mgm nvj maart

— woensdag 22 oktober 2014, 14:25 | 0 reacties, praat mee

Nieuw NOS.nl maakt meer keuzes

Nieuw NOS.nl maakt meer keuzes

Groter en meer beeld, berichten niet opgedeeld in deelredacties, weg met de lange dossiers, een minimalistisch design, meer redactionele keuzes en vooral meer uitgaan van wat de bezoeker wil. Dat zijn in het kort de belangrijkste punten waar het nieuwe NOS.nl op leunt. De nieuwsomroep gaf woensdagochtend een 'private screening' van zijn nieuwe website, die het afgelopen jaar intern werd ontwikkeld en gebouwd. 'De meeste mensen hebben geen tijd om de hele dag het nieuws te volgen', verduidelijkt hoofd digitale media Lara Ankersmit. 'Daarom richten we ons vooral op de dingen die onze bezoeker nu moet weten'. Laatste wijziging: 22 oktober 2014, 18:52

Die nieuwe filosofie uit zich in een frisse, vrij kale website, waarbij vooral de zogenoemde top stories de aandacht trekken. Een flink deel van de homepage van het vernieuwde NOS.nl is gereserveerd voor het belangrijkste onderwerp van dat moment, zoals de storm die afgelopen nacht over Nederland raasde. Binnen die top stories worden meer verhalen over hetzelfde onderwerp aan elkaar gekoppeld. Vlak onder die belangrijkste verhalen bevinden zich de uitgelichte verhalen. Dat zijn de volgens de NOS belangrijkste verhalen van de dag.

Wat direct opvalt is dat de NOS met de nieuwe site minder leunt op een stroom aan berichten en meer op redactionele keuzes. De berichtenstroom is er nog wel, maar is een beetje weggemoffeld in een ‘nieuwsladder’ aan de rechterkant van de pagina. Weer verder omlaag op de voorpagina zijn de laatste uitzendingen terug te kijken en op een losstaand redactieblog zijn de verhalen die langer actueel blijven nog een paar dagen terug te vinden. Ook Nieuwsuur en NOS op 3 krijgen een eigen plek op de site en verhalen zijn niet meer opgesplitst over verschillende redacties. Binnenland, buitenland, economie… alles staat door elkaar. In de navigatie komt dat overboord gooien van losse redacties ook terug: bovenin de site is alleen te kiezen voor drie pijlers, namelijk nieuws, sport en uitzendingen.

‘We zijn niet meer bang om te scrollen’, vertelt Product Owner NOS.nl Elger van der Wel (zie foto), terwijl hij tijdens de private screening door de nieuwe NOS-site bladert en laat zien dat producties op de pagina best een eind doorlopen naar onder. ‘Op de nieuwe site komen tekst en multimedia terug in het verhaal als dat logisch is.’ Als voorbeeld toont Van der Wel een artikel over een Champions League-wedstrijd dat opent met een samenvattende video en dat naast tekst ook nog het radiocommentaar bevat, omdat ‘dat erg gewaardeerd word’.

Die andere manier van werken vereist ook een andere manier van denken, weet adjunct-hoofdredacteur Giselle van Cann. ‘De redactionele keuzes zijn veel belangrijker, maar we willen ook meer live doen. Dat is immers de kracht van de NOS. Dat betekent dat we live bloggen en ook streamen als het item zich daarvoor leent en dat redacteuren niet meer wachten tot ze hun hele item klaar hebben. Je hoeft ook niet overal met een professionele camera bij te zijn. Als een radioverslaggever ergens ter plekke is, is het de bedoeling dat hij ook foto’s maakt met zijn smartphone. Dat zal een aanpassing in de mindset van onze redacteuren betekenen, maar we zijn onze mensen daar al een tijd voor aan het klaarstomen.’

NOS-directeur Jan de Jong stelt tijdens de private screening dat de nieuwsorganisatie met zijn nieuwe site ‘niet per se de grootste, maar wel de beste’ wil zijn. ‘We doen het bij grote evenementen zoals de Olympische Spelen en het WK Voetbal heel goed en worden daarvoor geprezen. We streven er naar ook buiten de grote evenementen om op een soortgelijke manier te werken.’ Hoewel projectmanager Gerard van den Broek tijdens het NVJ-evenement ‘The Next Step’ nog aangaf dat de nieuwe site ‘rond 3 november live moet gaan’ durft De Jong nog geen datum te noemen. ‘Daar mag ik nog geen uitspraken over doen, maar het zal ergens in november zijn.’ Een promopagina -een soort lekker makertje- is sinds eind woensdagmiddag hier te zien.

Bekijk meer van

NOS

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.