Jeanet de Jong — Geplaatst op dinsdag 12 februari 2013, 11:55

Bootpasje

AMELAND - Nieuwe systemen vragen aanpassingen. Om als Amelander de overtocht tegen Amelander tarief te kunnen maken, heb je een pasje nodig van Wagenborg. Nu bedacht de veerbootfirma dat het handig was om online kaartjes te kunnen bestellen en om poortjes te bouwen die passagiers tellen. De poortjes gaan open als het kaartje gescand is. Of het pasje, want de Amelanders krijgen een streepjescode op het nieuwe stukje plastic.

Dat is allemaal niet zo spectaculair, ware het niet dat er op het nieuwe pasje een nieuwe foto moet. Gemaakt met een webcam. En daar wordt het oppassen geblazen.

Dochter C en ik togen op een vrije maandag naar het WPD-kantoor in Nes. We hebben de haren in de kuif, mascara op, een leuk bloesje aan en de zenuwen in de benen. Het steekt immers nauw hoe je portret op fotopapier verschijnt. Je wilt er wat aardig op staan, want je moet er per slot van rekening heel wat jaren mee toe. Het oude pasje zag er niet meer uit. In de loop der tijd was de handgeschreven tekst verworden tot een stel zwarte vegen. WPD had toentertijd een stift gebruikt die niet goed reageerde op het kunststof. Geen gezicht, maar de foto; de foto was top! Het was elke keer een vreugde om het pasje tevoorschijn te halen: die guitige kop met haar dat er nu eens goed op stond. Pappe en moeke hebben me tot mijn groot verdriet bedeeld met een vormeloos pruikje dun haar. Nee, voor mij geen dikke bos krullen zoals zus G. Ook geen stevige bos donker haar zoals zus A. Kapper J vraagt elke keer dapper wat de bedoeling is. “Knip er wat haar bij,” is mijn opdracht, waarna J met de moed der wanhoop de schaar pakt om de opdracht uit te voeren die niet te volbrengen is.

De dag van de WPD-foto is toevallig een Good-Hair-Day. Het leven lacht me toe, die dag, dacht ik. Een half uur later is die hoop in de kiem gesmoord door een webcam die op een gruwelijke manier de beelden vastlegt en een computer die ze ongezien en niet gekeurd ter plekke in een pasje sealt bovendien.

Dochter C, god zij geprezen en gedankt en WPD ook, staat er fantastisch op. Zij mag haar foto zien en zeggen dat ze nog een keer wil.
Op mijn criminelenfoto plak ik die oude foto. Nee, natuurlijk mag dat niet, maar ik zie wel waar de veerboot strandt.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.