website over journalistiek

Villamedia Magazine jaargang 4, nummer 2

In dit nummer

Teleurgesteld

Columns Mediaconcerns de Telegraaf Media Groep (TMG) en Mecom (eigenaar van onder meer Wegener) hebben beide hun strategie bepaald. Onderzoeker Piet Bakker analyseert de plannen voor Villamedia magazine (nr.2, 11.02.2012). Na lezing overheerst teleurstelling.…

Ieder voor zich

Columns Het kwam eerder dan verwacht. Het was al wel aangekondigd, of op zijn minst verkondigd. De timing, exact een jaar nadat het PDOJ (de Postacademische Dagblad Opleiding Journalistiek, red.) avontuur begon, was ook niet geheel onlogisch. Maar toch. Toch…

Cadeaupapier

Columns Loop je op kousenvoeten door een radicale moskee, met een notitieblokje door aanmeldcentrum Ter Apel, word je achterop de bagagedrager door een achterstandswijk geloodst; kortom, sta je met je poten in de modder, word je niet herkend door Frits van Exter,…

Vier keer HBO: drie geslaagd, één her

Van de HBO’s journalistiek in Nederland scoort Tilburg het beste. Ede en Utrecht volgen. Windesheim (Zwolle) heeft een knauw gekregen, maar krijgt een herkansing. Twee jaar geleden zou een onderzoek naar de kwaliteit van de journalistieke opleidingen…

Van Arabische Lente naar Belgische winter

De Vlaamse Leen Vervaeke werkte zes jaar op de buitenlandredactie van de Volkskrant. Vorig jaar deed ze verslag van de Arabische Lente in Tunesië en schreef daar ‘De Jasmijnrevolutie’ over. Dat boek presenteert ze volgende week in België, waar ze…

‘Mensen stellen zich voor mij open doordat ik dat zelf ook doe’

Afgestudeerd in 2008, ietwat onzeker neergestreken in The Bronx en plotsklaps een gekend fotograaf na publicaties op fotoblog Lens van The New York Times. Toch, van binnen blijft Chantal Heijnen een ‘social worker’, getuige ook weer haar fotoproject…

Nederlandse Murdochs blijven liever in de luwte

De Rupert Murdochs van Nederland moeten een gezicht krijgen. Freelance journalist Mathilde Sanders gaf zichzelf deze bijna onmogelijke opdracht. Haar blogs over een moedige, maar soms onhandige zoektocht naar de duistere kant van krantenbedrijven bundelde…

Crossmediale utopieën

Integratie, crossmediaal en multimediaal werken. Veelbelovende journalistieke concepten die aan het begin van de 21e eeuw een antwoord moesten geven op dalende oplagen en economische tegenspoed. De praktijk bleek weerbarstiger, blijkt uit promotieonderzoek…

COP