Op Goede Vrijdag 10 april en Tweede Paasdag 13 april is Villamedia gesloten. Vacatures die donderdag 9 april na 15.00 uur binnenkomen, worden pas 14 april geplaatst.

— woensdag 19 februari 2020, 09:30 | 0 reacties, praat mee

Online lessen: ‘Een krantenkop werkt niet op Instagram’

© Foto: Eva Roefs

Wie jongeren wil bereiken zit op Instagram. De redactie van NRC wist dat al, maar deed toch weinig met het platform. In januari vorig jaar besloot de krant er meer werk van te maken. ‘En dat heeft gewerkt’, aldus online strateeg Marissa van Loon. ‘We zijn in een jaar tijd van nog geen 10.000 volgers naar ruim 30.000 gegaan.’

Die groei is vooral te danken aan een duidelijke strategie. In de zomer van 2019 stopte NRC met het lukraak pluggen van verhalen en begon de krant te posten in pijlers. Op het Instagram-account van de krant verschijnen nu dagelijks drie posts: een cartoon, een nieuwsfoto en een zogenoemde ‘rode post’, herkenbaar aan een foto met een rood tekstkader. ‘Daar vallen columns en interviews onder, maar ook andere artikelen die we interessant vinden voor jongeren’, aldus Van Loon. ‘Voor ons is het hele doel van Instagram: laten zien wat we hebben. Dat we meer zijn dan alleen die krant van de zware analyses.’

Context is koning
Hoewel het posten in pijlers zijn vruchten afwerpt, is de Instagram-strategie nog lang niet klaar. ‘Het is een ongoing process’, zegt Van Loon, die in november van een gecombineerde functie als redacteur en onderdeel van de lezersdesk doorgroeide naar de bij NRC nieuwe functie van online strateeg. In haar nieuwe functie kreeg ze van haar chefs zo’n beetje carte blanche om dingen uit te proberen. ‘Wat we nu hebben is een startpunt. En dat blijven we tweaken.’

Van Loon opereert op het snijvlak van redactie en uitgeverij. En van de mensen die werken bij de uitgeverij kunnen journalisten nog best wat leren: het hele idee van ‘gewoon beginnen en daarna bijsturen’. Dat voelt volgens Van Loon voor journalisten soms wat vreemd aan. ‘Journalisten zijn gewend het beste te leveren in de tijd die ze ervoor hebben. Maar omdat Instagram geen deadline heeft, kunnen we eindeloos blijven experimenteren en kijken wat er beter kan.’

Een van de dingen die Van Loon geleerd heeft is dat duidelijkheid op Instagram heel belangrijk is. Zeker in het geval van een post met tekst er in. ‘Het moet meteen duidelijk zijn wat de bezoeker krijgt wanneer hij op de link in de bio van ons account klikt. Bij rode posts kunnen we eigenlijk nooit een krantenkop gebruiken. Als je een kop in de krant leest, zie je hem altijd in de context van een artikel met een intro en vaak ook beeld erbij. Haal je die context weg, dan wordt een kop vaak onduidelijk.’

Context is sowieso koning bij NRC’s Instagram-posts, aldus Van Loon. ‘Als je onze krant openslaat, dan zie je dat we best vaak gebruik maken van illustraties. We hebben tijdens onze testfase geprobeerd de illustraties een plek te geven in ons grid, maar we zagen toen al dat het niet zou werken omdat je op Instagram de context mist. Voor onze volgers is het dan waarschijnlijk ook onduidelijk wat ze ermee moeten. De illustraties werken dus niet op de manier zoals we ze in de krant zouden zetten.’

Omdat context belangrijk is kiest NRC bij zijn dagelijkse nieuwsfoto altijd een foto bij een bijzonder verhaal, en plaatsen we ook tekst in de beschrijving bij de foto. Cartoons zijn volgens Van Loon de uitzondering op de regel. Bij cartoons zit de context er vaak al in verwerkt. Hetzelfde geldt voor de inmiddels gestopte stripcolumn ‘Renske Stript’ van Renske de Greef, die jarenlang op de achterpagina van de krant stond. ‘Daar maakten we een doorbladerbare versie van. Die was echt heel erg populair, maar doordat de krant met de stripcolumn stopte, stopte hij ook op Instagram.’

Klankborden
Nadenken over hoe de Instagram-strategie van NRC bijgestuurd kan worden doet Van Loon niet alleen. Het team waarin ze werkt, de Lezersdesk, telt acht leden. Zij bedenken de posts, waarna de vormgevers ze maken.

En dan is er nog een groep vaste Instagram-volgers die iedere drie maanden langskomt voor een klankbordsessie. Die groep, die NRC Lab wordt genoemd bestaat sinds het najaar en is ontstaan nadat Van Loon in een enquête op Instagram volgers vroeg of ze mee wilden denken over de strategie. ‘Dat leverde zo’n honderd aanmeldingen op. Daaruit hebben we een groep samengesteld van vijftien volgers in de leeftijd van 18-34 jaar. We hebben hen geïnterviewd en in kaart gebracht wat zij van ons op Instagram zouden willen zien. En dat levert waardevolle informatie op.’

Van Loon, die als strateeg ook nadenkt over andere manieren om jongeren aan NRC te binden, benadrukt meermaals dat de huidige koers op Instagram niet het eindstation is. ‘Dat moet je ook niet willen in een veranderlijke wereld als die van sociale media.’

Bekijk meer van

NRC Marissa van Loon

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.