Op Goede Vrijdag 10 april en Tweede Paasdag 13 april is Villamedia gesloten. Vacatures die donderdag 9 april na 15.00 uur binnenkomen, worden pas 14 april geplaatst.

— vrijdag 21 februari 2020, 12:39 | 0 reacties, praat mee

New Skool Media stopt met Blendle

© Foto: Pixabay

UPDATE Tijdschriftenuitgever New Skool Media (NSM) stopt met het aanbieden van zijn magazines in Blendle. De uitgeverij heeft deze week de levering van artikelen uit de titels Fiets, KIJK en Roots stopgezet. NSM kan zich niet vinden in het nieuwe verdienmodel, waarbij gebruikers voor 10 euro per maand toegang krijgen tot geselecteerde krantenberichten en alle tijdschriften.

In augustus vorig jaar trok het bedrijf om die reden ook Elsevier Weekblad al terug uit de digitale kiosk. “We waren erg gecharmeerd van het idee van betalen per artikel”, licht CEO Erwin van Luit toe. “Daarmee konden we een nieuwe doelgroep aanboren, terwijl we daar ook nog wel wat geld aan overhielden. Rijk werden we daar niet van. In een topjaar leverde die losse verkoop via Blendle ons zo’n 30.000 euro op.”

Nu Blendle gestopt is met die losse verkoop en alleen nog de abonnementendienst Blendle Premium aanbiedt, is NSM minder blij met de kiosk. Van Luit ziet drie problemen. De belangrijkste: een toegenomen risico op kannibalisatie, vooral bij Elsevier Weekblad. NSM biedt op die titel zelf digitale abonnementen aan, die in prijs (8 euro per maand voor een digital only-abonnement) weinig verschillen van de prijs van een abonnement op Blendle Premium.

Online stappen maken
Van Luit vraagt zich hardop af: “Waarom zouden lezers een abonnement bij ons nemen als ze bij Blendle ook nog toegang krijgen tot andere tijdschriften?” Andere redenen om te stoppen met de digitale kiosk zijn de opbrengsten en het gebrek aan customer ownership. “Bij artikelen die via Blendle Premium worden gelezen weten we niet wie onze klanten zijn. En die informatie wil ik wel graag hebben.”

New Skool Media zoekt volgens Van Luit al een tijd naar alternatieve manieren om content van zijn artikelen online te gelde te maken. Bij onder andere Elsevier Weekblad en Beleggers Belangen is de uitgeverij daar al wat verder mee. Digital only-abonnementen zijn bij die titels goed voor respectievelijk 10 procent en 25 procent van het totaal.

“Bij sommige andere titels experimenteren we al een tijdje met een betaalmuur”, aldus Van Luit. “Dat is bijvoorbeeld bij onze motortitels het geval. Bij andere titels overwegen we een registratiemuur. Lezers kunnen zich registreren en krijgen als ze abonnee zijn achter die muur extra content die alleen voor hen toegankelijk is. Online gaat papier bij ons nooit helemaal vervangen. Maar we maken wel stappen.”

In een reactie stelt Blendle dat NSM inderdaad de titels Fiets, Roots en KIJK wil terugtrekken. “Uitgevers hebben binnen Blendle Premium volledige vrijheid om zelf te bepalen hoeveel content ze aanbieden, hoe recent de content is en welke content ze aanbieden. In de uitgeefwereld is innovatie een must, en samenwerking ook. We betreuren daarom de aankondiging van New Skool, maar blijven met ze in gesprek.” Blendle laat weten dat er na het vertrek van NSM nog vijftig tijdschrifttitels in de kiosk staan die onbeperkt gelezen kunnen worden.

Bekijk meer van

New Skool Media Blendle

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.