Villamedia

Villamedia Magazine jaargang 4, nummer 3

In dit nummer

Nieuw verdienmodel fotografie

Opinie Fotojournalistiek is geen vetpot. Nooit geweest. Zeker: de meeste fotografen konden lange tijd mee in het peloton. En nu het peloton groot is geworden horen we meer geklaag: het is niet meer zo als het vroeger was. Fotografie is door internet meegesleurd…

Jannetje Koelewijn

Columns Wat ben ik blij met journalisten als Jannetje Koelewijn en Peter Vandermeersch. Die schrijven op wat ze horen. Je bent geen journalist geworden om iets te verzwijgen. Maar waren ze zorgvuldig genoeg?

Slecht-nieuws-therapie

Columns Op 2 februari deed ik een ontdekking. Ik hield een lezing over de website one11.nl en oplossinggerichte journalistiek in de cyclus Winterlezingen van het Mozeshuis te Amsterdam. In de zaal een zestigtal dames van boven gemiddelde leeftijd. Zeg maar bijna…

Rotte Appel

Columns De New York Times (NYT) was niet welkom op een belangrijke persconferentie van Apple. Nou ja, belangrijk. Het ging om de bijeenkomst waar het besturingssysteem Mountain Lion werd aangekondigd. Enkele grote Amerikaanse kranten, techwebsites en bloggers…

Managers zonder mediahart

Opinie Meer dan honderd journalisten eruit bij Wegener. De regionale kranten van het Telegraafconcern in gevaar. Nog even, en de ooit bloeiende regionale journalistiek in Nederland is verworden tot een handje apps en een paar inlegvellen. Wat een treurig vooruitzicht,…

Een creatief idee in vijf minuten

We kennen het allemaal: zo’n dag dat er geen goed idee, laat staan een origineel idee, uit je koker komt. Karel van den Berg ontwikkelde een methode, speciaal voor journalisten, om creatief denken te forceren. De redactie van Villamedia volgde een workshop.

Recenseren

Journalistiek / vaardigheden In de nieuwe serie Denken & Doen pogen we door te dringen tot de theoretische (denken) en praktische (doen) kern van een journalistieke discipline. Van reportage en nieuwsbericht tot portretterend interview en column. In deze eerste aflevering de kunst…

‘Het is geen rocket science’

12-12-12, klinkt als een magische datum. Op die dag moet de ‘integraal digitale media portfolio’ van Wegener en MGL een feit zijn. Truls Velgaard (CEO Mecom Nederland) en Rob de Spa (directeur content en redactionele ontwikkeling) geloven heilig in…

Bild verliest liever een goede vriend dan een goed verhaal

Acht weken lang waren onze oosterburen in de ban van de verbeten strijd tussen de Duitse pers en bondspresident Christian Wulff. ’s Lands grootste krant, boulevardblad Bild, speelde een belangrijke rol. Hoe zien toonaangevende journalisten en mediawatchers…