer (45) is voorgedragen als nieuwe hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden. Hij maakt al deel uit van de tweekoppige redactieleiding, waarin Geert-Jan Laan zich meer zal toeleggen op een aantal journalistieke onderzoeksprojecten. De redactie en de Raad van Commissarissen moeten hun goedkeuring nog geven. Meer bij het Dagblad van het Noorden

Schaepman kandidaat-opvolger Abram bij NVJ
Kees Schaepman lijkt kandidaat te worden gesteld voor de opvolging van Ron Abram als voorzitter van de NVJ. Schaepman is eindredacteur van De Ochtenden van de VPRO-radio en was eerder o.m. redacteur van Vrij Nederland. Hij is vice-voorzitter van het NVJ-bestuur. De verkiezing van de nieuwe voorzitter vindt 24 mei plaats. Meer bij De Journalist

Wegener moet proberen titels te verkopen
De NMa (mededinging) meldt dat uitgeverij Wegener om de concurrentie in de regio Gelderland te waarborgen volledige medewerking moet verlenen aan de verkoop van een aantal titels. De NMa acht de kans op verkoop van de Arnhemse Courant en 3 edities van het Gelders Dagblad in de oorspronkelijke vorm gering, maar meent wel dat voor ten minste delen van deze dagbladen geÔnteresseerde kopers bestaan. De NMa wil ook dat Wegener-dagbladen in Gelderland niet duurder worden dan elders in het land. Persbericht

NL Awards: regioproducties onderscheiden
De eerste NL-Awards voor de beste regionale omroepprogramma's zijn voor de tv gegaan naar Beroving op een NS-station (AT5), Boppeslach (Omrop Frysl‚n), Hij was het weer: herinneringen aan Jan Pelleboer (TV Noord) en De Geschiedenisbus (TV Gelderland). In de sector radio zijn onderscheiden De schuilkelders van Nijmegen (Radio Gelderland) en De gong fan Saken (Omrop Frysl‚n). Een eervolle vermelding kreeg Boei: De Grote Barribal (Radio Rijnmond). De jury bestond uit programmamakers van de regionale en de landelijke omroepen, en docenten van Opleidingen voor Journalistiek en Mediastudies. Bron: Adformatie

Keyl: Voor 'n talkshow moet je journalist zijn
"Ik denk dat het een groot misverstand is dat je voor een talkshow geen journalist hoeft te zijn. Daarom gaan al die andere talkshowpresentators af. Er zijn er niet veel die het in Nederland lang volhouden. En de mensen die dat wel doen, zoals Paul Witteman en Sonja Barend, dat zijn wel journalisten. Omdat het toch een vak is." Catherine Keyl in een groot EO-interview.waarin ook de Hilversumse slangenkuil aan bod komt: "Het is dat het werk zo leuk is, maar anders was ik allang weggeweest. De arrogantie van de tv-producenten is enorm. Ze denken allemaal over jouw rug geld te verdienen en daar heb ik het even heel erg mee gehad. (-) Aan de top is het een echte mannenwereld. Terwijl er honderden vrouwelijke omroepmedewerkers zijn." Meer bij eo.nl

Lezersredacteur kapittelt Eindhovens Dagblad
Waarom moest de politie in het Eindhovens Dagblad een advertentie plaatsen om haar visie te geven op de beroving van een invalide vrouw? Omdat de krant een rectificatie of ingezonden brief niet wenste te plaatsen. De lezersredacteur, die de zaak uitzocht, is gebleken dat de redactie ten onrechte genoegen heeft genomen met het feit dat de politie in eerste instantie niet bereikbaar was voor commentaar. Daarop volgden misverstanden tussen redactie en politie over bijv. een persverklaring die als ingezonden brief werd afgewezen. Ook een nieuwe ingezonden brief van de politie haalde de krant niet. Zelfs als er twee lezingen over een voorval bestaan, aldus de lezersredacteur, mag weerwoord in een zo objectief mogelijke verslaggeving niet ontbreken. Meer bij het Eindhovens Dagblad

Katholieken willen Yorin 'onthufteren'
De Rooms-Katholieke Kerk eist van het tv-programma YorinSane "welgemeende excuses" voor het verstoren van een persconferentie van kardinaal Simonis, vorige week woensdag. Volgens de Kerk mocht Yorin na de persconferentie een gesprek filmen tussen de kardinaal en een oude vrouw. Hoewel de kardinaal al op de persconferentie vragen van de vrouw beantwoordde, bleven de programmamakers de vragen herhalen, aldus een woordvoerder, die de verstoring "bruut, onfatsoenlijk en onnodig" noemt. Bron: ANP  Meer bij het Nederlands Dagblad

 OR KRO had mee willen praten
De OR van de KRO gaat in beroep tegen de beslissing van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep om de EO en de Avro van thuisnet te laten wisselen. Dit vooral omdat het de OR steekt dat de Raad geen adviesaanvraag bij de OR heeft ingediend. Ook eerdere verzoeken om adviesrecht zijn niet gehonoreerd en nu is de OR het zat. Volgens Wolffensperger betreft het hier juist een uitzondering op de Wet op de OR omdat het een publiekrechtelijke beslissing is die invloed heeft op de zendtijdindeling, en maakt de OR geen schijn van kans. Bron: spreekbuis.nl

Amersfoortse Courant zat fout
De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht gegrond verklaard tegen de Amersfoortse Courant, die aan het eind van een artikel schreef: "Bij de laatste zitting was nog een andere jongen aanwezig die door <klager> zegt te zijn misbruikt." Deze slotzin bevat volgens de Raad een ernstige beschuldiging aan het adres van de klager, die niet rechtstreeks betrekking heeft op de strafzaak in het artikel. Klager had in de gelegenheid moeten worden gesteld commentaar te geven. Ook is 'de andere jongen' duidelijk niet een zodanige bron dat de krant zonder meer op zijn woorden mocht afgaan. Nader onderzoek zou de krant geleerd hebben dat de klager in de zaak, op wie de slotzin slaat, was vrijgesproken. Uitspraak

Nederlanders houden tv-ploeg aan
Een Nederlandse eenheid van de vredesmacht in Afghanistan heeft een tv-ploeg van de Arabische nieuwszender Al-Jazeera aangehouden die ondanks herhaalde verzoeken doorging met filmen, kort nadat bij de basis van de Nederlanders en de Duitsers bij Kabul een aanslag was gepleegd. Daarbij kwamen twee Afghaanse tolken en de dader om het leven. De journalisten zijn na hun aanhouding door Duitse vredessoldaten ondervraagd. Zij klagen over een slechte behandeling. Bron: BN/DeStem

Lees ook:
Conflict over thuiskopieheffingen (Emerce)
UPC sluit honderden klanten per week af (Gelderlander)
Spits: spijt over oproep nieuwe nummer 1 Top 2000
Spindoctor Ton Elias (QuoteNet)

Bij De Journalist o.m.:
Cover: Journalistiek onder vuur
- Mediakritiek in Jaar van Fortuyn
- Journalisten houden moeite met kritiek
- Problemen bij De Journalist
Verslaggever woest na inbeslagname banden

Psychologie Magazine groeit 30% per jaar
Anti-kerstkaart voor Sanoma
SvJ Utrecht in concurrentieslag
Rutger van Zanten voorzitter PPV
NOS naar Beurs
Commentaar over zelfkritiek
Het Mooiste Aller Tijden
Interview met Gerard Krul

Regels voor de privacy
Personalia
 
Dit nummer van De Journalist is het laatste dat hoofdredacteur Piet Hagen maakte. Onder zijn leiding steeg de oplage van 9.000 naar 12.000 exemplaren. Het aantal pageviews op de website steeg in de ruim 7  maanden waarin de site bestaat tot 13.090 per maand.

En verder
- SBS-programmamaker Willibrord Frequin is vrijdag gearresteerd in de tuin van de familie Duisenberg in Amsterdam-Zuid. Frequin, met een filmploeg bij zich, had met een hoogwerker een enorme IsraŽlische vlag over het pand laten leggen. Na een paar uur werd hij vrijgelaten. Bron: Het Parool/NRC

- Het weekblad Panorama wordt in januari 2 cm smaller en heeft dan precies het formaat van Nieuwe Revu. Bron: NUV

- Het kabinet wil geen volledig Nederlandstalige liedjeszender. Zo'n station zou niet levensvatbaar zijn, en het mag juridisch ook niet van de EU. Het kabinet wil nu een zender die bijdraagt aan de Nederlandse muziekcultuur, met een minimumpercentage Europese muziek, waaronder Nederlandse. Bron: AD

- Na protest van de Nederlandse Kring van Filmjournalisten verlaagt het International Film Festival Rotterdam de wegens teruglopende inkomsten aangekondigde inschrijfkosten voor journalisten van 50 euro naar 30. Bron: Rotterdams Dagblad

- In 2002 zijn 67 journalisten bij de uitoefening van hun beroep om het leven gekomen. Van hen werden er zeker 48 vermoord. De gevaarlijkste landen voor medewerkers van de media zijn Colombia, Rusland en Pakistan. Het rapport (PDF-bestand)

- De BBC zendt vandaag The National 2002 Test uit, een interactief eindejaarsoverzicht dat is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Eyeworks, ook bedenker van o.m. De Nationale IQ Test. Bron: Persbericht

- Times Persoon van het jaar is dit jaar een drietal klokkenluidster over mistanden bij de FBI, WorldCom en Enron. Bron: ANP via SpitsNet
 

Vrijdag 20 december 2002

Omroep-cao: hete winter op komst
   Leden spreken zich uit begin januari
Het eindbod van de publieke omroepwerkgevers is voor de NVJ absoluut onacceptabel. De ledenbijeenkomsten op 7 en 8 januari gaan dus door. Het loonbod komt neer op 2,2%, de werkgevers willen de tijdelijke contracten niet aanpakken, de zekerheid van vaste medewerkers op de helling zetten, een raam-cao om bijv. regionaal uitgeklede arbeidsvoorwaarden aan te kunnen bieden, de aanvulling voor arbeidsongeschiktheid bij het 3e jaar afschaffen, evenals de 30% tijdsvergoeding bij nachtdiensten. Meer bij de Sectie Omroep

Sociaal plan PCM: ook Parool en Crosspoints
NVJ-secretaris Hans Verploeg heeft mede namens de andere vakorganisaties een principeakkoord bereikt met PCM over een sociaal plan. Het geldt voor alle reorganisaties van 17 september dit jaar tot tot 1 januari 2004. Hij is redelijk tevreden: "Het is sober maar naar omstandigheden goed. Onze ruimte is uiteraard beperkt door de moeilijke situatie waarin PCM uitgevers bleek te verkeren. " Het plan geldt ook voor de door de nieuwe eigenaar van CrossPoints aangewezen boventalligen. Ook Parool/Weekmedia zal voor boventalligen een gelijkwaardig sociaal plan laten gelden. Meer, ook de integrale plantekst, bij de NVJ-sectie Dagblad

Waakhonden Wegener bekijken sociaal plan
Vandaag komen de kaderleden van de NVJ in het Wegener waakhondenoverleg bijeen om te praten over de plannen van Wegener. De voorstellen voor het sociaal plan van de uitgever staan haaks op de recente sociale plannen bij andere bedrijven. De NVJ en de andere vakorganisaties zullen de Raad van Bestuur verzoeken om meer inzicht te geven in de financiŽn. De COR, die een onafhankelijk financieel onderzoek afwees, wordt gevraagd hoe urgent men het vindt om tot een sterk versoberd sociaal plan te komen. Meer bij de NVJ-sectie Dagblad

Divendal hoofdredacteur Journalist
Joost Divendal (47) wordt per 1 maart hoofdredacteur van De Journalist. Hij volgt Piet Hagen op, die deze maand afscheid neemt. Divendal is redacteur bijzondere projecten bij Trouw en was daar eerder chef opinie, eindredacteur en chef kunst. Hij wil de externe kritiek op de pers in De Journalist versterken.

NOS laat publiek Man/vrouw v/h Jaar kiezen
De NOS laat het publiek via internet voor het eerst de nieuwspersoonlijkheid van het jaar kiezen. De uitslag wordt bekendgemaakt in het jaaroverzicht op 28 december. De verkiezing van de nieuwsman of -vrouw vindt volgens het ANP plaats via de website van de NOS  maar daar was gisteravond nog niets van te zien.

Weekpeiling politieke voorkeur kranten
Het politieke vakblad P.M.denHaag en Publistat Mediaonderzoek brengen een wekelijkse peiling naar de politieke voorkeuren van landelijke dagbladen, zoals deze naar voren komen in columns en commentaren. Ook van artikelen waarin politieke partijen of personen voorkomen wordt het oordeel vastgesteld. In de eerste meting, die gisteren verscheen, blijkt vooralsnog weinig vertrouwen in politieke partijen. In 33 columns en commentaren in 5 landelijke dagbladen krijgen partijen slechts 10 maal een positief oordeel.  De meningen over Balkenende zijn verdeeld, de VVD oogst de meeste kritiek en aandacht. Meer informatie

Lekker hoeft niet te rectificeren
De jaargids Lekker hoeft niet te worden teruggehaald en hoeft ook niet te rectificeren. Dat besliste de rechter deze week in een kort geding dat tegen het blad was aangespannen door de nieuwe eigenaar van het Hilversumse restaurant Joffers, dat in de gids niet goed besproken werd. Het blad had volgens de rechter kunnen melden dat er nu een nieuwe eigenaar is, maar wilde die omissie toch niet  onrechtmatig handelen noemen. Uitspraak

Geen rectificatie Nawijn-artikel Telegraaf
De Telegraaf hoeft van de Amsterdamse rechter een artikel niet te rectificeren, waarin de krant meldde dat minister Nawijn zich schuldig had gemaakt aan belastingontduiking. Nawijn had daar in kort geding om gevraagd. De Telegraaf heeft volgens de rechter aannemelijk gemaakt dat zij voldoende onderzoek heeft gedaan alvorens over te gaan tot de omstreden publicatie. Bovendien is de reactie van Nawijn in het artikel opgenomen, dat niet van dien aard is dat het de Telegraaf van publicatie had moeten weerhouden. Nawijn moet de kosten betalen. Uitspraak

NTG koopt uitgever en drukkerij
NTG (Nederlandse Tijdschriften Groep, van Erik de Vlieger) neemt voor een niet bekendgemaakt bedrag per januari de Argo Groep over (o.m. ladsmagazine Maxim, sponsored-magazines, een prepressbedrijf en een  drukkerij). De 130 personeelsleden zetten zo'n 26 miljoen euro om per jaar. NTG wil zijn eigen titels in de verworven drukkerij laten drukken. Bron: Adformatie

 Van Westerloo hekelt arrogante trekjes pers
Dat de gedrukte pers het moeilijk krijgt, komt deels omdat ze zich te arrogant heeft opgesteld. Dat zei directeur Fons van Westerloo van SBS bij de lancering van het tv-programma Wehkamp Welkom. De gedrukte pers roept het onheil over zichzelf af door strikt vast te houden aan een strenge scheiding tussen redactie en commercie. Zo had tot voor kort een adverteerder geen enkele invloed op de plaats van een advertentie. "Dat moest je maar afwachten en dat leidde tot de meest vreemde situaties. Veel kranten komen daar nu op terug, maar het is te laat." Bron: Zwolse Courant

Antilliaans/Arubaans tv-kanaal UPC
In januari introduceert UPC een 24-uurs digitaal tv-kanaal in het Papiamento: A-TiVi, gericht op 120.000 Antillianen en Arubanen in Nederland. De programmering bestaat uit nieuws, actualiteiten, kinder- en kookprogramma's, Venezuelaanse soaps, muziek en spelshows. Een abonnement kost 15 euro per maand en is alleen verkrijgbaar in combinatie met  een abonnement op UPC Digital. Persbericht

KRO had bandopname moeten melden
Na een klacht van Ferry Hoogendijk heeft de Raad voor de Journalistiek het programma KRO1opdeMiddag gekapitteld omdat het passages uitzond uit een telefoongesprek met Hoogendijk zonder dat aangekondigd was dat een band meeliep. Een interne regel bij de KRO luidt: "Bij ieder gesprek (-) zeg je wie je bent, namens welk programma je belt en dat dit gesprek wordt opgenomen." De door de redacteur gekozen tekst week af, en Hoogendijk is onvoldoende duidelijk gemaakt dat het gesprek werd opgenomen om te worden uitgezonden, aldus de Raad. Uitspraak

Bloomberg stopt met digitale radio
Het Amerikaanse persbureau Bloomberg trekt zich terug uit het 24-uurs digitale radiostation waarvoor het 2 jaar geleden een joint venture begon met de Britse Wireless Group. Dat bericht kwam als een schok voor de andere 9 kanalen van Digital One. Digitale radio komt maar langzaam van de grond, o.m. vanwege de kostbare apparatuur die er voor nodig is, hoewel er inmiddels een portable is voor 155 euro. Op Bloombergs website leeft het station voort, dat het geluid van Bloombergs tv-kanaal weergeeft. Bron: Europemedia

Lees ook:

Reclamecensuur Volkskrant en Telegraaf
Bavaria wint van ReclameCodeCommissie

En verder
- De rechtbank in Rotterdam heeft 4 vermeende terroristen vrijgesproken, ook de telefoontaps van AIVD zijn niet terecht gebruikt, menen de rechters, die in het strafdossier niet de benodigde toestemming van de bevoegde ministers aantrof. Meer bij het AD

- De Tweede Kamer stemt in met de toekomst van de commerciŽle radio, zoals het kabinet die schetst. Er moet wel een commissie benoemd worden die het 'profiel' van vijf zenders gaat inkleuren. Ook moet de Tweede Kamer de kans krijgen zich hierover uit te spreken. Bron: ANP. Meer bij Trouw

- Het late Sportjournaal van de NOS verhuist per 6 januari van Nederland 3 naar Nederland 2. Persbericht

- Fox Kids heeft over de 15-maanden tot 30 september een nettoverlies gemaakt van $44,9 miljoen. Over het voorgaande boekjaar werd nog een winst gerapporteerd van $16,2 miljoen. Per 30 juni was de zender te ontvangen in 31,4 miljoen huishoudens, een groei van 26% ten opzichte van een jaar eerder. Bron: Telegraaf

Agenda
Vrijdag 20 december, 13.30 uur Mr. Pieter van Vollenhoven neemt boek over vliegtuigramp Faro in ontvangst. Locatie: Nieuwspoort Den Haag Persbericht

Jaaroverzichten
- Studio Sport za 21 dec 20.06u Ned 2.
- Teletekst 23 december
- NOS Journaal
- Jeugdjournaal zo 29 dec 17.00u Ned 3
- Radio 1 Journaal

 

Donderdag 19 december 2002

Radio 2 Top 2000: 270.000 stemmen
Voor de Radio 2 Top 2000 zijn 270.000 stemmen uitgebracht,  bijna het dubbele ten opzichte van vorig jaar. Op 24 december wordt de lijst van 2000 hits afgedrukt in de landelijke ochtendbladen en hij is dan ook te downloaden vanaf www.radio2.nl. De 144 uur durende uitzending van - 26 december 0.00 uur tot 31 december net voor middernacht - wordt verzorgd door negen presentatoren: DaniŽl Dekker, Bert Haandrikman, Jeroen Kijk in de Vegte, Riks Ozinga, Hans Schiffers, Stefan Stasse, Ron Stoeltie, Frits Spits en Jeffrey Willems. Matthijs van Nieuwkerk brengt in die periode op de  NPS-televisie dagelijks een uur lang Top 2000 a go-go, met de verhalen achter de hits, artiesten en fans, een Top 2000-quiz en clips. Bron: Radio 2. 

