word studentlid

— donderdag 19 november 2015, 16:51 | 0 reacties, praat mee

NOS: apps groeien hard, website niet

NOS: apps groeien hard, website niet

NOS Nieuws ziet haar bereik via apps flink toenemen, De apps worden nu gemiddeld 656.000 keer per maand gebruikt tegenover 593.000 begin dit jaar. Daar bovenop komen nog 539.000 mensen die de Teletekst-app gebruiken (een groei van 36.000). Het bezoek aan de nieuwe website, die een jaar geleden live ging, nam iets af. Ongeveer 670.000 mensen per dag bezoeken de site tegenover 723.000 in het eerste kwart van dit jaar. Wel lezen mensen langer op de site. Laatste wijziging: 26 november 2015, 10:16

Dat liet Lara Ankersmit van de NOS donderdag weten tijdens een perspresentatie over NOS Lab.

Verder leest een bezoeker gemiddeld 1,6 pagina (was hetzelfde), bezoekt 5 pagina’s (was 6) en blijft 1 minuut 13 seconden op een pagina (was 45 seconden).

Het doel was het aantal bezoekers en pageviews te laten toenemen. Toch is Ankersmit tevreden met de huidige ontwikkeling. ‘We groeien wel op social media. En het gaat bij ons niet om het maximaliseren van het verkeer. Maar veel eerder willen we relevant zijn en blijven. Daarom ben ik blij met de langere leestijd. En we gaan ook toe naar een nieuwe manier om ons succes te meten.’

Het komende jaar gaat de NOS op de website een algoritme in gebruik nemen dat bezoekers wijst op artikelen die ze mogelijk ook interessant vinden. Bij de ontwikkeling is samengewerkt met het bedrijf Scyfer. De NOS kijkt of deze functionaliteit beter werkt dat meer willekeurige suggesties als ‘best gelezen’.

Ankersmit: ‘We beginnen er voorzichtig mee op de site. We willen kijken hoe de gebruiker reageert, we gaan tenslotte gegevens van hen opslaan om het algoritme te laten werken, en we willen weten of het betere resultaten oplevert.’

Ook gaat NOS Nieuws verder met NOS Lab, de plek op de redactie waar wordt geëxperimenteerd. Dat Lab wordt gevormd door Jose de Vries plus een budget om van binnen en buiten mensen in te huren voor projecten.

Zo experimenteert de NOS nu met Snapchat en Instagram. Plaatsvervangend hoofdredacteur Giselle van Cann: ‘Daarbij gaat het om experimenten op het snijvlak van techniek en journalistiek. We proberen echt dingen uit. Het mag dus ook mislukken. Als er in het Lab niets mislukt, dan is het Lab zelf

NOS Nieuws werkt verder aan een app voor Apple TV en doet mee aan een test van Instant Articles op Facebook.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.