Verhagen weg als hoofdredacteur NU.nl
Laurens Verhagen is per direct weg als hoofdredacteur van NU.nl. Hij stapt op vanwege verschil van inzicht in het te voeren beleid, zo meldt uitgever Sanoma. Verhagen was vanaf april 2006 hoofdredacteur van NU.nl. Het nieuws van zijn vertrek is bij de redactie ingeslagen als een bom, zo meldt de NU-redactie bij NRC. "Wij keuren dit besluit ten strengste af en staan achter Laurens. Er is conflict tussen Laurens en de uitgevers ontstaan over de redactionele onafhankelijkheid. Het gaat niet om een persoonlijk conflict, het is een conflict tussen management en redactie. In een brief heeft de redactie zich achter Laurens geschaard. Daar volgde een radiostilte op van drie weken en vandaag kwam dit nieuws naar buiten. De redactie is tot op heden niet ingelicht over de inhoudelijke gronden van Laurens’ vertrek.”
Sanoma Media herkent zich echter absoluut niet in dit geschetste conflict, aldus een woordvoerster via de Volkskrant. Volgens haar is het ‘pertinent onwaar’ dat de journalistieke onafhankelijkheid niet gewaarborgd is. Die onafhankelijkheid is namelijk waarom de site zoveel bezoekers trekt en om daar aan te tornen, zou ‘helemaal niet slim’ zijn.
Tonie Broekhuijsen wordt per 21 november interim hoofdredacteur van de site. Broekhuijsen werkt sinds 1984 voor Sanoma Media. Sinds 1 januari dit jaar vervult hij de functie van Creative Director Digital Content. Deze functie combineert hij nu tijdelijk met zijn interim rol als hoofdredacteur van NU.nl.
Praat mee
2 reacties
Wilbert de Vries, 18 november 2011, 12:37
Een stom besluit van Sanoma op het op deze manier te laten eindigen. Ik ken Laurens als een integere journalist met zijn journalistieke hart op de juiste plek, maar genoeg professionaliteit om niet blind te zijn voor commerciële belangen. Dat er een conflict is ontstaan over de redactionele onafhankelijkheid is een teken aan de wand en een duidelijk signaal van de glijdende schaal waarin Sanoma nu verkeert.
Laurens, succes - met wat er ook voor je volgt!
Jan-Jaap Heij, 18 november 2011, 12:53
Merkwaardig hoor. Het zal vast zijn gegaan over usual suspects als ‘doe ff wat meer advertorials want we halen de begroting niet’ en ‘ok, jij wilt er dus nieuws op, maar het verschijnen van de nieuwe Marie Claire is toch ook nieuws?’ maar je zou toch denken dat je met een nieuwsmerk als nu.nl inmiddels is niet al teveel gehannes moet hebben.