Yorin verstoort persconferentie Simonis 
Een televisieploeg van Yorin heeft woensdag een persconferentie van kardinaal Simonis in Utrecht verstoord. De presentator van het tv- programma Yorin Sane had een bejaarde vrouw meegenomen om uitleg te vragen van uitspraken van de paus over God die de mensheid zat zou zijn. Volgens presentator R. Kyvelos heeft dat velen, onder wie de vrouw van 84, verdriet gedaan. Kardinaal Simonis antwoordde dat de woorden van de paus verkeerd in de media zijn weergegeven. De programmamaker bleef opmerkingen maken in de trant van 'We zijn bekocht'.  De kardinaal noemde het optreden onbeschoft, onfatsoenlijk en intolerant.  De betrokken vrouw zei dat ze nooit aan het programma had meegewerkt als ze had geweten hoe het zou verlopen. Bron: ANP via Trouw

VPRO-journaliste werd vredesactiviste
"De cynische rol van de journalist past me wel. Maar ik vond het uiteindelijk te makkelijk..." Tanja Lubbers werkte 12 jaar als redacteur voor de VPRO en stapte in 2000 over naar Pax Christi om organisaties te steunen die in MacedoniŽ voor de mensenrechten en vrede werken. In het KRO-programma De Wandeling spreekt Lubbers over haar ervaringen. (Vrijdag 20 december 16.30 uur, Ned. 1) Persbericht 

"Bescherm Duitse persvrijheid beter"
De persvrijheid in Duitsland moet beter beschermd worden, zodat telecommunicatiegegevens van journalisten (zoals over GSM-en e-mailverkeer) niet meer zo makkelijk vastgelegd kunnen worden. Dat adviseert een deskundigencommissie aan het Duitse ministerie van Justitie. Tegen de overheidspraktijken (bijv. tijdens de recente RAF-affaire) lopen al officiŽle klachten van redacteuren van weekblad Stern en de omroep ZDF. Bron: Spiegel via DPA via newsroom.de

Nieuw: Europese medische journalistenprijs
De vereniging van Duitse medische journalisten heeft een Europese journalistenprijs in het leven geroepen, 7500 euro groot. Tot 31 december kunnen producties over medische kwesties worden ingezonden via presse@journalistenvereinigung.de  Bron: newsroom.de

Raad Journalistiek kapittelt Goudsche Courant
De Goudsche Courant heeft grenzen overschreden door de voor een artikel irrelevante straatnaam te publiceren van een rolstoelgebruikster die een geschil met de gemeente Gouda had. De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht hierover van haar man gegrond verklaard. Journalisten moeten, zegt de Raad nog maar eens, de persoonlijke levenssfeer van personen waarover wordt gepubliceerd niet verder aantasten dan voor een open berichtgeving redelijkerwijs nodig is. Uitspraak 

Betere werkomstandigheden AT5 nodig
De NVJ heeft in een ledenbijeenkomst de conceptvoorstellen voor het komende cao-overleg bij AT5 besproken. Nu de Amsterdamse lokale tv-zender niet fuseert met de provinciale omroep is er geen automatische overgang naar de publieke omroep-cao, zodat AT5-medewerkers bijv. geen 36-urige werkweek hebben. De NVJ wil de ongelijke condities aan de orde stellen. Ook moet er een eind komen aan de bestaande contracteringspraktijken van flexkrachten bij AT5. Bron: NVJ

Kritiek Bovag en RAI op spot over autohuur
De belangenorganisaties Bovag en RAI willen dat minister De Boer van VWS onmiddellijk de reclamespot van het scherm haalt waarin autoverkopers in hun ogen belachelijk worden gemaakt. De spot is in opdracht van het ministerie gemaakt om het huren van auto's te promoten. Autoverkopers worden erin door hun baas voorgeprogrammeerd hoe met kinderen om te gaan. Zo moeten zij roepen: Wat een leuke kinderen, vergezeld van een aai over de bol. Verder moeten zij geÔnteresseerde klanten vertellen dat 'de auto altijd heeft binnengestaan', en worden ze vertoond als zonnebankfanaten. Volgens RAI-woordvoerder C. Boutens wordt een hele branche 'te kakken gezet'. Bron: De Telegraaf

Liza Minelli wil 23 miljoen dollar van TV zender 
Liza Minelli wil dat de makers van een televisieprogramma over haar leven 23 miljoen dollar betalen als compensatie voor de schade die ze geleden zou hebben toen de zender - VH1- ineens het contract opzegde. De show zou gaan over  Minelli en haar echtgenoot David Gest. Na opnamen van een diner bij het echtpaar thuis gooiden de programmamakers het bijltje erbij neer omdat Gest volgens hen een ,,control freak'' is. Bron: ANP via Trouw

Fox Kids Europe boekt groot verlies 
Televisiezender Fox Kids Europe heeft over de maanden juli 2001 tot en met juni 2002 een nettoverlies van 44 miljoen dollar geboekt. Vorig jaar was er nog sprake van een winst van 16 miljoen dollar. Het grote verlies is mede het gevolg van nieuwe Amerikaanse boekhoudregels, maar is vooral te wijten aan hogere kosten. Fox Kids moest meer programmarechten betalen en de afschrijvingen bedroegen 59 miljoen dollar.  De inkomsten namen met 8 procent toe naar 129,3 miljoen dollar. Fox Kids Europe heeft een notering aan de effectenbeurs in Amsterdam. Sinds vorig jaar is het bedrijf voor 76 procent in handen van Walt Disney. Bron: ANP via Trouw / Persbericht Fox

Lees ook:
Berlusconi Łbernimmt spanischen TV-Sender (Newsroom.de)
Advertentie-censuur bij Volkskrant en Telegraaf (Persbericht Goede Waar)
Remedies bij concentraties (NMa PDF-bestand)

En verder 
- Ontwerper Marcel Wanders (39) heeft de trofee Man van het Jaar 2002, uitgereikt door het tijdschrift Man, in de wacht gesleept. Het blad looft de prijs jaarlijks uit aan mannen die zich onderscheiden op het gebied van mode, design, cultuur en lifestyle. Bron: Adformatie

- Vanaf zondag 22 december brengt SBS 6 wekelijks het programma 'Geld Maakt Gelukkig', een informatief televisiemagazine over geldzaken voor de consument, gepresenteerd door  Susan Blokhuis. 16.30 - 17.00 uur, SBS 6. Bron: Persbericht SBS 6

Op 23 december start bij BNN een serie van zes nieuwe afleveringen van het tv-programma Lijst 0, waarin Bridget en Katja de ontwikkelingen in Den Haag op de voet volgen en proberen de kloof tussen jongeren en de politiek kleiner te maken. In de eerste uitzending een interview met Jan Peter Balkenende. Bron: Persbericht BNN

- De Amsterdamse advocaat mr. Geert-Jan Knoops is verkozen tot beste strafpleiter van 2002. Vanavond is in het televisieprogramma van  Peter R. de Vries te zien hoe Knoops, die  Herman du Bois en Wilco Viets in de Puttense moordzaak wist vrij te pleiten, de Bronzen Toga krijgt uitgereikt. De advocaten toptien wordt ook bekendgemaakt. Bron: De Telegraaf

 - Het Amerikaanse persbureau AP gaat per 1 januari het Duitse bureau DPA sportberichten van buiten Duitsland leveren, en in ruil daarvoor zal DPA zijn Duitse sportnieuws aan AP leveren. Tot nog toe partnerde AP hiervoor met de dienst "sid". Bron: DPA via newsroom.de

Agenda
Maandag 23 december, 14.30 uur - Bijeenkomst voor vakbondsleden in de vestiging van dagbladuitgever HDC in Haarlem. Op de agenda staat o.m. een toelichting op het sociaal plan.

Maandag 6 januari, 14.30 uur - Bijeenkomst voor vakbondsleden in de HDC-vestiging in Haarlem. Hier wordt gestemd over het bereikte akkoord over het sociaal plan. Persbericht
 

Woensdag 18 december 2002

Geld voor gezonder werk in uitgeverijen
Uitgeverijen gaan voor 1,5 miljoen euro de arbeidsomstandigheden verbeteren. Dat zijn de NVJ en de andere vakbonden, werkgevers, en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overeengekomen in een arboconvenant dat deze week is ondertekend. Het ziekteverzuim bij uitgeverijen is relatief laag. Toch hebben de 15.000 werknemers veel te maken met werkdruk en RSI. Een plan van aanpak wil het aantal gevallen van RSI en werkstress in 4 jaar tijd verminderen met minimaal een derde, werkdrukklachten en langdurig ziekteverzuim met een kwart. Zie "Betere werkomstandigheden" bij NVJ Algemeen 

Afscheid Piet Hagen gaat niet door
Het afscheidsfeestje van Piet Hagen bij de Journalist, morgen, is afgeblazen. Dat laat de redactie van het vakblad per e-mail weten aan de mensen die ervoor waren uitgenodigd. Dit als gevolg van een conflict tussen de NVJ en Veen Magazines over de toekomst van De Journalist en de mogelijke gevolgen daarvan voor de redactie (zie Vaknieuws, gisteren).

Marga van Praag stopt met presentatie Journaal 
Marga van Praag stopt met de presentatie van het NOS Journaal en gaat voor die nieuwsrubriek reportages maken die nu niet aan bod komen. Dat moeten onderwerpen zijn buiten de officiŽle aganda's om en zullen  vooral in het achtuurjournaal worden uitgezonden. Van Praag begon bij het Jeugdjournaal en maakte later de overstap naar het  NOS Journaal Bron: ANP via Trouw

Raad keurt tonen foto van huis af
Dagblad BN/De Stem en kabelkrant TV-Gazet hadden geen foto moeten plaatsen van het woonhuis van een bestuurslid van de Saoedische organisatie Muwaffaq, die door de VS ervan wordt verdacht het terroristennetwerk van Bin Laden financieel te steunen. De Raad voor de Journalistiek verklaarde een klacht van het bestuurslid gegrond. In het algemeen moet een journalist voorkomen dat een afgebeelde woning kan worden getraceerd, aldus de Raad. Dat de straatnaam in de media genoemd is, vindt de Raad weer niet erg, die informatie was openbaar via de Kamer van Koophandel verkregen. Wel had het noemen van het huisnummer door de TV-Gazet beter achterwege kunnen blijven. Uitspraak BN/De Stem , Gazet

KRO wil betere beveiliging Mediapark
De KRO wil snel met het openbaar ministerie en de politie praten over drastische verbetering van de veiligheid in en rond de studiocomplexen in Hilversum. Directeur Verlind noemt het onthutsend en verbazingwekkend dat er na de moordaanslag in mei geen structurele veiligheidsmaatregelen zijn getroffen, terwijl de omroepen daar juist om hadden gevraagd. Bron: De Telegraaf

Inzenden voor Infographics Jaarprijs 2002
Tot 21 januari kan werk worden ingezonden voor de Infographics Jaarprijs 2002 (2000 euro) van NVJ en BNO, die samenwerken in de vakgroep infographicmakers Nederland, VIN. Ook opdrachtgevers en redacties kunnen aanmelden en inzenden. Inzendingen kunnen bestaan uit 1 tot 3 infographics per individuele maker, gemaakt tussen 1 juni 2001 en 1 januari 2003. De jurering vindt plaats op 24 januari, de uitreiking op 15 februari. Meer informatie op infografieken.nl, de site van de VIN.

Palm Plus te groot om zonder OR te werken
De NVJ heeft met leden bij tv-productiemaatschappij Palm Plus gesproken over arbeidsvoorwaarden en het oprichten van de wettelijk verplichte OR, waarop de directie al in juli is gewezen. Bij Palm Plus werken 70 mensen, een OR is verplicht boven de 50. De NVJ heeft Palm Plus gevraagd nog dit jaar een OR-verkiezingsdatum vast te stellen. Bron: NVJ

Proef met reclamevrij jeugdblok
Er komt een experiment met een reclamevrij jeugdblok op de publieke omroep. Gisteren stemde een meerderheid van de Tweede Kamer vůůr dit voorstel van SP-Kamerlid Agnes Kant. Reclamevrije jeugdblokken zijn al praktijk in Noorwegen en Zweden en de SP is blij dat er nu ook in Nederland draagvlak ontstaat voor afschaffing van reclame gericht op kinderen. De publieke omroep zelf heeft vooralsnog negatief gereageerd vanwege de - niet gecompenseerde -  inkomstenderving en omdat gevreesd wordt dat kinderen gaan uitwijken naar de commerciŽle omroep. Bron: Persbericht SP / Adformatie  

Europese aanbesteding omroeponderzoek
Staatssecretaris Van Leeuwen (OC&W) begint deze week een Europese aanbestedingsprocedure voor een onderzoek naar verbeteringen van en mogelijke kostenbesparingen bij de organisatie en efficiency van de publieke omroep. De inschrijving sluit op 3 februari, half februari kan het project gegund worden, dat nog voor de zomer gereed moet zijn. Dit onderzoek staat los van het in oktober aangekondigde onderzoek naar het totale medialandschap, dat door de WRR wordt uitgevoerd. Persbericht

Journalist vecht voor zijn BVD-dossier
De Groningse journalist De Haan heeft opnieuw om zijn hele BVD-dossier gevraagd. De Haan vecht al meer dan 10 jaar om inzage in het dossier dat de voormalige BVD over hem heeft opgebouwd. De journalist heeft een aantal documenten gekregen, maar weet dat er nog veel meer zijn. De Haan werd als "staatsgevaarlijke" gevolgd door de BVD, nadat hij als 17-jarige illegaal affiches plakte en op de middelbare school voor leerlingeninspraak pleitte. Hij kwam er achter dat hij in de gaten werd gehouden toen een oud-inlichtingenman daarover uit de school klapte in een interview. Bron: RTV-Noord

Vlaamse journalist voor rechter om scanner
De Vlaamse freelance-journalist Marc Goossens stond deze week voor de rechter wegens het in BelgiŽ verboden bezit van een afluisterscanner. Volgens het OM is de journalist altijd zo snel op de hoogte dat hij wel een scanner můet hebben. Goossens zegt dat hij gewoon tipgevers heeft. Bij huiszoekingen is ook geen scanner gevonden. Rond deze zaak speelt ook een kwestie van bronbescherming. Uitspraak: 13 januari. Meer bij de Standaard

Lees ook:
Verkiezingen bij de Publieke Omroep
Niemand nam verantwoordelijkheid voor beveiliging Mediapark (BN/De Stem)
Tekst Nationale Dictee (doc.-file)
CDA ontevreden over frequentieverdeling.(ANP via  DFT)
De Mol betaalt 20 miljoen voor Noordzee FM (radionieuws)
Deen wint Unicef foto van het jaar (newsroom.de)

En verder
- Het is nu definitief dat Jeroen Pauw met ingang van 27 januari presentator van NOVA wordt, naast Clairy Polak. Het andere presentatieduo bestaat uit Felix Rottenberg en Matthijs van Nieuwkerk. Pauw maakte sinds 2000 bij BNN programma's als De Hemelpoort, Pauw in Panama en het mediaprogramma Storing. Bron: Persbericht.  

- Wijkverslaggevers van de Zwolse Courant worden uitgerust met laptop en mobiele telefoon en houden wekelijks zitting in een wijkcentrum. Bron: dagelinks.nl

- Het politiekorps Brabant-Zuid-Oost en Omroep Brabant hebben een convenant getekend voor het nieuwe wekelijkse opsporingsprogramma in de provincie, dat  'Bureau Brabant' gaat heten en op  7 januari voor het eerst wordt uitgezonden. Bron: Politie.

- De Politieke Aandelenmarkt van de Volkskrant opent vandaag de PremierMarkt. Beleggers op de PAM kunnen op die markt speculeren op de vraag wie na de verkiezingen van 22 januari premier wordt. 

- Tijdens de bijeenkomst in Rotterdam waar Bill Clinton zondagavond aanwezig was, golden zware veiligheidsmaatregelen. De pers werd afzijdig gehouden in een aparte ruimte, journalisten mochten alleen met een bewaker naar de toilet. Bron: ANP

- Meer Vlamingen luisteren naar de radio dan welke andere Europese bevolkingsgroep dan ook: gemiddeld 5,5 uur per dag. Dat blijkt uit de Radio Key Facts van IP marketing,  dat onderzoek deed in 20 Europese landen en in de VS.

- Per 1 december krijgen Duitse tijdschriftjournalisten 2,1% meer salaris. Dat adviseert de werkgeverskoepel zijn leden althans. Er is geen akkoord met de bonden, die 5,5% vroegen. Bron: DPA via newsroom.de

Agenda
Maandag 23 december, 14.30 uur - Bijeenkomst voor vakbondsleden in de vestiging van dagbladuitgever HDC in Haarlem. Op de agenda staat o.m. een toelichting op het sociaal plan.

