word studentlid

— dinsdag 25 februari 2020, 12:10 | 0 reacties, praat mee

Opt-in voor huis-aan-huisbladen via jaja-sticker voorlopig geparkeerd

Opt-in voor huis-aan-huisbladen via jaja-sticker voorlopig geparkeerd
De Zadelstraat in Utrecht, met uitzicht op de Dom | Lex van Lieshout / ANP

DPG Media, een grote uitgever van huis-aan-huisbladen, heeft een overwinning behaald in een zaak tegen de gemeente Utrecht. Sinds dit jaar mogen in die gemeente hah-bladen en ander ongevraagd bezorgd papierwerk alleen nog bij mensen in de bus die via een jaja-sticker expliciet toestemming geven. Laatste wijziging: 26 februari 2020, 08:28

De uitgeverij ging in hoger beroep, nadat de regeling in een eerste kort geding werd bekrachtigd. De gemeenteraad besprak het plan vorig jaar zomer.

DPG Media voert een bodemprocedure over de zaak. De rechter oordeelt dat de gemeente wat betreft huis-aan-huisbladen zoals de DPG-uitgave Stadsblad Utrecht voorlopig niet mag handhaven, tot er in die procedure een uitspraak ligt.

De bedoeling achter het plan, waar al in 2016 een aanzet toe werd gegeven, is de afvalstroom van ongelezen drukwerk te beperken. In mei 2019 voerde Utrecht een wijziging van de Afvalstoffenverordening en een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) door, om de jaja-sticker mogelijk te maken.

Het gerechtshof acht het echter aannemelijk dat de wijziging in de Afvalstoffenverordening/APV met betrekking tot het expliciete opt-in-systeem in strijd wordt geacht met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarin de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid zijn geregeld.

Huis-aan-huisbladen zouden daarmee een uitzonderingspositie krijgen in dit soort regelingen.

Uit eerder onderzoek van de gemeente Utrecht via het zogeheten Bewonerspanel bleek dat 39 procent de huishoudens ongevraagd drukwerk ongelezen weggooit en slechts 23 procent ze echt leest. De huis-aan-huisbladen vrezen voor hun voortbestaan door regeling, die ook in andere gemeenten navolging krijgt.

Roy Keller van brancheorganisatie NNP is blij met de uitspraak van de rechter. “Dit is een geweldige opsteker voor meer dan vierhonderd lokale kranten en honderden journalisten en redacteuren. De rechter was duidelijk: een huis-aan-huiskrant is een journalistiek product, heeft een belangrijke maatschappelijke functie en valt onder de vrijheid van meningsuiting.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.