Reporters Online experimenteert met donaties voor freelance journalisten
“Vet enthousiast”, is Reporters Online-oprichter Jan-Jaap Heij. Sinds drie weken experimenteert hij met zijn freelancersplatform met donatie-mogelijkheden, waarbij lezers op vrijwillige basis geld kunnen schenken aan journalisten. Zij plaatsten daartoe een oproep onder een gratis toegankelijk artikel. Heij: “We hebben dat nu bij zeven artikelen gedaan. Bij ruim de helft liep het heel goed. Bij twee verliep het oké. Bij de laatste twee artikelen leverde het weinig op.”
Exacte cijfers over wat de donaties tot nu toe hebben opgeleverd wil Heij niet geven. Wel kan hij vertellen dat sommige artikelen een paar honderd euro aan donaties binnen hebben gebracht. “We hebben die eerste weken gemerkt dat donaties vragen in twee gevallen goed werkt. Journalisten die hun website als medium gebruiken waar ze regelmatig verhalen plaatsen en die een fanbase hebben opgebouwd, hebben er baat bij. Wat ook goed werkt zijn artikelen waarin de journalist stelling neemt. Bij human interest-verhalen en achtergrondstukken lijkt het tot nu toe minder goed te werken.”
Viraal
Heij liet zich voor de donatieknop inspireren door de donatiemogelijkheden van The Guardian en de crowdfundactie die De Correspondent eind vorig jaar hield, waarbij donateurs zelf mochten kiezen hoeveel geld ze doneerden voor de realisatie van de Engelstalige variant The Correspondent. “We hebben bij Reporters Online veel ervaring met micropayments vragen voor artikelen. Maar we merkten ook dat stukken waar de lezer meteen de knip voor moet trekken op sociale media niet zo goed gedeeld worden als gratis content.”
Heij vervolgt: “Ik ben al langer op zoek naar een model waarbij stukken op sociale media goed verspreid worden, maar waarbij journalisten er ook nog geld aan kunnen verdienen. Ik denk dat we dat met de donatieknop hebben gevonden. Maar ik wil ook nog niet op de zaken vooruit lopen. We zijn pas drie weken aan het experimenteren.
Toekomstplannen
Voor de donatieknop maakt Reporters Online gebruik van de al bestaande dienst Paytium. Dat is een plugin voor Wordpress die het mogelijk maakt te betalen via het betaalsysteem van Mollie Payments. “Zulke functionaliteiten installeren was altijd al mogelijk, maar het was vrij technisch. Als we dat zelf hadden moeten bouwen waren we twee of drie jaar bezig geweest”, aldus Heij. “Paytium maakt het ons makkelijk.”
Heij wil de functionaliteiten van de donatieknop de komende maanden verder uitbouwen. Op dit moment moet er aan de achterkant van het systeem nog veel handmatig ingesteld worden om de donaties mogelijk te maken. Dat wil Heij gaan automatiseren. Daarnaast wil hij een vorm van financieel toezicht instellen, zodat voor voor iedereen inzichtelijk is dat donaties ook echt op de juiste plek aankomen. “Dat is niet alleen voor de journalisten van belang, maar ook voor degenen die het geld schenken.”
Aan ideeën geen gebrek bij Heij. Naast bovenstaande wil hij in de toekomst uitzoeken of de donatieknop ook gebruikt kan worden voor crowdfunding. “Al weet ik niet zeker of we daar heel erg op in gaan zetten. Er zijn in Nederland al goede platforms die dat faciliteren. Ik denk dat we onze toegevoegde waarde eerder gaan vinden als een Nederlandse variant op de Amerikaanse donatiewebsite Patreon.”
Praat mee