— vrijdag 5 februari 2021, 09:02 | 0 reacties, praat mee

Netwerken (in coronatijd). Hoe doe je dat?

© Berend Vonk

Stoffige netwerkborrels afstruinen, jezelf opdringen aan (potentiële) opdrachtgevers, altijd en overal een perfecte elevator pitch van exact 35 seconden paraat hebben; er heersen nogal wat vooroordelen over netwerken. Maar het kan ook leuk zijn, heus, en tóch nut hebben. Sara Madou over waarom dit hét moment is om te gaan netwerken

Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid JolanDouwes. Ook lid worden?

Ooit, in een ver grijs verleden, liep ik bij een zeker omroepblad aan de linkerkant van het politieke centrum. De bleue 20-jarige versie van mezelf kreeg een uitnodiging voor de nieuwjaarsborrel en daar heb ik me wekenlang zorgen om gemaakt. Wat moest ik aan? Waar moest ik over praten? En met wie? Zou ik ondertussen allerlei briljante verhaalideeën moeten pitchen om een freelance klus te scoren…? Nu verwacht je misschien een anekdote over dat het uiteindelijk hartstikke meeviel. Nou, nee. Ik voerde gesprekken waarbij zoveel stiltes vielen dat ik bijna een tumbleweed voorbij zag waaien, dronk net iets te veel om nog alert te zijn, begon tegen de norse hoofdredacteur over mijn woelige liefdesleven (geen idéé waarom) en gooide een dienblad met bier over een van de vaste medewerkers heen.

Geen enkele netwerkborrel sindsdien is zo rampzalig geweest, maar het is nog steeds niet mijn favoriete ding op aarde. Inmiddels ben ik er gelukkig wel stukken beter in geworden. Het inbreken bij gesprekken, een moment bepalen waarop je weer verder loopt, vragen naar contactgegevens of een andere manier om een follow up te kunnen doen: ik weet hoe het moet, doe het braaf en heb een aantal hele gezellige events meegemaakt op die manier. Toch ben ik blij dat netwerken (veel) meer is dan die borrels, workshops en seminars. Met name digitaal zijn er nu zo ontzettend veel mogelijkheden om contacten op te doen en te onderhouden, dat zelfs de grootste introvert een indrukwekkend netwerk op kan bouwen.

Smeekbede
Daniëlle de Jonge is netwerkdeskundige en schreef meerdere boeken waarin dit onderwerp aan bod komt. Ook is ze host van De Klantenpodcast bij BNR. ‘Eigenlijk is netwerken heel plat: hoe kom je aan klanten en houd je ze binnen? Maar ook je band met samenwerkingspartners en wat mensen aan jóu hebben, komt hierbij kijken. Het is de kern van je business. Je kunt nog zo’n geweldige dienst verkopen: als niemand het kent, heb je daar niet zoveel aan. Mensen zijn geneigd om vrij laks te zijn hierin en te denken dat ze vanzelf wel gevonden worden, als ze goed zijn in hun werk. Maar zo werkt het helaas niet.’

Een ander veelvoorkomend misverstand, volgens De Jonge, is dat we het zien als leuren en sleuren met onszelf. ‘Ik hoor mensen wel eens klagen: “Ik ga toch niet smeken om werk?” Maar dat is een denkfout. Het ligt er maar net aan hoe je het formuleert en wat je doet om je netwerk te onderhouden, dus ook wat jij er zelf aan toevoegt. Bovendien: als mensen je graag mogen en fijn met je gewerkt hebben in het verleden, waarom zou je ze dan niet mogen vragen om een goed woordje voor je te doen?’

In deze tijden van crisis, reorganisaties en lockdowns komen velen er sowieso niet meer onderuit om contacten aan te spreken bij de zoektocht naar werk. Er lijkt ook meer openheid en behulpzaamheid in te zijn, gezien de grote hoeveelheid ‘hebben wij ooit samengewerkt en kan ik je aan je volgende baan helpen?’-posts die op social media verschijnen.

Nienke Toren is freelance journalist en communicatieprofessional in de non-profitsector. Ze richtte afgelopen jaar Abe Freelancers op, een netwerk van communicatiespecialisten voor maatschappelijke organisaties: ‘Van freelancers die zich aanmelden, krijg ik vaak te horen dat ze het missen om met vakgenoten ervaringen te delen. Om bijvoorbeeld even kort met iemand van gedachten te wisselen, zoals collega’s dat op kantoor ook doen.

Ons netwerk brengt, naast opdrachten met een maatschappelijk karakter, freelancers met elkaar in contact. Zo kunnen ze van elkaar leren en op anderen terugvallen. Bijvoorbeeld als ze vragen hebben over een opdracht of als ze zelf iemand zoeken voor een klus. Zo wilde een freelancer laatst meer weten over social media advertising. Via het netwerk kwam ze in contact met iemand die haar daarbij kon helpen. Het mooie van dit netwerk is dat iedereen zelf kan bepalen in welke mate hij of zij betrokken wil zijn. En het concept werkt, want sinds de lancering stromen de aanmeldingen binnen.’

Zoom-room
Digitale netwerkborrels, het verzenden van ansichtkaarten om in verbinding te blijven; het coronatijdperk vraagt sowieso om aanpassingen in de manieren waarop we netwerken. Zo kwam ondergetekende afgelopen jaar aan een grote opdracht, na de uitnodiging van een recruiter om samen een wandeling te maken, met een koffie to go. Niet alleen prettig om weer eens de deur uit te zijn, maar ik merkte dat je op die manier - naast in plaats van tegenover elkaar en actief onderweg - op een andere manier gesprekken voert. Inhoudelijker, persoonlijker ook. (Die recruiter kwam overigens bij me via iemand met wie ik ooit journalistiek studeerde en sindsdien alleen nog op social media had ‘gezien’; je weet dus nooit uit welke hoek het komt.)

