word studentlid

— woensdag 13 maart 2019, 09:13 | 0 reacties, praat mee

Rijksoverheid start bewustwordingscampagne rond nepnieuws

Rijksoverheid start bewustwordingscampagne rond nepnieuws
Een van de posters uit de nepnieuws-bewustwordingscampagne Echt?! | Rijksoverheid

Deze week is 'Echt?!' begonnen, een voorlichtingscampagne van de Rijksoverheid rond desinformatie en nepnieuws. Volgens de overheid zijn die fenomenen vooral in andere landen een groot probleem, maar is een kritische en nieuwsgierige houding over de oorsprong van bepaalde berichten gezond. Laatste wijziging: 13 maart 2019, 14:17

De campagne loopt tot na de verkiezingen van het Europees Parlement.

Tegelijk erkent de regering dat de invloed van nepnieuws en desinformatie in Nederland beperkt is. Ook experts, adviesorganen, toezichthouders en factcheckers die met onder meer Facebook samenwerken kwamen de afgelopen jaren tot die conclusie.

De campagne lijkt dan ook vooral gericht op vergroten van weerbaarheid en het promoten van een kritische houding rond bepaald nieuws, vooral bedoeld om mensen tegen elkaar op te zetten en een normaal debat onmogelijk te maken.

Het vertrouwen in de media is in Nederland relatief hoog, maar Trouw beschrijft de opkomt van microtargeting door politieke partijen, waarbij kiezers via sociale media zeer gericht worden benaderd met advertenties en nieuws.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil “effecten van sociale media en internetzoekmachines in de aanloop naar de verkiezingen van maart en mei 2019” meten. Het heeft de Universiteit van Amsterdam opdracht gegeven om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren, waarvan de resultaten deze zomer bekend moeten zijn.

Daarbij wordt onder meer gekeken op welke wijze de herkomst van informatie transparant is.

Het gebrek aan transparantie rond algoritmes van zoekmachines en sociale media is volgens onderzoekers problematisch. Hoe een site als YouTube suggesties voor verder kijken samenstelt, is niet te achterhalen. Ethicus en filosoof Haye Hazenberg noemt in Trouw het gebrek aan tastbare informatie over die algoritmes schokkend.

Hazenberg onderzocht met wetenschappers van de TU Delft onder meer het het effect van microtargeting, bots en algoritmes op de democratie. Meer bij Rijksoverheid

Bekijk meer van

Rijksoverheid Nepnieuws

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.