Maandag 6 januari, 14.30 uur - Bijeenkomst voor vakbondsleden in de HDC-vestiging in Haarlem. Hier wordt gestemd over het bereikte akkoord over het sociaal plan. Persbericht
 

Dinsdag 17 december 2002

Peiling actiebereidheid om omroep-cao 
Om de actiebereidheid van de leden van de sectie Omroep te peilen, na het stroeve cao-overleg, heeft de NVJ alvast op 7 en 8 januari bijeenkomsten gepland in het Mediapark in Hilversum. Het cao-overleg van vrijdag heeft vrijwel niets opgeleverd. Zo blijven de werkgevers met hun loonbod steken op een loonsverhoging van net iets meer dan 2% op jaarbasis. De werkgevers kunnen op 20 december nog een laatste bod doen. Mocht dat aanleiding vormen om door te praten, dan gaan de actievergaderingen wellicht niet door. Meer bij de Sectie omroep 

De Journalist dreigt maandblad te worden
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en uitgeverij Veen hebben een conflict over de toekomst van vakblad De Journalist. De uitgever wil van het blad een maandblad maken en mogelijk de vijfkoppige redactie verkleinen. Door het inkrimpen van de arbeidsmarkt kampt het tweewekelijks verschijnende blad met teruglopende advertentie-inkomsten. Bron: de Volkskrant

Pauw naar Nova
Jeroen Pauw wordt inderdaad per 27 januari co-presentator van de tv-actualiteitenrubriek NOVA. Hij vormt met Clairy Polak een vast presentatieduo, naast het andere vaste duo Felix Rottenberg/Matthijs van Nieuwkerk. Pauw blijft verbonden aan BNN als presentator en programmamaker. Persbericht

COR Wegener wijst externe analyse af
Veel redacteuren steunen het NVJ-voorstel om een externe deskundige een financiŽle analyse te laten maken om te kunnen oordelen over de noodzaak van de reorganisatie bij uitgever Wegener. De COR heeft het verzoek echter afgewezen met 6 stemmen voor en 7 tegen. Algemeen secretaris Hans Verploeg is verbijsterd: "Er dreigen honderden banen van journalisten en andere werknemers te verdwijnen. Bij sommige titels dreigt het korte termijnherstel van het rendement te resulteren in teloorgang op langere termijn." Wegener wil het sociaal plan versoberen en ontslagbescherming schrappen. De NVJ heeft, gesteund door de andere bonden, de onderhandelingen over het nieuwe sociaal plan opgeschort. Op 20 december bespreken de NVJ-kaderleden in het waakhondenberaad de situatie. Meer bij de NVJ-sectie Dagblad 

Mogelijk korte opsporingsberichten bij SBS
Tussen september 2001 en augustus dit jaar heeft het AVRO tv-programma Opsporing Verzocht geleid tot oplossing in 70 van de 242 zaken waarin de medewerking van het publiek werd gevraagd. Justitie heeft de samenwerking met regionale opsporingsprogramma's uitgebreid, zoals in Limburg en Friesland. Overwogen wordt om korte opsporingsberichten bij SBS onder te brengen en er wordt gedacht aan een apart opsporingsprogramma. Jaarverslag Opsporingsberichtgeving 2002

AT5 wil lokale radiozender overnemen
AT5 overweegt de lokale Amsterdamse radiozender Stads FM over te nemen. De programmamakers daarvan zijn echter tegen. Ook hoofdredacteur Wim Groeneveld vreest verschraling van het medialandschap: "Je moet ook een ander geluid laten horen dan op AT5." Het is overigens nog niet duidelijk of de Mediawet toestaat dat een commercieel station (als AT5 dat zou worden) op een publieke zender gaat uitzenden. Meer in Het Parool

Webactie tegen freelancecontracten
Freelance illustratoren, journalisten en fotografen zijn op internet een actie begonnen tegen uitgevers zoals Sanoma, Wegener en Audax, die hun werk willen doorverkopen zonder daar een fatsoenlijke vergoeding voor te geven. Freelancers die weigeren voor de jaarwisseling de nieuwe contracten te tekenen worden bedreigd met uitsluiting. Op een groeiend aantal websites zijn spotprenten en artikelen over de kwestie te vinden. Meer informatie op infografieken.nl, de site van de VIN.

Conceptvoorstellen nieuwe ANP-cao
Een nieuwe inconveniŽntieregeling is naast loonsverhoging en formatiegaranties een cruciaal punt in de komende onderhandelingen voor een nieuwe cao bij persbureau ANP. De NVJ heeft de conceptvoorstellen aan de ANP-leden voorgelegd. De directie wil terug naar de oude, minder gunstige, basisregeling. De NVJ stelt voor om de bestaande, al jaren in de praktijk toegepaste inconveniŽntieregeling in de cao op te nemen en op sommige punten meer aan de werkpraktijk aan te passen. Bron: NVJ

Nederlander kijkt 3 uur per dag tv 
De Nederlander kijkt gemiddeld bijna drie uur tv per dag (177 minuten tegen 166 minuten vorig jaar). De onderzoekers van KLO zien dat amusementsprogramma's als Kopspijkers, Idols en Baantjer grote massa's kijkers aanspreken. Het onderzoek, dat is uitgevoerd door  bureau Intomart registreert nu ook zappers die minder dan tien seconden bij een zender blijven. Daardoor gaat het kijkcijfervan een prorgamma omhoog. Bron ANP via Trouw

Kist optimistisch over vrijkomen tv-gegevens
Scheidend topman Kist van de NMa verwacht dat de publieke omroepen en HMG (RTL4, RTL5 en Yorin) binnen een jaar hun programmagegevens definitief zullen moeten afstaan aan derden. Dat zegt hij in een afscheidsinterview met De Telegraaf. Vorige week bevestigde de rechtbank in Rotterdam dit eerdere oordeel van de NMa. De Telegraaf probeert al jaren de programmagegevens te krijgen om een wekelijkse rtv-gids bij de krant te kunnen voegen. Juristen verwachten na de rechterlijke uitspraak, waartegen de NOS in beroep gaat, dat het nog jaren duurt voordat zo'n televisiegids er kan komen. Bron: De Telegraaf 

Directie schorst hoofdredactie onterecht
De schorsing in februari van de hoofdredacteuren door de directie van het ochtendblad de Ware Tijd (Paramaribo) is onterecht, besliste een rechter deze week in kort geding. Voor hij ook besluit over eventuele werkhervatting wil de rechter van beide partijen op 6 februari hun schriftelijke conclusie. Het conflict op de krant draaide om een verschil in visie op het beleid. De directie-advocaat vindt dat rechters geneigd zijn het werknemersbelang voorop te stellen: "Al te grote bescherming van de werknemer heeft consequenties voor het investeringsklimaat." Meer bij De Ware Tijd

Bom bij El Pais onschadelijk gemaakt
De politie heeft een fragmentatiebom gedemonteerd die een "antikapitalistische" groepering uit Milaan gestuurd had naar de redactie van het Spaanse dagblad El Pais. Het pakje bevatte 50 gram aan explosieven die tot ontploffing zouden zijn gekomen als het was geopend. Veiligheidspersoneel van de krant ontdekte de bom tijdens routinematige controle van inkomende post. Meer bij IFEX

Lees ook:
Belg wint het Groot Dictee met nul fouten (de Volkskrant)
Flauwe grappen over dorpspolitiek (AD)
Het oude circuspaard Rudi Carrell wil niet meer (AD)
Internet, het geheime wapen van Al Queda (Planet)

En verder
- (Gisteren geactualiseerd) Reed Elseviers LexisNexis neemt per 1 januari voor een niet bekendgemaakt bedrag FactLane over van PCM en zet de exploitatie voort van redactioneel archiefmateriaal van deze en andere uitgevers, waaronder het ANP.

- SBS wil het programma TV Privť laten herleven, met Wilma Nanninga van de Telegraaf-pagina Privť. Zij levert ook bijdragen aan De Stem van Nederland. Jaren geleden presenteerde Henk van der Meyden, Nanninga's voorganger bij de papieren showpagina, het programma . Bron: Adformatie

De nieuwe Woordenlijst van de Stichting Natuurlijk Nederlands  ((Word-bestand van 214 kB) is uit. Deze lijst omvat zo'n 1200 Engelse begrippen en uitdrukkingen met hun Nederlandse tegenhangers. (Bron: Onze Taal).

- Naar de uitzending van Studio Sport (19.00 uur) hebben zondagavond 3.850.000 mensen gekeken. Daarmee heeft het programma een nieuw kijkcijferrecord behaald, zo berekende  Kijk- en LuisterOnderzoek (KLO). Bron: ANP via Trouw

- Volgens daarover verheugde programmamakers hebben meer dan 1.000 mensen meegedaan aan de interactieve tv-uitzending van Expeditie Robinson. Ook SBS' Stem van Nederland gaat de techniek nu gebruiken. Meer bij Planet Multimedia

NOVA/Den Haag Vandaag (Ned. 3, 22.25 uur) is vandaag geheel gewijd aan de uitkomst van het onderzoek dat de commissie Haak instelde naar de beveiliging van Pim Fortuyn.

- Directeur Jaap van Loon stapt per 1 januari onverwacht op bij Wolters-Noordhoffs educatieve uitgeverij. Hij zou het niet eens zijn met de hogere rendementseisen van het moederconcern. Bron: Telegraaf

Maandag 16 december 2002

LexisNexis koopt FactLane van PCM
Reed Elseviers LexisNexis neemt per 1 januari voor een niet bekendgemaakt bedrag FactLane over van PCM Uitgevers en zet de exploitatie voort van het redactioneel archiefmateriaal van de PCM-kranten, ANP en Quote. De database blijft eigendom van PCM. FactLane richt zich alleen op de zakelijke markt. LexisNexis biedt met een veelheid van diensten en abonnementen online toegang tot 4 miljard documenten uit duizenden bronnen. Het bedrijf is actief in meer dan 100 landen en heeft wereldwijd 13.000 medewerkers. Persbericht

Journalisten bedreigd door onderwereld
De Telegraaf heeft veiligheidsmaatregelen getroffen om misdaadverslaggever John van den Heuvel te beschermen. Hij rijdt nu in een gepantserde auto. De criminele inlichtingendienst waarschuwde 28 augustus dat vanuit de onderwereld een aanslag op zijn leven werd voorbereid. Op 22 september is uit Van den Heuvels woning een laptop gestolen met aantekeningen van nog niet verder uitgewerkte gesprekken die hij voerde met de in BelgiŽ wonende Mieremet. De uitgever van Quote heeft maatregelen getroffen ter bescherming van hoofdredacteur Jort Kelder, n.a.v. van publicaties in dit maandblad over banden tussen vastgoedhandelaren en de onderwereld. Meer in de NRC

PCM denkt aan commerciŽle radiozender
PCM Uitgevers heeft belangstelling voor een commercieel radiostation, omdat kranten en radiostations elkaar aanvullen en versterken. Dat zei bestuursvoorzitter Theo Bouwman, die de situatie rondom de FM-frequentieverdeling echter te onduidelijk vond om er meer over te zeggen. Voor goede ideeŽn is er bij PCM altijd geld, zei hij desgevraagd nog wel. Bron: BusinessNieuwsRadio via Adformatie.

Pauw vrijwel zeker naar Nova
Jeroen Pauw gaat vrijwel zeker naar Nova. Op een feestje ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de tv-rubriek zou Pauw gisteren al aanwezig zijn geweest. Volgens hoofdredacteur Rik Rensen moeten er nog een paar dingen geregeld worden maar is de kans groot dat Pauws komst doorgaat. Het nieuwe Nova begint 28 januari. Het krijgt een Newsnight-achtige uitstraling, met een groot projectiescherm en een zespersoonstafel. Bron: Volkskrant

RTV N.-Holland gaat AT5 beconcurreren
RTV N.-Holland gaat de Amsterdamse lokale zender AT5, die de fusiebesprekingen onlangs afbrak, beconcurreren door per 1 januari ook in de hoofdstad op de kabel beschikbaar te zijn, als de kabelbedrijven die datum halen. Nog meer concurrentie kan komen uit de hoek van De Telegraaf, die zou overwegen het oude plan voor een regionale commerciŽle tv-zender weer uit de kast te halen. Bron: Adformatie

Haasbroek: Alle mediagelden herverkavelen
Een totale nieuwe mediawet stelt Nico Haasbroek voor als eerste in een serie oplossingen van mensen uit het veld. Gooi al het geld dat publieke en commerciŽle omroepen en kranten dit jaar besteden op ťťn hoop en ga herverdelen, zegt hij. Regel alle productie, administratie, verkoop, enz. centraal. De efficiencywinst gaat naar productverbetering: meer civil- en onderzoeksjournalistiek, en meer idee-beloningen. Binnen een medium moeten titels zich meer van elkaar onderscheiden, en de politiek moet meer afstand van de media nemen. Bron: Volkskrant

"Gevarenzone media bereikt"
In de grote landelijke dagbladen kwam de naam Haitske van de Linde de afgelopen maand meer dan 40 keer voor. De naam Emile Ratelband naderde de 200. De telling is van Wilma de Rek die in de Volkskrant betoogt dat Balkenende gelijk heeft: de media laten zich leiden door sensatiezucht. Dat zij toch iets weet van andere lijsttrekkers van kleine partijtjes komt doordat zij ook de gratis krant Metro leest, die rubrieksmatig alle partijen behandelt. De gevarenzone voor de media is bereikt, aldus de Rek.  "We zijn er in 20 jaar niets op vooruit gegaan", besluit ze somber.

Limburgs Dagblad stopt editie M.-Limburg
Het Limburgs Dagblad stopt volgend jaar met de editie Midden-Limburg. Het aantal abonnees loopt autonooom al sterk terug (dit jaar 11%, driemaal zoveel als bij andere edities), daar komt bij dat de fusie van de gemeenten Echt en Susteren, waar twee verschillende edities verschijnen, de krant noopt ťťn editie voor Echt-Susteren te kiezen en dat is niet Midden-Limburg geworden. De editiejournalisten krijgen een andere werkplek binnen de redactie. Bron: De Limburger

Nieuwe omroepbladen op komst
Veronica komt voor de zomer met een tweede omroepblad. Het zal net als het huidige een magazine-uitstraling hebben, maar richt zich inhoudelijk meer op de oudere doelgroep. "We willen met ons blad de andere omroepen voor zijn, die ook met nieuwe omroepbladen komen", aldus een woordvoerster. De naam is nog niet bekend. Meer bij de Gooi- en Eemlander

Geheim Nieuwe Revu: gebak en voorbereiding
VVD-leider Gerrit Zalm kreeg van twee journalisten van Nieuwe Revu gebak voor zij aan een interview met hem begonnen. Zalm: "Na het interview wist ik hoe ze aan Bos z'n vaginaal orgasme en aan Nawijn z'n doodstraf waren gekomen. Ze zijn zeer goed voorbereid, innemend, verrassend in hun vraagstelling en ze nemen er ruim de tijd voor. Dan rolt er zeker nieuws uit. Weet nog niet welk nieuws er uit ons interview is gerold maar ze zagen er iets te tevreden uit dus ik heb blijkbaar iets gezegd wat nieuwswaardig was." Bron: Weblog Gerrit Zalm

Alle lijsttrekkers naar de Twentsche Courant
De lijsttrekkers van tien in de Tweede Kamer vertegenwoordigde partijen, en demissionair premier Balkenende, gaan in januari op de redactie van De Twentsche Courant Tubantia aan tafel met steeds 4 lezers. Gespreksleider is redacteur Frans de Lugt. Daags voor het bezoek van elke lijsttrekker publiceert de krant een stelling waarop lezers telefonisch kunnen reageren. Eerder dit jaar waren zes lijsttrekkers op bezoek bij de krant; die bijeenkomsten werden gestopt na de moord op Pim Fortuyn. Bron: Twentsche Courant Tubantia

Vergelijkende toets kan ook veiling zijn
Het ministerie van OC&W, ook al verantwoordelijk voor de publieke radio, kan bij het verdelen van commerciŽle FM-frequenties middels een vergelijkende toets op basis van subjectieve criteria bedrijfsplannen als gelijkwaardig beoordelen. Het bod geeft dan de doorslag. Dat betekent dat dan feitelijk sprake is van een veiling. In strijd met het strategisch akkoord heeft het kabinet de slechts denkbare variant gekozen, stelt de belangenvereniging Samenwerkende CommerciŽle Radiostations. Persbericht

Duitse Bahn muilkorft pers en publiek
De Duitse spoorwegen hebben vorige week bekendgemaakt dat journalisten gisteren op spoorwegterreinen niet met personeel of reizigers mochten praten over de veel bekritiseerde nieuwe dienstregeling en tarieven. De spoorwegen vrezen verstoring door te grote media-interesse, en stelden voor mediapools te vormen. Twee tv-journalisten van ZDF Reporter berichtten nu op internet over deze dag met mobiele technieken: Liveticker, MMS en SMS. Bron: AFP Meer bij newsroom.de en bij het ZDF

Drie winnaars Vlaamse Scriptieprijs
De eerste Vlaamse Scriptieprijs is ex-aequo gegaan naar Lars Bovť's De mythe in objectief gerationaliseerde cultuursystemen; De samoeraigenrefilm in het naoorlogse Japan (1945-1970), Delphine Hajaji's Une vie de vagabond. Arthur Wauters (1890-1960). Een biografie en Joris van Campenhouts Gaatjes en licht. Studie van fotonisch-kristalgolfgeleiders. Ze krijgen elk 1.000 euro, de beide andere genomineerden elk 250 euro. Meer bij het Fonds PascalDecroos

Lees ook:

Bosnische journalist kan Nederland weer in (TC)
Ken je die mop van die Poolse journalist? (NRC)
Reactie RVD op Telegraafbericht bezoek Nazarbajev
Als de muziek begint, zapt de kijker (ED)
Jan Groen hoofdpersoon Windesheim-soap (ZC)
Het selectieproces faalt wel eens (ED)

En verder
- Zondag is in Club Storm in Utrecht de TvBabe of The Year Award van tvbabes.com uitgereikt aan Yorin-omroepster Sylvie Meis. Haar pagina op die site is het afgelopen jaar het meest bezocht. Persbericht

- Fotograaf Thomas Schlijper schrijft 13/12 onder een foto op zijn website: "De onderhandelingen voor het maken van een foto van zwervers starten tegenwoordig bij een meijer. En dat is dan voor het gemak geen honderd gulden maar honderd euro. Bij 15 euro vonden we elkaar." Bron: tonie.net

- Kabelbedrijf UPC, dat in surseance verkeert, verwacht dat het advies voor de financiŽle herstructurering zo'n 60 miljoen euro kost. Dat staat in formulieren die het in de VS heeft ingeleverd. Bron: ANP Meer bij De Telegraaf

Agenda
Woensdag 18 december, 16.00 uur: Het boek De laatste dagen van een boerenrepubliek van journalist Rudi van Meurs (19.95 euro, geen nadere gegevens) wordt uitgereikt aan gedeputeerde J. de Bondt. Locatie: De Hucht, Elst. Meer in De Gelderlander

Woensdag 18 december (ook 19/2 en 16/5), 20.00 uur: Nieuws uit de kosmos, lezing door wetenschapsjournalist Govert Schilling.  Locatie: Planetarium, Artis, Amsterdam. Entree: 7,50 Persbericht

Donderdag 16 december, 17.00 uur: Paul Geerts, de gepensioneerde tekenaar van Suske en Wiske, krijgt de onderscheiding Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Locatie: Stadhuis, Utrecht. Persbericht

Vrijdag 20 december: Openbare zitting van de Raad voor de Journalistiek, Johannes Vermeerstraat 22, Amsterdam.
- 13.30 uur: Klacht over een artikel in het Utrechts Nieuwsblad waarvoor onvoldoende wederhoor zou zijn toegepast, en dat onjuiste, tendentieuze berichtgeving zou bevatten;
- 15.00 uur: Klacht over publicatie van een foto in Quote die als bijschrift had: "Twee desperate blondines: "We hebben altijd nog de fles rosť". Klaagster meent dat ten onrechte de indruk wordt gewekt dat zij wanhopig en drankzuchtig is. Dit schaadt zowel haar persoonlijke integriteit als haar zakelijke belangen;
- 15.45 uur: Klacht tegen E. Nordholt aan wie klager een dossier heeft gestuurd met het verzoek hierover te publiceren, maar die na kennelijke afwijzing daarvan het dossier niet retourneert.

