word studentlid

— dinsdag 27 november 2018, 14:38 | 2 reacties, praat mee

Wijnbergs ‘Unbreaking News’-essay irriteert media-collega’s

Wijnbergs ‘Unbreaking News’-essay irriteert media-collega’s

Rob Wijnberg heeft via Twitter hernieuwde aandacht gevraagd voor een essay van afgelopen september, waarin de mede-oprichter van De Correspondent zijn visie geeft op de noodzaak niet de waan van de dag te volgen in nieuws. In de eenentwintigdelige Twitter-draad noemt Wijnberg nieuws een 'gezondheidsrisico' en stelt dat wie geen krant leest enkel ongeïnformeerd is, maar wie dat wel doet per definitie verkeerd geïnformeerd raakt. Laatste wijziging: 31 augustus 2021, 14:37

Het citaat “If you don’t read the newspaper, you’re uninformed. If you do read the newspaper, you’re misinformed.” komt in het essay The problem with real news - and what we can do about it ook terug.

Media-ondernemer Derk Sauer vindt zo’n brede veroordeling van nieuws volstrekt onjuist.

Wijnberg beschrijft in zijn essay de basisprincipes van De Correspondent (en de gehoopte Engelstalige editie), waarbij de waan van de dag juist vermeden wordt.

Nieuws is vrijwel altijd negatief ingestoken, beschrijft kortzichtige gebeurtenissen, heeft geen oog voor langere trends en vertelt evenmin wat er een aan bepaald probleem is te doen, aldus Wijnberg. De stelligheden (“consumeren van nieuws geeft een fundamenteel verkeerd beeld van de wereld”) waarmee Wijnberg zijn essay aanprijst komt De Correspondent-voorman op kritiek te staan.

Journaliste Martine Wolkzak van het Financieele Dagblad vindt Wijnbergs essay geen mediakritiek en de timing verdacht:

Volkskrant-columniste Sylvia Witteman vindt dat ook:

Telegraaf-journalist Martin Visser plaatst vraagtekens bij de brede beschuldiging dat al het nieuws problematisch is.

In een reeks tweets uit schrijver Jan Kuitenbrouwer kritiek op de gekozen toon:

Wijnberg schrijft op Twitter dat hij beseft dat zijn uitspraken dat echt nieuws een groter gevaar oplevert dan nepnieuws “een boude uitspraak is”. Cynisme, polarisatie en wantrouwen floreren dankzij nieuws, vindt Wijnberg.

Het antwoord ligt - niet verrassend - volgens Wijnberg in het De Correspondent-model: geen knellende jacht om adverteerders te plezieren, geen sensatiedrang om zoveel mogelijk mensen te lokken en een ledenstructuur om financiering te garanderen. Ook is transparantie over overtuigingen beter dan valse objectiviteit na te streven. Samenwerking met lezers moet de agenda bepalen, vindt Wijnberg: “Zodat we problemen kunnen belichten die voor hen belangrijk zijn, enkel dan die hen storen.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Remon, 28 november 2018, 16:20

Wijnberg mag dan zware retoriek hebben en een lichte neiging voor generalisaties (en is daarmee misschien niet het ideale boegbeeld voor de beweging die hij probeert te creëren), maar zijn kritiek komt niet uit de lucht vallen (en is zeker niet nieuw).

Rosling waarschuwde al een aantal jaren eerder - en ook een stuk toegankelijker: https://youtu.be/Sm5xF-UYgdg

bouma, 29 november 2018, 12:30

Mijn steun aan De Correspondent heb ik opgezegd toen de site ruim drie maanden na de massale aanrandingen in Keulen een overcomplete en dus onleesbare reconstructie publiceerde. Je kunt het afwijzen van de waan van de dag ook overdrijven.
Hilda Bouma

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.