foj 2019

— dinsdag 4 september 2018, 11:26 | 0 reacties, praat mee

Manifest NPO-makers: stabiliseer het budget en gun ons de tijd voor digitale vernieuwing

Programmamakers debatteerden recent ook al over de geplande bezuiniging | Sebastiaan ter Burg / CCBY2

Maandag vond er op het Media Park een speciaal door de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) geïnitieerd actieoverleg plaats met programmamakers bij de NPO. Doel was te komen tot een gezamenlijke boodschap aan Kamerleden omtrent de aangekondigde bezuinigingsmaatregelen bij de publieke omroep. Er is manifest geschreven, waarin onder meer wordt gepleit voor een stabieler budget, door het niet langer afhankelijk te laten zijn van Ster-inkomsten.

De NVJ gaat dat aanstaande donderdag aan minister Slob aanbieden, voorafgaand aan een omvangrijk debat over journalistiek en mediabeleid.

Het manifest pleit voor een einde aan fluctuaties in het budget vanwege onvoorspelbare reclame-inkomsten. Het budget zou verder moeten meegroeien met de inflatie. Het tekort van rond 62 miljoen zou in ieder geval in deze concessieperiode nog moeten worden aangevuld, zodat programmamakers en omroepen ademruimte krijgen om belangrijke digitale vernieuwing door te voeren en de publieke kerntaken in stand te houden.

De dreigende bezuinigingen en de impact daarvan op de programma’s betekent dat die kerntaken volgens de programmamakers in het geding raken. “We zien dat belangrijke programma-genres, waarin de publieke omroep uniek is, het slachtoffer worden van de bezuinigingen. Zorg dat er ruimte blijft om wetenschap, levensbeschouwing en geschiedenis de inhoud te kunnen geven die het verdient”, aldus het manifest.

De NVJ wil verder dat er een debat op gang komt tussen programmamakers, de top bij de NPO en omroepen onderling, met voornaamste doel dat makers wordt gevraagd naar hun inbreng en zij niet achteraf worden geïnformeerd “wat er besloten is”.

Veel makers werden de afgelopen weken overvallen door berichtgeving hoe bezuinigingen hun programma’s raken.

“Daarbij dienen we richting de politiek het misverstand te ontkrachten dat de journalistieke kerntaak van de publieke omroep gespaard zal blijven. Dat is dus helemaal niet zo, omdat wetenschap, levensbeschouwing en geschiedenis hard geraakt zullen worden en in onze optiek uitdrukkelijk deel uitmaken van de journalistieke kerntaak”, aldus de NVJ.

Bekijk meer van

NVJ NPO Arie Slob
vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.