mgm nvj maart

— woensdag 9 september 2009, 09:29 | 11 reacties, praat mee

Persgroep lanceert nieuw AD.nl

UPDATE Het AD is vandaag gestart met een nieuwe site, massaler, kleurrijker en duidelijk meer tabloid-esk dan de wat anemische voorganger. De site is qua uiterlijk gebaseerd op de site van Het Laatste Nieuws, een andere uitgave van De Persgroep. De wijzigingen lijken voorlopig enkel online te hebben plaatsgevonden: een blik op de papieren edities van vandaag en gisteren toont geen noemenswaardig optisch verschil. Laatste wijziging: 9 september 2009, 13:37

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

11 reacties

mark, 9 september 2009, 11:53

op uiterlijk gebaseerd? Het is gewoon lelijke kopie.

Frank, 9 september 2009, 12:02

Ik vind het geen vooruitgang en dan druk ik me voorzichtig uit… Inderdaad een lelijke kopie van hln.be.

Erik van Heeswijk, 9 september 2009, 13:29

De opbouw van de site verraadt ook een beetje de bedoeling die De Persgroep met AD.nl moet hebben: de concurrentie aangaan met Telegraaf.nl. Daarmee denk ik dat de Belgen ook onderschatten welk een investering in tijd, geld, kunde en energie er in een digitale strategie gaat zitten. Bovendien vind ik dat je kunt zien dat de Belgen nog volledig vertrouwen op papier: dat zie je niet alleen aan de journalistiek op de site maar ook aan de georganiseerde commercie er om heen. Daar zit geen slimmigheid in, en alle advertenties zijn van het AD zelf. De focus op papier is wellicht nog schijnbaar logisch, voor de komende tien jaar een tragische vergissing. Ik snap dat online eindelijk eens een substantiële bijdrage moet gaan leveren aan de omzet, maar dit is een duidelijke stap terug. Ik wens mijn collega’s bij het AD sterkte, ze zullen het nodig hebben.

ingeborg, 9 september 2009, 15:05

Geen optisch verschil in de papieren edities? Kijk naar het regionale deel! De veranderingen zijn hier erg groot: kleinere foto’s, meer tekst, namen van auteurs anders vormgegeven dan in het landelijke katern, meer streamers.
Het geheel oogt rommeliger dan voorheen, omdat het landelijk katern nog als vanouds is vormgegeven. Misschien is het even wennen, maar de tijd zal dat leren.

gerda, 9 september 2009, 21:35

Wat een rommelig geheel. het is mijn AD niet meer. met name het regionale deel was altijd leuk om te lezen, vermoeiend om te lezen.

Theo, 9 september 2009, 21:45

Wat een geklungel. Het regionale deel is inderdaad een grote teleurstelling. Als je iets verandert, waarom verbeter je het dan niet? Zelfde geldt voor de site. Armoedig.

Krities, 9 september 2009, 22:46

Best een mooi ontwerp. In 1994.
Zucht!

Micha Kat, 9 september 2009, 23:52

The establishment media is a complete laughing stock, which is why it is in terminal decline as more and more seek an alternative in the face of ceaseless government lies and propaganda, dutifully parroted by an ever-obedient fourth estate.
(http://www.infowars.com/mr-roff-911-truthers-are-no-fringe-movement/)

Belg, 10 september 2009, 00:07

En ik dacht dat Ollanders alles al wisten. Een lesje in design:
Web design: Aftonbladet’s every page a front page

Posted by Jean Yves Chainon on February 28, 2008 at 11:41 AM
Conventional wisdom can be misleading for online editors tackling newspaper website design. Traditional website design of UK papers, with lots of white space, neat boxes and strong page formation may not be the most profitable.

Most conventional news sites are designed with consideration that users don’t like to scroll. Thus most content is crammed intop the top 480 pixels of the screen.

By contrast, Swedish newspaper Aftonbladet’s opted for a website design with extremely long and narrow pages, that are “loaded with garish boxes and stories with enormous headlines stacked on top of each other,” reported the Press Gazette.

The site’s strategy is to make every page a front page, by including the front page at the bottom of every story page. Although seemingly unpleasant for users, this design becomes increasingly important as users directly come to stories through search engines and RSS feeds.

“Every single design rule that you have ever been taught has been broken here, but they are making more money than you will ever dream of,” said Mark Comerford, a new media lecturer at the University of Stockholm, speaking to regional newspaper online editors in the UK.

And yet Aftonbladet.se is Sweden’s second-largest site after MSN, with 3.5 million unique users. Its parent company, Schibsted, is arguably one of the world’s most successful newspapers groups in its transition to digital publishing.

The main point here isn’t that online editors should delve into Aftonbladet-style design, or that a no-scroll homepage is more user-friendly. But they should rid themselves of preconceptions, said Comerford:

“If there are other sites that violate everything that you would consider the rules of good design, and yet they work, then what can you learn from that?”

rick, 19 september 2009, 16:25

veel te druk.  pagina centreren , die blauwe lijnen weg, en die lelijke iconen in het menu die mogen van mijn part ook weg. Mishien ook wat meer witruimte tussen de 3 colommen.  Daarna zou ik zeggen tja kon beter maar best leuk idee.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.