Noorse publieke zender NRK verlaat Facebook om band met publiek te vernieuwen
De Noorse publieke omroep Norsk Rikskringkasting (NRK) verlaat Facebook, ondanks dat het met ruim een half miljoen volgers de grootste Noorse nieuwsorganisatie op het platform is. NRK stelt dat interactie op Facebook kwalitatief te wensen overlaat en beheer van reacties te veel werk oplevert. Dat kan NRK op een eigen platform stukken beter, aldus hoofdredacteur Espen Olsen Langfeldt in dagblad Morgenbladet.
Olsen Langfeldt zegt dat de dialoog met het publiek “te belangrijk is om over te laten aan algoritmen in Palo Alto”. NRK wil het gesprek met lezers liever voeren op andere platformen. Sommige inhoud wordt nog wel verspreid via een alternatief NRK-profiel op Facebook, meldt het Noorse journalistieke platform Journalisten.no, maar dat wordt qua omvang stukken minder.
Olsen Langfeldt hekelt vooral het gebrek op Facebook commentaren vooraf te modereren. Het achteraf modereren kost veel tijd, die beter te besteden valt. Hij noemt Facebook “niet optimaal” voor het verspreiden van redactioneel product.
Praat mee