Villamedia

Villamedia Magazine jaargang 4, nummer 20

In dit nummer

Mediafonds; meer voor minder kán

Opinie Het is te betreuren dat de nietsontziende bezuinigingen ook het Mediafonds bedreigen, vindt Harriet Duurvoort. 'Als er iets tot het hart van de publieke taak behoort dan is het wel kwaliteitsdocumentaire en drama. Maar zonder af te doen aan het belang…

Ondernemen

Columns Je moet het maar durven: een tijdschrift beginnen. Grootmacht Sanoma is er een stuk voorzichtiger mee geworden. De economische crisis en de trek van adverteerders richting internet maken de managers in Hoofddorp kopschuw.

De scoops komen straks uit de lucht vallen

Innovatie / technologie Drones, op afstand bestuurbare luchtvaartuigen, filmen het nieuws van bovenaf. Maar strengere regels moeten een crash als van de drone van omroep PowNed in de ArenA voorkomen. In Haren mocht een vliegende camera al voor de rellen van de politie de lucht…

Broekie

Columns Een ‘jonge journalist’, dat ben ik. Ik weet niet hoe lang ik de jonge variant blijf. Ik weet ook niet zo goed waar de toevoeging mee samenhangt. Gaat het om leeftijd? Om werkervaringsjaren? Om het aantal opdrachtgevers misschien? Ik dacht altijd dat…

Online storm

Columns Bianca Pander schreef in de vorige estafettecolumn dat ze zich gelukkig prees met de Nederlandse journalistiek, die over het algemeen toch vrij objectief bericht. Een mening die ik met haar deel; een beetje journalist probeert op zijn minst hoor en wederhoor…

‘Het Flow-gevoel zit toch vooral in ons hoofd’

tijdschrift Het zijn drukke tijden voor de zeskoppige redactie van Flow, het blad voor papierliefhebbers. Onlangs is de internationale Engelstalige editie gelanceerd en de Duitse dummy zit in de test-fase. Het magazine, dat vier jaar geleden door vakgenoten met enige…

Aan de keukentafel

tijdschrift Nu grote uitgeverijen de hand min of meer op de knip houden, ontspruiten nieuwe bladen meer dan ooit thuis aan de keukentafel. Villamedia sprak vier gedreven ondernemers die zelfstandig een blad uitgeven. ‘Voor de marketing had ik geen budget. Dat is…

Opvallende verhalen over alledaagse thema’s: kip

programma / televisie Op 6 december begint het nieuwe seizoen van Metropolis. Presentator Stef Biemans vloog vanuit thuisland Nicaragua naar Nederland om aan de nieuwe serie te werken. Tussen de opnames op de markt in Bussum, een telefoontje van Pauw & Witteman en de redactielunch…

De kracht van mondiale samenwerking

In een onderzoeksproject met Nederlandse en Afrikaanse journalisten werd onlangs het internationale Fairtradecertificaat gefileerd. ‘Een onderwerp als de cacaoproductie en -afzet kun je eigenlijk alleen maar goed onder de loep leggen als je het in een…

De toegevoegde waarde van de ik-persoon

Journalistiek / tijdschrift Wie voor een vrouwenblad schrijft weet vrijwel zeker dat ze er op een dag zélf in staat. De bladen staan vol met artikelen in de ik-vorm. Ook bij de opiniebladen en de kranten is het taboe om jezelf in een verhaal op te voeren al een tijdje verdwenen.