word studentlid

— donderdag 5 november 2020, 12:28 | 0 reacties, praat mee

NPO zet in 2022-2026 in op genres in plaats van netten en zenders

NPO zet in 2022-2026 in op genres in plaats van netten en zenders
© NPO

De Nederlandse Publieke Omroep gaat zich in de programmering richten op genres in plaats van op netten en zenders. En dat kan gevolgen hebben voor de organisatie, zo is te lezen in het Concessiebeleidsplan 2022-2026 dat door de NPO en alle omroepen naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is gestuurd. Laatste wijziging: 4 februari 2022, 11:02

In het 76-pagina’s tellende plan, met de titel ‘Van waarde voor iedereen’, staat beschreven wat de publieke omroep de komende jaren allemaal wil gaan doen op het gebied van televisie, radio, online en on demand.

De inhoud van de programma’s staat voorop, pas daarna wordt bekeken via welk kanaal, bijvoorbeeld lineair of on demand, deze programma’s worden uitgeserveerd. “We zetten daarbij niet langer onze aanbodkanalen, maar onze content voorop. We kiezen voor een specifieke aanpak per genre, uitgewerkt in een tussen omroepen en NPO-organisatie afgestemd beleidsplan met visie, doelen, kaders, criteria en processen passend bij dat genre. Een aanpak die naar wij hopen zal bijdragen aanmeer duidelijkheid, focus en rust, binnen en buiten het bestel, en - naar verwachting - nog betere programma’s.”

Cultuurverandering
“Deze beweging zal ingrijpende en deels ook nog niet helemaal te voorziene organisatorische gevolgen hebben en vraagt van alle betrokken partijen binnen het bestel een cultuurverandering in de wijze van omgang en afspraken maken. Daarom voeren we dit gedurende de concessieperiode in fasen door, per genre waarvoor beleid is opgesteld.”

De tien hoofdgenres zijn Nieuws en actualiteiten, Opinie, Levensbeschouwing, Kunst en expressie, Muziek, Drama, Kennis en educatie, Sport en Amusement. Er volgt ook beleid voor “een toonaangevende vorm”: Documentaire.

Nieuw
Iets nieuws waar de NPO de komende concessieperiode mee komt is de impactbelevingsmeter. “Kijkers van televisietitels beoordelen hierbij dagelijks via representatief onafhankelijk panelonderzoek de door hen beleefde (persoonlijke en maatschappelijke) impact. Televisietitels worden beoordeeld op het gevoel dat ze bij de kijker opriepen, op de mate van kennisoverdracht en op de gepercipieerde maatschappelijke bijdrage. De uitkomsten vormen tezamen een impactbelevingsscore. Vooralsnog is de ‘impactbelevingsmeter’ opgezet voor televisie, live en uitgesteld kijken. In de komende jaren wordt bezien in welke mate deze ook toepasbaar kan zijn voor online en audio.”

“Om onze impact bij alle groepen te optimaliseren blijft het vanzelfsprekend nog steeds belangrijk dat we weten welk deel van het publiek we waar, met welk aanbod bereiken. Daarom participeert NPO in een nieuw op te bouwen integraal bereikonderzoek (tv, radio, on demand en online), waarin ook andere media aanbieders vertegenwoordigd zijn. Daarmee kunnen we ons crossmediale bereik beter in kaart brengen, zodat we daar met onze programmering op kunnen inspelen. We gebruiken deze en andere soorten data ook om onze diensten gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken. Met persoonlijke data, zoals leeftijd of kijkgeschiedenis, kunnen we on demand op maat gesneden aanbevelingen doen om on demand kijk- en luisterervaringen te optimaliseren.”

Ook wordt het voor NPO-publiek mogelijk via één account (NPO-profiel) in te loggen op verschillende programmawebsites en aanbodkanalen van de NPO. Meer bij het Concessiebeleidsplan

Bekijk meer van

NPO Concessiebeleidsplan

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.