Mediabedrijven: nieuw kabinet moet internationale techbedrijven aanpakken

Vijf grote partijen in de Nederlandse mediasector hebben in een brief aan informateur Mariëtte Hamer aangedrongen op aandacht voor de marktmacht van de buitenlandse techbedrijven. Nieuw kabinetsbeleid moet internationale techplatformen verplichten aan dezelfde eisen te voldoen zoals die gelden voor Nederlandse mediasector.
Alleen door dit level playing field is eerlijke concurrentie mogelijk, schrijven Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland aan Hamer. De bedrijven willen onder meer de vrijheid om gezamenlijk reclametechnologie te ontwikkelen, om zo niet van buitenlandse bedrijven afhankelijk te zijn.
Nu is dat wettelijk nog lastig.
Mondiale spelers hebben veel grotere budgetten voor technologische ontwikkeling, aldus de briefschrijvers. “Onze omgeving is veranderd van een nationaal speelveld waarin wij vooral elkaar beconcurreerden in een internationaal speelveld waarin wij machtige en financieel veel krachtiger buitenlandse spelers tegenkomen.”
Door samen te werken op het gebied van innovatie kunnen mediabedrijven “een gezond en concurrerend Nederland medialandschap garanderen”, maar daarbij is steun van het kabinet essentieel, betogen de ondertekenaars.
Dat moet zich uiten in het wegnemen van wettelijke beperkingen rond samenwerking, een gelijk speelveld voor alle (inter)nationale partijen en de sector toestaan samen op te trekken rond innovatie.
Innovatie op het gebied van onder meer kunstmatige intelligentie (AI) zou ook buiten de mediasector vruchten kunnen afwerpen, stellen de partijen. “De mediasector kan een voortrekker zijn waar tal van andere sectoren van kunnen profiteren”. Ze noemen onder meer onafhankelijkheid van internationale techbedrijven op gebied van (persoonlijke) data, advertenties en toepassingen van Nederlandse spraaktechnologie.
Deze voornemens zouden onderdeel van het regeerakkoord en de Nederlandse innovatieagenda moeten zijn, stellen de mediabedrijven.
Praat mee