 

Vrijdag 13 december 2002

Cisca Dresselhuys Hoofdredacteur van het Jaar
Tijdens het vijfde TijdschriftenGala van de Nederlandse Tijdschriftuitgevers werd gisteren Opzij-hoofdredacteur Cisca Dresselhuys uitgeroepen tot Hoofdredacteur van het Jaar. Midas Dekker van VARA TV Magazine werd Columnist van het Jaar. De overige prijzen:  
Tijdschrift van het Jaar - Psychologie Magazine (Weekbladpers Tijdschriften), Lancering van het Jaar - Starstyle (Telegraaf Tijdschriften Groep) , Mercur.nl van het Jaar - Tina.nl (Sanoma Uitgevers),  Artdirector van het Jaar - Hans Wolf (v/h Sanoma Uitgevers), Commercieel Talent van het Jaar - Sander ten Dam (Sanoma Uitgevers),  Tijdschriftcampagne van het Jaar - Unox rookworst (Unilever Bestfood Nederland). De Mercur d”r voor een tijdschrift dat langdurig opvallend heeft gepresteerd ging naar Libelle. Op de internetsites www.mercurs.nl en www.tijdschriften.nl is het juryrapport te vinden. 

Omroep-cao: bonden slijpen de messen
De omroepwerkgevers krijgen vandaag te horen dat verder cao-overleg geen zin heeft wanneer er geen aanvaardbaar antwoord komt op de wensen van de bonden. Ledenraadpleging van de NVJ en andere bonden wijst uit dat een grote meerderheid van de omroepmedewerkers de eisen ondersteunt. Die hebben onder meer betrekking op koopkrachtbehoud, doorstromingsmogelijkheden, minder tijdelijke contracten. Thomas Bruning (NVJ): "Met deze opstelling van de werkgevers zullen we serieus na moeten denken over andere onderhandelingsvormen". Meer bij de Sectie Omroep

Politie adverteert na weigering rectificatie
De Helmondse politie weerspreekt vandaag in een grote advertentie in het Eindhovens Dagblad de berichtgeving van die krant over de behandeling van een gewelddadige beroving van een invalide vrouw. Het krantenbericht was volgens de politie tendentieus en feitelijk onjuist. De hoofdredactie weigerde een rectificatie of een ingezonden brief te plaatsen omdat het artikel slechts op een klein detailpunt incorrect wordt geacht. Daarop besloot de politie, in overleg met de vader van het slachtoffer, tot die ongebruikelijke stap. ,,De berichtgeving in de krant wekte de indruk dat de politie de zaak niet goed heeft aangepakt. Dat is pertinent onjuist'', aldus de advertentie.Bron: ANP via Trouw / Radio 1

Nawijn eist rectificatie van Telegraaf
Minister Nawijn van Vreemdelingenzaken en Integratie eiste woensdag in kort geding voor de rechtbank in Amsterdam een rectificatie van De Telegraaf, die meldde dat Nawijn zich schuldig had gemaakt aan belastingontduiking. Toen hij voorzitter was van voetbalvereniging DSO in Zoetermeer zou hij voor 150.000 euro gefraudeerd hebben. Volgens Nawijns advocaat O. Hammerstein zijn de beschuldigingen vals en probeerde het dagblad de minister opzettelijk schade toe te brengen. Als niet wordt gerectificeerd wil hij 25.000 euro per dag, tot maximaal 1 miljoen euro. De Telegraaf zegt dat zorgvuldig onderzoek vooraf ging aan de publicatie en dat Nawijn in het artikel weerwoord gaf. Uitspraak op 19 december. Bron: ANP via Trouw

NOS in beroep tegen afstaan gidsgegevens
De NOS gaat in beroep tegen de uitspraak van de Rotterdamse rechtbank dat de omroep de publieke programmagegevens aan derden moet verstrekken. De NOS vindt dat op de programmagegevens auteursrecht rust en vreest dat verstrekking aan derden de doodklap wordt voor de eigen omroepbladen, die de NOS "de navelstreng voor de omroepen" noemt. Bron: ANP

Protest tegen visumproblemen Tribunaal
Nederland moet als gastland van het JoegoslaviŽtribunaal flexibeler zijn bij het verstrekken van visa aan Bosnische journalisten, vindt de Tweede-Kamerfractie van D66. Journalisten uit ex-JoegoslaviŽ hebben steeds vaker problemen om aan een visum te komen, soms moeten ze maanden wachten. D66 vindt dat daardoor de vrije berichtgeving over het tribunaal in het geding komt en roept de ministers van Buitenlandse Zaken en Justitie op een einde te maken aan de problemen. Kamervragen

Duitse 'tantetje' blijft in STER-reclame
De Reclame Code Commissie buigt zich maandag over klachten naar aanleiding van het spotje van de Vereniging voor Thuiszorg, waarin actrice Loes Luca de hoofdrol vervult als strenge Duitse dame. Er zijn tien boze brieven binnengekomen. In het spotje speelt Loes Luca een dictatoriale tante van een gezin dat liever professionele thuiszorg inschakelt, maar daarvan onder bedreiging met een mes door 'tantetje' wordt weerhouden. Het filmpje is een aantal kijkers in het verkeerde keelgat geschoten.  Deze week is de spot voor het laatst te zien. Mocht de Reclame Code Commissie geen bezwaar maken dan gaat de Thuiszorg er volgend jaar mee door. Binnenkort verschijnt er een nieuw filmpje, met ook Loes Luca in de hoofdrol. Meer bij het Nederlands Dagblad

Overleg Sociaal Plan Wegener afgebroken
De voorstellen die uitgeverij Wegener dinsdag deed in het overleg over een Sociaal Plan voor haar voorgenomen reorganisatie zijn minder dan het openingsvoorstel van dit voorjaar, laat de vakbond CNV Media weten. Het overleg is afgebroken. De CNV wil zich verdiepen in de situatie waarin Wegener zich bevindt, en daarna aanvullende voorstellen doen. Persbericht.  Zoals bekend heeft de NVJ aan de COR van Wegener voorgesteld om net als bij PCM een externe deskundige een financiŽle analyse te laten maken. Op basis daarvan kan dan worden beoordeeld of het noodzakelijk is om Wegener-redacties te laten samenwerken teneinde een rendement van 20% te bereiken. De nieuwe plannen betreffen ook nog steeds goed renderende Wegener-kranten. Bron: NVJ

Nijntje komt KRO op boete te staan
Het Commissariaat voor de Media beboet de KRO omdat 'De wereld van Nijntje', in april op tv uitgezonden, volledig uit 'merchandising' bestond. Op een hoorzitting kan de KRO zich verweren, waarna de hoogte van de boete wordt vastgesteld, die 18.000 euro kan belopen. De KRO zegt uiterste zorgvuldigheid betracht te hebben. "Nijntje is een commercieel product, maar het is ook kleuterliteratuur met een hoge educatieve waarde", zegt Jeugdhoofd Bult. "Dan kun je ook Sesamstraat beboeten, want er worden ook Bert en Ernie-producten verkocht." Bron: BN/De Stem

Mogelijk conferentie over Pers en Tribunalen
De NVJ en de internationale IFJ overwegen in februari een conferentie te organiseren over oorlogstribunalen en de journalistiek, onder meer over bronbescherming. NVJ-secretaris Hans Verploeg is redelijk tevreden over de toekenning van het verschoningsrecht door de Kamer van Beroep van het JoegoslaviŽ-tribunaal aan de Amerikaanse journalist Jonathan Randal. die volgens NVJ en IFJ met recht geen getuige wilde zijn in het proces tegen de voormalige Bosnisch-Servische vice-premier. (zie ook deze de rubriek van 12 december) Bron: NVJ

Filmpers kwaad om entree Filmfestival
De Kring van Nederlandse Filmjournalisten heeft het Rotterdamse Filmfestival gevraagd de dit jaar ingevoerde 50 euro voor persaanmelding af te schaffen. Het inschrijvingsgeld wordt gevraagd van niet-dagbladjournalisten, waardoor 80 van de 100 Kringleden worden gedupeerd. Elders betaalt een journalist niets, de helft of minder, meldt de Kring. Het Festival zegt juist de algemene trend te volgen. Van de 600 journalisten komen er 350 uit Nederland. De 40 die dagelijks over het festival schrijven kregen altijd al een vip-pas en
toegang tot persvoorstellingen. Meer bij het Rotterdams Dagblad

Lees ook
Weer een week Mediatips (klik-logo bovenin deze pagina)
Bier vloeit vroeg in huize Pfaff (AD)
Man Bijt Hond 500 keer een knipoog (AD)
Vervolg-Kamervragen arrestatie journalist BelgiŽ
Bangladesh laat westerse journalisten vrij (Apeldoornse Courant
Blair challenges the media (MediaGuardian)
Ambtsbericht Soedan (BuZa, doc-file)
IFJ wants EU to protect Public Broadcasting

En verder
- Telegraafjournalist Charles Taylor en ANP-fotograaf Koen Suyk hebben op het eindejaarsdiner van de Nederlandse Vereniging van Golfspelende Journalisten de Golfpersprijs ontvangen van de Nederlandse Golf Federatie. Meer op golfsite.nl

- De journalist Tom Rooduijn heeft een tot nu toe verloren gewaand deel van Gerard Reve's brieven achterhaald. Meer bij de Haagsche Courant 

- AD-journaliste Karen Hamerlynck heeft met het artikel "Brugge wil bruisen" de Culturele Persprijs van Toerisme Vlaanderen en Brussel gewonnen. Bron: AD 

- Documentairemaker Frans Bromet zwierf voor de VPRO drie maanden lang door het Noord-Hollandse IJsselmeerstadje Enkhuizen, waar hij onderdook in de plaatselijke politiek. Sinds de laatste verkiezingen is politiek weer īhotī. In īMeeste stemmen geldenī schetst hij een beeld van de mensen achter de besluitvorming. Vrijdag Ned. 3, 21.05 uur. Bron: Telegraaf 

- Cees van Drongelen is na 250 afleveringen op 16 december voor het laatst te zien als presentator van het AVRO-programma Kunst of Kitsch. Nelleke van der Krogt volgt hem op. Van Drongelen begon in 1964 als journalist bij AVRO's Radiojournaal, werkte voor Sportpanorama en Televizier, begeleidde 'Jongeren op weg naar het Concertpodium' en maakte de eerste Europese ontbijtshow. Bron: ANP via Spitsnet

- Op 1 januari begint BelgiŽs grootste TV-producent, Dullaert&Dumas, een kantoor in Hilversum. Het is al aanwezig in Brussel, Leuven, Berlijn, Keulen en MŁnchen. Er werken in totaal 300 mensen. Persbericht

Agenda
Vandaag, Radio747AM, 16.00 uur: Acteur Henk van Ulsen speelt een hoorspel van de Eindhovens Dagblad-journalist Frans-Jozef Willems. Meer bij het Eindhovens Dagblad

Zaterdag 14 december: Catherine Keyl ontvangt in haar TROS-programma Keyl Astrid Joosten, die het boek 'Verboden liefdes' schreef. Ze praten o.m. over "het grootste taboe in Nederland": het hebben van een relatie met een getrouwde man. Persbericht 

31 januari, 20.00 u: Discussie "Too Big for Europe, too small for the world?" o.l.v. hoofdredacteur Hubert Smeets van De Groene Amsterdammer. Centraal thema: Is Duitsland bereid de grote democratische motor te worden in het toekomstige Europa? Entree 7,50 euro. Meer informatie: felix@felix.meritis.nl

Donderdag 12 december 2002

Randal-uitspraak helpt oorlogsverslaggevers
Oorlogsverslaggevers kunnen alleen worden opgeroepen om te getuigen wanneer hun getuigenis in belangrijke mate de uitkomst van de zaak bepaalt. Dat heeft het Joegoslavietribunaal in Den Haag uitgesproken in het beroep van Washington Post-verslaggever Jonathan Randal tegen het eerdere besluit dat hij gehoord moest worden. 34 journalistieke organisaties steunden hem, waaronder de NVJ. Zijn advocaat vindt de uitspraak een opsteker voor verslaggevers, die niet als neutraal beschouwd zouden worden als ze routinematig gedwongen kunnen worden te getuigen. Meer bij MediaGuardian

NOS moet programmagegevens leveren
De NOS moet de programmagegevens van de publieke omroepen tegen een redelijke vergoeding leveren aan derden. De Rotterdamse rechtbank bevestigde gisteren met die uitspraak het gelijkluidende besluit van de NMa (mededinging) van 3 oktober vorig jaar. Als de NOS in hoger beroep gaat, kan de zaak nog langer lopen. Al in 1998 diende de Telegraaf een klacht in bij de NMa tegen de NOS, die geen gegevens wilde afstaan voor een wekelijse tv-gids van de krant. HMG wil wel programmagegevensleveren, de NMa moet nog beslissen of de prijs daarvoor redelijk is. Bron: Persbericht

NMa staat deelfusie BN/DeStem en PZC toe
Om kosten te besparen mag uitgeverij Wegener een aantal facilitaire afdelingen van BN/DeStem en de PZC in een nieuw bedrijf samenbrengen, als de titels redactioneel en commercieel maar onafhankelijk blijven en beide blijven verschijnen. Dat heeft de NMa (mededinging) bepaald. Bron: Persbericht

Rogmans neemt Carp onder zijn hoede
Ben Rogmans wordt per 1 januari ad interim hoofdredacteur/uitgever van het blad Carp, dat met uitgeverij CrossPoints meeverhuist van PCM naar de nieuwe eigenaar Aromedia. Rogmans is zelfstandig media-adviseur. Daarvoor was hij o.m. hoofdredacteur van BN/DeStem en Intermediair. Hij zal de formule van het blad aanscherpen en de efficiency op de redactie verhogen. Bron: ANP via Trouw

Gorbatsjov als "special-reporter"
Oud-president Gorbatsjov van de voormalige Sovjet-Unie maakt voor een aantal Europese omroepen en tv-stations een serie over de veranderingen in de wereldpolitiek in de jaren '80 en '90. De serie heet Geheimen van de Macht. Het eerste deel wordt op 23 december uitgezonden door 2Vandaag, dat Gorbatsjov een "special-reporter" voor 2Vandaag noemt. Bron: Persbericht

Oplage 'grote' Britse kranten loopt terug
De oplage van de Britse grootformaatdagbladen loopt sterk terug, blijkt uit de laatste cijfers (juni-nov.). Daily Telegraph: -3,43% (938.147), Times: -4,51% (638.695), Financial Times: -5,37% (426.824), Guardian: -4,43% (382.907), Independent: -5,96% (186.725). De tabloids groeiden allemaal, behalve de Daily Mail (-1,91% naar 2.358.273). Op de Sunday Express en de Sunday Times na deden ook alle zondagsbladen het minder goed. Bron: MediaGuardian

BBC's nieuwskanaal moet anders
De BBC moet van de Britse overheid haar 24-uursnieuwskanaal anders inrichten; het lijkt zoveel op concurrerende kanalan dat dat de miljoenen Ponden aan overheidsgeld niet rechtvaaridgt. Dat vond ook onafhankelijk onderzoek onder leiding van de hoofdredacteur van de Financial Times. De BBC vindt het wel een uitdaging om een nieuwe formule voor een nieuwskanaal te ontwikkelen. Bron: MediaGuardian

Oudjes doen het nog best
De kijkers naar de nieuwsshows van NBC zijn gemiddeld 56 jaar, die van ABC 57 (was 59 een jaar geleden), die van CBS 61 (was 59), die van CNN's Larry King 65 (was 62), die van 60 Minutes 57 (was 59). Meer bij Mediaweek

Cursus omgaan met mediagetrainden
Een moderne journalist moet kunnen omgaan met gesprekspartners die een mediatraining heben gehad. "Steeds meer politici verschijnen goed voorbereid op een interviewafspraak. Niet zelden onderschatten journalisten die voorbereiding", meldt een wervingsfolder voor o.m. de nieuze cursus "Mediatraining voor journalisten" die wordt gegeven door het Forum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool van Utrecht. De cursus laat zien wat zo'n mediatraining inhoudt. Meer informatie

Interactie bij tv dichterbij
SBS brengt meer interactie in tv-programma's, te beginnen met de slotuitzending van Expeditie Robinson op Net5. Kijkers kunnen dan deelnemers wegstemmen. Ze hebben er zel een PC met speciale hard- en software voor nodig, of een tv met een mumtimediabox. Door communicatie met de individuele kijker krijgt SBS straks een beter beeld van hem, waardoor commerciŽle boodschappen beter gericht kunnen worden. Bron: Telegraaf

Lees ook:

Tsjakka bestaat al een tijdje (NRC)
Bijeenkomst Digitaal Rechtenbeheer druk bezocht
Liberia: jailed editor released into US custody

En verder
- Voor de Lof-prijs voor vakinformatie zijn genomineerd Broadcast Magazine, Computable, Distrifood, Gezond in Bedrijf en Management Tools. De winnaar wordt bekendgemaakt op 16 januari.

