mgm nvj maart

— vrijdag 21 januari 2022, 08:30 | 1 reactie, praat mee

Gyurka Jansen: ‘Maak betalen voor online niet te ingewikkeld’

Gyurka Jansen: ‘Maak betalen voor online niet te ingewikkeld’
© Truus van Gog

De Nederlandse tak van Business Insider begon pas laat met het uitrollen van een abonneemodel. Maar na wat vroege hordes heeft de online zakentitel de smaak nu te pakken. En dat is voor een deel te danken aan het vinden van het juiste abonnementensysteem. Laatste wijziging: 24 januari 2022, 09:02

Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Nick Kivits. Ook lid worden?

Een recordaantal nieuwe leden voor Business Insider Premium. Daarmee pochte Gyurka Jansen afgelopen oktober in een bericht op LinkedIn. In één maand tijd wist Business Insider 30 procent nieuwe abonnees aan zich te binden. Jansen, sinds oktober 2019 product manager bij de titel, geeft gelijk toe dat dat niet gaat om duizenden nieuwe betalende leden. ‘Ons doel is om eind van dit jaar een paar duizend abonnees te hebben. We zijn lekker op weg.’

Hoe bescheiden dat doel misschien ook klinkt ten opzichte van het abonneebestand van grote nieuwssites, de groei is niet gek voor een titel die begin 2020 nog zonder betaalmuur door het leven ging. ‘We zijn halverwege 2020 begonnen met het opstellen van de eerste plannen. Begin 2021 kwam dat een beetje op gang, maar de software die we gebruikten om abonnementen te verkopen was eigenlijk te ingewikkeld. Telkens wanneer we iets wilden aanpassen of wilden veranderen, moesten we de hulp van de maker inschakelen. Dat zorgt ervoor dat je heel afhankelijk van een ander bent.’

Flexibel en simpel
Omdat Business Insider een flexibeler abonnementensysteem wilde, schakelde de titel afgelopen zomer over op Piano. ‘Daarmee kun je aanbiedingen uitserveren aan je bezoekers’, legt Jansen uit. ‘Je kunt het systeem gebruiken om betaalmuren of abonnementen aan te bieden, maar je kunt abonnees er bijvoorbeeld ook mee wijzen op het jaarlijkse puzzelboekje dat je uitgeeft en dat in de aanbieding is in je webshop.’

Met Piano ging het volgens Jansen ineens een stuk sneller met de nieuwe abonnees, getuige ook die 30 procent nieuwe abonnees in één maand. ‘We kunnen nu veel sneller schakelen en dus ook veel makkelijker experimenteren met abonnementsvormen. Proefabonnementen bleken bijvoorbeeld heel goed te werken voor ons. Wanneer die zijn afgelopen zet het systeem ze automatisch om in een normaal abonnement. Daar hebben wij verder geen omkijken meer naar. Piano houdt het verder ook simpel. Bezoekers zijn met een paar klikken abonnee.’

Dat laatste aspect moeten mediabedrijven volgens Jansen, die naast zijn werk bij Business Insider een van de drijvende krachten is achter het donatiemodel van Reporters Online, niet onderschatten. ‘Nederlanders zijn heel erg abonnementsgericht. Veel meer dan in andere landen. We betalen graag voor online journalistiek. Maar dan moet dat betalen niet te ingewikkeld zijn. Zodra we door hoepels moeten springen, laten we het snel zitten.’

Focus en overzicht
Dat je het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk moet maken, geldt niet alleen voor de manier waarop je abonnementen aanbiedt, vindt Jansen. Het is ook van belang voor de wijze waarop je de verhalen op je platform aanbiedt. ‘We hebben de afgelopen twee jaar ook aan onze formule gesleuteld en zijn vooral heel erg gaan versimpelen. Business Insider heeft nu minder verschillende dossiers en onze verhalen zijn verspreid over minder categorieën. We hebben het navigatiemenu minder uitgebreid gemaakt en zijn ons meer gaan richten op de onderwerpen die voor ons het belangrijkst zijn, zoals business en finance. Het zijn kleine veranderingen, maar samen maken ze de website wel een stuk overzichtelijker.’

Inmiddels trekt Business Insider maandelijks zo’n 2,2 miljoen unieke gebruikers, een slordig half miljoen meer dan toen Jansen aantrad. ‘Het is in de tussentijd wel tijdelijk meer geweest’, aldus Jansen. Ook het zakelijke nieuwsplatform had te maken met de Trump bump. ‘Het presidentschap van Trump zorgde voor extra verkeer. We zijn niet op ieder nieuwtje over hem gedoken, maar hij heeft ook het bedrijfsleven flink opgeschud. Dat was voor ons lezerspubliek interessant.’

Met name wat zulke actuele berichten betreft, heeft Business Insider volgens Jansen het voordeel dat het onderdeel is van een internationale titel. ‘Verhalen van onze Amerikaanse collega’s mogen we vrijelijk vertalen en publiceren. En in sommige gevallen slaan we dat vertalen ook over, zodat we artikelen sneller kunnen meenemen. In een land als Nederland kan dat prima, omdat we gewend zijn ook in het Engels te lezen. Dat we het werk van de Amerikaanse newsroom kunnen gebruiken geeft ons denk ik wel een streepje voor op andere zakelijke titels.’

Nooit klaar
Ondanks het gestaag groeiende abonneebestand, is er volgens Jansen bij Business Insider nog genoeg te doen. Het komende jaar gaat hij samen met de rest van de zeskoppige redactie zoeken naar manieren om premium-content nog beter bij de lezer te krijgen. ‘We gaan allereerst nog meer inzetten op onze nieuwsbrieven en willen die ook persoonlijker maken. Dus niet alleen artikelen aanraden, maar ook onze redacteuren laten uitleggen waarom we juist die artikelen aanraden. We zijn denk ik nooit klaar met zoeken naar manieren om onszelf te verbeteren.’

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Peter Olsthoorn, 24 januari 2022, 13:28

Prachtig, chapeau, geweldig dat een nieuwe titel dat kan, maar ehhhhh…‘In één maand tijd wist Business Insider 30 procent nieuwe abonnees aan zich te binden.’ Wat staat hier?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.