Onderzoekers: ‘Journalisten leven in een bubbel’
Journalisten leven in een soort bubbel. Dat concluderen Australisch-Oostenrijkse onderzoekers na een analyse van ruim 2,6 miljoen tweets die door ruim 3000 Australische journalisten werden verstuurd. Een derde van die journalisten riep uitsluitend reacties (likes en retweets) op van andere journalisten, zo schrijft Faqt. Bij andere beroepsgroepen zou dat aantal veel lager liggen.
De studie werd uitgevoerd door onderzoekers van de Queensland University of Technology en de Universiteit Wenen. Mannelijke journalisten zijn het actiefst op Twitter. Zij reageren volgens de onderzoekers veelal op tweets van andere mediamensen en versturen zelf ook veel tweets. Daarmee bepalen ze volgens de onderzoekers voor een groot deel de agenda op sociale media. De onderzoekers zien ook een soort hiërarchie. Mannen reageren bovendien veelal op andere mannen, terwijl vrouwelijke journalisten net zo vaak op mannen als op andere vrouwen reageren. Bekijk het onderzoek Journalistic homophily on social media hier
Praat mee