- De autoriteiten in Bangladesh hebben woensdag twee westerse journalisten vrijgelaten die sinds eind november werden vastgehouden. De twee waren bezig met een programma over terrorisme toen ze werden opgepakt. Bron: ANP via Trouwn

- Ontwerper Marcel Wanders (39) heeft de trofee Man van het Jaar 2002, uitgereikt door het tijdschrift Man, gekregen. Het blad looft de prijs jaarlijks uit aan mannen die zich onderscheiden op het gebied van mode, design, cultuur en lifestyle. Volgens de jury zou Wanders te boek staan als Ďhottest young designer aroundí. Man van de Toekomst 2002 werd acteur Jochum ten Haaf (24) die die rol van Vincent van Gogh speelde in het toneelstuk Vincent in Brixton van The National Theatre in Londen. Bron: Adformatie

Woensdag 11 december 2002

Ratelband maakte geheime opnamen
Emile Ratelband heeft in de periode dat hij beoogd lijsttrekker was van Leefbaar Nederland een aantal dagen met een verborgen zendertje rondgelopen. Hij legde vast wat er te horen was op onder meer besloten vergaderingen. Ratelband werd in die tijd ook gevolgd door een cameraploeg, waarvan de opnamen vanavond te zien zijn in het Yorin-tv-programma Ratelband In De Politiek. Bronnen: Persbericht/Teletekst
Klacht van asielzoeker tegen Telegraaf
Een zich journalist noemende Egyptenaar die sinds 7 jaar in ons land asiel zoekt, heeft aangifte gedaan tegen De Telegraaf wegens smaad en laster. Hij voelt zich in zijn goede naam en eer aangetast. De krant meldde dat de IND de man tot ongewenste persoon wil laten verklaren, die wegens misdaden tegen de menselijkheid het land uit moet. Egypte heeft om uitlevering gevraagd, het land ziet hem als een van de 14 meest gezochte terroristen. De Egyptenaar ontkent en kan niet worden uitgeleverd omdat er geen verdrag met Egypte is. Bron: NRC

"AT5 stopte fusie door directeurseis"
Volgens directeur/hoofdredacteur Huub Elzerman van RTV Noord-Holland is de fusie door de beoogde regiopartner AT5 afgebroken omdat AT5-directeur Berends geen directeur van de nieuwe onderneming kan worden omdat RTVNH en de OR met een nieuwe man een frisse start willen maken. Elzerman had daar 1 januari wel voor terug willen treden. Robert Zaal van de landelijke regiokoepel ROOS zegt dat de emotionele breuk door AT5 deels ook is ingegeven door "dťdain voor de boerenomroep". AT5 speelt met vuur, vindt hij, Amsterdam geeft geen garantie voor de lange termijn, alleen een vermogende weldoener kan helpen. Bron: Het Parool

71% nieuwe bladen haalt 't niet
Tussen 1980 en 1998 zijn in ons land 360 tijdschriften gelanceerd waarvan 71% het niet haalde. Dat blijkt uit de database van Van Walbeek Etcetera. Verreweg de meeste nieuwe bladen werden door de VNU (nu Sanoma) op de markt gebracht. Hiervan overleefde 40%. Sanoma is innovatief maar eist een return on sales van 20%, meldt directeur Auke Visser. Bron: Adformatie via Profnews

Hommeles op Windesheim
Columnist "Jan Groen" van de Hogeschoolkrant van de Hogeschool Windesheim blijkt niet bedreigd, maar heeft wel onfrisse mailtjes gehad, nadat hij werd ontslagen om een onfrisse column. Vorige week verscheen de Windesheimse studentenkrant Perstribune niet met een artikel dat Groens identiteit onthulde. OpleidingscoŲrdinator Van Keulen vond dat het artikel te weinig nieuwswaarde had en noemde  het Willibrord-Frequin-journalistiek. Perstribune-redacteur Bodde: "Als zelfs RTV Oost gaat bellen omdat ze iets met het onderwerp willen doen en wij hebben al die informatie, dan moeten we daarover publiceren." Meer bij Smoel

Aandeel commerciŽlen 50 procent
De commerciŽle tv-zenders hadden in week 49 precies de helft van de kijkersmarkt in handen: RTL4: 19%, SBS6: 11, Yorin en Net5 ieder 6, RTL5 en V8: ieder 4. Bron:Kijk- en Luisteronderzoek

Erik van Heeswijk bestuurskandidaat
Het bestuur van de NVJ wil zich verjongen door Erik van Heeswijk (28) te benoemen tot bestuurslid om de laatste open plek op te vullen. Tegenkandidaten kunnen nog gesteld worden. Erik is secretaris van de Sectie Internet. Hij werkt bij Focus Internet als hoofdredacteur van 3 e-zines, waaronder onlijn.nl.

Reclamebreidel bij HP/De Tijd
Weekblad HP/De Tijd heeft voor het kerstnummer een advertentie van de Dierenbescherming geweigerd waarop een Mariabeeld een dood konijn in haar armen wiegt. Volgens een medewerker van de advertentieafdeling staat in het kerstnummer al een advertentie van de Dierenbescherming: "Iets met een kat. Eťn vonden we wel genoeg". Dezelfde advertentie in de vorm van een abri-poster is geweigerd door de NS, die vrezen dat reizigers er aanstoot aan nemen. Bron: Het Parool.

Krant rouwt mee met zwarte voorpagina
Lezers van de Vlaamse krant Het Belang van Limburg kregen onlangs een bijna pikzwarte voorpagina onder ogen. "Philips Hasselt doet licht uit", luidde de kop op de verder lege pagina, een idee van eindredacteur Rudy Knapen. De krant ontving louter positieve reacties. Dat de uitslagen van de tenniscompetities waren gesneuveld, deerde niemand. Eindredacteur Koen Goris: "Toen de tv werknemers vroeg hoe ze zich voelden, lieten ze met zijn allen onze krant zien." Bron: De Limburger

Mensenrechtenprijs voor Russische journalist
De in een werkkamp gevangenzittende Russische journalist Grigorij Pasko heeft de Mensenrechtenprijs 2002 van Reporters sans FrontiŤres ontvangen. Zijn vrouw nam de 7600 euro in Parijs in ontvangst. Pasko zit 4 jaar uit wegens landverraad en bekendmaking van militaire geheimen, omdat de tv zijn film vertoonde over het storten van radioactief afval in de Japanse Zee vanaf een Russisch schip. Buiten Paskos zitten nog 110 journalisten gevangen omdat zij gebruik maakten van hun recht op vrije meningsuiting. Bron: DPA via newsroom.de. Zie ook The Global Press Freedom Struggle (CJP) (PDF-bestand)

Lees ook:

Tsjakka bestaat al een tijdje (NRC)
Bijeenkomst Digitaal Rechtenbeheer druk bezocht
Liberia: jailed editor released into US custody

En verder
- De NOS brengt samen met regionale omroepen op 1 februari een tv-uitzending rond de herdenking van de watersnoodramp in Zuid-West Nederland van 1953, precies 50 jaar geleden. Koningin Beatrix zal bij de plechtigheden aanwezig zijn. Bron: ANP via Trouw

- 24 December komt de hele lijst van de 2000 beste platen, gekozen door luisteraars van Radio 2 op de Top-2000-site te staan.

- France Telecom wil kabelbedrijf Casema voor zo'n 700 miljoen euro verkopen aan twee Amerikaanse beleggingsmaatschappijen . Franse en Nederlandse banken zouden bij het overnameplan betrokken zijn. Bron: Wall Street Journal.

- De Belgische telecomprovider Belgacom overweegt komende zomer een eigen satelliet-tv-boeket aan te bieden en praat daarover met VRT, VTM, RTBF en RTL-TVi. Bron: satelliet.radio.nl

- De Duitse justitie in MŁnchen verdenkt Leo Kirch en enkele andere topmanagers van het failliete mediaconcern Kirch van fraude en valsheid in geschrifte. Het onderzoek strekt zich o.m. ook uit tot malversaties met de verkoop van sportrechten. En dan heeft de nieuwe directie ook nog voor miljoenen aan onbetaalde leningen aan voormalig Kirch-managers aangetroffen . Bron: Variety via EJC

Agenda
Dinsdag 17 december, 12.00 u: Aanbieding rapport Commissie feitenonderzoek veiligheid en beveiliging Pim Fortuyn. Lokatie: Grote Zaal, Kluwergebouw, Plein 26, Den Haag. Aanmelden vooraf noodzakelijk. Persbericht

Dinsdag 10 december 2002

Wibo en Kay van de Linde in talkshow
De Telegraaf meldt dat Wibo van de Linde en zoon Kay een wekelijks televisieprogramma voor de zaterdagavond voorbereiden, dat mogelijk door SBS 6 wordt uitgezonden. Vader Wibo (64) werd bekend door TROS Aktua in de jaren tachtig en AVROīs Televizier in de jaren zeventig. Hij is nu directeur van de Postcodeloterij. Daarvoor was hij tien jaar lang de baas van Endemol Duitsland. Kay van de Linde was campagneleider van Leefbaar Nederland en is commentator bij SBS 6. SBS 6 betaalt in ieder geval de kosten van de testaflevering die volgende week wordt opgenomen met als werktitel Unter den Linden. In de talkshow peilt  Maurice de Hond de reacties van de kijkers.

Publieke omroep steunt Nederlands lied niet
Het Nederlandse lied verdwijnt langzaam van de radio. Niet omdat er geen publiek voor is, maar omdat dat te oud wordt voor de adverteerders. "Wie vasthoudt aan een puur Nederlands format kan binnen afzienbare tijd de stekker er uit trekken", zegt directeur Jan Lagrouw van de koepel CommerciŽle Radio Nederland. Drie Dutch-only-stations verdwenen al, en Radio National stapte van dat format af. Volgens Lagrouw ligt hier een taak voor de publieke omroep, die dit Nederlands cultuurgoed volgens hem ook te weinig in ere houdt. Bron: Adformatie

Op zoek naar journalistieke topprestaties
Het laatste nummer van vakblad De Journalist dat dit jaar verschijnt, het laatste ook dat wordt gemaakt onder leiding van Piet Hagen, bevat een selectie van "Het Allermooiste" uit de geschiedenis van de Nederlandse journalistiek. Toevallig verzamelt ook de SŁddeutsche Zeitung in een serie voorbeelden van journalistieke topproducties. En in de VS publiceerde de New York University 2 jaar geleden "The Top 100 Works of Journalism".

PAM komt met nieuw aandeel "OudLinks"
De Politieke Aandelen Markt van de Volkskrant introduceert per vandaag een nieuw aandeel op de CoalitieMarkt. Na rondvraag onder beleggers blijkt er vooral belangstelling te bestaan voor een coalitiecontract met CDA, PvdA en SP. De PAM noemt dat samenwerkingsverband OudLinks, "bij gebrek aan beter". Het aandeel OudLinks is bij het aflopen van de markt 1 euro waard wanneer er daadwerkelijk een coalitie ontstaat van CDA, PvdA en SP. Bij alle andere uitkomsten is het aandeel niets waard. De markt loopt af op een door de Volkskrant te bepalen moment, maar in principe op de dag nadat het nieuwe kabinet is gepresenteerd. Meer bij de Volkskrant

BDU neemt bouwuitgever over
Per 1 januari neemt uitgever BDU in Barneveld het Nijmeegse Wijlhuizen Vaktijdschriften over, dat met bladen in de bouwbranche actief is en ook advertentie-acquisitie voor derden doet. Verder worden o.m. ook vakbeurzen- en reizen georganiseerd. Er werken 9 personen. BDU gaat de bladen ook drukken. Bron: Persbericht

Nieuw tv-magazine KRO
Karin de Groot en Jeanne Kooijmans gaan het nieuwe dagelijkse tv-magazine 'Nederland komt thuis' presenteren, dat vanaf maandag 6 januari om 18.30 uur door de KRO wordt uitgezonden. Ze worden hierbij ondersteund door een roulerend team van recensenten. Het tv-magazine richt zich op het meest opmerkelijke nieuws van de dag, geld- en consumentenzaken en nieuwe ontwikkelingen rondom media, kunst en cultuur.  Karin de Groot is bekend van Spoorloos, Ongelooflijke Verhalen en Vurige Tongen, en Jeanne Kooijmans van KROīs Ontbijt tv en Ook Dat Nog.Bron: De Telegraaf

Gert Jan DrŲge adviseert bij Curry-soap
Gert Jan DrŲge moet als regie-technisch adviseur er mede voor zorgen dat de docusoap over het leven van Adam Curry en Patricia Paay een aantrekkelijk programma wordt. SBS 6 dat het programma aankocht nadat Yorin en BNN dat niet aandurfden, zendt zaterdagavond 28 december als voorproefje een kerstaflevering uit van Adam's Family. Vanaf 14 februari brengt het commerciŽle station de belevenissen van het gezin Curry gedurende 13 weken elke vrijdag op het scherm. SBS 6 zou  tussen de 10.000 en 30.000 euro per aflevering betalen. Meer bij het Algemeen Dagblad

Aftappen zonder rechtmatigheidsbewijs
De Rotterdamse rechtbank doet volgende week uitspraak over de toetsbaarheid van de manier waarop bewijs is verkregen. De zaak tegen de vermoede Al-Qaida-terroristen leunt zwaar op 2 ambtsberichten en 14 getapte telefoongesprekken van de AIVD, zonder dat hiervan de rechtmatigheid ook maar een beetje is na te gaan. Meer bij Trouw

"Documentairechefs regelmatig vervangen"
"Kunnen de Hoofden Documentaire bij de televisie periodiek worden vervangen? Bijvoorbeeld elke vier jaar een ander? Nu moet je als documentairemaker een levenslange relatie aangaan met die eeuwige chefs. Een gedwongen huwelijk is niet bevorderlijk voor de creatieve documentaire." Emile Fallaux in NRC Handelsblad 

Piet Ruivenkamp overleden
In zijn woonplaats Zoetermeer is het afgelopen weekeinde journalist Piet Ruivenkamp overleden. Ruivenkamp, die al geruime tijd ziek was, werd 71 jaar. Hij was film- en toneelredacteur van de Haagsche Courant en leverde een substantiŽle bijdrage aan de verbetering van het filmklimaat in Den Haag. Zo was hij nauw betrokken bij de vertoning van films, die producenten liever niet in het reguliere bioscoopcircuit onderbrachten omdat zij verwachtten dat er te weinig belangstelling voor bestond. Ook Toneelgroep De Appel trof in hem een onbevooroordeelde recensent in de begintijd van dit gezelschap, dat zich als concurrent van de Haagse Comedie vestigde. Meer bij de Haagsche Courant

TijdschriftenGala trekt 800 bezoekers
Bij het eerste lustrum van het TijdschriftenGala  - het jaarlijkse publiekstijdschriftenfeest - zullen donderdag ruim 850 bezoekers aanwezig zijn, 100 meer dan vorig jaar. Naast hoofdsponsor Brouwer Groep is het jonge mediabedrijf Oranje een nieuwe sponsor. Het is gespecialiseerd in Personal Printing Service, dat uitgevers de kans biedt om extra inkomsten te genereren door hun (redactionele) beelden aan lezers te verkopen in de vorm van posters en postcards.  Meer informatie over het Gala (ook over hotels in de omgeving) bij www.mercurs.nl  

Europese satelliet in zee
Na een mislukte lancering eind november is dinsdag de Europese telecommunicatiesatelliet Astra K1 gecontroleerd in de Grote Oceaan gestort. Dat meldde het Russische persbureau Interfax uit Moskou. De satelliet steeg vorige maand op vanuit Kazachstan, maar bereikte nooit zijn bedoelde baan om de aarde doordat een van de stuwraketten faalde. De Astra K1 was onder meer bestemd voor het doorgeven van televisiekanalen en internetverkeer. Bron: Nu.nl 

Nieuwe boeken
Op 17 december verschijnt "Succesvolle E-mailmarketing", een praktische handleiding voor beginnende en ervaren marketeers door Marc Borgers en Rob Woelinga. Beerens Business Press, ISBN 9076051135.

Lees ook:
Columnist Jan Groen blijft Jan Groen heten (Zwolse Courant)
Pakje-an (NRC Handelsblad)
Die tŁrkische EU-Bewerbung in tŁrkischen Zeitungen (SŁddeutsche Zeitung)

En verder
- Chazia Mourali, presentatrice van de tv-quiz De Zwakste Schakel, begint op 3 februari bij RTL4 het nieuwe consumentenprogramma 'Kat in de zak'. Bron: RTL Boulevard

- Omdat Wegener langer dan 2 jaar meer dan 25% van de dagbladmarkt in handen heeft en de Mediawet verbiedt dat het concern dan tevens eigenaar mag zijn van een commerciŽle omroep, heeft het concern 66% van Radio 10FM verkocht aan de nieuwe Stichting Beheer Radio 10, die onafhankelijk is en niet aan Wegener gelieerd. Persbericht  Wie de Stichting vormen is niet bekendgemaakt, evenmin als het bedrag dat ermee gemoeid is.

- Elsevier Science wil vier onderdelen van de Duitse uitgever Von Holtzbrinck kopen. De anti-kartelautoriteiten moeten de overname nog goedkeuren. De betrokken bedrijven hebben een jaaromzet van zo'n 57 miljoen euro, en 350 werknemers. Bron: Adformatie

- De software in de regiekamer van de gloednieuwe nieuwsstudio van de openbare Vlaamse omroep VRT crashte zaterdagmiddag, waardoor het middagjournaal verviel. Bron: Newsflash.be

- Discovery Channel is 8 gewestelijke websites met o.m. live webcams en interactieve spelletjes begonnen voor Europa en het Midden-Oosten. In december kunnen de kijkers daar met elkaar bepalen welke van een aantal programma's zij willen zien op zondagavond 5 januari. Persbericht

Agenda
Donderdag 12 december, 13,30 - CBS-informatiemiddag voor journalisten over human-interestonderwerpen, met o.m. ook een uitleg van Statline. Locatie: Zaal 226, CBS, Prinses Beatrixlaan 428, Voorburg. Vooraf aanmelden gewenst. Persbericht

Donderdag 12 december, 12.00 u, Ned. 2 en RTL Z - Presentatie eindrapport parlementaire enquÍtecommissie bouwnijverheid.

Vrijdag 13 december, 19.00 u: Voorzitter Bernlef van het Emergency Fund van de schrijverskoepel PEN maakt bekend wie de jaarlijkse 5 Novib/PEN-awards ontvangen, die vervolgde schrijvers en journalisten financieel en moreel steunen. Hieraan voorafgaand wordt de film "Bela Bela" vertoond. De genomineerdenlijst is onder embargo verkrijgbaar. Locatie: Haags filmhuis, Spui 191. Persbericht

Maandag 9 december 2002

Lezeressen Avanta willen blad redden
Lezeressen van Avanta, het managementblad voor vrouwen, proberen het blad te redden. Hoewel het geen verlies maakte, en zonder overleg met de redactie, stopte Reed Business er abrupt mee, om een nieuw vrouwenkatern in FEM/De Week een grotere kans te geven. Een aantal lezeressen maakt een ondernemingsplan en zoekt een nieuwe uitgever voor de titel, gesteund door 5 dames uit de top-100 Machtigste vrouwen van Nederland. Meer op de actiesite red-avanta.com. Bron: Volkskrant

Meer banen weg bij Sanoma
Bij de Haarlemse vestiging van tijdschriftuitgever Sanoma verdwijnen per 1 april 150 banen, dat zijn er 25 meer dan aanvankelijk werd aangekondigd. De voormalige VNU-dochter hoopt met de reorganisatie 15 miljoen euro te besparen. De 8 uitgeefclusters worden tot 6 nieuwe heringedeeld en krijgen meer autonomie. Het bedrijf is onderzocht door de bureaus McKinsey, Boer&Croon en Magnus. Bronnen: Parool/Adformatie

Van Uffelen wil meer contact met de lezer
Hoofdredacteur Johan van Uffelen van BN/DeStem als krantenbezorger illustreert een groot verhaal over zijn ideeŽn over de krant, die hij regelmatig contact met de lezer wil laten maken: af en toe eens bellen, lezersbijeenkomsten organiseren en politieke avonden. Beter in beeld komen bij de lezer kan ook door het logo vaker te plaatsen bij eigen producties. Ook de site is een contactmiddel, de fotoalbums daar zijn een succes. Van Uffelen voorziet nieuwe distributiemethoden. Zo zou de lezer bij een tweejaarsabonnement een gratis printer kunnen krijgen om zelf de krant te printen. Regionieuws blijft de core business voor hem maar het Wegenerplan voor een algemene rompkrant en een duidelijk herkenbaar fijnmazig geŽditioneerd regiokatern noemt hij 'inboeten op regionaliteit". Veel meer bij BN/DeStem

Digitaal advertentieverkeer bespaart kosten
Adverteerders en uitgevers, die nu nog onderling afspraken maken over uitwisseling van materiaal, facturen, orders en reserveringen, kunnen kosten besparen door ťťn gestandaardiseerde manier van advertentieverkeer te kiezen, en een platform waarmee betrokkenen  ook onderling informatie kunnen uitwisselen. Dat blijkt uit onderzoek van @d/Venture voor een door KPMG ondersteunde stuurgroep van De Telegraaf, NRp dagbladen, Kobalt en Mediaedge:cia.

