Talloze artikelen op nieuwe site De Telegraaf niet meer te vinden in Google
Honderdduizenden artikelen uit het digitale archief van De Telegraaf zijn niet meer te vinden in de zoekresultaten van Google. Dat blijkt uit enkele steekproeven van Villamedia die zijn gecontroleerd door deskundigen. Oorzaak is waarschijnlijk dat er bij de invoering van de nieuwe site een fout is gemaakt. Het gevolg daarvan kan zijn dat het bezoek aan de site tot een kwart terugloopt.
De Telegraaf heeft begin juli in beta en eind september definitief een nieuwe website live gezet. Bij de transitie van de oude naar de nieuwe site is echter wat misgegaan, concluderen zoek-specialisten na consultatie door Villamedia.
Wie in Google de zoekopdracht site:villamedia.nl ingeeft, krijgt resultaten die doorlinken naar een pagina op Villamedia. Wie hetzelfde doet voor site:telegraaf.nl en vervolgens een artikel kiest van enkele maanden of jaren geleden, krijgt vervolgens een foutmelding op de Telegaaf-site, zoals hier te zien is.
Volgens deskundigen duidt dat erop dat bij het verplaatsen van de site naar het nieuwe platform de ‘paden’, de webadressen, niet goed zijn aangepast. Gevolg is dat Google de bezoeker naar de oude plek stuurt en dat levert voor de bezoeker een foutmelding op. Alleen bij Vrouw en DFT doet zich dat probleem niet voor.
Dat is op korte termijn vrij dramatisch voor het gebruik en bezoek van de site. Het merendeel van de artikelen is niet meer via Google te vinden. Voor Villamedia (velen malen kleiner dan de website van De Telegraaf) zou dat een daling van 25 procent van het verkeer betekenen.
De deskundigen schatten dat dat ook bij de krant het geval kan zijn. Het enige wat er nu op zit is urls handmatig aanpassen. En wachten totdat Google alle dode links zelf heeft verwijderd en heeft vervangen door de nieuwe links. Maar dat kan weken, zo niet maanden duren, schatten deskundigen.
“We zijn op dit moment de oude artikelen nog aan het migreren van de oude website naar de nieuwe website”, laat een woordvoerder van De Telegraaf desgevraagd weten. “Dat duurt even (enkele weken), want het gaat om ruim een miljoen artikelen. We werken bij deze migratie van nieuw naar oud vanuit de veronderstelling dat mensen eerder zoeken naar wat recentere verhalen dan naar oudere verhalen. Tijdens dat migratieproces wordt op de oude urls een verwijzing naar de nieuwe locatie gezet. De veronderstelling dat dit ons een kwart van het bereik kost, snijdt geen hout en dat zien we ook niet terug in onze cijfers.”
De Telegraaf krijgt al sinds de lancering van de nieuwe site eind september veel kritiek op de website. Het Telegraaf-dna zou ontbreken, en er zou te weinig variatie zijn. In een interview met Villamedia liet hoofdredacteur Paul Jansen weten dat hij nog wel het nodige aan de site wil aanpassen, en dan inderdaad aan de beleving. Hij is wel blij met het nieuwe technische platform waarop de site draait.
Praat mee