mgm nvj maart

— woensdag 12 juni 2019, 11:44 | 0 reacties, praat mee

Vertrouwen in Nederlandse media hoog, lage betalingsbereidheid voor nieuws

Vertrouwen in Nederlandse media hoog, lage betalingsbereidheid voor nieuws
Enkele details over Nederland uit het Digital News Report 2019 van het Reuters Institute.

Het jaarlijkse Digital News Report van het Reuters Institute constateert in Nederland weinig onrust over de impact van nepnieuws, een trend die al jaren stabiel is. Het vertrouwen in media is hoog, maar daalt licht. De betalingsbereidheid voor nieuws blijft laag. Laatste wijziging: 6 augustus 2019, 11:44

Maar 31 procent van de ondervraagden maakt zich daar hier druk over nepnieuws, het laagste percentage van alle landen in het onderzoek. Brazilië staat bovenaan in wantrouwen: 85 procent van de ondervraagden wantrouwt daar het waarheidsgehalte van nieuws.

In Nederland en België zijn ook relatief weinig sites die zich exclusief en partijdig op bepaalde onderwerpen richten. “Partijdige sites moeten wel worden onderscheiden van sites die met opzet nepnieuws verzinnen, zelfs als ze vaak worden beschuldigd nieuws te overdrijven of feiten zo te bewerken dat ze in hun voordeel werken”, aldus de onderzoekers.

Ondanks het relatief hoge vertrouwen in media (Nederland bezet plaats 4, red.) neemt dat de laatste tijd wel licht af. “Dit komt mogelijk door meer discussie over desinformatie en nepnieuws op sociale media, dan een praktische afname van de kwaliteit van de mainstream nieuwsmedia”, denken de onderzoekers.

Slechts 11 procent van de ondervraagden in Nederland betaalt voor nieuws. Er is daar bovendien nauwelijks groei te verwachten, mede door het fenomeen van subscription fatigue.

Deze abonnementsvermoeidheid werd recent ook gesignaleerd door onderzoekers van Deloitte, toen vooral rond aanbieders van films en series.

Consumenten hebben genoeg van het grote aantal aanbieders die elk hun eigen abonnement vereisen. De betalingsbereidheid voor journalistiek werk neemt daardoor af, zelfs onder hen die nu al betalen voor nieuws, stelt het Reuters Institute.

“Veel mensen zullen liever voor films en muziek betalen dan voor nieuws. Sommige mediabedrijven zullen dat niet overleven”, aldus de onderzoekers. Ruim de helft van alle nieuwsconsumenten in Nederland loopt bovendien wekelijks tegen een betaalmuur aan.

Nederlands (en met ons de Finnen) hebben in ogen van de ondervraagden de minst negatieve pers (23 procent). De onderzoekers zien wat dat betreft een omgekeerd verband met pers die de macht goed controleert. In Nederland en Finland heeft de pers wat dat betreft een goede reputatie.

Het volledige Digital News Report 2019 is te downloaden bij het Reuters Institute.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.