mgm nvj maart

— dinsdag 24 mei 2022, 08:00 | 0 reacties, praat mee

Het brein achter de Havermelkelite: Het is echt een tweede baan geworden

Het brein achter de Havermelkelite: Het is echt een tweede baan geworden
© Truus van Gog

‘Ik ben als het ware mijn eigen uitgever.’ Met die zin trapt journalist Jonas Kooyman (1989) af, wanneer hij praat over het verdienmodel dat hij voor zichzelf heeft gecreëerd. Begin 2020 startte Kooyman de Havermelkelite, een persoonlijke nieuwsbrief over het leven van jonge stedelingen. Inmiddels ploft diezelfde nieuwsbrief eens per drie weken bij 7300 lezers op de digitale deurmat. En één op de tien lezers trekt maandelijks de knip voor de speciale, betaalde editie. Laatste wijziging: 27 mei 2022, 11:30

Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Nick Kivits. Ook lid worden?

De Havermelkelite is ontstaan uit een wens om een eigen lezerspubliek op te bouwen. Als freelance journalist publiceerde Kooyman zijn verhalen over het stadsleven in media als NRC, Het Parool, De Groene Amsterdammer en ELLE. ‘Ik zocht naar een manier om lezers op de hoogte te houden van de stukken die ik schreef. Het eerste doel was naamsbekendheid. Want zeker als freelancer is het wel handig als mensen weten wie je bent en waar je over schrijft.’

Flink wat geduld
Het idee om dat lezerspubliek op te bouwen met een nieuwsbrief, haalde Kooyman uit de Verenigde Staten. Daar gooien een aantal journalisten al enige tijd hoge ogen met eigen nieuwsbrieven. ‘Daar zag ik wel toekomst in. Meer dan in het gebruiken van sociale media. Facebook is al een hele tijd op zijn retour en Twitter vind ik niks vanwege de negatieve sfeer die daar kan hangen.’

De eerste editie van de Havermelkelite leverde Kooyman meteen 350 abonnees op (‘Vooral mensen uit mijn directe netwerk’). Een lekker begin, maar de groei vlakte al snel af. ‘Je hoopt dat je meteen een enorme toestroom aan lezers krijgt. Maar je begint op nul en niemand weet nog van het bestaan van je nieuwsbrief af. Om een nieuwsbriefpubliek op te bouwen moet je flink wat geduld hebben. Pas na een half jaar ging het echt lopen.’

Toch zag Kooyman na iedere editie enkele tientallen nieuwe leden zich inschrijven. Een vermelding in een lijstje met boeiende nieuwsbrieven op Jinek.nl gaf de nieuwsbrief een stevige boost. Ook het eigen Instagram-account van de Havermelkelite hielp mee, al duurde het even voordat Kooyman daar de juiste vorm had gevonden. ‘In het begin plaatste ik daar foto’s met situaties uit het stadsleven met een tekstje erbij. Dat werkte totaal niet. Pas toen ik grappige memes ging delen, leverde het meer nieuwe abonnees op.’

Van Tikkie naar abonnement
Al vanaf het begin was het voor Kooyman menens met de Havermelkelite. ‘Ik stak er al snel iedere week één of twee werkdagen in. Als je lezers aan je wilt binden, is het heel belangrijk om consistent te zijn. Zodat je steeds weer dat contactmoment hebt. Het is echt een tweede baan geworden.’ En hoewel dat nooit het oorspronkelijke doel was, ging de Havermelkelite na verloop van tijd ook geld opleveren. ‘Dat begon met verzoeken om bijvoorbeeld exposities te promoten op het Instagram-profiel. Ineens zag ik dat mijn project waarde had.’

Een van de eerste pogingen om die waarde te verzilveren, volgde in de kerstperiode van 2020. Kooyman startte een Tikkie-actie: lezers van de Havermelkelite konden hem met een Tikkie een klein bedrag toestoppen als dank voor alle eerdere edities van de nieuwsbrief. Dat leverde een paar honderd euro op. Een poging om dat donatiemodel verder uit te bouwen via de dienst Petje.af, had minder succes. ‘Doneren was puur op vrijwillige basis. De prikkel om te betalen ontbrak. En dus werd er weinig gedoneerd.’

Meer succes had Kooyman met zijn huidige verdienmodel. Sinds maart 2021 maakt Kooyman niet één, maar twee edities van elke nieuwsbrief. Hij verstuurt ze via het nieuwsdienstplatform Substack. De ene editie is gratis en bestaat uit een kort lijstje met drie of vier leestips. De editie voor betalende abonnees is uitgebreider en bevat naast zeven leestips een meme van de week, aanvullende tips en een persoonlijke introductie van Kooyman. ‘Dat kan een overpeinzing zijn, een column, een klein essay of iets anders persoonlijks.’ De prijs: 4,50 euro per maand. Oftewel: één havermelkcappuccino.

Persoonlijke band
Dat persoonlijke aspect is volgens Kooyman een van de belangrijkste redenen voor het succes van de Havermelkelite. ‘Ik vertel in mijn nieuwsbrief vanuit mijn eigen ervaring en neem dingen mee die ik zelf heb meegemaakt.’ Een bezoek aan een restaurant waar de lichten gedimd zijn, leidt zo tot een stuk over horecagelegenheden die kiezen voor een “anti-instagraminterieur” dat ervoor zorgt dat bezoekers niet de hele tijd hun eten gaan fotograferen. In weer een andere editie gebruikt Kooyman zijn ‘terugval’ naar vlees eten als haakje voor een verhaal over jonge, hoogopgeleide mensen die ongezond leven.

‘Die persoonlijke benadering van een onderwerp spreekt mensen heel erg aan’, aldus Kooyman, die inmiddels in dienst is bij NRC als mode-redacteur en daarnaast voor uitgeverij Das Mag werkt aan een boek over het moderne stadsleven. ‘Ik heb ook weleens berichten van lezers gekregen die het gevoel hebben dat ze me echt kennen, ook al hebben ze me nooit ontmoet. Die band met je lezer kan echt heel bijzonder zijn.’

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.