mgm nvj maart

— woensdag 18 mei 2022, 14:31 | 0 reacties, praat mee

NU.nl legt uit welk nieuws om welke reden de site niet haalt

NU.nl legt uit welk nieuws om welke reden de site niet haalt

NU.nl is een rubriek begonnen waarin de redactie aan de bezoekers uitlegt waarom bepaalde feiten en gebeurtenissen de website niet halen in de vorm van een nieuwsbericht. De rubriek ‘Dit haalde NU.nl niet’ moet bezoekers een kijkje achter de schermen bij de nieuwskeuzes geven. Laatste wijziging: 19 mei 2022, 08:45

De rubriek draait in eerste instantie een maand, vertelt NU.nl-samensteller Kim Einder desgevraagd. Het experiment maakt onderdeel uit van een project, waarbij NU.nl onderzoek doet naar manieren om het vertrouwen van bezoekers verder te verbeteren.

“Sinds een paar maanden onderzoeken we hoeveel vertrouwen bezoekers en niet-bezoekers in ons hebben”, aldus Einder. “Bezoekers zijn aardig tevreden: ze geven ons wat betrouwbaarheid betreft een 7 tot een 7,5. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Welk betrouwbaarheidscijfer mensen die ons niet bezoeken ons geven weten we nog niet. Het resultaat van dat onderzoek komt over een paar weken.”

‘Houdt ons scherp’
Tijdens het onderzoek vroeg NU.nl bezoekers ook naar manieren waarop de redactie het vertrouwen zou kunnen verbeteren. “Ze gaven het vaakst aan behoefte te hebben aan uitleg over hoe een bericht tot stand is gekomen”, aldus Einder. “Ook vroegen ze om meer fact checks. Op de derde plek kwam de wens tot uitleg over welk nieuws niet tot een bericht leidt.”

Dat laatste wil NU.nl met de nieuwe rubriek verduidelijken. Maar de redactie gaat niet van ieder afgewezen onderwerp of iedere genegeerde gebeurtenis uitleggen waarom er geen verhaal over is gemaakt. “Het moet als onderwerp wel interessant zijn voor onze lezer”, aldus Einder. “Deze rubriek houdt ons ook scherp. Want het kan natuurlijk ook gebeuren dat we iets als niet-nieuwswaardig bestempelen, terwijl dat uiteindelijk wel zo blijkt te zijn. Daar leren wij ook weer van.”

Andere experimenten
NU.nl voert ook andere transparantie-experimenten uit. Zo komen er weer meer fact checks. De redactie gaat ook proberen vaker blokjes onder aan artikelen toe te voegen, waarin ze uitlegt hoe redactionele keuzes rondom het nieuwsbericht tot stand zijn gekomen.

Daarnaast wil NU.nl haar bezoekers door middel van polls laten kiezen over welke onderwerpen uitlegverhalen worden geschreven. “We zijn ook al een tijdje transparanter over onszelf”, aldus Einder. “We kregen bijvoorbeeld regelmatig de vraag hoe wij aan ons geld komen. Op dat soort vragen geven we antwoord op Over NU.nl.”

Interessant houden
Na een maand wordt gekeken of ‘Dit haalde NU.nl niet’ wordt verlengd. De bedoeling is dat er tot die tijd in ieder geval meerdere keren per week uitgelegd wordt waarom een onderwerp niet tot een nieuwsbericht heeft geleid. “Of de rubriek langer doorgaat, laten we afhangen van de reactie van onze bezoekers. Maar we kijken ook of we het zelf interessant genoeg kunnen houden. Als we steeds hetzelfde uitleggen en de rubriek de lezer niet boeit, dan stoppen we er weer mee.”

Bekijk meer van

NU.nl Kim Einder

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.