Bakker wilde Van der Linden "kapotmaken"
Voorlichter Bart Bakker van minister Nawijn sommeerde Frťnk van der Linden en Pieter Webeling van Nieuwe Revu passages in een Nawijn-interview te schrappen, waarin hij sprekend werd opgevoerd. Zij weigerden. Bakker liet daarop weten Frťnk van der Linden kapot te zullen maken, o.m. door hem op een zwarte lijst te laten plaatsen bij de Speakers Academy, die Van der Linden af en toe inschakelt. Het bureau piekerde daar echter niet over, waarop Bakker zijn excuses aanbood voor de in een emotionele bui gedane uitlatingen. Bron: Vrij Nederland

Kinderjury: tijgertjes beste persfoto
Zo'n 40 kinderjuryleden hebben zaterdag in het ANP-kantoor in Rijswijk uit 100 foto's "Schuchtere tijgertjes kijken kat uit de boom" gekozen tot beste persfoto van 2002. Hij is gemaakt door Wladimir van der Burgh (Dagblad vh Noorden). De beste regiofoto was die van het ontzielde lichaam van Pim Fortuyn (Robin Utrecht, ANP), bij buitenland won de zinkende tanker Prestige (EPA), bij sport "Voetballende Koreaantjes in veel te grote hemden" (AP). Meer bij het Dagblad van het Noorden

Journalistiek heeft veel weg van een kaste
Een chirurg maakt fouten, de patiŽnt loopt blijvend letsel op, de specialist krijgt vernietigende publiciteit, het medisch tuchtcollege berispt hem, de burgerrechter veroordeelt het ziekenhuis tot een forse schadevergoeding aan het slachtoffer, een paar jaar later knuffelt de hele medische wereld de chirurg als beste van het land. Gek verhaal? Gebeurt dat niet bij artsen? Bij journalisten wel. De beroepsgroep vertoont de kenmerken van een kaste. Neem het geval Bart Middelburg. Meer bij De Limburger

YourinSane, nieuws als entertainment
Alweer een geheel eigen kijk op nieuws biedt de nieuwe actualiteitenrubriek "YorinSane" van Yorin. Hoe insane is dat? Presentator Roel Kyvelos geeft een voorbeeld: "Wij gaan naar het Binnenhof, waarbij een invalshoek zou kunnen zijn de gang van zaken daar te vergelijken met een andere branche. Voorop staat de eigenzinnige twist, die is belangrijker dan het nieuws zelf." Hij noemt YorinSane geen typisch nieuwsprogramma, meer infotainment. Meer bij het Haarlems Dagblad

Media ontberen landbouwspecialisten
Als allerlei andere berichten net zo veel fouten bevatten als de agrarische berichten in de algemene pers dan is het droevig gesteld met de Nederlandse journalistiek. Media laten zich ook zonder schaamte misbruiken als doorgeefluik van opinies van ministeries en natuur- en milieu-organisaties. De media hebben dus hulp nodig van landbouwspecialisten. Bron: www.agf.nl

Belgische PTT wil in televisie
Belgacom, de Belgische telefoonmaatschappij, overweegt om via satelliet een pakket van tv-kanalen aan te bieden, als de 4 grote Belgische zenders meedoen. Als er dan ook nog een plus-pakket komt met andere kanalen kan Belgacom een alternatief worden voor de kabeldistributeurs. Belgacom onderzoekt ook of ADSL ook wat betekenen voor de tv. Bron: Le Soir via Bis-Nis

Lees ook:

Profiel Karel Glastra van Loon (Volkskrant)
Interview muziekjournalist Van Slooten (Apeld. Crt.)
Kabinetsuitwerking vergelijkende toets (OC&W)
SP-reactie op benzineverbod (Persbericht)
Reclame Code Commissie over zee-aapjes (Persbericht)
Herbert Quandt Medienpreis voor Wellensiek (Man.Mag)

En verder
- De koepel voor fysiotherapeuten begint het maandblad Fysio-Praxis en het tweemaandelijkse Nederlandse Tijdschrift voor Fysiotherapie. De productie en exploitatie verzorgt Brouwer Media. Bron: Adformatie

- Credits Media begint eind mei het gezinsblad Joie de vivre. Oplage: 100.000, doelgroep AB1 vrouwen, 29-35 jaar. Bron: Adformatie

- Het kwartaalblad SQ (Society Shop Quarterly) wordt in april een publieksblad en is volgens directeur Cees ten Thije van uitgeverij Credits Media dan meteen het grootste mannenblad van ons land. Oplage 65.000, waarvan 40.000 voor de winkelketen. Bron: Adformatie

- Ex-hoofdredacteur Ton van Es van Story begint in maart de gratis kwartaalglossy Personality over musicalsterren. Oplage ťťn miljoen. Het abonnementsblad wordt ook gratis verspreid in theaters en via de founders uit de retail: mode-, parfum- en lingerieketens, juweliers en opticiŽns. Bron: Adformatie

- Arnon Grunberg vindt dat Het Parool moet blijven bestaan en heeft aangeboden om 1 januari 2004 gratis voor die krant te schrijven. Bron: VPRO-gids via Parool

- Het Rotterdamse deel van de oplage van NRC Handelsblad is vrijdag vanwege de stroomstoring in de Amsterdamse PCM-drukkerij vervaardigd. De krant zakte er ook een uurtje eerder voor. Het Rotterdams Dagblad moest zijn regionale edities laten vallen. Bron: ANP

- De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van een taxibedrijf tegen het Dagblad van het Noorden ongegrond verklaard. Het bedrijf verweet de krant tendentieuze berichtgeving over een lange reeks klachten van (ex)personeel en klanten. De raad vindt echter dat de krant volgens de journalistieke regels heeft gehandeld. Meer in het Dagblad van het Noorden

- De IKON stopte enkele weken geleden met het uitzenden van complete kerkdiensten op tv op zondagochtend. Dit omdat kijkers steeds meer zappen en snel afhaken. Om meer kijkers te trekken bedacht de IKON het nieuwe programma: Het Vermoeden, dat echter niet meer kijkers oplevert. RKK en KRO zenden nog wel wekelijkse vieringen uit. Meer bij katholiek Nederland

- De Belgische striptekenaar Marc Sleen wordt 30 december 80 jaar en stopt dan met de stripserie Nero, die altijd eerdt in kranten wordt gepubliceerd en dan in boekvorm. Bron: Tijdnet

- PanAmSat heeft interesse in overname van Eutelsat (BT, France Telecom, Deutsche Telekom), dat van Intelsat al een bod kreeg van 3,5 miljard euro. Omdat de overnamekandidaat Europees moet zijn zou PanAmSat willen samenwerken met het Italiaanse Finmeccanica. Bron: Europemedia

Agenda
Dinsdag 10 december 13.00 uur: Na een inleiding door culinair journalist Wouter Klootwijk overhandigt directeur Felix Cohen van de Consumentenbond een voorstel voor een "Wet openbaarheid van productie en ketens" aan staatssecretaris Wijn van Economische Zaken. Onder meer AH, Pax Christi en de Natuur & Milieu steunen het wetsvoorstel. Locatie: Perscentrum Nieuwspoort te Den Haag. Meer bij de Consumentenbond

Dinsdag 17 december 15.45 uur: Bijeenkomst over gesponsorde tv. Inleiders zijn Ricarado van Amerongen (HMG), Gert Koot (SBS), Cora Baas (Mediaedge:cia) en Just Jongelen (Advance Interactive). Voorzitter is Hans Beumer van Brand New Day. Entree 45 euro. Locatie: WTC Amsterdam Meer info: GVR

Vrijdag 6 december 2002

Tweekaternenkrant houdt AD gezond
Het AD is de enige PCM-krant die nog nooit verlies heeft gemaakt en wil dat graag zo houden, zegt adjunct-hoofdredacteur Peter de Jonge. Daarom zal de krant vanaf 1 januari op werkdagen nog maar twee katernen bevatten, en alleen op zaterdag vier. Dat bespaart heel veel drukkosten. De inhoud van de voormalige katernen Uw Goed Recht en Diagnose wordt door de week gespreid, zodat de lezer niets tekort komt. Bron: Reclameweek

Restauranteigenaar wil Lekker terughalen
Restaurant-eigenaar Boss Interim eist in kort geding dat de horeca-gids Lekker uit de schappen wordt gehaald of een jaar lang rectificaties plaatst in de landelijke dagbladen. Het bedrijf nam op 1 november het Hilversumse restaurant Joffers over, dat Johannes van Dam in Lekker beschreef als 'zijn slechtste restaurantervaring van het afgelopen jaar'. Van Dam en hoofdredacteur Guido Nijssen wisten niet dat het restaurant in andere handen was gekomen. De gids lag al op de pers toen ze dat vernamen. Nijssen vindt dat zijn blad een opinie van een geÔnterviewde niet extra hoeft na te trekken. "Als dat wel moet, kan de gezamenlijke Nederlandse pers wel inpakken".  Het geding dient maandag bij de president van de Amsterdamse rechtbank. Bron: De Telegraaf

Frequin tijdje in Japanse cel
De Japanse politie heeft tv-presentator Willibrord Frequin opgepakt die voor "De week van Willibrord" een paar Nederlanders filmde terwijl ze van een wolkenkrabber sprongen (met gebruikmaking van een parachute). De Japanse politie heeft het niet op die 'basejumpers'. De springers ontkwamen, maar Frequin kon niet op tijd vluchten. Hij is na een aantal uren vrijgelaten. SBS 6 zendt zondag de beelden uit. Bron: RTL Boulevard/Telegraaf

Spits voorbeeld voor Brits gratis dagblad
Hugo Timmer, business development manager van Spits legt in MediaGuardian uit hoe het Telegraafconcern een succes wist te maken van zijn gratis dagblad, dat in 1999 op dezelfde dag werd gelanceerd als Metro, van de grote Zweedse concurrent Metro International. Het zit hem volgens Timmer in het uitventen van Spits door 200-300 merchandisers, die ervoor zorgen dat de lezers Spits in handen krijgen vůůr ze in het station de bakjes met Metro tegenkomen. De Express Groep van Richard Desmond wil een concurrent van de gratis London Evening Standard uitbrengen. Eerdere plannen om meer gratis kranten op de Engelse markt te brengen zijn afgeblazen  vanwege distributieproblemen. Desmond heeft deze week een directiemedewerker van Metro International aangetrokken om het project van de grond te tillen. Meer bij MediaGuardian

Keyl stopt al halverwege
De TROS stopt op 21 december na 13 van de geplande 26 afleveringen met het tv-praatprogramma Keyl van Catherine Keyl. Gemiddeld keken zo'n 450.000 mensen, terwijl de TROS op minstens een miljoen mikte. Het is ook inhoudelijk niet wat omroep en presentatrice wilden. Catherine Keyl keert in april met een nieuw programma terug. Bron: ANP via Trouw

Er is nog steeds geen jongensblad
Over essentiŽle zaken uit het tienerleven gaan wel veel meisjesbladen, maar er is niet ťťn algemeen jongensblad. Jongens lezen wel unisexbladen als Hitkrant, Breakout en Pauze, al is het beslist 'not done' om dat toe te geven. En als ze dat doen is het met excuses: verveling, ziekte, op reis. Studente Communicatiewetenschap Marieken van den Brink studeerde af op het onderwerp. Ze denkt dat er een markt moet zijn voor eindelijk een jongensblad, maar dat moet dan wel echte mannenonderwerpen bevat. Bron: Reclameweek.

Politiek geÔnteresseerde stemt af op Radio 1
Van alle Nederlanders die sterk geÔnteresseerd zijn in politiek wordt Radio 1 het best beluisterd; ruim 50% van hen stemt af op de publieke zender. Sky Radio is voor politieke dieren de beste commerciŽle radiozender, 25% van hen stemt af op dit evenwel nonstop muziek biedende station. SkyRadio bereikt per week de meeste VVD- en Groen Linkskiezers, blijkt uit analyse van luistercijfers van Intomart over mei t/m oktober. Persbericht 

Censuur in de studentenwereld
Het blad Perstribune van de journalistiekstudenten van Windesheim mag van het bestuur de naam niet publiceren van de als Jan Groen bekendstaande anonymus die werd ontslagen wegens een column in een ander Windesheimblad: de Hogeschoolkrant. Die krant werd teruggehaald vanwege de column. "Groen" zou zijn bedreigd. De ook al Zwolse studentensite smoel.nl moest de tekst van de column verwijderen, anders zouden advocaten worden ingeschakeld. De studenten reppen van censuur. Bronnen: smoel en tonie.net

  "Documentaire geen journalistiek product"
De Russische regisseur Kossakovsky, de enige die zowel de IDFA-publieksprijs als de VPRO-Joris Ivens Award won, ziet de documentaire als een artistiek genre. "Het (-) is iets creatiefs, niet iets intellectueels of journalistieks. Ik kan met mijn film de wereld niet veranderen. Wel kan ik iets moois laten zien, iets wat anderen nooit zal opvallen zodat ze daarna beter zullen kijken." Meer bij cinema.nl 

Papieren persfoto haast verdwenen
Nog maar 14% van de Duitse redacties wil papieren persfoto's zien, de rest wil alles digitaal. Week- en vakbladredacteuren hechten nog wat meer aan hun "hardcopy's" (23%). Van de journalisten van onder de 30 wil 93% alleen digitale plaatjes zien. Dat blijkt uit onderzoek voor DPA-dochter news aktuell onder 700 journalisten. Bron: newsroom.de

Lees ook
Lowlevelvliegen voor de pers (Gelderlander)
Interview met 'Royaltykenner' Van der Vorst (AD)
'Haast mooier dan het origineel' (de Volkskrant)
Restylde uitgave CPJ's 'Dangerous assignments' 
DJV will Angebot fŁr Zeitungsredakteure annehmen (newsroom.de) 
Most Papers Say Columnists Get Free Reign (Editor&Publisher)  

Nieuwe boeken
- Oltmans' advocaat Ellen Pasman schreef "Oud zeer". Zij laat zien hoe de Staat, via inmenging door de BVD en andere ministeriŽle kanalen, probeerde Oltmans het journalistieke zwijgen op te leggen. 16,95 euro. Uitg. Bert Bakker. Persbericht 
- 'Jaren van verbeelding', door Jan Paul Bresser. Uitgave: Balans. 19,50. euro. Zie in het Eindhovens Dagblad "Memoires van een kunstredacteur" / Bestel online bij bruna.nl

En verder
- Oud-Kamerlid Peter Rehwinkel (PvdA) is begonnen als columnist voor persbureau Novum Nieuws. Hij levert tot aan de verkiezingen elke week een column voor Novums gratis verkiezingsnieuws www.verkiezingsnieuws.nl

- De marktonderzoekassociatie is een tweemaandelijks blad begonnen: Clou, dat de opvolger is van het blad "Onderzoek" en gratis aan leden en belangstellenden wordt gezonden. Bron: Reclameweek

- De AVRO begint in januari een Medisch meldpunt voor medische misstanden op Radio 1 en internet. Meer in het Haarlems Dagblad

- De nauwelijks bekeken Veronica-shows verdwijnen 30 december. Op 1 maart herstart de zender. Sinds september vertoont Veronica 's avonds 3 shows op een zender die wordt gedeeld met Kindernet. Bron: ANP via Trouw

- In het weekeind broedde een SBS-delegatie op Schiermonnikoog onder leiding van Fons van Westerloo op nieuwe plannen voor de zenders, waaronder een alternatief voor het RTL4-programma Idols. Bron: Adformatie

- In ItaliŽ is ophef ontstaan over uitspraken van een overgelopen maffiabaas over contacten met premier Berlusconi. Volgens Antonio GiuffrŤ heeft de maffia bij de parlementsverkiezingen de lijst-Berlusconi en diens medestanders ondersteund. Bron; Trouw
 

Donderdag 5 december 2002

Pers mag mee als VS ten strijde trekt
Als de VS een oorlog met Irak beginnen dan wil het Pentagon honderden verslaggevers en fotografen met de militairen laten meereizen. Zij worden gezien als meer geloofwaardige ooggetuigen dan de militaire woordvoerders. Hield het leger de pers vroeger graag op afstand, de nieuwe tactiek geeft aan dat het Pentagon ook de war of words and images wil winnen. Onlangs was er al een oefenkamp van twee weken voor de pers, waar oorlogsfotografen bijv. leerden hoe ze hun camera moesten hanteren zonder de locatie van de militairen prijs te geven, en hoe ze konden proberen een aanval met chemische wapens te overleven. Meer bij de LA Times

Wegener verwacht somber 2003
Bestuursvoorzitter Jan Houwert van uitgeverij Wegener heeft de hoop op herstel van de advertentiemarkt voor dagbladen in 2003 opgegeven. In het eerste halfjaar daalde het advertentievolume 10%, de personeelsadvertenties liepen 20% terug. De slechte vooruitzichten zijn een klap voor het bedrijf dat probeert de schuldenlast, overgehouden aan de aankoop van VNU dagbladen, te verlichten. Houwert verwacht over heel 2002 een operationeel resultaat van 51,77 miljoen (was 71,7). Bron: Dow Jones. Meer bij De Telegraaf

FNV: krantendrukker werkt 's nachts te lang
Vakbond FNV Kiem eist bij de komende cao-onderhandelingen dat nachtwerkers niet meer dan 34 uur per week kunnen worden ingezet. "Bij krantendrukkerijen komen roosters van 6 nachten achter elkaar nog regelmatig voor. Die worden als zeer belastend ervaren", zegt een woordvoerder. De vakbond gaat ervan uit dat werkgevers het probleem onderkennen. "Er zijn al bedrijven die een gunstiger rooster hebben ingevoerd. Die zeggen dat direct te merken in het verzuim." Bron: Adformatie

Bedachte reality in realityshow Masterplan
De ultieme reality-show van Endemol volgend voorjaar is Masterplan. Daarin geven twee kandidaten 'hun leven in handen van de Master'. Ze worden 24 uur per dag door een camerateam gevolgd en moeten opdrachten uitvoeren die de Master hen opdraagt: baan opzeggen, verkering uitmaken, stoppen met roken. Wie toegeeft krijgt een etmaal rust in een hotel, wie weigert krijgt nare opdrachten, zoals wc's schrobben. De kijker sms't een prognose wie de zak geld wint aan het eind van de rit. Bron: Adformatie

Gratis M.-Oosten-nieuws niet altijd zuiver
Het Middle East Media Research Institute in Washington biedt gratis vertalingen in 8 talen aan van items van Israelische en Arabische kranten en omroepen. De tekst kan ook viermaal per week toegemaild worden. Steeds vaker kom je die productie tegen, ook in kranten als de New York Times en de Washington Post. Maar er is ook kritiek. Het wetenschappelijke instituut bevestigt vaak de Israelische politiek of ontmaskert auteurs als extremisten, die tegen Israel ageren. Meer in de Neue ZŁrcher Zeitung

Pers, omroep en politiek samen in WalloniŽ?
De Walen kijken al lang liever naar andere Franstalige zenders dan naar hun eigen RTBf. De ook al niet Waalse zender RTL-TVI (van Bertelsmann) zoekt nu samenwerking met de RTBf, met de geschreven pers en met de politiek om "onze culturele eigenheid en onze bedreigde eigen identiteit" te verzekeren. Bron: 6minutes.be

Pers schrijft veel voor collega's en bronnen
Journalisten richten hun artikelen te veel op hun beroepsgenoten en op hun bronnen, vindt Jay Harris, voormalig uitgever van de San Jose Mercury News. Verslaggevers die Irak coveren vanuit de VN, ministeries, het Pentagon en het Witte Huis doen dat in wezen voor de mensen die al deel uitmaken van het publieke debat, niet voor de gemiddelde lezer. Ze verslaan de kleinste details, maar de lezer voelt zich daardoor niet betrokken bij het debat." Als docent probeert hij nu dan maar een nieuwe generatie journalisten de burgerij beter te laten informeren. Bron: LA Times via Ifra

Vlaamse kranten tuk op regionale omroep
Met bijna een half miljoen euro redt de Vlaamse Uitgeversmaatschappij Omroep Brabant (ROB-TV). Daardoor hebben nu alle Vlaamse regionale tv-zenders op twee na onderdak gevonden bij een krantenuitgeverij. Bron: 6minutes.be

Ja, mag dat?
Media-professor Henri Beunders, lid van de selectiecommissie voor nieuwe LPF-kamerkandidaten wekt op zijn website met een pop-up bezoekers op in zijn forum antwoord te geven op de vraag: "Mag een onafhanklijk hoogleraar, geen lpf-lid, helpen voorkomen dat er weer halve garen in het parlement komen?". Gisteren waren er 2 meningen met 0 reacties.

