Speel zelf nepnieuwsfabrikant met Slecht Nieuws
Via het online interactieve spel 'Slecht Nieuws' kunnen deelnemers leren over nepnieuws en de bewuste cynische keuzes die meestal achter liggen. Mediastartup DROG is een platform en kennisbank over de impact van desinformatie, mede gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
Via workshops, lezingen, cursussen en dus ook spellen geeft DROG inzicht over de werkwijze van nepnieuwsproducenten. “Als je de technieken achter de fake-berichten herkent, ben je er tegen bestand”, stelt bedenker Ruurd Oosterwoud. Het moet in die zin een soort vaccinerende werking hebben: wie de interne werking van propaganda en nepnieuw kent, kan het ook herkennen.
De ‘propaganda-game’, zoals DROG het zelf noemt, is in de browser en op vrijwel alle mobiele apparatuur te spelen. Het leidt de speler langs allerlei opties om volgers te laten groeien, invloed te vergroten en de publieke opinie op te zwepen.
Oosterwoud: “Nepnieuws is misschien wel de grootste bedreiging voor onze samenleving. Daarom is het belangrijk dat we ons op een speelse manier wapenen.” Het spel zelf is vanaf nu dus online te spelen via slechtnieuws.nl maar DROG gaat ook met het spel op tour langs Nederlandse scholen.
De effectiviteit van het spel ligt op dit moment onder peer-review, meldt DROG. De resultaten daarvan worden begin 2018 gepubliceerd.
Praat mee