e learning nvj

— vrijdag 17 december 2021, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Omroep Zeeland schrapt reactiemogelijkheid op nieuwe website

© Jonathan Francisca / Unsplash

Omroep Zeeland heeft een nieuwe app en website gelanceerd. Op de website kunnen lezers geen reacties meer onder artikelen achterlaten. Daarmee is Omroep Zeeland de laatste regionale omroep die deze functie opschort. Hoofdredacteur Edwin de Kort: ‘Die beslissing is met pijn in het hart genomen.’

“Hij zal wel te veel gezopen hebben. Hij reed vast te hard. Hoe stom kan je zijn?” Slechts enkele reacties onder een stuk over een eenzijdig auto-ongeluk waar Omroep Zeeland over berichtte. Er was toen nog veel onduidelijk. De Kort zag dit soort reacties in toenemende mate de revue passeren. ‘Het is een kleine groep mensen die het voor de rest verpest. Er wordt steeds minder respectvol omgegaan met gevoelige onderwerpen.’

De Kort zag ook dat mensen ook vijandiger naar elkaar reageerden. Er werd meer gescholden en andere beledigingen en zelfs discriminerende reacties kwamen steeds vaker voorbij. De omroep kreeg commentaar van lezers die daar aanstoot aan namen.  De Kort: ‘Die reacties doen iets met onze lezers. Maar het heeft ook negatieve impact voor ons merk, en waar wij voor staan. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt op onze website.’

Natuurlijk kunnen reacties gemodereerd worden, maar als je dat goed wil doen, is dat volgens De Kort een fulltime-klus. ‘Dan investeer ik die tijd liever in journalistieke berichtgeving.’ Bovendien haalde het modereren weinig uit: als een uit de hand gelopen discussie gesloten werd, zetten sommige gebruikers die discussie weer voort onder een ander willekeurig artikel. ‘Dat was uiteindelijk de druppel om dit besluit te nemen. Die mensen vervuilen bewust ons platform.’

Omroep Zeeland stelt dat interactie met het publiek mogelijk blijft: op Facebook, Twitter of Instagram is er bijvoorbeeld nog steeds ruimte voor discussie. Bestaat dan niet het gevaar dat ruzies zich naar deze platformen zullen verplaatsen? Dat lijkt De Kort niet erg waarschijnlijk. ‘Op de website konden mensen met nepaccounts reacties plaatsen, maar op Facebook is er veel minder anonimiteit. Dan wordt gedrag meer onderling gecorrigeerd, en brengt dat vanzelf een balans.’

Ondanks de alternatieven vindt De Kort het erg jammer dat reageren niet meer op de website kan. Daarom wordt er nagedacht over manieren waarop de mogelijkheid tot reageren weer doorgang kan vinden. Het is kortom niet uitgesloten dat reageren op enig moment weer mogelijk wordt.

Bekijk meer van

Omroep Zeeland

Praat mee

nvj e-learning  artikel

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Marjolein Slats, waarnemend hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Karin Bais

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.