Een deel van de dag brachten wij gisteren reeds:
Geen fusie, AT5 wordt commercieel
De Amsterdamse lokale tv-zender AT5 fuseert niet met de provinciale omroep en gaat commercieel verder. De gemeente, op afstand eigenaar, stopt tot 2006 zo'n 2 miljoen per jaar in het lokale station. De fusie liep stuk omdat de provincie wilde dat er ťťn journaal gemaakt zou worden, terwijl AT5 vindt dat de hoofdstad een eigen bulletin verdient. Bron: De Telegraaf .Zie in Het Parool ook Fusie AT5 en TVNH strandt

Lees ook:

N.-Holland corrigeert Parool en Telegraaf (Persbericht)
Reactie Duurzaam NL op AT5 (Persbericht)

Schoolkrantensite van de week (NRC)
Journalisten bemšngeln Arbeit von Pressestellen

En verder
- Het Nederlandse bedrijf PEPC, dat wereldwijd printers plaatst die tegen betaling 108 dagbladen op A3-formaat printen, geniet en wel, heeft in ťťn keer een kleine 300 World Trade Centers aan zijn klantenkring toegevoegd. Bron: Seybold

- Productiebedrijf IdtV is voor de helft eigenaar geworden van MMM, Medical Multi Mediaproductions. Dit in 1997 door Ria Bremer opgerichte bedrijf was van de AVRO, die eigenaar blijft van de andere helft. Persbericht

- Deze maand verscheen Reed Business' blad Avanta inderdaad voor het laatst, volgens de uitgever vanwege een gestaag slinkend abonneebestand, structureel onvoldoende advertentie-inkomsten en een te beperkt marktperspectief. Bron: NUV

- De eerste Nederlandse versie van de prestigieuze multimedia-award Europrix ziet komend voorjaar het licht, voorafgaand aan de Europese wedstrijd. De afgelopen 5 jaar zijn uit 2500 producten en diensten uit 26 Europese landen 140 nominaties gerold die 35 winnaars opleverden. Meer informatie: OPPO-MMBO info@oppo.nl

- De Belgische versie van ĎDe Zwakste Schakelí is na ťťn seizoen alweer van het scherm verdwenen. VTM, dat het programma uitzond, vond de kijkcijfers tegenvallend. Bovendien werd presentatrice Goedele Liekens Ďte aardig voor de kandidatení gevonden. Bron: radio.nl

- William Morris Agency gaat content van The Reader's Digest verspreiden voor gebruik in tv-programma's over lifestyle en entertainment. Het meestverpreide blad ter wereld verschijnt in 19 talen in meer dan 60 landen. Bron: pacinfo.be

- De Belgische utgeverij IPM heeft Jean-Paul Marthoz benoemd tot hoofdredacteur van La Libre Belgique. Bron: Standaard

Agenda
Woensdag 11 december: Uitspraak van de Kamer van Beroep van het JoegoslaviŽ-Tribunaal inzake het hoger beroep van de Amerikaanse journalist Jonathan Randal tegen zijn dagvaarding. Inzet is het recht van journalisten om te weigeren in rechtszaken te getuigen, bijv. om bronnen te beschermen of om niet als verlengstuk van justitie te worden gezien, waardoor zij in oorlogssituaties nog meer gevaar zouden lopen. Bron: ANP via Reformatorisch Dagblad

Zaterdag 14 december: Openbare bijeenkomst van de NVJ-sectie Freelance over "De waarde van de freelance journalist". Hoofdredacteuren en freelancers gaan in op de toegevoegde waarde van de freelance journalist, onder leiding van Frťnk van der Linden, freelance journalist. In het panel: Wim Jansen, adjunct-hoofdredacteur dagblad Trouw; Rina Spigt, eindredacteur radio bij de Humanistische Omroep; Henk Steenhuis, hoofdredacteur HP/deTijd en Anneliese Bergman, hoofdredacteur Margriet
Locatie: Koninklijk Instituut voor de Tropen, Mauritskade 63, Amsterdam. Meer bij de Sectie Freelance

Dinsdag 17 december, 16.00 uur: Debat "Schrijven tussen twee culturen: hype of trend?", voorafgaand aan de uitreiking van de Phenix Essayprijs. Locatie: De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10 (bij het Leidseplein), Amsterdam. Mede-organisator is het NVJ-bureau Migranten & Media

 

Woensdag 4 december 2002

Novum helpt niet meer
Persbureau Novum Nieuws heeft om 15.30 uur de gratis toegang tot haar nieuwssite stopgezet, die ingesteld was om redacties te helpen die waren getroffen door het verminderd functioneren van het ANP na de bommelding in het hoofdkantoor van die Novum-concurrent. Een kleine 250 redacteuren hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid.

Geen fusie, AT5 wordt commercieel
De Amsterdamse lokale tv-zender AT5 fuseert niet met de provinciale omroep en gaat commercieel verder. De gemeente, op afstand eigenaar, stopt tot 2006 zo'n 2 miljoen per jaar in het lokale station. De fusie liep stuk omdat de provincie wilde dat er ťťn journaal gemaakt zou worden, terwijl AT5 vindt dat de hoofdstad een eigen bulletin verdient. Bron: De Telegraaf .Zie in Het Parool ook Fusie AT5 en TVNH strandt

Geen explosieven gevonden bij  ANP
In het hoofdkantoor van het ANP in Rijswijk zijn na uitgebreid onderzoek geen explosieven gevonden, en de politie heeft het pand om 16.00 uur vrijgegeven. Het ANP-gebouw en naburige kantoren werden vanmorgen ontruimd na een bommelding. Het ANP zet de berichtgeving vanuit de vestigingen in Amsterdam en Rotterdam voort. De binnenlandse berichtgeving loopt op hoofdlijnen geen gevaar. Onduidelijk is of er verband is met de bommeldingen bij Ikea-vestigingen in Nederland en bij de NAM in Assen. Bron:  NOS Teletekst/Radio 1. Zie ook Bommelding verontrust NVJ

Meer studenten om de kas te spekken
Om de tekorten aan te zuiveren neemt de School voor Journalistiek in Utrecht volgend seizoen 100 nieuwe studenten mťťr aan. Eerder werd al bekend dat 12 van de 52 docenten de komende 2 jaar verdwijnen. Als het natuurlijk verloop niet snel genoeg gaat, kunnen docenten overgeplaatst worden naar een andere faculteit van de Hogeschool Utrecht. Bron: Utrechts Nieuwsblad

Het was Kievits
De onbekende ex-politicus die van de School voor Journalistiek in Utrecht 2000 euro kreeg om een rechtszaak te voorkomen, was voormalig LPF-lid M. Kievits. Een studente had op een schoolsite "pertinente onwaarheden" over hem geschreven. Verwijdering van het artikel en excuses waren niet genoeg, hij wilde geld zien. Meer in het UN

Peter R. de Vries grijpt oplichters
Televisiepresentator Peter R. de Vries heeft dinsdag in Rotterdam na een achtervolging twee oplichters aangehouden. Zij zouden De Vries voor ruim 1000 euro een aantal gsmīs leveren, maar gingen er vandoor zodra ze het geld in handen hadden.. De redactie van het SBS6-tv programma van De Vries had via internet contact gelegd met de twee īleveranciersī, die gsmīs en laptops aanboden tegen verdacht lage prijzen. Bron: De Telegraaf

Prijs grafische ondernemers voor daklozenkrant 
KVGO, de ondernemersorganisatie voor de grafische sector, heeft de jaarlijkse KVGO Award toegekend aan de Stichting Z, uitgever van de Amsterdamse daklozenkrant Z Magazine. De stichting krijgt de prijs, die bestaat uit een beeld en een bedrag van 6800 euro, op 13 december in Nijkerk uitgereikt.Bron: ANP via Trouw

Oltmans en Van Gogh bij 13e Groot Dictee 
Mat Herben, Katja Schuurman,  Willem Oltmans en Theo van Gogh doen dit jaar mee aan het Groot Dictee der Nederlandse Taal, dat de De NPS op 16 december uitzendt. Het dictee wordt voor de dertiende keer afgenomen, ook nu door Philip Freriks. In totaal doen er zestig mensen mee, dertig uit Nederland en dertig uit BelgiŽ.  De helft van de deelnemers is via voorrondes geselecteerd. De andere helft bestaat uit Nederlandse en Belgische prominenten uit de politiek, sport, literatuur, het theater en televisie.  De televisie-uitzending is vanaf 20.30 uur op Nederland 3. Bron: ANP via Trouw

Samenwerking Radio 1/Wereldomroep
De mogelijkheden van verregaande samenwerking tussen de Wereldomroep en Radio 1 moeten onderzocht worden vooraleer mediastaatssecretaris Van Leeuwen wil denken over het uitvoeren van de kamerbreed gesteunde motie in de Tweede Kamer om de Wereldomroep te ontzien bij de bezuinigingen van de publieke omroep. Meer bij De Journalist

De pijn van de zwijgende winnaar
De verslaggever van Radio Drenthe drukte na afloop van de Super Prestige in Gieten Richard Groenendaal een microfoon onder de neus. De veldrijder zweeg en drukte de journalist een handdoek in het gezicht. "Wat een brutaliteit van die man. Ik stond me nota bene nog schoon te maken", brieste hij. Maar de pijn zat ergens anders, in zijn schoenen. Meer in De Gelderlander

Eerste Britse krant verscheen in Nederland
De eerste Britse krant werd op 2 december ("Decemember" schreef de krant) 1620 in Nederland gepubliceerd. De politieke situatie in Groot-BrittanniŽ liet niet toe dat daar een krant werd gedrukt. Het in Nederland uitgebrachte blad was een Engelse versie van een Nederlandse krant, bestond uit ťťn pagina, aan beide kanten bedrukt, en heette Corrant. Initiatiefnemer was de landkaartmaker Peter van den Keere. De Corrant verscheen tot september 1621. In dat jaar probeerde de Engelse boekverkoper Thomas Archer om in het Verenigd Koninkrijk zelf met een krant te starten, maar hij werd daarvoor onmiddellijk gearresteerd. Bron: MediaGuardian

"Yacht Vision volksverlakkerij"
Volksverlakkerij, een reclameblok met de uitstraling van een consumentenprogramma. De vakbladen Waterkampioen, Zeilen en Motorboot vinden het tv-programma YachtVision op RTL5 maar niets. Dick William Harinck van de Waterkampioen uit felle kritiek op de bemoeienis van het European Certification Bureau Nederland met het programma Yacht Vision. "Het is onacceptabel dat tv programma's of gedrukte media als Botenjaarboek zich door werven laten betalen voor een cameraploeg. Zeker als je het publiek niet meldt dat het om gesponsorde, dus gekleurde, informatie gaat." Bron:Schuttevaer

Vlaamse Raad voor de Journalistiek begonnen
De Vlaamse Raad voor de Journalistiek is deze week officieel begonnen. Het is een onafhankelijke instelling voor zelfregulering van de media. Voorzitter Eric Brewaeys wil er het vertrouwen in de media mee terugbrengen. Meningen en waardeoordelen worden niet gesanctioneerd, wel hanteert de raad de journalistieke codes als richtlijn. Op de site zijn allerlei ethische codes te vinden. Op den duur worden alle ethische organen onder ťťn paraplu gebracht. Bron internetjournalist.be

EU-akkoord over marktmisbruik definitief
De Europese regeling om misbruik in effectenhandel tegen te gaan is definitief geworden nu de ministers van FinanciŽn van de EU akkoord zijn gegaan. De richtlijn schrijft voor dat verkopers van aandelen, financieel analisten en financieel journalisten hun persoonlijke aandelenportefeuille openbaar maken. Bron: de Volkskrant 

Lees ook
Radiostation kan goudmijn zijn (GenE)
Winny (NRC Handelsblad)
Washington Post wird 125 Jahre alt (newsroom.de)
Antwoord Kamervragen GL over arrestatie journalist (Buza)
Tarifverhandlungen fŁr Zeitungsredakteure vertagt (newsroom.de) 

En verder
- PCM wil het aandeel van de boeken in de uitgeverij vergroten van bijna 15% nu tot 50% in de toekomst om minder conjunctuurgevoelig te zijn. Bron: Financieele Dagblad via ProfNews

- Pim Fortuyn is door de lezers van het Brusselse weekblad European Voice postuum uitgeroepen tot 'Europees politicus van het jaar'.  Aan de verkiezing deden ruim 7500 lezers en kiezers mee via een stemming per e-mail. De oorkonde en het bijbehorende bedrag van 5000 euro zijn dinsdag door een LPF-medewerker in ontvangst genomen.

De politie heeft ruim 140 tips binnengekregen over de kogelbrieven die bekende Nederlanders en media dit jaar ontvingen. Dat bleek in het tv-programma Opsporing Verzocht. Het OM maakte vorige week bekend dat alle brieven van ťťn persoon afkomstig zijn. Bron: ANP via NRC Handelsblad

- Wegens afwezigheid van Ruud de Wild stellen de makers van ruuddewild.nl en de Nationale Kinderkrant de kick-off van de Nationale Kindermiddag op 4 december uit tot De Wild weer te horen is bij ruuddewild.nl. Persbericht

- Kabelbedrijf UPC heeft uitstel van betaling aangevraagd in zowel de VS als in Nederland. Bron: ANP. Meer bij Trouw

Agenda
Vrijdag 6 december, 08.30 uur: Perspresentatie boek "De visie van Nawijn" door auteur Bart Bakker. Locatie: Hotel Des Indes, Lange Voorhout 54, Den Haag. Accreditatie noodzakelijk. Persbericht

Zondag 5 januari, 10.00 uur: Start van "Interactieve vertellers", een serie praktische en theoretische workshop die een maand duurt en gaat over het vertellen van verhalen met interactieve media. Er is een grote reeks sprekers uit binnen- en buitenland. Locatie: Mediamatic, Amsterdam. Meer informatie
 

Dinsdag 3 december 2002

NRC en Christelijke kranten in de plus
NRC Handelsblad, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad zijn de enige dagbladen waarvan de verspreide oplage in het afgelopen jaar is gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Cebuco.  NRC Handelsblad groeide met 1200 stuks (0,4 procent) naar een oplage van 268.486, het Reformatorisch Dagblad 1 procent tot een oplage van 59.368, en die van het Nederlands Dagblad nam 1,5 procent toe tot 33.441.  Grote inleveraars waren de Staatscourant (min 16 procent) en het Financieele Dagblad (min 6 procent). Verreweg de grootste krant van Nederland blijft De Telegraaf, ondanks een daling van de oplage met 1,6 procent naar 795.364, daarna volgen de Volkskrant (328.931) en  Algemeen Dagblad. Bron: ANP via Trouw

Broer Buch ontmythologiseert 
Boudewijn Buch had helemaal geen zoon en heeft ook nooit in een psychiatrische jeugd inrichting gezeten, zegt zijn broer Patrick Buch  in het Dagblad van het Noorden. Zijn vader heeft geen zelfmoord gepleegd. De media geven een totaal verkeerd beeld van de overleden schrijver, aldus Patrick Buch, - Buch zonder umlaut,  want die had Boudewijn toegevoegd om de familienaam een Duits aanzien te geven. De familie Buch is bedroefd en kwaad.  "Bij Barend en Van Dorp, in de kranten en tijdschriften, iedereen roept dat ze hem goed hebben gekend. De meeste verhalen rond 'Boud zijn niet eens waar. Ook al zijn sommige door hem zelf in de wereld gebracht". Meer in Dagblad van het Noorden.

