website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Nieuws of Nonsens in de Klas

Douaa Bagou — Geplaatst op maandag 26 maart 2018, 15:33

Agenda vrijdag 1 juni 2018, 10:00 - vrijdag 1 juni 2018, 17:30 , Beeld en Geluid, Media Parkboulevard 1, 1217 WE Hilversum

Beeld en Geluid organiseert een studiemiddag voor docenten uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs met als thema Nieuws of Nonsens in de klas. Een studiemiddag over medialogica, nieuws, desinformatie, filters, bubbels en duiding.

In tijden van fake news, filterbubbels en nieuwe vormen van (online) journalistiek, is de impact van het dagelijks nieuws groter dan ooit. Nieuwsmakers creëren bewust of onbewust een eigen verhaal vanuit hun inzichten en meningen.

Q&A Marc Josten

Medialogica en de vorming van de publieke opinie
Na slapen en werken besteden wij de meeste tijd aan het gebruik van media. Zij dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid, ze bepalen in belangrijke mate ons beeld van de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe verhoudt het beeld dat zij schetsen zich tot de werkelijke wereld? Welke mechanismen zijn er aan het werk? Dat is waar het in het Human-programma Medialogica over gaat.

Eindredacteur Medialogica Marc Josten gaat aan de hand van een paar recente voorbeelden in gesprek met de dagvoorzitter over hoe media van invloed zijn op de publieke opinie, hoe mediahypes ontstaan en waarom medialogica in alle klaslokalen besproken zou moeten worden.

Workshop 1: Mediawijsheiddebat
Doorvragen, samenvatten, verduidelijken… het modereren van een debat of discussie over mediawijsheid in de klas is een vaardigheid die je kunt leren. Met de juiste vorm en vaardigheid maak je het voor leerlingen een activiteit waar ze veel lol in hebben.
In deze workshop leren de experts van het debatinstituut je spelenderwijs de kunst van het modereren. Dat betekent zélf debatteren en jureren. Met deze praktijkervaring kunnen docenten vervolgens zelf verder oefenen in de klas.

Workshop 2: 'Slecht Nieuws Game'
LET OP: Laptop nodig!

Via het online interactieve spel 'Slecht Nieuws' leren docenten over nepnieuws en de bewuste cynische keuzes die meestal achter liggen. Mediastartup DROG is een platform en kennisbank over de impact van desinformatie, mede gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Wat zijn de slimste trucs van desinformatie? Hoe word je de beste trol? DROG wil mensen niet vertellen wat ze moeten geloven, maar laat ze aan den lijve ondervinden hoe makkelijk ze zijn te misleiden. In een serious game en in workshops laat DROG daarom mensen zelf (gecontroleerd) nepnieuws maken en verspreiden.

Kijk hier voor meer informatie en voor het aanmelden.