website over journalistiek

Villamedia Magazine jaargang 2, nummer 21

In dit nummer

Digitale kassa voor kranten wint terrein

Nederlandse kranten gaan op internet betaalmuren opzetten. Anderen kijken liever de kat uit de boom. Nieuws is niet langer vanzelfsprekend gratis.

‘Een goed blad is als 


Van de bladenwetten van Rob van Vuure hadden ze nooit gehoord. Zelfstandig bladenmakers Petra Boers en Suzanne Hertogs, bekend van het pubermagazine DUF, werken zonder bestaande structuren, doen niet aan formules, en denken al helemaal niet aan de doelgroep.…

De erfenis van LLiNK

Omroepen zijn belangrijke milieuboodschappers. Maar ook grootverbruikers van energie. De klimaatconferenties in Kopenhagen en nu weer in Cancun (Mexico) trekken ook hun sporen in Hilversum. Het heeft even geduurd, maar ook bij omroepen komt ‘groene’…

Kan dit

Het overkomt mij steeds vaker, middenin een telefonisch vraaggesprek stokt de conversatie. ‘Eh, kan dit off the record?, anders kom ik in moeilijkheden.’ Geïnterviewden of tipgevers die wel informatie willen leveren, maar zonder dat ze genoemd –…

‘Je raakt expertise kwijt’

Reed Business, uitgever van onder meer Elsevier, FEM Business en Misset Horeca is bezig met een flinke reorganisatie. 
Hoewel winst en omzet floreren worden redacteuren ingeruild voor freelancers. Die moeten straks 40 procent van de totale redactionele…

Sanoma wil het voor zichzelf netjes regelen

Tijdschriftengigant Sanoma past zijn inkoopvoorwaarden voor freelancers aan. Daarmee is Sanoma klaar voor de toekomst, legt directeur Henk Scheenstra uit. Maar waar laat dat de freelancer?

Persprijs 2017 WUR