— vrijdag 10 juli 2020, 10:23 | 0 reacties, praat mee

Meer waardering voor journalist door moeilijker te benaderen publiek in coronatijd

In de eerste drie maanden na de intelligente lockdown nam de waardering voor de journalistieke berichtgeving toe met meer dan 60%. Dat ervoer een meerderheid van ondervraagde journalisten die meededen aan een enquête van Villamedia en Fontys Hogeschool voor Journalistiek (Tilburg). In totaal reageerden 141 collega's en studenten journalistiek op de digitaal uitgestuurde vragenlijst.

Op de vraag naar de benaderbaarheid en bereidheid van het publiek in coronatijd om mee te werken, gaven de ondervraagden in meerderheid aan dat zij moeilijkheden ervoeren. Om ervoor te zorgen dat het publiek voor de media die zij bedienden toch werd geïnformeerd, zochten verslaggevers hun toevlucht tot digitale hulpmiddelen. Het meest in trek was de website van het medium om de journalistieke boodschap te brengen, gevolgd door Facebook en video-items.

Een van de studenten die stageliep bij Dtv in Oss, Den Bosch, Bernheze en Uden, juist in coronatijd en middenin het hart van de besmettingen, was Laura van der Leest (24). In de derde week van haar stage ging Nederland op slot. Dat had grote gevolgen. Van der Leest: “Ik was aangewezen op vervoer met de trein van mijn woonplaats naar Oss. Bij aankomst in Oss moest ik niezen op het perron. Het leek wel of ik een misdaad begin. Boze, angstige blikken waren mijn deel.”

Nieuws uit de coronaregio
De lokale nieuwszender Dtv verzorgde het nieuws in het hart van de coronabrandhaard. Het nieuwsitem waarop het publiek positief reageerde, was de gedeeltelijke heropening van de bibliotheken. Van der Leest: “De Noord Oost Brabantse Bibliotheken, waaronder die in Bernheze, brachten zo’n vijfhonderd verrassingstasjes rond, die in Oss tweeduizend. Daarin zaten boeken gekozen door biebmedewerkers per genre zoals fictie of non-fictie en boeken met specifieke thema’s als crimi, tuinieren en andere. Via sociale media als Facebook kreeg de redactie van Dtv mee dat er massaal en vooral positief op werd gereageerd.” Link naar het item van Dtv. De berichtgeving over de looproutes in stegen en smalle straten in Den Bosch en de slecht zichtbare bewegwijzering leverden een golf van negatieve reacties op.

Handhonger
Wat de stagiaire bij Dtv het meest miste, was het normale menselijke contact met het publiek. Geen hand kunnen geven als je mensen ontmoette. Geen collega’s kunnen treffen die je helpen en die je feedback kunnen geven. Geen tweede microfoon kunnen gebruiken, want de camerahengel in de ene hand en de microfoon op het apparaat die dan weer te ver weg was. Van der Leest: “Wat betreft waardering viel het op dat de kijkersaantallen van de website van Dtv met een factor drie groeiden. Dat benadrukt wel het belang van goede, lokale journalistiek. Het publiek wist Dtv massaal te vinden.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.