Het coronatijdperk vraagt sowieso om aanpassingen in de manieren waarop we netwerken

Netwerkdeskundige De Jonge: ‘Netwerkevenementen kunnen nuttig zijn, maar je ziet sinds corona dat er allerlei slimme én leuke alternatieven worden bedacht. Van online borrels en quizzen tot in aparte Zoom-rooms discussiëren over een bepaald onderwerp. Het gaat immers om contact leggen met mensen die jij kunt ondersteunen of andersom. Dat kan ook prima online. Het voordeel daarvan is bovendien dat je er in kortere tijd veel meer mensen kunt spreken. Op een lezing of lunch gaat het toch om een beperkte groep mensen, waar vaker niet dan wel een follow up aan gekoppeld is. Want dat is en blijft het belangrijkste, online én offline: aan een eenmalig gesprek heb je meestal niet zoveel. Is er er een klik, zorg dan dat die persoon een onderdeel van je netwerk wordt. Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld zeven keer contact hebben, voordat ze elkaar een opdracht gunnen.’

Netvliesmanagement
Het onderhouden van dat netwerk, als je het eenmaal hebt opgebouwd, kan op een heleboel verschillende manieren. Deel bijvoorbeeld eens een interessante vacature, waar je zelf niets mee kan, of tag een bekende waarvan je weet dat hij/zij daar geschikt voor is.

De Jonge zweert bij het zogeheten ‘netvliesmanagement’: ‘Relatiebeheer, oftewel in beeld blijven bij de mensen die je kent en waar je het meeste waarde aan hecht. Je hoeft echt niet iedere maand te bellen met een een “hé, hoe is het?”-verhaaltje, maar kunt ook reageren op een Linked­In-post, een fysiek kaartje sturen, een relevante vraag appen. Dat hoeft écht niet altijd over het werk te gaan of gelieerd te zijn aan een mogelijke baan of opdracht. Sterker nog: liever niet. Je ziet dat veel mensen daar te commercieel in denken, meteen verwachten dat het iets oplevert. Netwerken draait juist om investeren.’

Het goede nieuws is: bijna iedereen kan het leren. Het enige wat je er echt voor nodig hebt, is interesse in mensen en bovengemiddelde nieuwsgierigheid. Laten we er voor het gemak maar vanuit gaan (en op hopen) dat iedere journalist dat wel in zich in heeft.

De Jonge: ‘Maak er een vast onderdeel van je werkweek van. Gewoon agenderen, twee uur in de week bijvoorbeeld, om aan netwerken te besteden. Of je nou pro-actief reageert op LinkedIn-posts of je aansluit bij een online seminar; als je er maar mee bezig bent.’

DOEN

• Een-op-een-afspraken maken met mensen die je eerder zijdelings hebt ontmoet of gesproken, om een hechter contact op te bouwen.
• Voor een seminar de deelnemerslijst doornemen, zodat je weet wie er komen en wie je graag zou willen spreken.
• Minstens eens per jaar je netwerk evalueren. Wat zijn je belangrijkste contacten? Met wie moet je weer eens afspreken? Zijn er bedrijven, onderwerpen of beroepsgroepen waar je nog niemand kent maar dat wel graag zou willen? Schrijf dit op, om een duidelijk beeld te krijgen. Netwerkexpert De Jonge: ‘Zelf heb ik een excelsheet met zo’n 75 mensen, die dat jaar mijn focus krijgen. Die sheet verdeel ik in vier kolommen en daarbij vink ik af als we een contactmoment hebben gehad: ieder kwartaal eentje.’
• Lid worden van een netwerkgroep met gelijkgestemden, zoals Qommunity, lijkt vaak meer op freelancers gericht. Maar ook in vaste dienst kun je daar iets aan hebben.
• Vrágen, als je denkt dat iemand je een bepaald bedrijf binnen kan krijgen of als je de ideale persoon denkt te zijn voor een opdracht. Dat is niet schaamteloos of opschepperij, maar gewoon slim.
• Heeft iemand je geholpen of getipt, laat dan weten hoe het ging en dat je dat waardeert. Wel zo netjes.

LIEVER NIET

• Veel alcohol drinken op live events. Ook al ben je heel nerveus, gewoon niet doen.
• Jezelf dwingen tot een manier van netwerken die niet bij je past. Ben je een ramp op borrels waar je niemand kent? Sla ze dan over, want dan werkt het toch averechts.
• Op de Linkedin-post van iemand die nog geen connectie is, met een mogelijke opdracht, reageren met: ‘Dat kan ik, mail me vooral als je interesse hebt.’ Dan zadel je iemand juist met werk op. Wees liever pro-actief en stuur een connectieverzoek, mét begeleidende tekst.
• Te smal denken over je netwerk. Dat zijn niet alleen (potentiële) opdrachtgevers en hoofdredacteuren, maar ook bijvoorbeeld interviewkandidaten, managers, marketingmedewerkers en stagiairs (je weet nooit waar die terechtkomen).
• Je online profielen laten verstoffen. Het is niet nodig om overal actief te zijn, maar focus op een of meerdere kanalen en laat daar goed zien wie je bent. Met een actuele, realistische profielfoto dus, en bijgewerkte informatie over je werksituatie.
• In je communicatie teveel focussen/aansturen op het binnenslepen van een baan of opdracht.

Bekijk meer van

Praat mee

banner loopbaanontwikkeling NVJ

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.