Beursplein 5 wordt financieel nieuwscentrum
Euronext bouwt het pand Beursplein 5 in Amsterdam om tot een nieuwscentrum voor de financiŽle sector. Als op 6 december de beurshandel is geautomatiseerd, biedt het gebouw onderdak aan diverse media en honderden handelaren. Het wordt ook ingericht tot centrum voor informatie-uitwisseling tussen beleggers, bedrijven, handelaren, analisten, pers en publiek. Op de beursvloer wordt een aantal cameraposities voor de pers beschikbaar gesteld. Persbericht

Hoe voorkom je lekken naar de pers?
Het Finse telecomconcern Sonera luisterde telefoongesprekken van medewerkers af om een schadelijk lek naar de media boven water te krijgen. Vorige week meldde Helsinging Sanomat dat ex-topman Relander het belgedrag heeft laten bestuderen om na te gaan wie er contact heeft gehad met journalisten. Finland was geschokt en na onderzoek arresteerde de politie vijf Sonera-managers, en deze week ook Relander. Meer bij het Financieele Dagblad 

Sinterklaasjournaal trekt veel kijkers
Het Sinterklaasjournaal op Nederland 3 heeft dit jaar alle records gebroken. Gemiddeld keken tot nu toe per dag 670.000 kijkers, 40 procent meer dan vorig jaar. Op zaterdag 30 november trok het programma ongeveer 780.000 kijkers, met de zoektocht naar Pakjesboot 12. Bron: Algemeen Dagblad

Gordon naar Noordzee FM 
Zanger en presentator Gordon gaat vanaf 1 februari een dagelijks ochtendprogramma ('Good Gordon') presenteren bij Radio Noordzee FM. Hij vertrekt bij Radio 538.. Vanaf eind februari gaat Gordon ook een late-nightshow presenteren op de televisiezender Yorin. Hij heeft een contract van vijf jaar getekend bij Noordzee. Door zijn presentatiewerk gaat de zanger minder optreden, maar hij doet wel nog een gooi naar de voorrondes van het nationale Songfestival met de ballad 'I'll be your voice'. Bron: ANP via Trouw

Opvolger voor īOppassen!!!ī
De VARA heeft Blue Horse Productions opdracht gegeven een opvolger te produceren voor Oppassen!!!  De nieuwe tv-comedy moet vanaf volgend najaar bij de VARA op Nederland 3 te zien zijn. Blue Horse is ook bezig met het ontwikkelen van een tv-comedy over vier gehandicapte jongeren die een internetcafť runnen. De 13-delige reeks, die in september 2003 door Chiem van Houweninge sr. wordt gepresenteerd wordt gerealiseerd in het kader van het Europees jaar (2003) voor mensen met een handicap. Het is nog niet bekend welke omroep de serie zal uitzenden. Bron: De Telegraaf

IOC-voorzitter wil minder journalisten
De Belgische IOC-voorzitter Jacques Rogge wil minder journalisten bij de Olympische Spelen. Het aantal journalisten steeg sinds 1992 van 11.000 tot 22.000.. "En journalisten wegen heel zwaar op de organisatie: transport, logies, technologie, veiligheid." Hij wil ook minder geld aan de Spelen uitgeven. "In Seoel '88 hebben we 8% van ons budget van 1,8 miljard dollar - dat was 140 miljoen dollar - aan technologie besteed. Nu geven we daar 25% aan uit. We zijn veel te ver gegaan. We moeten de technologie minder duur en betrouwbaarder maken. Dat zou ons 250 miljoen dollar moeten opleveren." Meer bij de Gazet van Antwerpen

Lezersredacteur als marketinginstrument
Lezersredacteuren hebben hun functie gaandeweg uitgebreid met die van lezersbinder. Bij de meeste kranten werken ze nauw samen met oplage- en marketingmedewerkers, of vormen ze er zelfs al ťťn afdeling mee. Met samenwerking is niets mis, mits de verantwoordelijkheden gescheiden blijven. In de VS zijn er al lezersredacteuren/ombudsmannen die maandelijks aan de uitgever moeten rapporteren hoeveel lezers zij voor de krant behouden hebben. Het leidt tot creatieve berekeningen en tot ondermijning van hun geloofwaardigheid. Meer bij de Gelderlander

"Meer manipulatie vŠn dan důůr media"
In  NRC Handelsblad trok Frits Abrahams van leer tegen premier Balkenendes litanie dat de pers niet tegen kritiek kan, meer geÔnteresseerd is in ruzies dan in feiten, enz. Abrahams: "Het wordt tijd dat de pers eens stevig van zich afbijt. De hoofdredacteuren zouden de premier erop kunnen wijzen dat er vaker sprake is van manipulatie VAN de media dan DOOR de media. Manipulatie door grote voorlichtingsstaven bij overheid, bedrijven en instanties die er alle belang bij hebben de doofpot dicht te houden. (-) Journalisten (-) die (-) hun onthullende werk blijven doen, worden vaker dan ooit bedreigd met juridische procedures of zakelijke sancties (bijv. intrekking van advertenties)". Meer bij NRC Handelsblad 

164.000 stemmen voor Radio 2 Top 2000 
Met nog 10 dagen te gaan stevent de Radio 2 Top 2000 af op een recordaantal stemmen. Tot nu toe zijn er 164.000 stemmen uitgebracht voor de Top 2000 die tussen Kerst en Oud & Nieuw wordt uitgezonden. Vorig jaar werden er in totaal 150.000 stemmen geteld. Tot vrijdag 13 december kan iedereen via de website van Radio 2 (www.radio2.nl) een favoriete top 10 insturen. Aan de hand hiervan wordt de uiteindelijke Top 2000 samengesteld. Bron: Persbericht

Nederlander vreest auteurswet VS
De Nederlandse cryptoanalist Niels Ferguson, die fouten ontdekte in een vercijferingssysteem van Intel, ziet af van publicatie van zijn bevindingen in de VS omdat dat volgens juristen in strijd is met de Digital Millenium Copyright Act en hij dus gearresteerd kan worden. Een Russische programmeur is al eens op grond van dezelfde wet gearresteerd voor werk dat in Rusland legaal is maar in de VS niet. De wet, die de film- en platenindustrie moet beschermen, blijkt nu de ontwikkeling van video-coderingen te belemmeren..Bron: Telescoop Persbericht 

Lees ook
SP laakt 'onfatsoenlijk' Trouw-artikel
Nominaties Belgische toerismepersprijzen
Adam's Family toch niet op RTL4 (AD)
Nieuw bestuur Vak- en Wetenschapsuitgevers (MediaFacts)
Massenentlassung bei den Frankfurtern (man-man)

En verder
- Directeur Dick van der Graaf van HMG (RTL 4, 5 en Yorin) is 11 dagen geleden per brief met de dood bedreigd en heeft sindsdien een bodyguard. Bij alle omroepen komen, zeker sinds de moord op Pim Fortuyn en "11-september", vaker dreigementen binnen, meestal bij 'gewone' programmamakers. Meer bij de Gooi- en Eemlander

- Met geld van het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat de Wereldomroep op rijdende radioscholen de komende 3 jaar in 3 West-Afrikaanse landen vrijwilligers van lokale radiostations opleiden. Daarna moet het project zelfstandig verder. Persbericht

- Het onderwijsnetwerk Kennisnet begint 3 gratis kwartaal magazines voor primair, voortgezet en beroeps- en volwassenenonderwijs. De bladen, InDruk geheten, willen de drempel verlagen voor ICT-gebruik door leraren in de klas . Persbericht

- Om de stijgende productiekosten en dalende reclame-inkomsten te compenseren zijn gisteren 4 populaire Vlaamse kranten 5 cent duurder geworden, ze kosten nu 80 en 85 cent. De kwaliteitskranten De Standaard en De Morgen kosten nog steeds 1 euro, de Financieel Economische Tijd 1,25 euro. Alle Franstalige Belgische kranten blijven 85 cent kosten. Bron: belga

Agenda
Dinsdag 10 december -  European Tourism Forum, Europese Commissie, Brussel. Registratieformulier voor journalisten

Dinsdag 10 december, 16.00 uur - Discussie over misdaadbestrijding en ICT: "Heiligt het doel de middelen?" tijdens de manifestatie/tentoonstelling World.information.org Organisatie: Netkwesties.nl en De Waag . Locatie: Oude Kerk, Oude Kerksplein 23, Amsterdam

Woensdag 11 december: 14.00 uur Discussie van TourPRess Holland over de vraag waarom de publieke omroep geen toeristisch tv-programma kent. O.l.v. Sonja van Proosdij discussiŽren Twan van den Nieuwenhuijzen (Yorin), Ignace Boller (Vlaanderen Vakantieland) en Wim Weiland (AVRO). Locatie: Mediapark Hilversum. Meer informatie: 013-5130105
 

Maandag 2 december 2002

Perstape kan bewijs zijn voor justitie BelgiŽ
Net als de NVJ protesteerde ook de Belgische journalistenbond AVBB tegen de arrestatie, vorige week, van Ikonradio-journalist Egbert Hermsen tijdens de rellen rond de aanhouding van voorman Jahjah van de Arabisch-Europese Liga. De politie reed Hermsens auto klem omdat hij Jahjah naar huis reed nadat diens advocaat verteld had dat de politie huiszoeking bij hem zou doen. Hermsen heeft inmiddels  een kopie mogen maken van zijn materiaal, dat echter nog in handen is van de politie en dus bewijsmateriaal kan vormen voor strafvervolging van Jahjah. Waardoor de journalist ongewild een verlengstuk van justitie is geworden. De Ikon bekijkt vandaag welke acties nog meer ondernomen kunnen worden. Bronnen: o.m. NVJ en nu.nl Zie ook: Kamervragen GroenLinks

NVJ wil externe onderzoek situatie Wegener
De NVJ heeft de COR van Uitgeverij Wegener voorgesteld om, net zoals bij PCM gebeurde, een externe deskundige een financiŽle analyse te laten maken, om te kunnen oordelen over de noodzaak om Wegener-redacties te laten samenwerken om een rendement van 20% te bereiken. De nieuwe plannen betreffen ook nog steeds goed renderende Wegener-kranten. Voor de brief zie de NVJ-sectie Dagblad

Journalistenschool koopt rechtszaak af
Met 2000 euro heeft de School voor Journalistiek in Utrecht een rechtszaak afgekocht van een ex-politicus, die onjuiste informatie over zijn persoon had aangetroffen in een door een student gemaakt artikel op een schoolsite. De man kwam het stuk tegen toen hij in een zoekmachine op internet zijn eigen naam had ingetikt. Het artikel ging over de berichtgeving over Pim Fortuyn door het AD. Excuses en verwijdering van de site waren niet genoeg voor de niet bij name genoemde, die 5000 euro wilde, maar uiteindelijk met 2000 genoegen nam. Meer bij MediaNL

Pam past niet in FEM als managersvakblad
Max Pam is gestopt met zijn column in FEM/De Week, dat een managersblad wordt, waarin hij niet past. Vindt ook Pam, die nog wel 2 maanden doorbetaald wil worden, wat was afgesproken. Volgens FEM's nieuwe hoofdredacteur Mike Ackermans vroeg Pam 5 maanden, waarop Pam hem voor leugenaar uitmaakte. De relatie tussen de twee begon al niet geweldig, enkele maanden geleden, toen Ackermans zich voorstelde met de woorden: "Hallo, ik ben Mike Ackermans en ik heb nog nooit wat van je gelezen". Bron: HP/De Tijd

Friedmann hoofdredactrice NIW
Redactrice Elise Friedmann van het Nieuw Israelitisch Weekblad is 1 december hoofdredacteur geworden van dat tijdschrift over het Jodendom. Zij volgt Carine Cassuto op. Bron: ANP via Reformatorisch Dagblad

Nieuws is wat journalisten zelf ontdekken
Nieuws wordt steeds meer datgene wat andere media publiceren, vindt NRC-redacteur Maarten Huijgen, die vrijdag op de opiniepagina betoogde dat het tijd wordt dat journalisten minder conformistisch redeneren. "Toevallig zinloos geweld spoedt zich van het avondnieuws, via 2Vandaag en Netwerk naar Nova en lawaaiige talkshows. (-) Krantenredacties doen mee met de tv-drukte, zodat de hype zich de volgende dag voortzet." Nieuws, schrijf hij, "is iets wat journalisten zelf ontdekken en niet wat anderen reed hebben gepubliceerd". Bron: NRC Handelsblad.

Prijzenregen op IDFA
Steve James heeft de VPRO Joris Ivens Award voor de beste lange documentaire (o.m. 12.500 euro) gewonnen voor zijn film Stevie. De Special Jury Award was voor On Hitler's highway van Lech Kowalski. De Zilveren Wolf van de NPS voor de beste korte documentaire (10.000 euro) ging naar Interesting Times-The secret of my succes van Jichuan Duan. De Prijs van de Internationale Filmkritiek (2500  euro) ging naar de Finse Mervi Junkkonen voor Barbeiros, de Amnesty Doen Award ging naar films van Kim Longinotto en Eugene Jarecki. De Publieksprijs was voor Michael Moores Bowling for Colombine. Persbericht

Deze week criteria commerciŽle FM-zenders
Het kabinet verkoopt in januari 9 commerciŽle FM-frequenties onder voorwaarden. Er moet minstens ťťn zender komen voor alternatieve popmuziek, ťťn voor nieuws, ťťn voor klassieke muziek. De criteria worden deze week bekend. Bij de verdeling wordt eerst gekeken naar kwaliteit, verscheidenheid, historie en bedrijfsplan. Pas als meer gegadigden gelijk eindigen, geeft het bod de doorslag. Bron: De Telegraaf

Admailing gebruikt autoriteit van blad
Uitgeverij Sanoma heeft de Admailing ontwikkeld, een dienst die het beste uitgelegd kan worden aan de hand van een voorbeeld. Na de introductiecampagne van het medicament Novadiol in een aantal vrouwenbladen wilde fabrikant Vichy vrouwen van boven de 50 aanspreken. Sanoma selecteerde hen uit de database met informatie over de Sanomalezers. Een paar dagen nadat de vrouwen de advertentie in het blad hadden kunnen zien, kregen ze namens het blad een persoonlijke brief over het product. Met een brochure, een probeersachet en een aanbieding. Meer bij Sanoma

Oproep tot journalistenmoord veroordeeld
De voorzitter van het hoogste nationale islamitische orgaan in Nigeria heeft de oproep van vorige week tot moord op een journaliste veroordeeld. De secretaris-generaal van de hoge raad voor islamitische zaken in Nigeria, Lateef Adegbite, heeft donderdag bevolen de oproep niet te volgen. De raad vindt dat de deelstaat geen gezag heeft om religieus-juridische uitspraken te doen. Meer bij het Reformatorisch Dagblad

E-mail AOL op tv voor Britse Sky-kijkers
De eerste interactieve tv-dienst van internetcommunity AOL in Engeland is begonnen: "AOL on Sky Active". Dat biedt de 6 miljoen Britse AOL-internetabonnees op hun digitale interactieve tv nieuws, weer, instant messaging en e-mail. Om de dienst te gebruiken moet de kijker een Sky-kanaal opzetten en de afstandsbediening van Sky gebruiken. Bron: Europemedia

Bij De Journalist o.m.:
 
Omslagthema: Tijdschriften:
- Dubbelportret Opzij/Viva
- New Yorker: creativiteit contra formats
- Interview Sanoma-directeur Ailasmaa
Dit jaar al 41 journalisten vermoord
Oltmans betaalde 71 mille terug
Geen zorgen bij R'dams Dagblad
Geen feest bij weekmedia
Kaalslag in dagbladsector
"Hilversum smijt met geld"
Clairy Polak naar Nova
Wint Cisca Dresselhuys?
Commentaar over lokale media
Personalia


Lees ook:

Vrouw leidt beste krant ter wereld (Intermediair)
Extra geld regionale omroepen (ANP)
Weer vertraging fusie AT5/RTV N.-Holland (Parool)
Correspondent kent Spanje beter dan Spanjaarden (mediaNL)
Columnisten stoppen over omroepbestel (UN)
Verbied reclame voor kleuters (Volkskrant)
Groene Amsterdammer wil meer
IndonesiŽ: controversiŽle mediawet (PZC)
BelgiŽ: Concentrawinst 3,3 mln (Euronext)

En verder
- PCM's aandeelhouders zijn akkoord met de verzelfstandiging van Het Parool. De overnemende partijen (de Persgroep uit BelgiŽ, Amsterdamse bedrijven en de nieuwe stichting Het Parool) zouden voor 1 januari de contracten tekenen. Bron: ANP via Trouw

- Almere krijgt 1 maart een eigen tv-journaal als gevolg van samenwerking tussen Omroep Flevoland, het lokale Studio Almere en de gemeente, die 6 zes ton in het project stopt, dat in ieder geval een jaar loopt. Bron: Omroep Flevoland

- Het nieuwe magazine van de Amsterdamse discotheek The Power Zone, een Clubbin'-uitgave, verschijnt wegens groot succes  voortaan in de hogere oplage van 40.000 stuks. Bron: Adformatie

- Het Engelse zusje van de Nederlandse radiozender Classic FM begint nog dit jaar een 7x24 uurs satelliet-tv-kanaal. Het brengt clips van prominente vertolkers van klassieke muziek, en muziek uit films, maar geen documentaires en geen concerten. Bron: MediaGuardian

- Het commerciŽle Noorse tv-station TV2 betaalt 7 ton schadevergoeding aan Noorse sportorganisaties die in een tv-programma vals beschuldigd waren van dopinggebruik. Bron: Variety via Europmedia

- Volgend jaar moeten alle advertenties van bladen die lid zijn van de Groep PublieksTijdschriften digitaal en drukgereed worden aangeleverd. Dat is althans de bedoeling van het Groepsproject hiervoor. Bron: Reklameweek

- Drie van de vijf directieleden van de Italiaanse staatsomroep RAI zijn afgetreden uit protest tegen bestuursvoorzitter Antonio Baldassarre. Bron: DPA Meer bij newsroom.de

- Mediaconcern Vivendi heeft in het 3e kwartaal een nettoverlies geboekt van 1,23 miljard euro. Bron: Adformatie

Agenda
Vrijdag 6 december: Zitting Raad voor de Journalistiek in het NVJ-pand, Johannes Vermeerstraat 22, Amsterdam.
- 13.30 uur: Klacht over een artikel in het weekblad DŁnya, dat geruchten en onjuiste informatie zou bevatten en waarvoor geen wederhoor is toegepast;
- 14.30 uur: Klacht over een artikel in het Eindhovens Dagblad, dat feitelijke onwaarheden zou bevatten, waarvoor geen wederhoor is toegepast, en waarover rectificatie werd geweigerd;
- 15.15 uur: Klacht over een artikel in het Utrechts Nieuwsblad, dat klager in zijn eer en goede naam aantast omdat beschuldigingen van een bron niet zouden zijn geverifieerd

Maandag 9 december, 10.00 uur: Bijeenkomst over onderzoek voor leden van de Groep Publiekstijdschriften van het NUV
Locatie: Rosarium, Amsterdam. Persbericht

Donderdag 19 december 13.30 uur: Openbare discussie De provincie de baas? over de financiering van de regionale omroepen, die afhankelijk worden van hun eigen provinciebesturen, waardoor hun onafhankelijkheid in gevaar komt. O.l.v. politiek redacteur Freerk Teunissen van RTV Noord Holland discussiŽren Joop Atsma (mediawoordvoerder CDA), Dink Binnendijk (hoofdredacteur Omroep Flevoland) en een gedeputeerde. Aanmelding en informatie: Ingrid Willemsen 035 6774030.