mgm nvj maart

— maandag 31 augustus 2020, 11:44 | 0 reacties, praat mee

Nieuwe expert-dienst ANP beoogt diversiteit en oogst scepsis

Nieuwe expert-dienst ANP beoogt diversiteit en oogst scepsis
© Marco de Swart / ANP

UPDATE Expert Support, de nieuwe dienst van het ANP, geeft experts een podium om hun inzichten te delen met journalisten. Hun werkgevers betalen hiervoor. De dienst moet zorgen voor een breder scala aan kennis in het nieuws, maar zitten media hier wel op te wachten? Laatste wijziging: 1 september 2020, 10:28

Persberichten verspreidt het ANP al jaren tegen betaling. Het verschil met die bestaande dienst, zegt Arnold Vonk, is dat Expert Support niet draait om het lanceren van pr-informatie, maar relevante expertise voor het voetlicht brengt. ‘Instellingen hebben zoveel moeite om structureel in het nieuws te komen, je ziet dat telkens dezelfde mensen in het nieuws en op de televisie verschijnen’, legt de manager uit. ‘We helpen kennisinstellingen om beter zichtbaar te maken wat ze doen.’

De klanten van Expert Support dragen experts aan voor een database. Journalisten kunnen hierin grasduinen wanneer ze een specialist nodig hebben. Ook in de nieuwsagenda komen links naar de experts, hun contactgegevens, achtergrondinformatie en eventueel kant en klare quotes. Het ANP helpt de instellingen bij het actueel houden van de database en bovendien ontvangen de klanten een seintje als een actualiteit raakt aan hun vakgebied. Om de kwaliteit te waarborgen, checkt het ANP de geclaimde expertise. ‘Expertise staat voorop, het moet echt iets toevoegen’, benadrukt Vonk.

Diversiteit
Tot en met december betalen klanten zesduizend euro voor deelname aan een pilot. Op termijn komen er verschillende prijzen voor op maat gesneden pakketten. Deltares is een van de 25 instellingen die besloten hebben om de proef op de som te nemen. ‘Lang niet iedereen kent de volledige breedte van het onderzoek van Deltares’, zegt woordvoerder Roeli Suiker. ‘We hebben heel veel experts in dienst, die willen we wat meer in het daglicht zetten. Dat gaat met persberichten nu ook al goed, maar het kan nog beter.’

Ook woordvoerder Lida Derks van de Radboud Universiteit hoopt op meer media-aandacht voor experts die journalisten tot nu toe vaak links laten liggen. ‘De grote namen weten journalisten altijd wel te vinden, maar we willen ook de experts en onderwerpen onder de aandacht brengen die wat minder voor de hand liggen.’

Irene van Houten, woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), is niet erg enthousiast. ‘Geld mag nooit een criterium zijn. De kennis van de wetenschappelijke wereld bij niet-wetenschapsredacties is grotendeels verdwenen, dus een commerciële partij krijgt daar weinig weerwoord. Ze kunnen bijvoorbeeld moeilijk de controverse binnen een bepaalde discipline inschatten; denk aan klimaatverandering, biomassa, of de discussie of wij ons brein zijn.’

Liever ziet Van Houten een wetenschapscentrum naar Brits voorbeeld , waar álle kenniscentra hun expertise kunnen aanbieden, zonder dat het ze iets kost. ‘De ontsluiting van expertise is in Nederland nu erg gefragmenteerd.’

Kwaliteit
Hoofdredacteur Pieter Klok van De Volkskrant juicht een grotere diversiteit van experts in de media toe. Toch denkt hij dat zijn krant ‘geen grootgebruiker’ wordt van de dienst. ‘Ik vraag me echt af of het nodig is. Vroeger hadden we ook van die databases, maar die zijn verdwenen, omdat het net zo makkelijk is om onderling gegevens uit te wisselen. Bovendien wil je ook niet dat alle Nederlandse media dezelfde experts bellen.’

Dat de experts in kwestie betalen om in de database te belanden, baart hem eveneens zorgen. ‘Dat doet toch vermoeden dat niet kwaliteit het meest doorslaggevend is. We willen de beste experts in de krant en moeten uiteindelijk zelf beoordelen wie dat zijn.’

Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl had nog niet van de dienst gehoord, maar loopt er niet warm voor. ‘Wij maken ook geen gebruik van het ANP. Als bedrijven willen betalen voor een bericht, moeten ze bij de commerciële afdeling zijn.’

Freek Staps, hoofdredacteur van het ANP, is positiever. ‘Je kunt als belangenorganisatie persberichten sturen, maar je kunt ook meer op de inhoud gaan zitten en zeggen: deze experts hebben we in huis. Ik kan er alleen maar vóór zijn dat op die manier meer stemmen naar buiten komen.’

De nieuwe dienst staat los van zijn redactie, maar zijn redacteuren kunnen, net als andere journalisten, gebruik maken van de database. Is hij niet bang dat dit onduidelijkheid kan creëren over de redactionele onafhankelijkheid? ‘De dienst is een losstaande entiteit, daar kan geen enkel misverstand over bestaan’, reageert hij. ‘Het ANP maakt op diverse plekken in en onder het bericht expliciet dat het hier om een commerciële uiting gaat en niet om een redactionele. Journalisten kunnen zich ook laten inspireren door een gewoon persbericht, of reclame die ze op de televisie zien. Vervolgens kunnen ze zelf goed de afweging maken wat ze met de informatie doen, of niet.’

Lees ook:
ANP wil met ‘Expert Support’ brug slaan tussen journalisten en kennisorganisaties (24 augustus 2020)

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.