banner cop

Langlopend evenement

Richard Learoyd: De magie van de camera obscura

5 oktober 2019, 11:00–5 januari 2020, 17:00
Fotomuseum Den Haag Stadhouderslaan 43 2517 HV Den Haag

Hoe vaak maak je een selfie of een snapshot van een ander met je telefoon? In het huidige digitale tijdperk is een portret in een fractie van een seconde gemaakt en kun je eindeloos blijven klikken tot je de perfecte foto hebt. Fotograaf Richard Learoyd (Nelson, Verenigd Koninkrijk, 1966) maakt met zijn zelfgebouwde camera obscura levensgrote portretten met een lange sluitertijd. In opperste concentratie zoekt hij naar de juiste compositie voor hij het licht toelaat dat het beeld op het lichtgevoelige papier tovert. Zijn modellen zitten al die tijd stil, zoals in de vroege fotografie ook het geval was. Bovendien is er geen negatief. Dit betekent dat elke foto, net als in de schilderkunst, een uniek werk is. In samenwerking met Fundación MAPFRE toont Fotomuseum Den Haag portretten, landschappen en stillevens van Learoyd in zijn eerste grote solotentoonstelling in Nederland.

De magie van de camera obscura
Richard Learoyd maakt gebruik van de oervorm van de fotografie: de camera obscura. De vroegste voorbeelden van de camera obscura, letterlijk vertaald betekent dit donkere kamer, stammen uit de klassieke oudheid. Het is een natuurkundig optisch fenomeen waarbij licht dat valt door een kleine opening in de wand van een volledig donkere ruimte op de wand ertegenover een projectie op z’n kop geeft van datgene wat zich buiten deze donkere ruimte afspeelt. Vanaf de zestiende eeuw werd dit fenomeen vermoedelijk door kunstenaars gebruikt als hulpmiddel om de werkelijkheid naar doek te vertalen. Wanneer de pioniers van de fotografie Niépce, Daguerre en Talbot in de negentiende eeuw tijdens succesvolle experimenten een projectie in een camera op de lichtgevoelige plaat weten te fixeren is de fotografie geboren.

Slow photography
Richard Learoyd heeft zijn enorme camera obscura zelf gebouwd. In zijn studio in Londen is de camera obscura een kamer in een kamer. Door het formaat van het papier dat hij hierin kan belichten zijn de foto’s vaak levensgroot of zelfs meer dan levensgroot. Hij maakt niet alleen portretten en stillevens op deze wijze, maar ook landschapsfoto’s. Hij bouwt hiervoor zijn camera obscura op in de buitenlucht, of dat nu op het Engelse platteland is, aan de Californische kust of in Oost-Europa. Het maakproces is enorm tijdrovend, zowel wat betreft de opname als de voorbereiding. Het is daarom niet verwonderlijk dat hij slechts een tiental foto’s per jaar maakt. Ondanks het gebruik van zo’n antieke methode heeft het werk van Learoyd niets te maken met nostalgie. Door het gebruik van een 750 mm lens in de opening van zijn camera obscura vergroot hij het beeld zover dat het voorbij gaat aan wat het menselijk oog kan zien. Het resultaat zijn foto’s met een hoge mate van intensiteit, geringe scherptediepte en zonder enige korrel.



Verwantschap met de schilderkunst
In vele opzichten toont Learoyd zich schatplichtig aan de schilderkunst. Niet alleen vanwege de uniciteit en het formaat van het werk, of de trage werkwijze maar ook vanwege de onderwerpskeuze - niet voor niets richt hij zich op de traditionele genres van de schilderkunst: landschap, portret en stilleven. Hij schuurt ook tegen de schilderkunst aan door de manier waarop hij met licht omgaat, menselijke huid weergeeft en de verstilling in zijn beelden opzoekt. Dit doet hij niet alleen in zijn portretten, zoals Jasmijn, towards the light (waarin hij Anne Frank als hedendaagse volwassen vrouw verbeeldt), maar bijvoorbeeld ook bij zijn ‘portretten’ van autowrakken.

Biografie
Richard Learoyd studeerde Fine Art Photography aan de Glasgow School of Art. Hij werkte als docent fotografie en als commercieel fotograaf voor hij zich meer en meer op vrij werk ging richten. In 2007 toonde hij voor het eerst zijn vrije werk gemaakt met een camera obscura, in de Union Gallery in Londen. In 2015 kreeg hij in het Victoria & Albert Museum in Londen zijn eerste grote solotentoonstelling: Dark Mirror. Het werk van Learoyd bevindt zich inmiddels in gerenommeerde collecties. Zo komen bruiklenen voor deze tentoonstelling onder meer van Centre Pompidou, Yale University en het MoMA. De tentoonstelling Richard Learoyd – De magie van de camera obscura omvat zo’n 50 portretten, landschappen en stillevens uit het meest recente decennium van Learoyds oeuvre.

Geopend van dinsdag t/m zondag 11.00 - 17.00 uur

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.