word studentlid

— woensdag 9 juni 2021, 15:59 | 1 reactie, praat mee

Onderzoek: Nieuws blijft via desktop beter hangen dan via smartphone

Onderzoek: Nieuws blijft via desktop beter hangen dan via smartphone
© Pixabay

Consumenten die politiek nieuws op een smartphone lezen, onthouden dat nieuws minder goed dan personen die dezelfde berichten op een groter scherm bekijken. En dat terwijl smartphonegebruikers gemiddeld genomen even lang naar de berichten keken als desktopgebruikers. Laatste wijziging: 10 juni 2021, 11:44

Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit van Illinois en de Macromedia Hogeschool in Leipzig. Voor het onderzoek How smartphones affect political knowledge gains from episodic and thematic frames in a news feed schotelden ze proefpersonen een reeks nieuwsberichten voor. De ene helft van de proefpersonen bekeek die berichten op een smartphone, terwijl de andere helft de nieuwsberichten op een desktop onder ogen kreeg.

Na afloop kregen de proefpersonen vragen over de nieuwsberichten voorgelegd. Daarnaast werd hen ook gevraagd om een opsomming te geven van de berichten die ze hadden gezien. Bij beide tests scoorden degenen die het nieuws op een groter scherm hadden bekeken beter dan deelnemers die de berichten op een mobiel apparaat lazen.

Ogen volgen
“Dat politiek nieuws minder goed blijft hangen bij smartphonelezers komt, anders dan je geneigd bent te denken, niet doordat we op smartphones minder lang naar nieuwskoppen kijken”, zegt Dr. Jakob Ohme tegen Villamedia. Volgens de postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, die al langere tijd onderzoek doet naar de relatie tussen smartphones en nieuwsconsumptie, is het formaat van het scherm de schuldige.

Bij hun onderzoek brachten Ohme en zijn collega’s Cornelia Mothes (Marcomedia Hogeschool Leipzig) en Ewa Maslowska (Universiteit van Illienois) in kaart hoe lang lezers op verschillende apparaten naar nieuwsberichten keken. Daarbij filmden ze zowel het scherm waarop lezers keken als de bewegingen van de ogen. Ohme: “Wanneer je die beelden samenvoegt, kun je precies zien hoelang een proefpersoon naar welk deel van het scherm kijkt.”

Bericht gaat verder onder de tweet

Voor het onderzoek maakten Ohme en zijn collega’s gebruik van speciale eye-trackingsoftware. “Proefpersonen kregen een door ons gemaakte Facebook-achtige nieuwsstroom (een feed) te zien, met daarin twintig berichten van Euronews, CNN en de BBC”, aldus Ohme. “Er was amper verschil in de tijd die proefpersonen spendeerden aan het bekijken van de newsfeed”, vervolgt Ohme. “Desktopgebruikers keken gemiddeld zestig seconden naar de berichten in de newsfeed, smartphonegebruikers zelfs twee seconden langer.”

Effect in praktijk misschien groter
Ohme concludeert na het onderzoek dat de tijd die mensen spenderen aan nieuwsberichten niet afhankelijk is van het apparaat waarop ze een feed bekijken, maar dat het type apparaat wel een rol speelt in hoe goed nieuws blijft hangen. “Dat effect zou in de praktijk zelfs groter kunnen zijn”, aldus de UvA-onderzoeker.

“Wij hebben onze onderzoeken gedaan in een laboratorium, waar je niet snel afgeleid raakt. Daardoor kijken desktopgebruikers en smartphonegebruikers ongeveer even lang naar de nieuwsberichten. In de praktijk gebruik je een smartphone vaker op plekken waar er veel om je heen gebeurt.”

Wat het effect is van die mogelijke afleiding wil Ohme in een vervolgonderzoek gaan onderzoeken. Daarbij wil hij een groep proefpersonen berichten laten lezen in een lab, terwijl anderen in een drukke omgeving worden geplaatst. De resultaten van dat onderzoek verwacht hij in november.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Pål Jansen, 11 juni 2021, 12:53

Wel interessant onderzoek, ga ik zeker doornemen.

Overigens schijnen er tegenwoordig ook mediaorganisaties te zijn die geschreven artikelen op papier afdrukken. Dat blijkt nóg beter te beklijven!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.