— donderdag 1 oktober 2020, 10:58 | 1 reactie, praat mee

Studenten journalistiek zien zichzelf niet per se als redders van de journalistiek

Studenten journalistiek en werkgevers hebben verschillende verwachtingen; opleidingen leiden vaak conservatief op | HH

Studenten journalistiek zien zichzelf niet als de gehoopte game changers en reddende innovators in het journalistieke werkveld. Ze hebben ook niet bijster veel interesse in het journalistiek ondernemerschap, al zijn dat zaken waar werkgevers al jaren hoog over opgeven. Dat blijkt uit onderzoek onder Nederlandse en Britse universitaire journalistiekstudenten.

Marcel Broersma van de Rijksuniversiteit Groningen en Jane Singer van de Universiteit van Londen schrijven dat werkgevers verwachten en hopen dat jonge journalisten inzichten meebrengen over de nieuwsconsumptie van hun generatie, jonger publiek helpen trekken en daarmee nieuwe initiatieven en verdienmodellen helpen ontplooien.

Dat zijn erg hoge verwachtingen, aldus Broersma en Singer. De ondervraagde studenten zien zichzelf vooral als ‘gewone’ toekomstige werknemers, met wellicht meer digitale vaardigheden, maar binnen een systeem dat over decennia is opgebouwd met een bepaalde mores en (soms onuitgesproken) gedragsregels.

Broersma en Singer noemen dit werkkader doxa - tradities die bovendien door journalistieke opleidingen worden doorgegeven. “Deze doxa, die tijdens hun studie in hun denken geworteld raakt, blijft als ze aan de slag gaan daarna onweersproken”, aldus de onderzoekers.

Traditioneel houden journalistieke opleidingen daarmee een praktische en ideële orthodoxe houding ten opzichte van het vak overeind,  constateren de onderzoekers. Deze blik op de journalistiek maakt dat wie daarvan afwijkt, tegenstand oproept.

Het ondernemerschap, waarbij journalisten bijvoorbeeld met commerciële partners in zee gaan, stuit op scepsis of zelfs wantrouwen - omdat binnen de journalistieke traditie commerciële beïnvloeding niet acceptabel is. De animo om ‘ondernemend journalist’ te worden is onder studenten verder niet hoog - al neemt de bereidheid toe als de economische realiteit van het werkveld duidelijk wordt.

Bart Brouwers, hoogleraar Journalistiek en Mediastudies aan de Rijksuniversiteit Groningen, noemt het feit dat studenten zichzelf niet als gehoopte disruptors en innovators zien een signaal dat opleidingen het wat dat betreft beter moeten doen.

Het volledige stuk Caught Between Innovation and Tradition: Young Journalists as Normative Change Agents in the Journalistic Field is te lezen via de site van Taylor & Francis, een Britse uitgeverij van wetenschappelijke literatuur.

Praat mee

1 reactie

Romy, 2 oktober 2020, 01:23

Hbo studenten zijn niet gevraagd? Of lees ik dit nu verkeerd?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.